Työkaveri herne nenässä kesämökin vuoksi
En tiedä mikä työkaveriani vaivaa ja miksi ottaa asian niin raskaasti, mutta...
Saatiin muutama vuosi sitten kesämökki/tila/metsää perinnöksi. Ollaan painettu aivan hulluna hommia miehen kanssa kyseisessä paikassa. Ollaan menty mökille keväällä aina heti kun mahdollista ja syksyllä ollaan oltu siihen saakka kunnes maa on jäässä (ei tule siis enää juoksevaa vettä), ollaan satsattu kaikki liikenevä aika ja raha paikkaan ja nyt se on melko mukava oleskella, toki remonttia on vielä jäljellä.
Meillä on aika pieni työyhteisö. Yksi työkaveri erittäin avoimesti on alkanut inhoamaan minua mökin takia. En tiedä mikä tämän ihmisen ongelma on, mutta nälvimistä saan kuunnella joka päivä. En juuri edes puhu koko paikasta, mutta hän kyselee ja tasan jokaista ratkaisua jaksaa ivata. Lounaalla puhuttiin tänään Juhannuksesta. Sen vietämme mökillä kaveriporukan kanssa, minkä sanoin kun kysyttiin. Tämä tuntui olevan viimeinen pisara, alkoi vaahtoamaan siitä, että hän ei pystyisi viettämään aikaa paikassa, joka on tullut "lahjana" sukulaiselta, on verrattavissa huoraamiseen kuulemma.
En osannut sanoa mitään.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (68)
No en mäkään jaksais kuunnella jostain mökistä alvariinsa.
Sun pitäis keksiä jokin naseva lause että se hiljenis tai menis noloksi.
Vierailija kirjoitti:
No en mäkään jaksais kuunnella jostain mökistä alvariinsa.
Luitko ollenkaan aloitusta? Et selvästikään lukenut.
Raaps, raaps. Ensimmäinen hyttysenpisto tulikin kuin tilauksesta / manauksesta.
Huutokaupat.com. Sieltä voi saada tosi halvalla mökin.
Minä kysyisin siltä työkaverilta, että mikä sua oikein vaivaa ja lähtisin pois, en jäisi kuulemaan vastausta. Niin että se sais itse miettiä mitä tuli sanottua. Tai kommentoisin että ootpa outo ja lähtisin pois.
Kysy, että minkälaista reaktiota hän yrittää sinusta saada ulos. Haluaako, että harmistut kyyneliin, suutut ja alat vaahtoamaan takaisin vai toivooko kenties itse saavansa kutsun mökillenne. Tämä pääsääntöisesti hämmentää kiusaajat totaalisesti, kun heidän tarkoitusperänsä paljastetaan. Ja kiusaajalla on aina vain yksi tarkoitusperä: reaktion aiheuttaminen uhrissa. Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä heitän aina bensaa liekkeihin.. Siinähän kateelliset jauhavat
Samoin. Ei ap:n tarvitse ruveta sensuroimaan jotain small talkia juhannussuunnitelmistaan tuollaisen ääliön työkaverin takia. Jos on kateellinen, niin se on hänen ongelmansa, ei ap:n. Kesämökkeily on muutenkin ihan perusjuttua Suomessa, mutta tyyppi käyttäytyy ihan kuin kyse olisi jostain mafian rahoittamasta luksusjahdista Karibianmerellä.
Tämä voisikin toimia paremmin. Aina jos työkaveri mainitsee mökistä jotain, otat AP heti kännykän esille ja alat esitellä kuvin, mitä olette tehneet mökillä. Ei se kauaa jaksa. ;-)))
Äh, tuollaisille kiusaajille pitää laittaa jauhot suuhun. Siinä tilanteessa kun puhuitte juhannuksesta ja hän kuittaili huoraamisesta, niin sinun oli pitänyt katsoa häntä tiukasti silmiin, alkaa nauraa hänelle päin naamaa ja sanoa, että "niinkö tärkeä tämä meidän mökki on sinulle, että alat sen vuoksi jo huorittelemaan työkaveria". Ja olla sitten hetki hiljaa, ja alkaa puhumaan jostain muusta aiheesta niille muille työkavereille.
