Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmeen tyyppejä nämä "henkilökohtaiset avustajat" oikein ovat?

Vierailija
23.05.2017 |

Äitini on muistisairas, joten tilasimme hänelle erään firman kautta henkilökohtaisen avustajan. Jo alussa sanottiin, ettei avustajaksi saada välttämättä aina samaa ihmistä, mutta meille se ei kuulostanut ongelmalta - ovathan he kaikki ammattilaisia. Niin luulimme. Nyt olemme kertakaikkisen pettyneitä avustajien kertakaikkiseen välinpitämättömyyteen. Mitään ei ole koskaan tehty. Jääkaappi on tyhjä. Ei ole siivottu. Pyykit on laitettu pesukoneeseen, mutta ei mihinkään minkäänlaista viestiä asiasta. Lopputuloksena vaatteet olivat homeessa. Oli hyvin hankalaa saada ketään avustajista langan päähän, mutta kun sain, niin kaikkeen oli selityksenä "äitisi sanoi ettei tarvitse" tai "hän pyysi tuomaan näitä kaupasta mutta sanoi ettei näitä tarvitse". Ei siis minkäänlaista ymmärrystä muistisairauksista ja avustajan vastuusta. Hengaillaan vaan ja palkka juoksee.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hka kirjoitti:

Tottakai! Mutta jos tilanne on tosiaan se ettei äiti ymmärrä enää mitään asian päälle ja sanoo kaikkeen ei tarvitse ja häntä ei oikeasti haittaa vaikka imuroitaisiinki.

Edelleen äidilläsi on itsemääräämisoikeus. Omaisten on tätä joskus hyvin vaikeaa käsittää. Jos esimerkiksi ihminen ei halua enää syödä, niin häntä ei ole lupa "pakkosyöttää" - vaikka olisikin ilmeistä, ettei hän enää itse ymmärrä omaa parastaan. Sama koskee lääkkeitä.

Vierailija
22/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei ole hoitaja. Mikset itse hoida äitisi huushollia, tai maksa siivousta siivojalle ja tilaa elintarvikkeita kaupasta sillä palvelulla joka roudaa ruuat himaan.

Mainitsemasi asiast eivät ole todellakaan hoitajan tehtäviä. Enemmän ne kuuluvat henkilökohtaiselle avustajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei ole hoitaja. Mikset itse hoida äitisi huushollia, tai maksa siivousta siivojalle ja tilaa elintarvikkeita kaupasta sillä palvelulla joka roudaa ruuat himaan.

Asun itse kaukana, joten en pysty täältä käsin hoitamaan äitiäni vaikka haluaisinkin. Firmassa sanottiin, että "avustaja tekee niitä asioita, joita avustettava tekisi itse, muttei enää pysty". Mielestäni tähän kuuluu siivoaminen ja kaupassakäynti. Ihan normaaleja asioita. Täytyy olla kyllä todella laiska, jos ei voi sen vertaa palkkansa eteen tehdä. -aloittaja

Vierailija
24/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset palkkaavat halvimmasta paikasta henk.koht. avustajan ja olettavat, että tämä hoitaa kaikki avustettavan hommat tiskauksesta, vessassa käynteihin ja ikkunanpesuun. Avustajan pitäisi tehdä ihan kaikki hommat ja jos jotakin on jäänyt tekemättä niin sitten ruetaan moittimaan avustajan osaamattomuutta. Itse ei välitetä omiasesta sen vertaa, että käytettäisiin pihalla edes kerran kuukaudessa.

Itse olin henk.koht. avustajana ja sain olla samalla avustettavalla useamman vuoden opiskeluideni aikana. Tein kaikki hommat mitä osasin. Pesin pyykkiä, käytin avustettavaa ulkona, kävin kaupassa, tein ruokaa, siivosin ym. Avustettava oli sen verran fiksu, että jos esim. pyysi pesemään ikkunat niin ei olettanut, että olisin kerennyt sillä kertaa tekemään kauheasti muita hommia. Antoi myös hyvän työn lisää käteisenä esim. kun käytin häntä ulkona tai pesin ikkunat.

Vierailija
25/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse kaukana, joten en pysty täältä käsin hoitamaan äitiäni vaikka haluaisinkin. Firmassa sanottiin, että "avustaja tekee niitä asioita, joita avustettava tekisi itse, muttei enää pysty". Mielestäni tähän kuuluu siivoaminen ja kaupassakäynti. Ihan normaaleja asioita. Täytyy olla kyllä todella laiska, jos ei voi sen vertaa palkkansa eteen tehdä. -aloittaja

Onko äidilläsi muistisairauden lisäksi jotakin mutta, kun ei voi itse siivota?

