Pääkaupunkiseudun yksinhuoltajat - ahdistaako teitä iso asuntolaina ja sen vuoksi isot asumiskulut?
Otsikossa jo kysymykseni. Eräs helsinkiläinen yksinhuoltaja täällä välillä tuskailee asuntolainansa kanssa. Pystyn sinänsä ihan ok maksamaan lainaani, mutta kyllähän se välillä pistää ahdistamaan, kun lainaa tietysti vielä vaikka kuinka pitkäksi ajaksi ja kaikesta yksin vastuussa. Välillä alkaa ahdistamaan, että entäs jos sairastuu pahasti tms.
Kommentit (18)
Kiva kuulla, että meitä on muitakin. Minulla kolme lasta ja alun perin oli lainaa 300 000 yksin, nyt 250 000.
ap
Voi te onnelliset yksinhuoltajat, jotka saatte pääkaupunkiseudulla yksin lainaa. Mahtavaa, että teitäkin on. Hienoa, että pystytte tarjoamaan yksin lapsillenne hyvät kodit omistusasunnoissa, joiden hintaisiin suurin osa suomalaisista ei pysty edes kahdestaan. Hatunnostoni teille kahdelle!
Täällä ahdistaa vain vuokrarahojen kasaan saaminen. Omasta asunnosta ei tarvitse nähdä untakaan. aikamoiset tulot saa kyllä olla, että tuollaiseen lainaan pystyy yksin kolmen lapsen elättämisen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Voi te onnelliset yksinhuoltajat, jotka saatte pääkaupunkiseudulla yksin lainaa. Mahtavaa, että teitäkin on. Hienoa, että pystytte tarjoamaan yksin lapsillenne hyvät kodit omistusasunnoissa, joiden hintaisiin suurin osa suomalaisista ei pysty edes kahdestaan. Hatunnostoni teille kahdelle!
Katkeruutesi on ihan turhaa. Koska omistusasumisen vaihtoehto on ottaa vuokrakolmio, jonka vuokra on kuussa 1200 euroa. Monesti on halvempaa ottaa iso laina ja maksaa sitä kuin tuota vuokraa.
Minä olin aikoinani hyvätuloinen yksinhuoltaja. Tulot 18.000 markkaa, silti lainaa ei herunut. Maksoin silloin asunnostani vuokraa 6000 markkaa.
Ap, ymmärtäen tunteesi. Itselläni vielä lainaa n 120 000 ensiasunnostani jossa asin vuoden ikäisen tyttäreni kanssa. Äitiyslomalla ollessani maksoin hieman pienempää lainanlyhennystä.
En stressaa lainasta, sillä tiedän että maksaisin vuokraa varmasti enemmän. Ja onhan tämä omaisuuttani ja lapseni tuleva perintö. Pidän itseäni onnekkaana sillä minulla oli omistusasunto ennen lapsen tuloa, lapsen kanssa säästäminen jne on vaikeampaa.
Maksatko kuinka suurta lyhennystä? Voisitko ehkä hieman alentaa sitä?
Tsemppiä!
Minä vasta otin asuntolainan, 165t eli selvästi vähemmän kuin teillä, mutta enempää ei irronnut kolmen lapsen yksinhuoltajana näillä tuloilla. Enemmänkin olisin uskaltanut ottaa. Eikä ahdista yhtään, päinvastoin! Ihanaa päästä eroon 1200€/kk vuokra-asunnosta ja alkaa maksaa omaa! Ajattelen, että ääritilanteessa asunnon voi myydä pois ja palata vuokra-asujaksi, toivottavasti sellaista tilannetta ei kuitenkaan tule eteen, enkä jaksa sitä murehtia. Onnekas olin, että ylipäänsä sain lainan. Ei mitenkään itsestään selvää enää tänä päivänä yksinhuoltajalle.
Asioilla on tapana järjestyä, aina johonkin suuntaan.
Luultavasti lähes kaikki asuntovelalliset yh:t pk-seudulla tienaa kuitenkin vähintään 4000e/kk tai enemmän
Mulla lainaa jäljellä vielä 200 tonttua ja rapiat, ja kyllä, välillä ahdistaa. Mutta enemmän ahdisti maksaa nettotuloista 60% vuokraa. Olen onnellinen ja onnekas kun sain lainan, se ei tosiaan ole itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti lähes kaikki asuntovelalliset yh:t pk-seudulla tienaa kuitenkin vähintään 4000e/kk tai enemmän
Öö, ei kyllä pidä paikkaansa!
Mua kyllä kiinnostais millaisilla taustoilla olette lainanne saaneet?
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä kiinnostais millaisilla taustoilla olette lainanne saaneet?
Riittävät tulot, vakityössä, plus omistusasunto ollut 23-vuotiaasta ja aina hoitanut lainani moitteetta. Plus ostettava kohde riitti lainan vakuudeksi. Lyhennän noin tonnin kuussa, päälle korot jotka nyt onneksi matalat sekä vastike joka kohtuullinen. Välillä olin hetken vuokralla ja asumiskulut melkein yhtä isot kuin nyt - ei paljon järkeä. Ymmärrän toki että jos ei saa lainaa ei ole muita vaihtoehtoja.
Vastaaja nro 1
Vierailija kirjoitti:
Minä saan reilu 4t käteen. Kyllä, myös hyvätuloisia ja korkeakoulutettuja yh-mammoja on olemassa! Emme ole kaikki stereotyyppisiä "sossupummeja", vaikka moni tuntuukin haluavan niin ajatella.
Sosiaalitoimisto maksaa vuokran neliöstä meille. Asutaan ns. hyvällä alueella.
Eli en stressaa asumisella ollenkaan. Muuten raha on joskus vaikea saada riittämään esim. ulkomaanmatkoihin.
En siis itse tee, mutta koululaisten matkoja on. Vanhin on lukiossa.
Pyh PAH, itsellä (2pienen yh) lainaa yli 180k. Teen osa-aikaisesti työtäni koska haluan että aikaa jää lapsille. Laina ahdistaa hetkittäin enemmän tai vähemmän. Olen myös miettinyt jos ahdistus ei lopu myyn tämän ja ostan Tuusulan metsästä kerrostalo kolmion, mahduttaisiin ihan hyvin, palvelut jonkinlaiset lähellä ja koulu lapsille. Sit ois lainaa pyöreät 0€, ja rahaa jäisi muuhunkin 😊
Mulla lainaa 330000 omakotitalosta, tulot+lapsilisät 5300e/kk. Talo riitti lainan vakuudeksi. Kaksi teini-ikäistä lasta. Lainanlyhennykset on pienet, joten rahaa jää muuhunkin, mutta tietysti ahdistaa olla yksin taloudellisessa vastuussa, jos vaikka sairastun tms. Mutta ainahan talon voi myydä.
Järjestely on tällainen siksi, että en halunnut että lapset joutuvat muuttamaan lapsuudenkodistaan pois eron takia. Muulla ei ole väliä.
Kyllä. Minulla lainaa ollut enimmillään 250 000. Kaksi lasta. Työttömyys pelottaa ajoittain.