Päiväkodin tädit, mitä haluatte lahjaksi?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Eliaksen isä voisi antaa minulle munaa.
Hih! Ihanaa että joku muukin samoissa ajatuksissa. Tosin tämän lapsen nimi ei ole Elias, mutta isänsä on kyllä syötävä ;) Olenkin ollut aistivinani kemiaa välillämme, joten tiedä vaikka saankin lahjani :)
Vierailija kirjoitti:
lastenhoitaja88 kirjoitti:
Minua ainakin saa täditellä. Kodinomainen hoito on parasta hoitoa pienille, ei lapset tee jakoa titteleiden mukaan :)
Myös omien lasteni hoitotätejä kutsun tädeiksi tai korkeintaan hoitajiksi. Nimillä saatan myös kutsua jos puhutaan tietystä tädistä. Opettajasta en puhu koskaan, naurettava ajatuskin. Ja jos puhun toiselle aikuiselle niin sanon aina lastentarhanopettaja.
Koulussa sitten aletaan puhua opettajista niinkuin kuuluu!
Miten kotiin kuuluu tädittely?
Hoitaako siskosi lapsia vai miten tämä on niin "kodinomaista"?
Lastentarhanopettajasta voi puhua opena, mutta mieluummin ihan etunimellä. Opettaja kuitenkin omassa luokituksessani kuuluu kouluun.
Sulle varmaan termi kodinomainen on vähän vieras.
Kodinomaista hoitoa on mm. se että me ollaan lapsille tätejä ja setiä, tai Miikkoja ja Maijoja. Eikä "opettajia, terapeutteja tai lähihoitajia". Se on laitosmaista puhua pienille lapsille jollain ammattinimikkeillä. Jokainen tavallaan toki, mutta minua saa sanoa tädiksi jos ei esim. nimeä muista. Ja myös minä kutsun omien lasteni hoitajia ja lastentarhanopettajia tädeiksi tai sediksi. Jos vaikka kysyn "oliko kaikki tädit tänään paikalla", niin sanon juurikin tädit. En "oliko Tiina, Terttu, Leena ja Kaarina kaikki tänään paikalla?".
Vierailija kirjoitti:
Paha mieli näin vähävaraisena äitinä kun mikään lahja ei ole tarpeeksi hyvä. Jos tuo yhteisen ruukkukukan ja kauniin kortin ryhmän työntekijöille niin nekin maksavat lähes 10 €. Se on minulle iso raha tässä vaiheessa kuuta kun pitää sinnetellä lapsilisään saakka.
Sitten tulee pariskunta joka tuo jokaiselle neljälle työntekijälle omat lahjat ja huomaan työntekijöiden ilmeestä ettei minun lahjani ollut mieleinen.
Olen minäkin antanut monenakin vuotena jokaiselle työntekijälle lahjan erikseen, mutta silloin rahatilanne on ollut eri.
Ja joku lto ketjussa mainitsi että kiva kun joku perhe toi jokaiselle työntekijälle hajuttoman käsirasvan. Voin kertoa että joissakin firmoissa niitä jaellaan ihan ilmaiseksi ja siksi ne eivät maksa lahjanantajalle yhtään mitään. Kokemusta on...
Öh, mitä väliä vaikka ne ei olisi maksaneet lahjanantajalle yhtään mitään? Ei minua ainakaan haittais tippaakaan.
Suurin osa lapsista ei muuten tuo lahjoja eikä edes korttia tai vanhemmat sano kiitosta. Se on ihan fine ja niin tavallinen asia ettei sitä edes noteerata.
Lähis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha mieli näin vähävaraisena äitinä kun mikään lahja ei ole tarpeeksi hyvä. Jos tuo yhteisen ruukkukukan ja kauniin kortin ryhmän työntekijöille niin nekin maksavat lähes 10 €. Se on minulle iso raha tässä vaiheessa kuuta kun pitää sinnetellä lapsilisään saakka.
Sitten tulee pariskunta joka tuo jokaiselle neljälle työntekijälle omat lahjat ja huomaan työntekijöiden ilmeestä ettei minun lahjani ollut mieleinen.
Olen minäkin antanut monenakin vuotena jokaiselle työntekijälle lahjan erikseen, mutta silloin rahatilanne on ollut eri.
Ja joku lto ketjussa mainitsi että kiva kun joku perhe toi jokaiselle työntekijälle hajuttoman käsirasvan. Voin kertoa että joissakin firmoissa niitä jaellaan ihan ilmaiseksi ja siksi ne eivät maksa lahjanantajalle yhtään mitään. Kokemusta on...
Öh, mitä väliä vaikka ne ei olisi maksaneet lahjanantajalle yhtään mitään? Ei minua ainakaan haittais tippaakaan.
Suurin osa lapsista ei muuten tuo lahjoja eikä edes korttia tai vanhemmat sano kiitosta. Se on ihan fine ja niin tavallinen asia ettei sitä edes noteerata.