Vierailija
26/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hka kirjoitti:

Oletko tarkistanut firmalta, että siivoaminen ja kaupassa käynti kuuluvat heidän työntekijöilleen? Meidän firmassa ei kuulu, mutta ystäväni eri firmalta taas siivoaa ja avustaa käymään kaupassa jos pyydetään, mutta ei ole kuitenkaan vastuussa jääkaapin sisällöstä.

Mitkä sitten ovat avustajan tehtäviä, jos hoidollisetkaan toimenpiteet eivät heille kuulu?

Hoidolliset toimet nyt varsinkaan ei kuulu kouluttamattomille ;-D

Vierailija
27/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äidilläsi muistisairauden lisäksi jotakin mutta, kun ei voi itse siivota?

Miksi osallistut keskusteluun kun et ymmärrä muistisairauksista yhtään mitään?

Vierailija
28/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästitkö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hka kirjoitti:

Oletko tarkistanut firmalta, että siivoaminen ja kaupassa käynti kuuluvat heidän työntekijöilleen? Meidän firmassa ei kuulu, mutta ystäväni eri firmalta taas siivoaa ja avustaa käymään kaupassa jos pyydetään, mutta ei ole kuitenkaan vastuussa jääkaapin sisällöstä.

Mitkä sitten ovat avustajan tehtäviä, jos hoidollisetkaan toimenpiteet eivät heille kuulu?

Hoidolliset toimet nyt varsinkaan ei kuulu kouluttamattomille ;-D

Ei niin, mutta on ihmeellistä miksi monesti avustusfirmojen avustajien tehtävistä rajataan pois nimenomaan siivous ja kaupassakäynti. Miksi avustaja voi hyvin vaihtaa lampun, mutta ei käydä lähikioskilla hakemassa maitoa?

Vierailija
29/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tilaa itse ruokaa kauppapalvelusta? Miksi et käytä siivouspalvelua kerran kuussa? Miten muistisairas ottaa lääkkeensä? Miksi et tilaa äidillesi kotihoitoa, kunnan/yksityistä?

Vierailija
30/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin omassa työpaikassa avustajan tehtäviin kuuluu siivous ja kaupassa käynti asiakkaan ohjeiden mukaan. Jos asiakas kieltää siivoamasta, niin sitten ei siivota. Kaupasta tuodaan ne tuotteet, joita asiakas pyytää. Ei sieltä kaupasta voi asiakkaan rahoilla mitä vaan tuoda, tai itsekseen alkaa omin päin siivoilemaan kielloista huolimatta. Avustustilanteessa avustettava määrää ja avustaja tekee.

Vierailija
31/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettava määrää niin kauan kun hän itse pystyy osallistumaan. Jos hänen toimintakykynsä huononee niin ettei enää pysty tekemään mitään, vaan asiat tehdään hänen puolestaan, silloin kotihoito tai laitoshoito, ainakin jos julkisen hoidon lainsäädännön mukaan mennään. Yksityiset palvelut ovat sitten oma viidakkonsa, ne pitää vaan selvittää kultakin palveluntarjoajalta erikseen.

Vierailija
32/51 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon työhön nyt pääsee kuka vaan

Vierailija
33/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hka kirjoitti:

Aloituksessa sanottiin, että kyseessä on henkilökohtainen apu. On määritelty vammaispalvelulaissa, mihin asioihin henkilökohtainen apu on tarkoitettu. Järjestämistavasta riippumatta vammainen itse päättää avustajan työtehtävät. Jos vammainen sanoo, että siivoa, niin avustaja siivoaa. Ainoa rajoitus voi tulla siitä, jos kunnan sosiaalityöntekijän laatimassa palvelusuunnitelmassa on määritelty, mihin asioihin apua saa käyttää. Mutta silloinkaan ei ole tilanne se, että mikään firma päättäisi avun sisällöstä.

Vierailija
34/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko edes laillista palkata henkilökohtainen avustaja ihmiselle, joka ei enää kykene määrittämään työtehtäviä ja toimimaan työnantajana? Vai onko tuo firma juuri sitä varten? Silloin täytyy firman kanssa selkeästi sopia mitä sopimukseen kuuluu.

Yleisesti ottaen avustajan työnantajan tulee kyetä itse määrittämään nämä tehtävät ja jos työnantaja sanoo, että ei tarvitse siivota, avustajan tehtävä on kunnioittaa tätä tahtoa. Alkuperäinen henkilökohtaisen avustajan tarkoitus on, että tehdään yhdessä asioita kuten mennään kauppaan ja avustaja avustaa tekemisessä eikä tee kaikkea puolesta. Onkohan tämä firma ymmärtänyt tätä?

Kannattaa kysyä.

Olet keksinyt tuon omasta päästäsi. Mitään tuollaista ei lue lain esitöissä eikä lakitekstissä.

