Oikeasti asiallinen kysäisy ADHD/autismi-ihmisille
Lähiomaisellani on taipumusta sellaiseen ajattelutapaan, että kaikki tietävät saman kuin hänkin. Vanhat tutu, ennen syntymääni soineet laulut, ikivanhat mainosjinglet jne.
Muiden mielestä oudot uskomukset ja ajatusmallit ovat myös täysin itsestäänselviä.
Tällaista mielentoimintaa esiintyy erityisesti kovan stressin ja laajempaa ajatustyötä vaativan kauden aikana. Hän saattaa olla hypomaaninen/ mielialaltaan aaltoileva toimiessaan näin.
Onko tämä kovinkin yleistä?
Kommentit (9)
Minun on vaikea hahmotella, mitä muut eivät tiedä. Tuntuu että ihmiset olisivat passiivisia kuin kuolleet lahnat. Tietoa hypellä menee sisään ja niistä tuntuu olevan pulina. Kun en itse seuraa, jää kysymysmerkiski, mitä he oikeastaa edes tietävät ja ajattelevatko he koskaan itsenäisesti.
Hyvä, jotain tuollaista olen ajatellutkin hänen kokevan.
Jutussa on se outo aspekti, ettei hän välttämättä käsitä muiden ihmisten ikärajoituksia. Jo pienenä lapsena ollessani hämmästyin, kun hän ei käsittänyt etten voi tietää jonkun laulun soineen usein 1960-luvulla. Hän oli aidosti ihmeissään. Synnyin vasta 1972.
Samaan aikaan saatoin kertoa muistojani, joita hän kuunteli ja hoki samalla etten silti muista.
Retkellä en päässyt kovasti odottamaani Korkeasaaren lauttaan. Kävelin sinne jo joitakin vuosia sitten valmistunutta siltaa käyttäen. Hänen mielestään Korkeasaareen ei johtanut siltaa, vaikka olin itse kulkenut sitä pitkin. Miten sinne saareen pääsin, jäi käsittelemättä.
Muistelisin että ainakin aspergeriin ja autismiin saattaa liittyä ongelmia mielen teoriassa, eli käsityksessä siitä että muilla on täysin erilliset mielet, muistot ja ajatusmaailmat. Googleta "theory of mind asperger".
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin että ainakin aspergeriin ja autismiin saattaa liittyä ongelmia mielen teoriassa, eli käsityksessä siitä että muilla on täysin erilliset mielet, muistot ja ajatusmaailmat. Googleta "theory of mind asperger".
Tästä juuri on kysymys. En hahmota aina miten muiden mieli toimii, ja voi tulla kaikenlaisia virhepäätelmiä. Sen sijaan en koskaan oleta, että joku automaattisesti tietää jonkun hyvin yksityiskohtaisen faktatiedon asiasta x. Toisaalta taas minua ihmetyttää, kun kaikki olettavat että itse tietäisin kaiken meneillään olevista tosi-tv-ohjelmista. Miten he voivat olettaa, että kaikki seuraavat niitä? T: as-nainen 26v
Assit luulee siis kaikkien muidenkin olevan asseja? Selittää aika paljon...
Vierailija kirjoitti:
Tosi-tv Älväri demarikokoomus hoitsu raksa ukko normot luulee kaikkien muidenkin olevan umpinormoja?
t. lievästi ADD mies
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Ei kuulosta miltään adhd/Aspergerin oireelta, nämä diagnoosit eivät pois sulje muita sairauksia, kun noita diagnooseja jo on niin varmasti myös on asiakkuus valmiina johonkin psykiatrille, eli kannataa pyytää sitä kaveria juuri näistä oireista myös kertomaan enemmän sinne hoitotaholle.
Hänellä on siis ADHD- diagnoosi, ja mielestäni myös asperger-piirteitä.