Työttömiä hoitajia ?
Onks tääl yhtään ? Mikä suuntaus ja kauan ootte ollu työttömänä?
Tääl yks lh suuntaus mielenterveys ja päihde :(
Kommentit (32)
Täällä! Tosin vapaaehtoisesti työtön. Olin yksi niistä, jotka eivät tienneet mihin suuntaan elämässä mennä, joten minut suorastaan tupattiin lh-koulutukseen. Vanhustyö oli ainoa suuntautumisvaihtoehto kun se oli työvoimapoliittinen koulutus.
Sain suoraan vakituisen työpaikan Helsingistä. Eka vuosi oli ihan mukava mutta sen jälkeen tajusin, että ei minua ole tarkoitettu ihmisläheiseen työhön. Huomasin suorastaan inhoavani ihmisiä. Otin lopputilin viiden työvuoden jälkeen. Nyt olen vajaan vuoden ollut työttömänä. Sopii mulle. Mieluummin siellä kentällä on minua empaattisempia ihmisiä.
Päiväkotiin yleensä otetaan hoitajia joilla suuntautuminen lapsiin ja nuoriin, ehkä joustoa silloin jos ei paljon hakijoita, tai pieni paikkakunta...
Vierailija kirjoitti:
Täällä! Tosin vapaaehtoisesti työtön. Olin yksi niistä, jotka eivät tienneet mihin suuntaan elämässä mennä, joten minut suorastaan tupattiin lh-koulutukseen. Vanhustyö oli ainoa suuntautumisvaihtoehto kun se oli työvoimapoliittinen koulutus.
Sain suoraan vakituisen työpaikan Helsingistä. Eka vuosi oli ihan mukava mutta sen jälkeen tajusin, että ei minua ole tarkoitettu ihmisläheiseen työhön. Huomasin suorastaan inhoavani ihmisiä. Otin lopputilin viiden työvuoden jälkeen. Nyt olen vajaan vuoden ollut työttömänä. Sopii mulle. Mieluummin siellä kentällä on minua empaattisempia ihmisiä.
Samat syyt, haluan vaihtaa alaa...
Hei, mitä tukia te vapaaehtoisesti työttömät saatte?
Itse myös työtön mielenterveyspuolen lähihoitaja. Keski-iässä työvoimapoliittinen koulutus takana.Pari pätkää tehnyt ja sitten en löytänyt enää töitä. Muutama haastattelu käyty, mutta ei tärpännyt. Ansiosidonnaisella olen, mutta en enää kauan. Toivottomalta tuntuu löytää töitä, mitä kauemmin työttömyys jatkuu.Enkä tästä enää nuorru.
.
Täällä myös työtön jo hyvän aikaa .. ei ole tärpännyt, ja kohta vielä vähemmän työttömyyden pitkyttyessä. Lyhyitä sijais/keikkoja ei edes ole järkeäa ottaa vastaan..
Alanvaihto tähtäimessä. Ja tyytyväinen päätökseen.
Täällä yksi työtön lähihoitaja lisää. Ikää jo yli 50. Yhdessä haastattelussa sanottiin että ei ikäiseni jaksa enää fyysisiä töitä tehdä.Luulin muutama vuosi sitten alalle kouluttautuessani, että töitä riittää vanhuspuolella, mutta eipä riitä. (Ainakaan ilman suhteita).
Kyllä meitä riittää.. Taitaa olla kusetusta tämä että kaikille riittää töitä. Helpointa kaunistaa tilastoja, tuupata kaikki työttömät lähihoitajaopintoihin. Sinnehän pääsee kuka tahansa. Nyt super on huolissaan (tosin ei tee mitään asian eteen), näistä kouluttamattomista, joita yksityiset palkkaavat hoiva-avustajien nimikkeillä töihin, korvaten lähihoitajat todella surkealla palkalla. Yleensä ulkomaalaisia, jotka ovat valmiita mihin työhön tahansa, millä ehdoilla tahansa. Suomeen on muodostumassa orjatyömarkkinat. Hoidon tasosta ei ole niin väliä.
Oho. Minä kävin lähihoitajakoulutuksen työvoimatoimiston kautta ja meidän kurssilta ainoa työtön on se, joka ei ole halunnut töitä vaan haluaa viettää "välivuotta". Minäkin sain valita neljästä paikasta haluamani eli jokaisesta harjoittelupaikasta olisi löytynyt työtä. Enkä edes kysynyt vaan soiteltiin perään, kun olivat kirjanneet harjoittelujaksolla ylös valmistumisaikatauluni. En siis edes ehtinyt hakea töitä. Enkä mielestäni mitenkään loistanut harjoittelussa. Hyvin tein työni ja joissain keikkasin opintojen ohella, mutta en tosiaan ollut mikään täydellinen vaan sain joistain harjoitteluista kakkosenkin. Tarjotut sopparit oli 6kk-1vuosi. Valitsin lyhyimmän, koska se oli ainoa kaupungin työpaikka ja kaupungilla on kai palkat vähän paremmat. 6kk:n jälkeen vakinaistettiin. Aika moni muukin on jo vakityössä, ainakin vuoden sopimuksilla.
Valmistuneet oli ikähaitarissa 25-vajaa 50.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meitä riittää.. Taitaa olla kusetusta tämä että kaikille riittää töitä. Helpointa kaunistaa tilastoja, tuupata kaikki työttömät lähihoitajaopintoihin. Sinnehän pääsee kuka tahansa. Nyt super on huolissaan (tosin ei tee mitään asian eteen), näistä kouluttamattomista, joita yksityiset palkkaavat hoiva-avustajien nimikkeillä töihin, korvaten lähihoitajat todella surkealla palkalla. Yleensä ulkomaalaisia, jotka ovat valmiita mihin työhön tahansa, millä ehdoilla tahansa. Suomeen on muodostumassa orjatyömarkkinat. Hoidon tasosta ei ole niin väliä.
Kyllä minäkin kuvittelin opiskeluaikoina että töitä kyllä riittää.. Kokoajan työntekijöitä vähennetään, ja hoiva-avustajia palkataan tilalle niinkuin sanoit... Joskus on sellaisia työpaikkoja kokoajan auki, missä väki vaihtuu, ja huhujen mukaan työilmapiiri huonoa.. Mutta kuka sellaiseen paikkaan edes haluaa vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Minä kävin lähihoitajakoulutuksen työvoimatoimiston kautta ja meidän kurssilta ainoa työtön on se, joka ei ole halunnut töitä vaan haluaa viettää "välivuotta". Minäkin sain valita neljästä paikasta haluamani eli jokaisesta harjoittelupaikasta olisi löytynyt työtä. Enkä edes kysynyt vaan soiteltiin perään, kun olivat kirjanneet harjoittelujaksolla ylös valmistumisaikatauluni. En siis edes ehtinyt hakea töitä. Enkä mielestäni mitenkään loistanut harjoittelussa. Hyvin tein työni ja joissain keikkasin opintojen ohella, mutta en tosiaan ollut mikään täydellinen vaan sain joistain harjoitteluista kakkosenkin. Tarjotut sopparit oli 6kk-1vuosi. Valitsin lyhyimmän, koska se oli ainoa kaupungin työpaikka ja kaupungilla on kai palkat vähän paremmat. 6kk:n jälkeen vakinaistettiin. Aika moni muukin on jo vakityössä, ainakin vuoden sopimuksilla.
Valmistuneet oli ikähaitarissa 25-vajaa 50.
Mukava kuulla että töitä riittää. Missä päin suomea?
Vierailija kirjoitti:
Te-toimiston täti täällä yrittää puhua asiat parhaakseen. Lopeta. Kaikki tietävät tämän teidän tilastojen vääristelyn. Mene pois värväämään lisää työttömiä turhaan koulutukseen.
Kaikki työttömäksi jääneet yritetään laittaa lähihoitajakoulutukseen. Ystäväni,metallialalla 20 vuotta ollut nainen, joutui työttömäksi ja hänelle ehdotettiin te-keskuksessa lähihoitajaopintoja. Hän ei voi sietää eritteitä eikä ole ollenkaan sosiaalinen henkilö. Pakko hakea koulutukseen. Voitte kuvitella , millaisia hoitajia valmistuu,jotka pakotetaan karenssin uhalla lähihoitajiksi. He pakon sanelemana tekevät inhoten työtään. Kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömäksi jääneet yritetään laittaa lähihoitajakoulutukseen. Ystäväni,metallialalla 20 vuotta ollut nainen, joutui työttömäksi ja hänelle ehdotettiin te-keskuksessa lähihoitajaopintoja. Hän ei voi sietää eritteitä eikä ole ollenkaan sosiaalinen henkilö. Pakko hakea koulutukseen. Voitte kuvitella , millaisia hoitajia valmistuu,jotka pakotetaan karenssin uhalla lähihoitajiksi. He pakon sanelemana tekevät inhoten työtään. Kannattaako?
Näin on. Ikävää että soveltumattomia pääsee alalle. Itse hoitoalasta tykkään, mutta kun töitä ei saa. Suorastaan ahdistavaa että oma ammattitaito vain karisee. Hoitajista on ylitarjontaa, monellakin paikkakunnalla.
Mikäs tässä kun ei töitä saa, ihmetellään kun ei työkokemusta ole kertynyt hetkeen, eikä kukaan palkkaa.
Jännä juttu. Hoidettavia olisi vaikka kuinka, mutta hoitajia ei palkata tarpeeksi heitä hoitamaan. Työttömiä hoitajia pilvin pimein ja lisää koulutetaan. Mikä järki? Haloo hallitus? Kotihoidossa vanhukset kituvat ilman hoitoa, kun samaan aikaan työhaluisia hoitajia työttömänä. Tähänkö on suomessa tultu? Nyt herätys suomi.
Yksityiset takoo vaan voittoja, hoitajia vähennetään, tehdään minimillä kaikki.
Työttömänä/joidenkin päivien pätkätöissä meidän luokan valmistuneista karkeasti arvioiden 70%. Pohjois-Suomi. Ihan vain parilla käynyt tsägä ja saanut vakipaikan. Tosin, aina löytyy noita päivän-kahden työsuhteita kerran tai pari kuussa niille jotka jaksaa tehdä. Itse en jaksa, koska tuo pari päivää menee ihan vain uuteen paikkaan perehtyessä, joten kohtelu muilta hoitajilta on sen mukaista.
Lastenhoitajille näyttäisi olevan todella paljon töitä vapaana mollissa.