Kannattaa lukea tämä artikkeli https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…

Vierailija
35/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kunnassa siivouspalvelut pitää ostaa erikseen. Tottakai avustaja pyyhkii vaikka pöydän syönnin jälkeen ja vie mennessään roskat, mutta imurointi ja isot työt eivät välttämättä ole avustajan tehtäviä.

Höpsis. Avustajalle kuuluu imurointi ja vaikkapa ikkunoiden peseminen. Ne ovat jokaisessa kodissa säännöllisesti toistuvia tehtäviä, joita ihmiset tavallisesti tekevät itse. Vammainenkin tekisi ne itse, mutta ei vammansa takia pysty. Niinpä ne kuuluvat avustajan tehtäviin.

Vierailija
36/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tässä aloituksessa on kyse? Sosiaalihuollon myöntämästä henkilökohtaisesta avusta vai jostain muusta? 

Vierailija
37/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset palkkaavat halvimmasta paikasta henk.koht. avustajan ja olettavat, että tämä hoitaa kaikki avustettavan hommat tiskauksesta, vessassa käynteihin ja ikkunanpesuun. Avustajan pitäisi tehdä ihan kaikki hommat ja jos jotakin on jäänyt tekemättä niin sitten ruetaan moittimaan avustajan osaamattomuutta. Itse ei välitetä omiasesta sen vertaa, että käytettäisiin pihalla edes kerran kuukaudessa.

Itse olin henk.koht. avustajana ja sain olla samalla avustettavalla useamman vuoden opiskeluideni aikana. Tein kaikki hommat mitä osasin. Pesin pyykkiä, käytin avustettavaa ulkona, kävin kaupassa, tein ruokaa, siivosin ym. Avustettava oli sen verran fiksu, että jos esim. pyysi pesemään ikkunat niin ei olettanut, että olisin kerennyt sillä kertaa tekemään kauheasti muita hommia. Antoi myös hyvän työn lisää käteisenä esim. kun käytin häntä ulkona tai pesin ikkunat.

Henkilökohtainen apu on saajalleen täysin maksuton palvelu.

Vierailija
38/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa kunnassa siivouspalvelut pitää ostaa erikseen. Tottakai avustaja pyyhkii vaikka pöydän syönnin jälkeen ja vie mennessään roskat, mutta imurointi ja isot työt eivät välttämättä ole avustajan tehtäviä.

Höpsis. Avustajalle kuuluu imurointi ja vaikkapa ikkunoiden peseminen. Ne ovat jokaisessa kodissa säännöllisesti toistuvia tehtäviä, joita ihmiset tavallisesti tekevät itse. Vammainenkin tekisi ne itse, mutta ei vammansa takia pysty. Niinpä ne kuuluvat avustajan tehtäviin.

Sosiaalityöntekijä tämän päättää.  

Vierailija
39/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo. Mistä lähtien muistisairaille on myönnetty henkilökohtaisen avun tunteja? 

Vierailija
40/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko edes laillista palkata henkilökohtainen avustaja ihmiselle, joka ei enää kykene määrittämään työtehtäviä ja toimimaan työnantajana? Vai onko tuo firma juuri sitä varten? Silloin täytyy firman kanssa selkeästi sopia mitä sopimukseen kuuluu.

Yleisesti ottaen avustajan työnantajan tulee kyetä itse määrittämään nämä tehtävät ja jos työnantaja sanoo, että ei tarvitse siivota, avustajan tehtävä on kunnioittaa tätä tahtoa. Alkuperäinen henkilökohtaisen avustajan tarkoitus on, että tehdään yhdessä asioita kuten mennään kauppaan ja avustaja avustaa tekemisessä eikä tee kaikkea puolesta. Onkohan tämä firma ymmärtänyt tätä?

Kannattaa kysyä.

Olet keksinyt tuon omasta päästäsi. Mitään tuollaista ei lue lain esitöissä eikä lakitekstissä.

Kannattaa lukea tämä artikkeli https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…

Sivusta pitää todeta, että ihan paikkansa tuo pitää. Henkilökohtainen apu on vain yksi osa vammaisille tulevaa palvelukokonaisuutta, jossa yksi keskeinen asia on mahdollistaa vammaisten mahdollisimman itsenäinen elämä. Se itsenäisyys nimenomaan vaatii sitä omaa aktiivisuuttakin, eivät siihen tosin kaikki pysty, ja parhaimmillaan se henkilökohtainen avustaja mahdollistaa myös sitä aktiivisuutta.

Aika väheksyviä kommentteja noin yleensä muuten jengiltä, josta suurimmalla osalla ei ole mitään käsitystä siitä miten vaativaa tuo työ voi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän