Työkaveri herne nenässä kesämökin vuoksi
En tiedä mikä työkaveriani vaivaa ja miksi ottaa asian niin raskaasti, mutta...
Saatiin muutama vuosi sitten kesämökki/tila/metsää perinnöksi. Ollaan painettu aivan hulluna hommia miehen kanssa kyseisessä paikassa. Ollaan menty mökille keväällä aina heti kun mahdollista ja syksyllä ollaan oltu siihen saakka kunnes maa on jäässä (ei tule siis enää juoksevaa vettä), ollaan satsattu kaikki liikenevä aika ja raha paikkaan ja nyt se on melko mukava oleskella, toki remonttia on vielä jäljellä.
Meillä on aika pieni työyhteisö. Yksi työkaveri erittäin avoimesti on alkanut inhoamaan minua mökin takia. En tiedä mikä tämän ihmisen ongelma on, mutta nälvimistä saan kuunnella joka päivä. En juuri edes puhu koko paikasta, mutta hän kyselee ja tasan jokaista ratkaisua jaksaa ivata. Lounaalla puhuttiin tänään Juhannuksesta. Sen vietämme mökillä kaveriporukan kanssa, minkä sanoin kun kysyttiin. Tämä tuntui olevan viimeinen pisara, alkoi vaahtoamaan siitä, että hän ei pystyisi viettämään aikaa paikassa, joka on tullut "lahjana" sukulaiselta, on verrattavissa huoraamiseen kuulemma.
En osannut sanoa mitään.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (68)
Miksi hullun kanssa pitäisi neuvotella? Jatka sosiaalista elämääsi töissä normaaliin tapaan ja hymyile vaikka vinosti, jos ja kun hullu alkaa taas paasata. Miksi sinun pitäisi sitä miellyttää?
Ihmiset on kateellisia ihan mistä hyvänsä. Ihan pikkujutuistakin. Jätä sen puheet omaan arvoonsa.
Niin suomijunttilaa kuin olla ja voi...kadehditaan mökkiä ja täällä neuvotaan olemaan puhumatta siitä, ettei vain mielenvikaista junttia ärsytä. :D Valita esimiehelle, jos se puhuu sulle tohon sävyyn.
Itse välttelen töissä henkilökohtaisia asioita ja puhumista vapaa-ajasta. Yritän puhua ihan yleisistä asioista ja tv-ohjelmista ja uutisista ja työasioista, yritän pitää puheenaiheet "kevyenä" ja siis todella yritän välttää puhumista vapaa-ajasta ja muutenkin en ole tekemisissä työkavereiden kanssa vapaa-aikana. Koska sit on vaikea olla töissä jos tulee jotain erimielisyyttä vapaalla. Kokemusta on siitäkin, työkaveri suuttui jostain olemattomasta asiasta. Jutustelet vaan jotain höpö höpöä, et puhu kesämökistä sanaakaan.
Aina on ihmisiä jotka haluaa toisille pahan mielen! Sen takia töissä älä kerro kaikkea, muuten joku puukottaa kohta selkään.
Joo, tokihan se ei ole sun ongelma, vaan tällä työkaverillahan se ongelma on, kun noin puhuu sulle. Ei ole sun syy. Mut itse oon huomannut, että helpoiten näitten tyyppien kans selviää, kun ei puhu niille juuri mitään. Eihän se oikein ole, mut näin mä välttelen konflikteja. Ehkä typerää, mut eivätpä saa pahaa mieltä vi**uilemalla mulle tärkeistä asioista. Ja niitä ärsyttää eniten se, kun ei kerro mitään, mut eivät oikein voi aukoa päätään mistään. Ois hienoa, kun ois kivoja työkavereita vaan, mut moni tosi ystävällinen on puukottanut selkään, vaik ei ole edes syytä. Surullista.
Suomi on maa, jossa kateus ylittää kiiman.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaa mökkiä, ei tajua, mitä kaikkea se vaatii. Investointi työkaluvarastoon, kalastusvermeet, sauna, piha, istutukset, keinut, lehdet, pihakalusteet, hyttysverkot, kukat, ikkunanpesut kärpästen jäljiltä, ruohonleikkuut kivikossa, laiturin huolto, rakennukset jne. jne. Sitten on tosiaan se oma varsinainen kotikin hoidettavana.
tämä! Juuri tämän vuoksi en pysty käsittämään miksi siellä mökillä on niin kivaa. Hirveä pakkotyöleiri.
Mun kohdalla on vakituiset työntekijät olleet kateellisia, kun olen osa-aikainen. Tunteja mulla oli sen verran, että palkallani elin, mut silti ihmiset oli kateellisia. En tiedä mistä. Sain kuitenkin osa-aikaisena vähemmän palkkaa kun he, kuitenkin niin paljon, että sillä tuli jotenkin toimeen.
Naapuri kun täällä alkoi huorittelemaan, niin selvisi aika nopeasti hänen oma mt-tausta. Minun vika tietysti, kun naama ärsytti tasapainoisena ihmisenä ja omat ongelmat projisoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaa mökkiä, ei tajua, mitä kaikkea se vaatii. Investointi työkaluvarastoon, kalastusvermeet, sauna, piha, istutukset, keinut, lehdet, pihakalusteet, hyttysverkot, kukat, ikkunanpesut kärpästen jäljiltä, ruohonleikkuut kivikossa, laiturin huolto, rakennukset jne. jne. Sitten on tosiaan se oma varsinainen kotikin hoidettavana.
tämä! Juuri tämän vuoksi en pysty käsittämään miksi siellä mökillä on niin kivaa. Hirveä pakkotyöleiri.
Jos on oma valinta, niin ok. Mutta odotas, kun huijataan toisen pakkotyöleirille vailla omaa kyytiä. Tai joku ihmeen sukulaisuus velvoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla on vakituiset työntekijät olleet kateellisia, kun olen osa-aikainen. Tunteja mulla oli sen verran, että palkallani elin, mut silti ihmiset oli kateellisia. En tiedä mistä. Sain kuitenkin osa-aikaisena vähemmän palkkaa kun he, kuitenkin niin paljon, että sillä tuli jotenkin toimeen.
Siis munhan ois pitänyt niille olla kateellinen, kun oli vakituinen työ ja taattu palkka. Mut en oo oikein osannut kadehtia ketään kovin helposti...
Tuo on ihan selvää kateutta, mutta hän tuskin itse ymmärtää olevansa kade eikä ymmärtäisi vaikka sanoisit hänelle.
Kun asuin miehen kanssa vanhassa rintamamiestalossa remontin keskellä, meidän ystävät rakensivat uuden hienon talon kaikilla herkuilla. Minä päivittelin itselleni että onpas hullua, ja nuo heidän ratkaisut on ihan tyhmiä, ja mitä vielä. Vilpittömästi ajattelin että ajattelen näin koska olen vaan järkevä. Selvästi myöhemmin tajusin mikä siinä ärsytti, olin kade. Se tuntui nimenomaan jonain ärsyttävänä ja kaivelevana paheksuntana. Mutta laukesi kun päästiin itse uuteen kotiin, ja hokkuspokkus, ei muiden uudet siistit kodit enää ärsyttäneetkään mua lainkaan. Siinä vasta tajusin itse että olin ollut kateellinen.
Kun ymmärrät että se on kateutta jostain mökkiin tai siellä yhdessä puuhailuun liittyen, sun on ehkä helpompi sivuuttaa nuo typerät nälvinnät. Minä sanoisin esimiehelle asiallisesti tuosta huorittelusta, ja pyrkisin välttämään puhumasta tuolle työkaverille mitään yksityisasioitani, ja osumasta kahville samaan pöytään.
Se voi myös olla kade teidän yhdessä puuhastelusta, jos sillä on huono liitto, mies joka ei tee mitään ja ehkä vielä juo kaikki mökkirahat.
Meillä on vain kymmenen hengen työyhteisö, ja ollaan oltu kymmenen vuotta jo. Olen ollut yksi parhaiten tienaavia ja parhaiten koulutettu, joten olen kotiasioista puhunut varsin maltillisesti töissä, ettei kenelläkään ole tarve olla kade tai ajatella että retostelen. Nykyisin kun olen yh, ja rahat tosi tiukalla, puhun yhtä harkiten, koska nythän ajateltaisiin että mitä se rahasta valittaa tuolla palkalla, enkä halua avata kelleen, miten alkoholistiexä rahasti minut erossa eikä maksa elareita tai vie lasta koskaan minnekään.
