Miten kuuluu toimia, jos menee YO-juhliin kutsumatta?
Etiketin mukaanhan saa mennä. Kuuluuko mennä vähän myöhempään? Kuuluuko kieltätyä kohteliaasti tarjoiluista? Kuuluuko hengata paikalla vain hetki?
Kommentit (16)
Jos jotain kutsuja on lähetetty, niin ei kyllä saa mennä ilman kutsua. Eri asia jos kenellekään ei mitään varsinaisia kutsuja olisi laitettu.
Jätät menemättä, ellet toimi juuri jonkun porukan ns sanansaattajana ja silloin onnittelut ja poistut, elleivät pyydä sinua jäämään ja kutsuvat syömään/kahville.
Ihan oikeasti kuka nykypäivänä kehtaa mennä kuokkimaan? Hiton kiusallista kaikille...
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain kutsuja on lähetetty, niin ei kyllä saa mennä ilman kutsua. Eri asia jos kenellekään ei mitään varsinaisia kutsuja olisi laitettu.
No mistäs se tietää, joka ei ole saanut kutsua, että muut on saaneet? Eikös ylppäreihin tule yleensä aika laaja kirjo ihmisiä, joten tuskin vieraat (sukua lukuunottamatta) tuntevat toisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistäs se tietää, joka ei ole saanut kutsua, että muut on saaneet? Eikös ylppäreihin tule yleensä aika laaja kirjo ihmisiä, joten tuskin vieraat (sukua lukuunottamatta) tuntevat toisiaan?
Isäntäväki tietää ja maksaa koko lystin. Osa haluaa olla vain perheen kesken ja osa kutsuu kissan kaiman veljetkin paikalle.
Miksi haluaa mennä jonkun juhliin, vaikka ei ole kutsua saanut? Ei nykypäivänä enää toimita niin kuin ennen vanhaan, että mennään kutsumatta. Vai menettekö te kutsumatta yo-juhliin?
Me emme kerro kuin kutsutuille missä yo-juhlat ovat ettei sinne lapa kutsumattomia vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kutsua saamaton sitten tietäisi edes koko juhlista, ajankohdasta, paikasta jne? Ellei ole jutellut asiasta jonkun kanssa joka kutsun on saanut.
Yo-juhlathan on perinteisesti olleet juhlat jonne voi mennä ilman kutsua. Ole siellä niin kauan, kun itsestä tuntuu hyvältä.
Nykyään on paha mennä, kun osa ei edes pidä juhlia kotonaan. Kelloaikakin on mitä on ja koulullakin voi mennä pitkään, ei voi tietää etukäteen. Meille tuli kyllä kutsuttuja vieraita ennen kuin oltiin itse paikalla. Olivat etuajassa ja koulun juhla myöhästyi reippaasti, kiitos jaarittelija-puheenpitäjien.
Itse olin vaihto-oppilaana ja kaikki parhaat ystävät pääsivät yo.ksi ennen minua.
Kävin monen luona ilman kutsua, ostin ruusun ja kortin.
Otin vain ehkä kupin kahvia, pienen tai mehua/vettä ja yhden keksin. Kävin n 15 paikassa.
Samoin minun juhliin heitä tuli eikä kukaan kutsunut.
Tietenkin voi poiketa onnittelemaan , mutta ottaisin ehkä just sen kuohuvan ja jotain tosi pientä enkä viipymisi kuin hetken.
Poikani menee tyttöystävänsä kanssa onnittelemaan hyvää ystäväänsä. En tiedä eikö poikaani vain ole huomattu kutsua vai eikö mitään virallisia kutsuja ole edes lähetetty. Kaverukset ovat kuitenkin paljon tekemisissä, joten tietenkin haluaa käydä onnittelemassa.
Ap.
En tiedä yhtään yo-juhlia nykyaikana, joihin ei olisi kutsuttu vieraita. Joillakin paikkakunnilla toki kutsutaan lehti-ilmoituksella kaikkia halukkaita, mutta kutsu sekin on. Mistä edes tietää, mihin aikaan voi mennä, jos ei ole saanut kutsua?
Joskus 50 vuotta sitten tavat saattoivat olla toiset, mutta nykyisin on röyhkeää mennä kutsumatta. Poikkeuksena ehkä tosiaan tilanne, jossa vie tervehdyksen jonkin yhdistyksen tai muun isomman porukan puolesta.
Mun mielestä aikoinaan oli kiva kun tuli muutama kuokkavieras paikalle ylppärijuhliin. Mm mua ihan pienenä hoitanut hoitotäti ja muutamia naapureita. Meillä on aina sen verran tarjoilua varattu että varmasti muutamalle ylimääräisellekin riittää.
Tärkein on pakoilla isäntäväkeä, paras kun eivät näe ollenkaan. Lahjoja ei tarvi tuoda, kun ei ole kutsuttu. Lisäksi tulee syödä mahdollisimman paljon ja paskoa pönttö tukkoon. Oppivat olemaan, kun eivät kutsua laittaneet!
Hetki vaan paikalla, ja lyhyt onnittelu. Kahvikupin voi ottaa, mutta ruokapöytään en menisi. Mutta ihan oikein ja yleistä se on, usein joku harrastus- ym porukka lähettää jonkun viestinviejän, joka tuo kaikkien onnittelun.