Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surkea työharjoittelija tahallaan.

pomo
22.05.2017 |

IT-firmaamme haki nuori 19v poika amiksestaan työharjoitteluun.
Aluksi vaikutti hyvältä ja motivoituneelta teki työt kunnolla ja istui kahdeksaa tuntia. Työharjoittelun viimeisänä kuukautena kysyi kesätyö paikkaa. Semmoiseen kun ei ole tarvetta, eikä varaa meidän firmalla, niin sanoin ei valitettavasti.

Siitä alkoi epämukavuus.
Tahallisesti korjasi asiakkaiden koneita ilmaitteeksi ja antoi puolen hinnan tarjouksia, joka kerta puhdisti pölyt asiakkaiden koneesta ja laittoi ne kiiltämään ja nopeutti koneita.Häipyi etuajassa ja väitti kuuden tunnin päivillä tehneensä aina, vaikka sovittiin kahdeksan tuntia. Pyysin koulua ottamaan puhutteluun, vastaus: hän on täysi ikäinen ja tekee pätkä töitä puhu itse ongelmasi...Lusmuili töistä väittäen, että päänsärkyä kerran viikossa. Viimeisellä viikolle suositteli itseään korjaamaan asiakkaiden koneet töiden jälkeen puoleen hintaan.

Tänään pääsin hänestä eroon ja työtodistukseen en voinut kirjata viimeisiä tapahtumia, koska täytin sen ennen kuin hän kysyi kesätyöpaikkaa. Poika sanoi ennen lähtemistään: Sitä kalastellaan kuin ongitaan. En saanut sulta kesätyöpaikkaa ja käytät harjoittelijoita hyväkses. Turha alkaa valittamaan katso asiakkaiden tyytyväisiä ilmeitä. Sitä paitsi tienasit enemmän minun avullani kuin muiden työharjoittelijoiden avulla. Olisit edes ruokarahan maksanut pönttö. Tuossa sinulle lahjakortti, koska tapoihini kuuluu aina kiittää. Et näe minua enään, ellei minulla ole asiaa käydä täällä, todennäköisesti ei, koska Kiina on olemassa.

Sain 25euron lahjakortin prismaan ja kättelyn. Onko muille tullut tämmöisiä työharjoittelijoita, jotka pelleilee tahallaan, jossei saa ruokarahaa tai kesätöitä? Tuntuu että tein jotain väärin... Muiden työharjoittelijoiden kanssa samanlaisia ei ole ollut.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen työharjoittelu on ihan perseestä! Ihan turhaa orjatyötä. Pitää tehdä joku 5kk ilmaseksi töitä ja juurikin nämä hienot firmat mitkä ota edes töihin ja esitä siinä sitten motivoitunutta prkl. Menkää oikeesti lukioon ja sieltä amkiin/yliopistoon.

Vierailija
62/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen missä amiksessa opiskelee.

Itelläni oli kolmen vuoden aikana parin kuukauden palkaton työharjoittelu, koska koulu kielsi palkallisen.

Työharjoittelun aikana kaikki oli kiinni sopimuksesta. Yleensä kuuden tunnin päivät ja koulu maksoi ruokarahan 3,80e päivältä.

Siinä sitten miettii että on vain tuon 3,80euron arvonen ja työharjottelu paikasta tuurilla sai jotain pientä mukaan muistoksi.

Itse en toisin saanut muutakuin kehuja ja päätin jäädä työttömäks, koska ärsytti moinen roska kohtelu. Kaikissa firmoissa oli sanottu se on työharjoittelija eli apuri. Ota iisisti sen kanssa , jos se kysyy duunii sano kysy pomolta ja sit kun kysyn pomolta saa vastauksen ei valitettavasti tai meillä ei ole tarvetta tai ei ole varaa.

Työttömänä on kivempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies vastaa heidän työpaikalla työharjoitteluista.

Joka kevät he ottavat 3 ja paras saa mahdollisesti jäädä kesätöihin.

Mies on tehnyt tätä jo 15 v, ei ainakaan 5 v ole palkattu ketään.

Yhteistyö on tehty aikoinaan yhden koulun kanssa ja pienellä kunnalla kaikkien pitää auttaa toisiaan. Joka syksy opettaja soittaa ja ehdottaa yhteistyötä ja tulee kyse palkasta. Mieheni selittää kuinka paljon hänellä menee tähän paperityöhön aikaa, lopputodistuksiin ja ensimmäiset 2 kk menee hänen työ koko ajan ohjaamiseen, he eivät voi maksaa siitä että joku katsoo vieressä. Lopulta ehkä 5.n soittokerran jälkeen opettaja luovuttaa, harjoittelu on palkatonta.

Näistä kolmesta 1 lopettaa kesken viimeistään 3.lla viikolla. Toinen ei muista töihin tullaan klo 8, kun kouluunkin tullaan tiistaisin klo 9 ja muina päivinä klo 10. Mikä ei pidä paikkansa.

Koulussa saa käydä syömässä, matka on 1 km ja siihen voi helposti mennä 2 h.

Joka kevät kun mieheni pitää loppukeskustelun opettajan kanssa, sanoo älä soita mulle syksyllä, nämä pojat eivät ole valmiina töihin.

Ja ovat kaikki vajaa 20 vuotiaita. Eikä tässä kaikki. Poikien vanhemmat soittavat useitakin kertoja kesän aikana kysyen kesätöitä, kun oli luvattu.

Jos ei saa työharjoittelua hoidettua loppuun, miksi joku palkkaisi töihin ?

Vierailija
64/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nuorilla enää ole mitään motivaatiota, kun työelämässä kohdellaan kuin pohjasakkaa. On voinut ennenkin olla orjapaikoissa tai muissa surkeasti hoidetuissa firmoissa. Ja jos olit lupaillut kesätyöpaikkaa, niin varmaan ei kiinnostakaan ilmaistyövoimana pahemmin panostaa. Monille tärkein väylä palkkatöihin on harjoittelun kautta ja poika teki virheen, kun päätyi sinun firmaasi. Sitäkin tehdään usein, että tuntipalkkalaisille lupaillaan hyvät tunnit, mutta sitten ovatkin pulassa, kun on todellisuudessa tarvetta vain harvoin. 

Vierailija
65/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee jo ohi aiheen, mutta jatkan, että sitten kun on ensimmäiset hommat rämmitty ja ehkä hyvällä tuurilla päässyt jopa suuryritykseen asti töihin, onkin vastassa yt:t, organisaatiomuutokset ja töiden valuminen ulkomaille. Ei hullukaan enää ota työelämää vakavasti.

Vierailija
66/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Yritykset ovat vapaaehtoisia ottamaan harjoittelijoita, eivät ole siten ahneita kusipäitä. Etkö ole tiennyt?

Yrittäminen on lähtökohtaisesti sellaista hommaa, että ihmisen täytyy olla perusluonteeltaan ahne ja itsekäs kusipää, että siihen ryhtyy.

Ja ei, en ole kommari.

Kiinnostaisi kuulla, miten ajattelet yhteiskunnan pyörivän ilman yrityksiä ja miten aiot itse elantosi hankkia, ahneelle kusipäällehän et tietenkään mene töihin. Valtio työllistää kaikki?

Vierailija
67/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomo kirjoitti:

IT-firmaamme haki nuori 19v poika amiksestaan työharjoitteluun.

Aluksi vaikutti hyvältä ja motivoituneelta teki työt kunnolla ja istui kahdeksaa tuntia. Työharjoittelun viimeisänä kuukautena kysyi kesätyö paikkaa. Semmoiseen kun ei ole tarvetta, eikä varaa meidän firmalla, niin sanoin ei valitettavasti.

Siitä alkoi epämukavuus.

Tahallisesti korjasi asiakkaiden koneita ilmaitteeksi ja antoi puolen hinnan tarjouksia, joka kerta puhdisti pölyt asiakkaiden koneesta ja laittoi ne kiiltämään ja nopeutti koneita.Häipyi etuajassa ja väitti kuuden tunnin päivillä tehneensä aina, vaikka sovittiin kahdeksan tuntia. Pyysin koulua ottamaan puhutteluun, vastaus: hän on täysi ikäinen ja tekee pätkä töitä puhu itse ongelmasi...Lusmuili töistä väittäen, että päänsärkyä kerran viikossa. Viimeisellä viikolle suositteli itseään korjaamaan asiakkaiden koneet töiden jälkeen puoleen hintaan.

Tänään pääsin hänestä eroon ja työtodistukseen en voinut kirjata viimeisiä tapahtumia, koska täytin sen ennen kuin hän kysyi kesätyöpaikkaa. Poika sanoi ennen lähtemistään: Sitä kalastellaan kuin ongitaan. En saanut sulta kesätyöpaikkaa ja käytät harjoittelijoita hyväkses. Turha alkaa valittamaan katso asiakkaiden tyytyväisiä ilmeitä. Sitä paitsi tienasit enemmän minun avullani kuin muiden työharjoittelijoiden avulla. Olisit edes ruokarahan maksanut pönttö. Tuossa sinulle lahjakortti, koska tapoihini kuuluu aina kiittää. Et näe minua enään, ellei minulla ole asiaa käydä täällä, todennäköisesti ei, koska Kiina on olemassa.

Sain 25euron lahjakortin prismaan ja kättelyn. Onko muille tullut tämmöisiä työharjoittelijoita, jotka pelleilee tahallaan, jossei saa ruokarahaa tai kesätöitä? Tuntuu että tein jotain väärin... Muiden työharjoittelijoiden kanssa samanlaisia ei ole ollut.

Jahas, pätkätyötrolli. Että sellainen satu tällä kertaa.

Vierailija
68/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen enemmän oppinut työharjoittelussa kun koulussa. Näin jälkeenpäin katsottuna aika paljon yrittäjä joutui neuvomaan, kun olin harjoittelija. Hyvä kun neuvoi, sain paljon hyviä neuvoja ja oppia työelämään. Nyt kun on työkokemusta sun muuta, ei työttömyydenkään uhatessa ilmainen työharjoittelu(vai millänimellä se nykyään on) kiinnosta, kun on tullut "harjoiteltua" jo ihan riitämiin.

Vierailija
69/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6sopimus

Lojaliteettivelvoite

Työntekijällä on lojaliteettivelvollisuus työnantajaansa ja työpaikkaansa kohtaan. Lojaliteettivelvoite tarkoittaa, että työntekijän on kaikessa toiminnassaan, myös vapaa-ajallaan tai esim. ollessaan lomautettuna, vältettävä kaikkea toimintaa, joka vakavasti horjuttaa osapuolten välistä luottamussuhdetta.[1] Työntekijän on tehtävä työnsä tunnollisesti eikä työntekijä saa kieltäytyä työstä perusteettomasti. Työntekijän tulee työssään pyrkiä välttämään raaka-aineiden tuhlausta, toimimaan taloudellisesti, osallistua pelastustehtäviin eikä hän saa levittää työnantajastaan paikkansapitämättömiä tai salassapidettäviä tietoja. Usein lojaliteettivelvoitteeseen sisällytetään kilpailevan toiminnan kielto (ei saa toimia toisen saman alan työnantajan hyväksi), jonka kesto voi ulottua työsuhteen päättymisen jälkeenkin. Lojaliteettivelvoitteen arvioinnissa käytetään olosuhteiden kokonaisarviointia: mikä on lojaliteetin aste ko. työntekijä asemassa siten, että kaikki asiaan kuuluvat seikat arvioidaan. Työntekijällä on kuulemisoikeus.

Nyt ei olekaan kyse työntekijästä. Nyt on kyse ilmaisesta harjoittelijasta, joka pistetään joka tapauksessa pihalla kun ilmaisuus loppuu ja otetaan uusi ilmainen harjoittelija tilalle.

Millainen sopimus koskee harjoittelijaa? Onko harjoittelua koskien eri säännös lojaliteettia kohtaan? Voiko harjoittelija tehdä omia alennuspäätöksiä ja kalastella asiakkaita itselleen omaa toimintaa varten tehden omavaltaisesti töitä ilmaiseksi harjoittelupaikassa?

Miksi olla lojaali ahneelle kuspäälle, joka ei halua maksaa plakkaa vaan haluaa työvoimansa ilmaiseksi?

Voi kun kyse ei ole siitä että yrittäjä haluaisi ilmaista työvoimaa! Vaan kyseessä oli OPINTOIHIN KUULUVA PAKOLLINEN HARJOITTELU. Opiskelija saa olla kiitollinen jos yhtään mikään firma ottaa harjoitteluun, koska hänen valmistuminen on ihan siitä kiinni että saako harjoittelut tehtyä ajallaan. Ja ihmettelen kyllä kaikkia firmoja jotka ottavat harjoittelijoita riesakseen, saattaa vaikka osua ap:n kuvailema kusiainen omalle kohdalle.

Harjoittelijalle ei makseta palkkaa, koska harjoittelu on osa opintoja. Opiskelija saa siis opintotukea. Eihän opiskelija siitä koulustakaan saa vielä erikseen palkkaa, miksi opintoihin kuuluvasta harjoittelusta pitäisi saada palkkaa? Totuus on se, että papereita ei koulusta saa ilman niitä harjoittelujaksoja. Silloin kannattaa olla kiitollinen sille hullulle, joka harjoittelijan riesakseen ottaa.

Minä olen tehnyt kaikki opintoihin kuuluvat pakolliset harjoittelut palkallisena kesätyönä. Samaten kaikki opiskelukaverinikin. Ei opintoihin kuuluvan harjoittelun ole pakko olla palkaton.

T. DI

Nyt tais amkista tulla vahingossa DI. Vai millos DI.n on tarvinnut "pakollisia" harjoitteluita tehdä?

Vierailija
70/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen enemmän oppinut työharjoittelussa kun koulussa. Näin jälkeenpäin katsottuna aika paljon yrittäjä joutui neuvomaan, kun olin harjoittelija. Hyvä kun neuvoi, sain paljon hyviä neuvoja ja oppia työelämään. Nyt kun on työkokemusta sun muuta, ei työttömyydenkään uhatessa ilmainen työharjoittelu(vai millänimellä se nykyään on) kiinnosta, kun on tullut "harjoiteltua" jo ihan riitämiin.

Amiksen sais muutenkin lyhentää vuoteen. Olen katunut useasti, että menin amikseen varsinkin kun en sille tasolle jäänyt. Muutenkin koko amis suurimmalta osin oli yhtä kortin pelaamista ja käytävillä notkumista. Moni tuli aamulla ottamaan nimen paperiin ja lähti ysiltä menemään.

Vierailija
71/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan työharjoittelija tekisi kahdeksan tunnin päiviä?

Eikö se kuusi tuntia ole tarpeeksi?

Minä ainakin tein työharjoittelussa 8 tunnin päiviä ihan aina.

Ap, jos harjoittelija rikkoi sääntöjänne (kuten vaikka sitä, ettei voi omin päin antaa asiakkaille alennuksia jne), olisit saanut lopettaa hänen harjoittelusuhteensa. Siinäpä olisi kaverilla jäänyt todistus saamatta, kun tietty määrä harjoittelua puuttuu. Kuulostaa ärsyttävältä kakaralta se jäppinen, yrittäisin parhaani mukaan pitää huolen ettei saa töitä mistään muualtakaan.

KUKAKOHAN kuulostaa "ärsyttävältä kakaralta"?

SINÄ. (kun et kuitenkaan olisi ymmärtänyt)

Vierailija
72/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amiksen työharjoittelu on ihan perseestä! Ihan turhaa orjatyötä. Pitää tehdä joku 5kk ilmaseksi töitä ja juurikin nämä hienot firmat mitkä ota edes töihin ja esitä siinä sitten motivoitunutta prkl. Menkää oikeesti lukioon ja sieltä amkiin/yliopistoon.

Mä opiskelen AMK yo-pohjaisella linjalla. Teen palkatonta työharjoittelua 3kk ja olen tyytyväinen :).

Täyttele sinä rauhassa niitä Kelan lappuja.

Vierailija
73/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen AMK yo-pohjaisella linjalla. Teen palkatonta työharjoittelua 3kk ja olen tyytyväinen :).

Täyttele sinä rauhassa niitä Kelan lappuja.

Mikähän AMK linja on yo-pohjainen? Voisin vastata, että kaikki, mutta kas kun amiksetkin pääsee.

Vierailija
74/75 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi AP:han on ihan prkleen dorka, mulkku suorastaan. 

Kertoo, että on usein palkattomia työharjoittelijoita, joille ei palkkaa makseta, mutta ei muka käytä heitä systeemin kautta hyväksi. Itsekäs mulkku. Kun et maksa, et voi vaatia. (Siinäpä se syy miksi voimme vaatia tulijamiehiä pakkotyöhin.)

Vierailija
75/75 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa ei saa palkkaa työharjoittelusta ja joutuu usein tekemään kahdeksan tunnin työpäiviä,

mikä aiheuttaa väsymystä ja puuduttaa motivaatiota. Hirveä virhe mennä väärään yritykseen amikses töihin ja siitä työttömäks tekemään lisää työharjoittelua. Mikä logiikka on käydä amiksen työharjoittelu ja mennä siitä työttömäksi työharjoittelijaksi? Kuuden tunnin työpäivät ilmaistyö voimasta maksimissaan, eihän tässä ole mitään järkeä muuten.