On paljon ihmisiä jotka tykkää juoruta ja kadehtia, ei niillä tarvitse olla mitään todellista aihetta, ne näkevät asiat niin kuin haluavat nähdä eikä heitä voi pakottaa eikä kouluttaa.
Varmaan monet ovatkin olleet kiusaajia koulussa, sitäkään itse koskaan tajuamatta.
Vierailija kirjoitti:
Terkut mökiltä. Tässä on ihan hitokseen duunia oman asunnon lisäksi vielä kaikkine pihahuoltoineen ja kunnostuksineen aina. Nyt on istutussavotta takana ja moni muu kunnostushuolto.
Ja eikös lisäksi tule kaiken maailman jätemaksuja yms?
Minäkin haluaisin kovin mielelläni vieläkin nauttia mökkielämästä, kukapa ei, mutta todellakin kannattaa kateellisten ottaa rempat ja muut pakkotekemiset huomioon. Terveisiä minunkin puolesta näille ikuisille "ihan nopsaan poikkeaville kesävieraille", jotka kuitenkin jäävät viikoksi, syövät ja passuuttavat isännät näännyksiin.
T: Entinen lapsuutensa kesämökkeilijä.
Ja ap:n kannattaa tosiaan kätkeä onnensa ja jutella vain fiksujen kanssa mökistä, jos joku haluaa kysellä ja vaikka kertoa omasta mökkeilystään. Olen minäkin kuullut pienestä pitäen sen miljoonaan kertaan, kuinka "hyvähän se teillä on, kun on sitä ja tätä" jne. (Oli iso ja erittäin menestynyt firma, minkä isäpuoli sittemmin ryyppäsi ja tyhmyyttään sekä ahneuttaan vetäisi alas konkurssiin. Konkurssiin, josta ei jäänyt mitään. Halusi huolehtia, ettei vaan prinsessa (minä, alaikäinen lapsi) vie rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
No en mäkään jaksais kuunnella jostain mökistä alvariinsa.
Ap:n tapauksessa taisi tämä kateellinen itse ottaa ensin mökin puheeksi ja kyselee siitä kaikenlaista?? Jospa kuitenkin lukisit ensin ne kohdat joihin vastaat?
Ei mekään jakseta lukea tällaisia umpimähkäisiä kommentteja alvariinsa...
Vierailija kirjoitti:
Et puhu sanaakaan koko mökistä. Työkaveri on vaan kateellinen. Jos kysyy mökistä jotain, et vastaa mitään, vaan vaihdat puheenaihetta. Se haluaa sulle vaan pahan mielen. Katsotaan josko työkaveri sit löytää uuden "uhrin" vai mitä..
Kyseessä tuskin on pelkkä mökki. Aivan liikaa löytyy ihmisiä, jotka ovat kateellisia ihan jo toisen ulkonäölle ja luonteelle. On tyytyväinen elämäänsä. Se riittää, kun itse ei ole omaansa. Vakket puhuisi ykistyisasioistasi välttämättä yhtään mitään, niin iloinen hymy naamalta pitää saada pois.
Kokeile eri taktiikoita. Jos et ole vielä kehua retostellut, niin koita sitä. Jos se ei auta, niin vaihda heti puheenaihetta.
Hullusta ei ikinä tiedä mikä auttaa. Voihan olla että olet paremman näköinenkin kuin se, jolloin mökki on vaan väline ilkeilyyn. Päässään se kelaa, et yhyy tossa toi paksuhiuksinen taas on, minäpä siitä mökistä alotan ja huoraks haukun, kukkaan mittään huomaa.
Et puhu sanaakaan koko mökistä. Työkaveri on vaan kateellinen. Jos kysyy mökistä jotain, et vastaa mitään, vaan vaihdat puheenaihetta. Se haluaa sulle vaan pahan mielen. Katsotaan josko työkaveri sit löytää uuden "uhrin" vai mitä..