Täytyy yrittää kovettaa omaa luonnetta ja sanoa takaisin. Olen aina sellainen, että kuuntelen tätä ns vxxtuilua liian pitkään. Enkä tosiaan jauha koko aikaa mökistä, vastaan jos kysytään.Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kamala olo tästä :( Tällä työkaverilla on aina joku "hampaissaan " ja nyt viimeiset vuodet se olen ollut minä. Eikä tämä taival mökin kanssa ole ollut mikään ns huviretki. Ollaan oikeasti raadettu kuin hullut siellä, että ollaan saatu paikasta mieleinen. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon rahaa ollaan paikkaan satsattu. Mökki oli aiemmin siis tyhjillään vuosikausia. Ap
Minä(kin) olen kateellinen niille, joilla on mökki tai useampi käytössään. Minun vanhempani olivat suht vähävaraisia, eikä heillä ollut, eikä ole vieläkään kesämökkiä, kuten ei minun muillakaan lähisukulaisilla. Mieheni on päässyt lapsena sukulaistensa mökille ja hän rakastaa mökkeilyä ja minunkin haaveeni se on sen perusteella, mitä olen muutaman kerran ollut vuokramökissä. Meillä meni vuosia raha-asiat persiilleen miehen pitkäaikaistyöttömyyden takia, joten ei ole taloa eikä mökkiä, kun niitä velkoja maksetaan vielä. Toivon että parin vuoden päästä pystytään alkaa säästämään mökkiä varten, mutta siitä on vielä pitkä matka sen mökin ostoon. Kun oma haave ei näytä toteutuvan, vaikka aletaan olla jo keski-iässä ja muille tuntuu tulevan mökkejä ovista ja ikkunoista (monilla perheillä on useita mökkejä omistuksessaan/käytössään), niin kyllähän se harmittaa. Eniten harmittaa se, että moni pitää kesämökkiä itsestäänselvyytenä ja valitellaan mökin vaatimaa vaivannäköä tai sitä, kun on "pakko" käydä toisellakin mökillä. Semmoinen kirpaisee sellaista, jonka suurin haave se mökki olisi ja joka osaisi todella arvostaa sitä. Tuo kovan työnteon korostaminen ei auta siinä yhtään. Mekin oltaisiin valmiita tosi kovaan työhön (minä olen maatilalta kotoisin, joten olen kyllä tottunut fyysiseen työhön), jos vaan saataisiin ihan minkälainen mökki vaan, mutta kun ei...
Ap, sinun olisi kannattanut hillitä mökistä puhumista heti kun huomasit, että se ärsyttää työkaveriasi. Hän saattaa olla kateellinen tai sitten hän vain käyttää mökkiä tekosyynä, kun ei pidä sinusta. Ei kannata antaa asetta tuollaisen ihmisen käteen.
Leikillisesti ehdotan, että valehtelet mökillä käyneen varkaita, jotka rikkoivat paikkoja. Sen masentamina olette myyneet mökin kaikessa hiljaisuudessa melkein ensimmäiselle halukkaalle ostajalle. Takkiin tuli ja kunnolla. Teeskentele alakuloista ja kerro ankeita yksityiskohtia kesänvietosta kerrostalon parvekkeella. Eiköhän tuo tilanne kollegasi vahingoniloksi muutu. Seuraa hänen kukoistustaan matkan päästä hymy huulilla.
Itse en tajua kenenkään omistusten kadehtimista, vaikka olen aina asunut vuokralla ja kuunnellut vaiti rikkaampien työkavereiden kertomuksia mammonan eduista ja haitoista. Ahnein, aina rahasta ja tienaamisesta puhuva hoituri alkoi lähempänä eläkeikää miettiä, kuinka hänen lapsensa ehkä tulevaisuudessa vievät asunnon leskeksi jääneen vanhemman alta ja laittavat saarimökin rahoiksi. Tuota oli aika kamala kuunnella. Onneksi hän oli poikkeus mukavassa työporukassa.
No kyllä on hieman epänormaaleja nuo ap:n työkaverin lohkaisut. Peritty mökki sama asia kuin h*****minen?? :DDD Tuossa tilanteessa on varmasti useamman muunkin työkaverin kulmakarvat kohonneet. Suosittelen ap:lle tuota luun kurkkuun panemista. Missään tapauksessa ei kannata alkaa selitellä ja kertoa mitä vaivaa mökin ylläpitämiseen ja kunnostamiseen liittyy. Ei se kateellisuudeltaan ymmärrä tai tule koskaan käsittämään asiaa. Seuraavan kerran kun rupee ilkeilemään, niin sanot kaikkien kuullen (rauhallisesti) niin kuin joku jo ehdotti, että hänen ei kannata ajatella ollenkaan sitä teidän mökkiä, kun se näyttää saavan hänet noin pois tolaltaan.
Tiedän ton tunteen. Joku töissä aina tuollanen. Ongelma ei ole teidän mökki, vaan koko hänen katkera elämänsä. Tuo huorittelu nyt menee kyllä jo kunnianloukkaukseksi. En kyllä suostuisi kuuntelemaan. Täytyy vain todeta: Se härjistä puhuu joka härjillä ajaa". Minä jouduin pyytämään sijoitusta eri työpiteeseen, kun sattui kaksi vanhanajan kommunistia samaan tiimiin. Meillä on iso talo Etelä-Espoossa lähellä merta ja on kyllä mökkinä vanha maatila, ja vielä sitten kakkosasunto toisaalla rannalla ym. Vaikka minulla omaisuutta, ei se ole minun syyni, että he asuvat kaupungin vuokratalossa ja joutuu käymään rikkaammilla tuntisiivoojina. Kiusaamistahan tuo on selvästi. Työssä voi vaatia asiallista käytös
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä kyllä jo hermostuisin. Sanoisin ihan suoraan, että "helvettiäkö sua meidän mökki noin kaivelee. Jatkuvasti olet siitä irvistelemässä, kerro nyt jo vihdoin, että miksi?"