Öh, no eihän sillä olekkaan väliä lahjansaajalle onko lahjanantaja saanut sen ilmaiseksi. Joskus vähävaraisempi vain maksaa antamistaan lahjoista enemmän kuin varakkaampi. Ajattelin vain valaista asiaa, jota moni ei ehkä tule ajatelleeksi.
Olisin kiitollinen jos vuoden aikana toisit lokerikkoon puhtaita oikean kokosia kausivaatteita. Nenän vartta pitkin katsomisenkin voisit lopettaa ja säästää sen vaikka työpaikallesi.
Vilpitön kiitos ja ehkä lapsen tekemä kortti. Ihan oikeasti mitään tavaraa en kaipaa. Kahvit, suklaat yms menee myös omalla kohdallani jakoon. Minusta on myös kiusallista saada jotain joka on selvästi maksanut paljon. Saan kuitenkin palkkaa työstäni.
Paras kiitos on kun lapset juoksevat aamulla ensimmäisenä halaamaan minut nähdessään ja oppivat vuoden aikana uusia taitoja. :)
Lto
Paras lahja olisi se, että sairaanhoitajat lopettaisivat ainaisen kitinänsä palkasta
Voisit pitää huolen kuravaatteiden puhtaudesta ja etenkin siitä, että rukkaset on sisäpuolelta kuivat. Näin on lapsellasikin miellyttävämpi olla ja minulla mukavampi auttaa häntä. Kiitos huomaavaisuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Lähis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, no eihän sillä olekkaan väliä lahjansaajalle onko lahjanantaja saanut sen ilmaiseksi. Joskus vähävaraisempi vain maksaa antamistaan lahjoista enemmän kuin varakkaampi. Ajattelin vain valaista asiaa, jota moni ei ehkä tule ajatelleeksi.
:,D No voi apua. Kirjoita toi korttiin. "Hyvää kesää, kiitos hoidosta. Ps. mun 57 sentin orvokki maksoi enempi kuin Tertun äidin tuomat käsivoiteet. "
Siis oikeasti. Mitä väliä. Ei tosiaan ajatella kuka on maksanut eniten ja kuka mistä mitäkin tai onko kukaan maksanut penniäkään.
Itse sain vanhemmilta kukkia, lasten tekemiä kortteja ja suklaapatukan. Liikuttavinta oli kun kevätjuhlassa jotkut vanhemmat tulivat halaamaan ja kiittämään lasten hyvästä hoidosta, enempää en olisi tarvinnut. Oli ihanaa kun minua muistettiin, olin kyseisessä päiväkodissa töissä vain osa-aikaisesti enkä osannut näin lämmintä huomioimista vanhempien taholta edes odottaa. Tuntui hyvältä, olen kyllä muutenkin tykännyt työstäni ja ollut siihen hyvin sitoutunut.
T: Nuori Ope-Täti
lähis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:,D No voi apua. Kirjoita toi korttiin. "Hyvää kesää, kiitos hoidosta. Ps. mun 57 sentin orvokki maksoi enempi kuin Tertun äidin tuomat käsivoiteet. "
Siis oikeasti. Mitä väliä. Ei tosiaan ajatella kuka on maksanut eniten ja kuka mistä mitäkin tai onko kukaan maksanut penniäkään.
No tuon ensi vuonna sitten käärmeenmyrkkybotox facemaskin ihan jokaiselle oman niin pettymys yhteiseen lahjaan ei näy niin selvästi tätejen kasvoilta. ;-)
Siis oikeasto, ottaako joku itseensä jos häntä sanotaan tädiksi? Olin aikanaan töissä kaupassa ja olin silloin kaupan täti, vaikka en ollut edes täyttänyt kahtakymmentä vuotta. Olin töissä toimistossa ja olin sielläkin täti, olen ollut joka ikisessä työpaikassa lapsille täti, vaikka minullakin on useampi ammatti luettuna. En ymmärrä miten siitä voi loukkaantua.... tai, no, jos haluaa olla paskantärkeä, niin ehkä se silloin on mahdollista.
Mun tätini on kuviksen opettaja/luokanvalvoja ja eniten häntä on ärsyttänyt turhaakin turhemmat rihkamaesineet. Koulun kevätjuhlien jälkeen alkaa pitkä kesäloma joten kukkiakin joutuu viemään kotiin jopa liikaa.
Päiväkotiryhmissä taas saattaa henkilökunta vaihdella. Kun on kaksi vakinaista ja kaksi sijaistavaa niin ei tiedä ostaako kaikille yhteistä vai neljälle eri lahjan. Lapsilla on nyt kevätjuhla mutta kesälomaan on vielä kuukausi. Siksi olen monesti tuonut päiväkotiryhmään jonkun kukan kevätjuhliin sekä kortin.
Jouluksi ehkä pienet hyasintit muutamalle.
Ja ihan spontaanisti vaikka tulppaaneja pääsiäiseksi ihan kaikkien iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kirjoitat korttiin, että "Kiitos ihanille hoitajille!" mietin väistämättä ovatko lastenhoitajamme suoriutuneet siis minua paremmin, vaikka arvelen sinun sisällyttäneen sanamuodosta huolimatta silti minutkin kiitettävien joukkoon :)
T. Lastentarhanopettaja
Tämä! Ope on eri kuin hoitaja.
Ja lastentarhanope ei ole oikea ope.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasto, ottaako joku itseensä jos häntä sanotaan tädiksi? Olin aikanaan töissä kaupassa ja olin silloin kaupan täti, vaikka en ollut edes täyttänyt kahtakymmentä vuotta. Olin töissä toimistossa ja olin sielläkin täti, olen ollut joka ikisessä työpaikassa lapsille täti, vaikka minullakin on useampi ammatti luettuna. En ymmärrä miten siitä voi loukkaantua.... tai, no, jos haluaa olla paskantärkeä, niin ehkä se silloin on mahdollista.
Minusta on todella surullista, että lapsia hoitavat haluavat tulla kutsutuksi jollain pitkällä tekotittelillä. Tämähän vain osoittaa, että lapsen näkökulma ei ole tärkeä. Lapsillehan ihan yleisesti vieraita naisia sanotaan tädeiksi ja vieraita miehiä sediksi. Ja sitten kun tutustuu, niin etunimellä voi puhutella. Mutta noin yleisesti kun lapsen kanssa mennään kauppaan ostamaan päiväkodin henkilökunnalle muistamista, niin sanotaanko hänelle, että mennään ostamaan lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille lahja? Vai hoitopaikan tädeille lahja?
Tätinä olo pitäisi olla kunnia-asia, mutta eivät kaikki tädit taida pieniä asiakkaitaan arvostaa, vaan halajavat titteleitä ja termejä. Kertokaa, miksi? Ettekö itse arvosta työtänne lasten parissa?
Meidän päiväkodissa ei saa lapsille puhua tädeistä tai hoitajista, kaikki aikuiset ovat varhaiskasvattajia!
Myöskään ei saa sanoa että lapset ovat hoidossa koska päiväkodissa oleminen on jotain paljon arvokkaampaa, siellä ollaan varhaiskasvatuksessa... hoh hoh...
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa ei saa lapsille puhua tädeistä tai hoitajista, kaikki aikuiset ovat varhaiskasvattajia!
Myöskään ei saa sanoa että lapset ovat hoidossa koska päiväkodissa oleminen on jotain paljon arvokkaampaa, siellä ollaan varhaiskasvatuksessa... hoh hoh...
Onko teidän kunnassa jo varhaiskasvatusmaksu, vai onko se päivähoitomaksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän kunnassa jo varhaiskasvatusmaksu, vai onko se päivähoitomaksu?
Tästä tädittelystä ja hoidoksi sanomisen huonoudesta oli juttua jo parikolme vuotta sitten, joten silloin taisi maksut olla päivähoitomaksun nimellä.
Nyt en jaksa käydä katsomassa mitä laskussa lukee =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on todella surullista, että lapsia hoitavat haluavat tulla kutsutuksi jollain pitkällä tekotittelillä. Tämähän vain osoittaa, että lapsen näkökulma ei ole tärkeä. Lapsillehan ihan yleisesti vieraita naisia sanotaan tädeiksi ja vieraita miehiä sediksi. Ja sitten kun tutustuu, niin etunimellä voi puhutella. Mutta noin yleisesti kun lapsen kanssa mennään kauppaan ostamaan päiväkodin henkilökunnalle muistamista, niin sanotaanko hänelle, että mennään ostamaan lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille lahja? Vai hoitopaikan tädeille lahja?
Tätinä olo pitäisi olla kunnia-asia, mutta eivät kaikki tädit taida pieniä asiakkaitaan arvostaa, vaan halajavat titteleitä ja termejä. Kertokaa, miksi? Ettekö itse arvosta työtänne lasten parissa?
Minua ei haittaa lapsen suusta tuleva tädittely ollenkaan :) Koko työurani aikana en vain sitä kertaakaan ole kuullut. Lapset kutsuvat aina etunimellä tai sanovat aikuiseksi, jos eivät alussa muista nimeä. Vanhemmat sitä tädittelyä pakottavat, vaikka lapsille se ei ole luontevaa.
Kieltämättä pidän omituisena, jos vuoden jälkeen vanhempi ei meitä osaa nimeltä kutsua. En itse voisi kuvitellakaan tilannetta, että keväällä sanoisin lapsilleni, että mennään ostamaan tädeille lahjoja sen sijaan, että sanoisin ostettavan lahjoja "Riitalle, Saaralle ja Kaisalle".
Ja tuohon viimeiseen kommenttiisi siitä, että tätiys on kunnia-asia. Itsehän juuri alussa sanoit, että täti on nimike, jota käytetään VIERAISTA naisista. Kokisin todella epäonnistuneeni työssäni, jos vuoden jälkeen olen lapselle vieras ihminen. Onneksi tällaista tilannetta ei ole tullut vastaan :)
Kunnon palkankorotuksen. Mieluummin ei mitään tavaraa, jos jotakin haluaa niin osta vaikka joku peli tai kirja päiväkodille.