Kerrataan miten ajetaan liikenneympyrässä.
Hei te ihmiset jotka ette osaa ajaa liikenneympyrässä niin laitetaan tähän ihan muutama ohje!
1.Liikenneympyrässä oleva ei ole väistämisvelvollinen!
2. Laita vilkku päälle kun olet ympyrässä, kierrät vasempaan niin vilkuta vasemmalla kokoajan. Poistuessa ota vilkku poispäältä.
Näin me saamme turvallisien ajokkultuurien tänne.
Kommentit (15)
Niin, se vilkku on suuntamerkki ja vilkkulla osoitat muulle liikenteelle, että aiot poistua ympyrästä
Sisään tulija on väistämisvelvollinen. Poistuttaessa ympyrästä käytetään vilkkua oikealle. Muuten ei ympyrässä tai ympyrään tultaessa vilkutella.
Vierailija kirjoitti:
Haista AP paska!
No, jopas se kolahti.
Ohhoh. Hillitte hermos ainakin sitten liikenteessä. Pliis.
Toivoo: ihan tavallinen autoilija ja välillä jalankulkija tai fillaristi
Aapee yritti vaan päteä, ja melkein onnistui.🤗
Ei helkutti. Vilkku laitetaan ympyrässä siinä vaiheessa kun poistut siitä, ei todellakaan koko ajan! Onhan ap provo, onhan! Aiheutat vaaratilanteita pitämällä vilkkua päällä jos et poistukaan ympyrästä. Sun ongelmat aiheutuvat, ap, juuri väärästä vilkun käytöstä.
Se poistumisvilkku laitetaan jo edeltävän liittymän kohdalla, eikä vilkaista nopeasti vasta siinä vaiheessa, kun auton keula on jo menossa ympyrästä ulos. Tuo tuntuu olevan jotenkin ihan prkleen mahdoton osata ainakin täällä Tampereella.
Vilkuttaakohan samat ihmiset muissakin risteyksissä yhden kerran ja vasta sitten, kun ovat jo kääntyneet?
AP yritti, mutta reisille meni.
Vierailija kirjoitti:
Se poistumisvilkku laitetaan jo edeltävän liittymän kohdalla, eikä vilkaista nopeasti vasta siinä vaiheessa, kun auton keula on jo menossa ympyrästä ulos. Tuo tuntuu olevan jotenkin ihan prkleen mahdoton osata ainakin täällä Tampereella.
Vilkuttaakohan samat ihmiset muissakin risteyksissä yhden kerran ja vasta sitten, kun ovat jo kääntyneet?
AP yritti, mutta reisille meni.
No ei siitä ole mitään vaaraa vaikkei vilkuttaisi ollenkaan, ainoastaan ympyrään tulevat voivat luulla ettei auto olekaan menossa pois ja odottavat "turhaan" hetken verran pidempään. Tosin niin kiire ei voi olla kellään että tuosta tulisi mitään kynnyskysymystä.
Pomojen autoissa ei tarvita vilkkuja. Eikä muuten jarrujakaan. Töötti riittää! Liikenteessä on paljon autoilijoita, joiden liikennetietous on syvältä menneiltä vuosikymmeniltä. Itsekin alan kuulua heihin, koska olen saanut korttini 80-luvun lopussa. En kannata mitään sellaista, että kortti pitäisi uusia vaikka 10 vuoden välein uudella inssillä ja kirjallisilla, mutta jotenkin tuota liikennetietoutta pitäisi ylläpitää ja päivittää tarpeen mukaan.
Mitenkäs, jos autossa on ratti väärällä puolella aivan kuin postiautossa - niin vilkutetaanko silloin samaan suuntaan kuin ollaan kääntymässä, vaiko päinvastaiseen suuntaan..??
Vilkku laitetaan päälle aina ennen liikenneympyrään menoa. Näin muut autoilijat tietävät sinun poistuvan siitä kohta.
Vierailija kirjoitti:
2. Väärin. Se ympyrä on yksi tie, sillä ajettaessa ei vilkuteta niin kuin ei suoralla tielläkään. Vain poistuessa vilkku oikealle, koska silloin käännyt risteyksestä.
Et tiedä mistä puhut! Vilkku aina päällä siihen suuntaan mihin mennään! Vilkku pois kun poistutaan liikenneympyrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Väärin. Se ympyrä on yksi tie, sillä ajettaessa ei vilkuteta niin kuin ei suoralla tielläkään. Vain poistuessa vilkku oikealle, koska silloin käännyt risteyksestä.
Et tiedä mistä puhut! Vilkku aina päällä siihen suuntaan mihin mennään! Vilkku pois kun poistutaan liikenneympyrästä.
Mutkassa ei vilkuteta. Liikenneympyrä on yksi tie, jossa on jatkuva mutka vasemmalle ja T-risteyksiä oikealle.
Ympyrään ajamisen katsotaan olevan suoraan ajamista. Ympyrästä poistuttaessa näytetään vilkulla merkki.
Mahtaa porukka olla sekaisin monikaistaisissa ympyröissä, jos ap siellä vasempaan vilkuttelee kaistanvaihdon merkiksi ympyrää pyöriessään.
2. Väärin. Se ympyrä on yksi tie, sillä ajettaessa ei vilkuteta niin kuin ei suoralla tielläkään. Vain poistuessa vilkku oikealle, koska silloin käännyt risteyksestä.