Kun alkaa taas mollata sitä, niin jatkat:
"Minä en ole sinun mielipiteitäsi kysynyt mökistäni ikinä, silti sinulla on koko ajan mielipidettä tyrkyllä, ja aina häijyä. Pitääkö tästä nyt tehdä se johtopäätös, että olet todella kateellinen minulle siitä? Jos et ole, niin pidä turpasi kiinni jo aiheesta, en minäkään siitä muuten olisi puhunut, mutta itsepä olet kysellyt!"
Tuommoinen mulkvisti ei ole sun ystäväsi muutenkaan, joten mikset tukkisi mokoman suuta?
Toissa puhuisit tuohon malliin??
Itse jattaisin koko tyypin huomiotta. Siis oikeasti olisin kuin en kuulisikaan ja/tai vaihtaisin aihetta tarpeen tullen (esim. kysyisin jotain aiheeseen liittymatonta joltain keskustelussa paikalla olevalta tyokaverilta tyyliin "Hei, joko te Kirsi (?tms?) paatitte mita meinasitte tehda kesalla?").
Idioottien kanssa ei kannata ryhtya vaittelemaan, eika varsinkaan alentua heidan tasolleen.
Hyh mikä moukka sulla on työkaverina. Kannattaa vain katsoa pitkään/pyöritellä silmiä/olla hämmästyneen huvittunut tmv. tuollaisen käytöksen edessä.
Ja valita esimiehelle, jos se käyttää noin vulgääriä kieltä. Ei töissä voi käyttäytyä noin. Edes Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kamala olo tästä :( Tällä työkaverilla on aina joku "hampaissaan " ja nyt viimeiset vuodet se olen ollut minä. Eikä tämä taival mökin kanssa ole ollut mikään ns huviretki. Ollaan oikeasti raadettu kuin hullut siellä, että ollaan saatu paikasta mieleinen. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon rahaa ollaan paikkaan satsattu. Mökki oli aiemmin siis tyhjillään vuosikausia. Ap
Ja mitä sitten vaikka olisitte saaneet luksus huvilan ja nauttisitte olostanne siellä koko kesän? Ei sekään ole työkaverisi asia tai häneltä pois.
Itsekin pidän aika matalaa profiilia töissä. Naisvaltainen ala ja selkäänpuukottajia riittää.
Työkaverisi mahdollisesti..
-on kateellinen, eikä osaa ilmaista sitä muuten kuin solvailemalla
-On oppinut ajatukseen että muilta ei mitään oteta, omillaan on pärjättävä. Mahdollisesti on omat vanhemmat iskostaneet tämän ajatuksen hänelle, ja hänen silmissään sinä toimit väärin.
-Häneltä puuttuu kyky nähdä vaihtoehtoja. Hänellä on luulo, että pröystäilet saamallasi mökillä, ja tämä luulo on hänelle ainoa mahdollinen fakta, ja siihen perustaa toimintansa.
Voit ihan rauhallisesti sanoa, että olet eri mieltä siitä että perintömökin käyttö olisi verrattuna huoraamisen. Testamentin tekijä halusi jättää mökin sinulle, ja sinä kunnioitat hänen tahtoaan ja kiitollisena nautit mökistä, iloa tuottamaanhan se on tarkoitettu. Ja että kun mökki sinulta aikanaan perinnöksi annettavaksi jää, toivot että kaikista maailman ihmisistä sen saisivat lapsesi, ja toivot myös että he kokisivat itsensä onnekkaiksi eikä huorintekijöiksi.
Jatkokysymyksen voit esittää hänelle, että mitä hän itse toivoo että hänen omaisuudelleen tai varoilleen (riippumasta niiden koosta) tapahtuisi kun hänestä itsestään joskus pitkän ajan päästä aika jättää.
ÄLÄ VAAN yritä turhaan selittää tuota sille. Et voi häntä miellyttää, eikä sinun pidä edes sitä yrittää! Luu kurkkuun vaan, kusipää vaan ärsyyntyy lisää ja provosoituu haukkumaan sinua enemmän, jos yrität jotenkin selitellä tilannetta. Kunnon ärähdys, ja mielellään niin, että muutkin sen kuulevat! Muuten hän ei koskaa lopeta, tai ei ainakaan ennen kuin on etsinyt uuden uhrin.
9