Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso sairas, ei hae apua: käyn läpi kuolinprosessia vaikka ei ole viellä edes terminaalidiagnoosia

Vierailija
23.05.2017 |

Puolisoni on sairas, mutta hän ei suostu hakemaan apua lääkäristä. On roikkunut julkisessa terveydenhuollossa, mutta siellä ollaan jonossa eikä apua saa. Meillä on aivan tolkuttomasti velkaa, kiitos hänen ylisuuren asuntolainansa, ja talo kiinnitettynä, vain hänen nimissään. Itse olen työtön. Olen kehottanut miestä uudestaan ja uudestaan hakemaan apua lääkäristä, vaikka yksityisestä, mutta ei saa itsestään irti, makaa vain sängyssä tai sohvalla ja voihkii ja valittaa. Jos hän kuolee, putoan itse aivan tyhjän päälle, minulla ei ole varaa hänen lainansa maksuun saati sitten perintöveroon, ja koti menee alta. Työtä haen koko ajan ei auta, tulee vain lisää palkattomia työharjoitteluja toinen toisensa perään.

Käyn koko ajan päässäni läpi jo nyt puolison menettämisprosessia ja eroamista. Olen varoittanut miestä että näin tulee käymään, tunnen koko ajan etääntyväni hänestä koko ajan. Olen mennettämässä puolisoni ihan silmieni edessä, mutta hän ei vaan suostu vaatimaan ja hakemaan apua. Ei edes sen vertaa että soittaisi lääkärille. Tunnen olevani ihan hukassa, olen investoinut vuosia tähän suhteeseen ja tiedän jääväni aivan tyhjän päälle, lähdin tai jäin.

Anteeksi, pakko avautua johonkin. On niin paha mieli

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että miehellä on masennus tai vastaava.

Vierailija
42/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mies oikeasti pelkää kuolevansa? Ja siksi välttelee sitä lääkäriä? Koska jos menisi kunnolliseen lääkäriin, niin asiahan selviäisi. Mies saisi tietää, että kuoleeko vai ei. Jos saisi tietää, että kuolee, niin ei voisi enää turvautua tietämättömyyden suojaan, vaan ahdistuisi varmasti ihan kamalasti. Jos taas saisi tietää, että ei kuolekaan vaan kyseessä on esim astma tai tupakkayskä, niin joutuisi ottamaan itseään niskasta kiinni, lopettamaan tupakoinnin tai hoitamaan tunnollisesti astmaansa. Ei voisi enää kerjätä sääliä sinulta, ei voisi enää heittäytyä kuolevan rooliin voivottelemaan ja makaamaan, ei voisi enää teettää kaikkia kotitöitä sinulla. Kun asiaa ajattelee näin, niin tavallaan se lääkärikäynti on huono idea miehen kannalta, hän häviää siinä kun selvittää totuuden terveydestään. Ei toki oikeasti häviä, se henkinen aikuinen hänessä voittaa koska sairaushan voisi hyvin olla hoidettavissa. Mutta se henkinen lapsi hänessä häviää tilanteessa, koska ei voi enää olla noin lapsellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos minä olisin sinä, niin ilmoittaisin, että se on joko ero tai sairauden selvittäminen ja hoitaminen asianmukaisella erikoislääkärillä. Ikävä kyllä näin. Mutta tuo on jatkunut jo kolme vuotta, ihan sairasta.. 

Vierailija
44/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että mies on täysin terve. Sinua taas vedetään vipukelkassa siinä parisuhteessa.

Vierailija
45/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin.

Täällä nyt on vaan näitä ku..päitä joiden pitää koko ajan päteä joka asiassa!!!:/

Eikö voisi olla ystävällisiä?? Onko se liikaa pyydetty?

Vierailija
46/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on astma!

Vierailija
47/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vastauksessa oli järkeä!

Vierailija
48/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa meillä on melkein sama tilanne oikeasti: Mies valittaa kuolevansa pian, ja on vaikka mitä oiretta. Minun terapeutti taas kysyi MINULTA, onko mulla tapana murehtia toisten kuolemia turhaan. No, ei ole, mutta on se raskasta kuunnella jos joku koko ajan jauhaa lähtevänsä "täältä" (=elävien kirjoista).

Onkohan tuo oikeasti huomionhakuinen persoonallisuus? Hänellä on muutenkin tapana etsiä negatiivisella tavalla huomiota.

Vierailija
49/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tää juttu ollut täällä jo viimeisen kuukauden aikana?

Vierailija
50/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yskän syynä voi olla esim:

-Se vanha "homekeuhkovaurio". Oliko siis ihan alveoliitti? Alveoliitti voi uusia, tai edetä keuhkofibroosiin tai keuhkolaajentumaan. Ei kuitenkaan ole todennäköistä, jos kerran röntgenissä ei näy kuin vanha parantunut tauti. Ei kuolemaksi ole kuitenkaan, mutta pitäisi hoitaa. Hoitovastuussa on työterveyshuolto eikä tavallinen terveysasema, koska homealtistus oli työpaikalta. 

-Astma. Sanoit että mies yskähtelee ja "hinkuu". Astma on yleinen, ei ole kuolemaksi. 

-Keuhkosyöpä. Epätodennäköinen, koska oireet olleet jo kolme vuotta, ja sinä aikana ei ole keuhkokuvissa näkynyt mitään syöpään viittavaa. Syövistä voidaan nykyään suurin osa parantaa.

Väsymyksen mahdollisia syitä taas on miljoonia:

-esim. uniapnea, huono kunto ja ylipaino, epäterveelliset elämäntavat, kilpirauhasen vajaatoiminta, masennus, hammasinfektio, ahdistuneisuus, huonot rauta-arvot, syöpä, homealtistus, univaje jne.. 

Mahakipu oli miehesi kolmas oire. Sen syynä voi olla esim.

-stressi, masennus, vatsahaava, liika särkylääkkeiden käyttö, somatisointi jne

Makaaminen ja kotitöiden tekemättömyys oli neljäs oire. Sen syynä voi olla laiskuus, masennus, persoonallisuushäiriö, krooninen väsymysoireyhtymä, toki fyysisten sairauksien aiheuttama väsymys myös.

Jatkuva valittaminen ja säälin kerjääminen oli mainitsemasi viides oire. Sen syynä on yleensä esim. huomionhakuisuus, lapsellisuus, hankala luonne, epäkypsyys, kyvyttömyys kantaa vastuuta.

Vierailija
51/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä teidän kodissa ole hometta?

Vierailija
52/52 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yksi eksä, jolla oli koko ajan vaikka mitä oiretta ja sairautta. Siis kolotusta eri puolilla kehoa, milloin kipua mahassa, milloin olkapäässä, milloin kyljessä, milloin lantiossa, milloin polvessa. Koskaan ei siis mikään noista ollut mitenkään vammautunut vaikka tapaturmassa tms. Oli väsymystä ja kamalia päänsärkyjä,   mutta etenkin jatkuvia kipuja. Oli pelottavaa yskähtelyä. Valitteli joka päivä noista kolotuksistaan ja oireistaan ja kauhisteli niitä ja itkeskeli jopa että päättyykö tämä elämä. Huokaili hyvin kuuluvasti. Jos en kuullut niin huokaili vielä kuuluvammin. Sattuu, aijaijai. Tämä mies tosin juoksi lääkärissä ja kaikki tutkittiin niin yksityisten lääkäreiden kuin fyssareidenkin toimesta. Koskaan ei löytynyt mitään vikaa miehestä. Labrat ok, keuhkokuvat ok, lihasjumeja löytyi. 

Sillä mikään muu ollut kuin persoonallisuushäiriö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän