Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmeen tyyppejä nämä "henkilökohtaiset avustajat" oikein ovat?

Vierailija
23.05.2017 |

Äitini on muistisairas, joten tilasimme hänelle erään firman kautta henkilökohtaisen avustajan. Jo alussa sanottiin, ettei avustajaksi saada välttämättä aina samaa ihmistä, mutta meille se ei kuulostanut ongelmalta - ovathan he kaikki ammattilaisia. Niin luulimme. Nyt olemme kertakaikkisen pettyneitä avustajien kertakaikkiseen välinpitämättömyyteen. Mitään ei ole koskaan tehty. Jääkaappi on tyhjä. Ei ole siivottu. Pyykit on laitettu pesukoneeseen, mutta ei mihinkään minkäänlaista viestiä asiasta. Lopputuloksena vaatteet olivat homeessa. Oli hyvin hankalaa saada ketään avustajista langan päähän, mutta kun sain, niin kaikkeen oli selityksenä "äitisi sanoi ettei tarvitse" tai "hän pyysi tuomaan näitä kaupasta mutta sanoi ettei näitä tarvitse". Ei siis minkäänlaista ymmärrystä muistisairauksista ja avustajan vastuusta. Hengaillaan vaan ja palkka juoksee.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla provo. Mistä lähtien muistisairaille on myönnetty henkilökohtaisen avun tunteja? 

Ei mistään. Olen toiminut henkilökohtaisena avustajana vammaiselle ja tuolloin työhöni kuului siivous jne. Työsuhde päättyi kun mikään ei riittänyt eikä kelvannut, olisi myös pitänyt ruveta vaativiin hoidollisiin toimiin ilman koulutusta, eli toimia myös lainvastaisesti. Avustettava teki melkoista helvettiä elämästäni kun kieltäydyin. Muistisairaalle olen myös toiminut avustajana mutta en tietenkään henkilökohtainen avustaja nimikkeellä. Ja työstäni on selkeästi rajattu pois esim siivoustyöt. Tehdään ainoastaan asioita joita voi tehdä asiakkaan kanssa yhdessä, hänen omatoimisuuttaan tukien, ei ikinä hänen puolestaan tehden. Siivousavun ostavat siis erikseen ja hoidot kotihoidosta.

Vierailija
42/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työsopimuksessa lukee, sitä noudatetaan. Siivous ei aina kuulu avustajalle vaan on ostettava erikseen. Miksi ap ei vaihda kotihoitoon jos ei ole tyytyväinen. Muistisairaat on AINA todella hankalia asiakkaita tai tässä tapauksessa työnantajia, älkää unohtako sitä. Ap mustamaalaa nyt työntekijöitä ilman parempaa tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa kunnassa siivouspalvelut pitää ostaa erikseen. Tottakai avustaja pyyhkii vaikka pöydän syönnin jälkeen ja vie mennessään roskat, mutta imurointi ja isot työt eivät välttämättä ole avustajan tehtäviä.

Höpsis. Avustajalle kuuluu imurointi ja vaikkapa ikkunoiden peseminen. Ne ovat jokaisessa kodissa säännöllisesti toistuvia tehtäviä, joita ihmiset tavallisesti tekevät itse. Vammainenkin tekisi ne itse, mutta ei vammansa takia pysty. Niinpä ne kuuluvat avustajan tehtäviin.

Siivous ei kuulu avustajalle jos ei siitä erikseen sopimuksessa ole sovittu.

Vierailija
45/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että palkka juoksee.. Maksapa ap palkkaa vähintään tuplat lisää jos vaatimukset on tuota luokkaa. Suurin osa työtä tekevistä eivät eväänsä letkauttaisi henkilökohtaisen avustajan tuntipalkalla, joten hieman voisi tuota kunnioitusta näyttää näille ihmisille joista suurin osa kuitenkin tekee kovaa työtä surkealla palkalla. Yleensä vielä tällaisessa avustettavan ja hänen läheistensä ristitulessa.

Vierailija
46/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei ole hoitaja. Mikset itse hoida äitisi huushollia, tai maksa siivousta siivojalle ja tilaa elintarvikkeita kaupasta sillä palvelulla joka roudaa ruuat himaan.

Asun itse kaukana, joten en pysty täältä käsin hoitamaan äitiäni vaikka haluaisinkin. Firmassa sanottiin, että "avustaja tekee niitä asioita, joita avustettava tekisi itse, muttei enää pysty". Mielestäni tähän kuuluu siivoaminen ja kaupassakäynti. Ihan normaaleja asioita. Täytyy olla kyllä todella laiska, jos ei voi sen vertaa palkkansa eteen tehdä. -aloittaja

Henkilökohtaiselle avustajalle kuuluu ne tehtävät, mitä sopimuksessa lukee ja on sovittu. Ei muuta.

Vierailija
47/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku asuntola oli parempi? Saisi luotettavaa hoitoa.

Vierailija
48/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon työhön nyt pääsee kuka vaan

Eipä muuten pääsekään :). Tällä viikolla soitin rekryfirmaan, joka välittää avustajia. Avustus olisi sisältänyt juuri näitä kaikkien osaamia asioita, siivousta, asioilla käyntiä, ulkoilua ym., jotka eivät vaadi koulutusta (minulla onkin ihan muun alan koulutus). Hain paikkaa, jossa työaika olisi ollut alle 10 h viikossa, ikäihmisen luona.

Suosittelijoita ei löytynyt, luonnollisestikaan, kun työtön työnhakija olen. Mutta mitä parhain työntekijä olisin ollut, täti-ihminen ja supertunnollinen, sen minkä teen, oikeasti myös teen, en sairastele, myöhästele, ole välinpitämätön, älykännyä ei edes ole, joten senkään räpläämiseen ei työaikaa olisi kulunut. "Ei kannata vaivautua" oli vastaus. 

Rekrytoijan ikä äänestä päätellen ja äänensävy oli sellainen, että ei välttämättä oikein ajatellut asiaa sen pidemmälle: jos hakee nuoria ja dynaamisia työntekijöitä ko. työhön, mitä veikkaatte, onko heillä motivaatiota jatkaa, kun parempi paikka tulee tarjolle? Iselläni ei taatusti olisi nuorena ollut, nyt sen sijaan kyllä.

Että turha huudella työntekijäpulaa.

Vierailija
49/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo edesmenneelle äidilleni hankittiin yksityisestä kotipalvelusta hoitaja joka kävi joka päivä, katsoi jääkaapin, huolehti pyykistä. Siivooja kävi kerta viikossa. Äiti oli muistisairas mutta homma toimi kun oltiin aktiivisia, käytiin viikonloppuisin ja seurattiin tilannetta. Mistään henkilökohtaisesta avustajasta ei edes puhuttu, hoitaja kävi. Kunnallinen sitten täydensi myöhemmin mutta kotitalousvähennyksen kanssa ei maksut olleet huimat kun jaettiin ne sisarusten ja äidin kanssa.

Vierailija
50/51 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä äitisi asumaan omalle paikkakunnallasi, eihän muistisairas tiedä missä on. Voit hoitaa niin hyvin kuin haluat eikä tarvitse muita haukkua.

Vierailija
51/51 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä.sukulaiset ovat? Määräilevät toisia pesevät omat kätensäj vastuusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän