Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko lentäneet lapsen kanssa Ruotsiin...

Vierailija
24.05.2017 |

... ilman, että lapsella olisi muuta kuin kuvaton kela-kortti ?

Tarkoitus oli tehdä matkat edestakaisin laivalla ja siellä ei ole koskaan paljoa kyselty henkilöllisyyden perään. Kesähinnat laittoi miettimään, että ehkä lennot olisi tällä kertaa parempi vaihtoehto. Mietin vaan, että todellako lennollekaan ei kukaan varmista kenen lapsia kukakin kuljettaa mukanaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsellasi ei ole passia?

Vierailija
2/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tarvetta, lapsi on tosi pieni. Tähän tietoon aikaisintaan ensi vuonna tarvitsee passin. Ne ovat vain 5 vuotta voimassa, joten tuntuisi hölmöltä tuhlata siitä yksi vuosi, mikäli passia ei oikeasti tarvitse. /ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen onnistuu sen kelakortinkin kanssa mutta toivottavasti teiltä löytyy myös eurooppalainen sairaanhoitokortti. Jos sattuu jotain Ruotsin päässä, lääkkeitä ei saa ulos apteekista ilman passia tai eurooppalaista sh-korttia.

Lentoyhtiöiden suosituksissa on eroja, mutta ainakaan Finnair ei vaadi alle 16v lapselta omaa henkilökorttia, jos lapsi matkustaa vanhempiensa seurassa.

https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/before-the-flight/tr…

Toi sääntö koskee Suomen ja Skandinavian sisäisiä lentoja.

Vierailija
4/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laivalla kukaan ei välitä kenen lasten kanssa maan rajat ylittää, miksi lento matkustaminen olisi yhtään sen kummempaa?  Ja tosiaan, kukaan ei välttämättä katso kenen lipulla aikuinenkaan matkustaa, olen lentänyt kaverin lipulla kun ei viitsitty maksaa vaihtomaksua.  

Vierailija
5/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tarvetta, lapsi on tosi pieni. Tähän tietoon aikaisintaan ensi vuonna tarvitsee passin. Ne ovat vain 5 vuotta voimassa, joten tuntuisi hölmöltä tuhlata siitä yksi vuosi, mikäli passia ei oikeasti tarvitse. /ap

Oletko persaukinen vai onko pösilöys ainoa peruste? Mitä sitten, jos menette ulkomaille - vaikka vain Ruotsiinkin ja matkalla sattuu joku konfliktitilanne tai lapsikaappaus? Kuvatonta kelakorttiako heiluttamallako selvität asiat?

Voi jeesus mitä jengiä täällä pyörii, ja saavat vielä lisääntyä vapaasti. Päähän sattuu.

Vierailija
6/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laivalla kukaan ei välitä kenen lasten kanssa maan rajat ylittää, miksi lento matkustaminen olisi yhtään sen kummempaa?  Ja tosiaan, kukaan ei välttämättä katso kenen lipulla aikuinenkaan matkustaa, olen lentänyt kaverin lipulla kun ei viitsitty maksaa vaihtomaksua.  

Kysyin vain käytännön kokemuksia./ap

Vierailija
7/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kysyä sitä lentoyhtiöltä. Pohjoismaissa on passivapaus, joten laivayhtiöille kelpaa kela-kortti. Finnair vaatii alle 16-vuotiailtakin kuvallisen Kela-kortin.

Vierailija
8/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko persaukinen vai onko pösilöys ainoa peruste? Mitä sitten, jos menette ulkomaille - vaikka vain Ruotsiinkin ja matkalla sattuu joku konfliktitilanne tai lapsikaappaus? Kuvatonta kelakorttiako heiluttamallako selvität asiat?

Voi jeesus mitä jengiä täällä pyörii, ja saavat vielä lisääntyä vapaasti. Päähän sattuu.

Pohjoismaissa on vapaa liikkuvuus. Minulla ei ole itsellänikään passia koska en ole sitä tarvinnut.

Jos lapsi tai kuka tahansa muu aiotaan kaapata niin estääkö se passi jotenkin tällaista tapahtumasta? Ja eikö tavalliset valokuvat riitä jos ketä tahansa etsitään?

Minä siis tiedän, että se kuvaton kela-kortti riittää, mutta olisi vain kiinnostanut tietää kuinka tähän käytännössä lentokentillä suhtaudutaan. /ap

Vierailija
9/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norwegian vaati ainakin ennen passin kaikilta matkustajilta. 

Vierailija
10/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se että saat matkustaa maahan ilman passia ei tarkoita että voit matkustaa ilman passia. Kuljetusfirmoilla eli tässä tapauksessa lentoyhtiöllä on omat säädökset. Eli tarkista lentoyhtiöltä.

Vierailija
11/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Norwegianin nykyinen ohje. 

Alle 18-vuotiaat Pohjoismaiden kansalaiset

Alle 18-vuotiaat Pohjoismaiden kansalaiset, jotka matkustavat Pohjoismaasta toiseen vanhemman tai holhoojan kanssa, eivät tarvitse henkilötodistusta. Tässä tapauksessa aikuisen pitää lähtöselvittää kaikki matkatavarat.

Mutta  ihmettelen sitä. Itse matkustin lapseni kanssa Norjaan ja lipun oston yhteydessä tuli ilmoitus, että kaikilta vaaditaan passi.

Vierailija
12/12 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se että saat matkustaa maahan ilman passia ei tarkoita että voit matkustaa ilman passia. Kuljetusfirmoilla eli tässä tapauksessa lentoyhtiöllä on omat säädökset. Eli tarkista lentoyhtiöltä.

Toistan nyt vielä kerran; kysyn käytännön kokemuksia. Olen lukenut noita lentoyhtiöiden ohjeita ja todella näyttää riittävän kuvaton kela-kortti. Minä ja lapsi kun olemme suomalaisia ja matka kohdistuu vain Ruotsiin. Minua tämä suuresti ihmetyttää ja siitä syystä kyselen.

On ikävää että palstalla saa haukut asiasta kuin asiasta. /ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän