Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukuppifanaatikot ja kuukautissuojasheimaus

Vierailija
22.05.2017 |

Kirjoitin tämän toiseen ketjuun kommentiksi, mutta halusin tehdä aiheesta myös oman avauksen, sillä mua ärsyttää ihan hirveästi kuukautissuojiin liittyvä sheimaus ihan kuin kuukautiset eivät muutenkin olisi tarpeeksi henkilökohtainen aihe. Lisäksi kuukuppikuntalaiset ovat torppaamassa miltei jokaisen syyn olla käyttämättä kuppia jollain tavalla. Milloin on lyhyt emätin, milloin kuppi ei voi allergisoida ja jos kuppi ei toimi, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että käyttää sitä väärin.

Kuukuppikuntalaiset pitävät kuukuppia täydellisenä ratkaisuna ja tyyliin jumalasta seuraavana. Hienoa, että olette löytäneet itsellenne sopivan vaihtoehdon, mutta uskokaa nyt, että
1) kuukuppi ei sovi läheskään kaikille
2) kaikki eivät halua kuukuppia aivan kuten tekään ette enää haluaisi sidettä tai tamponia
3) vaikka kuukatisveri on naisille normaali erite, eivät kaikki halua tai pysty käsittelemään sitä siinä määrin kuin kuukupin kanssa pitäisi. Joitakuita se vain ällöttää. Toisia ällöttää räkä, kolmansia vaikku, ja nekin ovat normaaleita eritteitä.
4) kuukupissakin on huonoja puolia, mm.:
- (voi) painaa virtsarakkoa ja peräsuolta, jolloin pissaaminen ja kakkaaminen kuppi sisällä voi olla hankalaa tai mahdotonta. Lisäksi rakkoon voi jäädä tunne, ettei se tyhjentynyt kokonaan ja kupin on myös huomattu lisänneen virtsatietulehduksia joillakin käyttäjillä.
- kuppi ei sovi kaikkien anatomiaan. Lisäksi joidenkin emätin on sen muotoinen, että oli sitten kuinka pieni kuppi ja antennilla tai ilman, se tuntuu ikävältä sisällä. Jokainen nainen on erilainen, toisessa ketjussa eräällä vastaajalla oli vaikea aistiyliherkkyys eikä sen vuoksi voi pitää kuukuppia.
- niukkojen kuukautisten aikana kuukuppi voi tehdä todella kipeää laittaessa ja poisottaessa. Liukkari saattaa auttaa, mutta ei välttämättä.
- ohivuoto. Kyllä, kuppikin voi falskata, vaikka olisi oikein asetettu.
- joillakin naisilla kuukuppi (myös tamponi) voi lisätä kuukautiskipuja. Lisäksi joidenkin naisten emätin on kuukautisten aikaan niin kipeä, että kupin (tai tamponin) käyttö on mahdotonta.
- hinta. Jos kuppi jää käyttöön, ei mitään ongelmaa. Mutta jos se ei sovikaan syystä tai toisesta, voi n. 25-30 euroa olla jollekulle iso raha ja se raha menee hukkaan. Jos pitää kokeilla muutamaa mallia löytääkseen oikean, palaa vielä enemmän rahaa.

Voisimmeko siis jo lopettaa kuukautissuojiin liittyvän sheimauksen? Jokaisella on oikeus käyttää sitä vaihtoehtoa, jonka tuntee itselleen parhaiten sopivaksi eikä muilla pitäisi olla siihen mitään sanomista. Aihe on kuitenkin hyvin henkilökohtainen, liikutaan sukupuolielinten alueella.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikutan harvinaisen fiksulta ja monelta kannalta ajattelevalta ihmiseltä. Sinunlaisiasi saisi olla paljon enemmän!

Samaa mieltä AP:stä :)

Vierailija
22/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikutan harvinaisen fiksulta ja monelta kannalta ajattelevalta ihmiseltä. Sinunlaisiasi saisi olla paljon enemmän!

Samaa mieltä AP:stä :)

Kiitos paljon sinullekin! :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ymmärrä miksi joitain kiinnostaa toisten alapäät. Kyllähän kuppi toki säästää luontoa mut siitä ei oo hyötyä jos se ei sovi. Ei itsellenikään sopinut. Ja onhan niitä kestositeitäkin. Ja samoin pillukarva kohkaaminen, ketä ihan tosi jaksaa kiinnostaa toisen posliinit, viivat ja puskat :DD

Vierailija
24/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on myös tuntoa emättimessä ja paljon. Siitä syystä yhdyntä tuntuu mielettömän hyvältä mutta emättimeen laitettavien kuukautissuojien käyttö ei ole mukavaa.

Käytän kestositeitä ja olen todella tyytyväinen niihin. En vaihda kuppiin tai tamponiin.

Kestositeistä ja -tamponeista puhutaankin mielestäni paljon vähemmän kuin kuukupista. Monelle yksi syy kupin käyttöön on ekologisuus, mikä on mielestäni todella hienoa ja itse välillä kuukautisten aikaan harmittelen aiheuttamaani roskamäärää. Jostain syystä en ole tullut ajatelleeksi kestoversioita! Oletko hankkinut kestositeet mistä vai tehnyt itse? Pesetkö erikseen vai muun pyykin joukossa?

Ap

Vierailija
25/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään ymmärrä miksi joitain kiinnostaa toisten alapäät. Kyllähän kuppi toki säästää luontoa mut siitä ei oo hyötyä jos se ei sovi. Ei itsellenikään sopinut. Ja onhan niitä kestositeitäkin. Ja samoin pillukarva kohkaaminen, ketä ihan tosi jaksaa kiinnostaa toisen posliinit, viivat ja puskat :DD

Joo, en myöskään ymmärrä karvakouhkausta! Kyllä ihmiset sitten jaksavatkin välittää kummallisista asioista.

Ap

Vierailija
26/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lyhyt emätin"= kohdun laskeuma, silloin se kohdunsuu tulee matalelle!! Lääkäriin mars, voi korjata leikkauksella!

kestositeet vasta on ällöttäviä, hyi saaa....na!! Onneks on mirena kierukka, eikä menkkoja, jos olis niin kuppia käyttäisin. 

Vierailija
27/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin Ap, mutta kyllä minä (etenkin sen kuukupin käyttäjänä) ymmärrän myös sen fanaattisuudenkin. Kun löytää jonkun uuden ja itselleen mullistavan asian, niin kyllähän siitä tekee mieli kertoa kaikille ja siinä huumassa on vaikea ymmärtää miksi kaikki eivät innostu.

Vierailija
28/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin Ap, mutta kyllä minä (etenkin sen kuukupin käyttäjänä) ymmärrän myös sen fanaattisuudenkin. Kun löytää jonkun uuden ja itselleen mullistavan asian, niin kyllähän siitä tekee mieli kertoa kaikille ja siinä huumassa on vaikea ymmärtää miksi kaikki eivät innostu.

Totta, olen itsekin uutuudenhuumassa hehkuttanut välillä vaikka mitä. Mutta kyllä se hehkutusvaihr menee ohi, kun huumakin laskee. Näissä fanaatikoissa taas moni on ollut käyttäjä jo vuosia ja silti jaksaa ns. levittää sitä ilosanomaa. Tietyissä rajoissa se ei haittaa, mutta monella tuntuu menevän myös yli ja juuri heitä ajatellen tein aloituksenkin.

Ap

Vierailija
29/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"lyhyt emätin"= kohdun laskeuma, silloin se kohdunsuu tulee matalelle!! Lääkäriin mars, voi korjata leikkauksella!

kestositeet vasta on ällöttäviä, hyi saaa....na!! Onneks on mirena kierukka, eikä menkkoja, jos olis niin kuppia käyttäisin. 

Kuten peniksiä, myös emättimiä on eri pituisia eikä se aina johdu kohdun laskeumasta, vaan emätin voi olla syntyjään sellainen.

Ja mitä toiseen kappaleeseen tulee, kiva että olet löytänyt itsellesi sopivan suojan, mutta ikävää, että tulet tähän keskusteluun heittämään tuollaista kommenttia kestositeistä, kun nimenomaan aloituksessa toivoin, että sheimaus voitaisiin lopettaa.

Ap

Vierailija
30/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Olen muuten kunnon kierrätysekohörhö, mutta kuukautissuojat on paheeni ja se oikeasti hävettää kun joka paikassa toitotetaan kuukupin autuutta. Olen elämässäni sairastanut varmaan 40 virtsatietulehdusta, estolääkkeet ei auta ja kerran on levinnyt munuaisiin asti. Jatkuvat antibiootit ei myöskään varmaan tee kovin hyvää, olen mm. saanut pahoja ihottumia. Nämä kaikki on todella rajoittanut elämääni ja masentanut välillä.

Minulla on kohtu jotenkin vinossa, en tiedä onko antomiani jotenkin sillä tavalla poikkeava että kuukuppi painaa virtsarakkooni päin niin, ettei se pääse kunnolla tyhjenemään. Siltä se kuitenkin tuntuu ja olen aina saanut vti:n kuukupin käytön aikana/jäljeen. En halua enää kertaakaan kokeilla, että josko se ei tällä kertaa tulisi, olen niin kurkkuani myöten täynnä sitä hiton tulehdusta. Mutta silti joka paikasta kuulee kuinka se sopii "kaikille".

Vierailija
31/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on joku miinus manta :DDD

Vierailija
32/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään muuta kuin tamponia. Ajatus kuukupista tai siteistä oksettaa.

T. Minulla on hematofobia

Vierailija
33/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Hyvähän se on, että on olemassa monenlaisia vaihtoehtoja. Ihmetyttää miten osa siteiden käyttäjistä on niin herkkiä, ettei kenenkään kestä kertoa omia huonoja kokemuksiaan siteistä. Onko kenties yliherkkyyttä jossain muuallakin kuin emättimessä?

Vierailija
34/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Olen muuten kunnon kierrätysekohörhö, mutta kuukautissuojat on paheeni ja se oikeasti hävettää kun joka paikassa toitotetaan kuukupin autuutta. Olen elämässäni sairastanut varmaan 40 virtsatietulehdusta, estolääkkeet ei auta ja kerran on levinnyt munuaisiin asti. Jatkuvat antibiootit ei myöskään varmaan tee kovin hyvää, olen mm. saanut pahoja ihottumia. Nämä kaikki on todella rajoittanut elämääni ja masentanut välillä.

Minulla on kohtu jotenkin vinossa, en tiedä onko antomiani jotenkin sillä tavalla poikkeava että kuukuppi painaa virtsarakkooni päin niin, ettei se pääse kunnolla tyhjenemään. Siltä se kuitenkin tuntuu ja olen aina saanut vti:n kuukupin käytön aikana/jäljeen. En halua enää kertaakaan kokeilla, että josko se ei tällä kertaa tulisi, olen niin kurkkuani myöten täynnä sitä hiton tulehdusta. Mutta silti joka paikasta kuulee kuinka se sopii "kaikille".

Välillä tuntuu myös siltä, että jos kuukuppi ei sovikaan anatomian vuoksi, annetaan kuva, että on emätin muka jotenkin virheellinen. Koska kuukuppi sopii muka kaikille. Siis sun tapauksessa vino kohtu tai se, että saat vti:n käytön jälkeen, jollain toisella vaikkapa se lyhyt emätin, jotka ovat ihan tavallisia asioita. Alapäähän liittyy niin paljon muitakin paineita, ettei ulkopuolista arvostelua tai "diagnoosia" "virheellisestä" emättimestä kaipaisi enää lisäksi.

Ap

Vierailija
35/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin itse käyttää kuppia, tai ainakin kokeilla mutta entä jos se ei sovikaan minulle tai on väärän kokoinen. Opiskelijan budjetissa se tarkoittaa kahden viikon ruokaa tuo raha. Pitkällä tähtäimellä kyllä kuppi tulis halvemmaksi mutta kertahankintana aika hunajainen hinta.

Inhottaa kavereiden kanssa puhua kuukautissuojista, kun jos erehtyy mainitsemaan että käytän edelleen siteitä ja tamppooneja niin siitä alkaa se järjetön syyllistäminen ja ihmettely, miksen ole vieläkään vaihtanut kuppiin.

Vierailija
36/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on kuparikierukka enkä halua ottaa ylimääräistä riskiä sen suhteen, että se lähtee paikoiltaan..

Vierailija
37/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Hyvähän se on, että on olemassa monenlaisia vaihtoehtoja. Ihmetyttää miten osa siteiden käyttäjistä on niin herkkiä, ettei kenenkään kestä kertoa omia huonoja kokemuksiaan siteistä. Onko kenties yliherkkyyttä jossain muuallakin kuin emättimessä?

Vaihtoehdot on hyvä ja se, että on löytänyt itselleen sopivan vaihtoehdon, on hyvä. Fanaattinen tuputtaminen ja sheimaus ei ole hyvä, kenenkään puolelta. Kuukautiset ovat henkilökohtainen asia eivätkä kaikki halua puhua niistä tai jakaa kokemuksia.

Ap

Vierailija
38/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin itse käyttää kuppia, tai ainakin kokeilla mutta entä jos se ei sovikaan minulle tai on väärän kokoinen. Opiskelijan budjetissa se tarkoittaa kahden viikon ruokaa tuo raha. Pitkällä tähtäimellä kyllä kuppi tulis halvemmaksi mutta kertahankintana aika hunajainen hinta.

Inhottaa kavereiden kanssa puhua kuukautissuojista, kun jos erehtyy mainitsemaan että käytän edelleen siteitä ja tamppooneja niin siitä alkaa se järjetön syyllistäminen ja ihmettely, miksen ole vieläkään vaihtanut kuppiin.

Mulla on ihan sama pohdinta kuin sulla. Vähävaraiselle kuukuppi tulee kalliiksi, jos se ei olekaan hyvä. Säästäminenkään pienistä tuloista tai tuista ei ole välttämättä mahdollista. Lisäksi itse pelkään saavani virtsatietulehduksen, mulla oli niitä useampi lukiossa enkä enää halua kokea sitä. Osallistuin joskus Lunetten Facebook-kilpailuun, palkintona oli kuukuppi. Harmillisesti en voittanut, siinä olisi ollut hyvä väylä kokeilla kuppia!

Kurjaa, että kaverisi kommentoivat noin :( etenkin, kun asia ei heille edes kuulu.

Ap

Vierailija
39/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on myös tuntoa emättimessä ja paljon. Siitä syystä yhdyntä tuntuu mielettömän hyvältä mutta emättimeen laitettavien kuukautissuojien käyttö ei ole mukavaa.

Käytän kestositeitä ja olen todella tyytyväinen niihin. En vaihda kuppiin tai tamponiin.

Kestositeistä ja -tamponeista puhutaankin mielestäni paljon vähemmän kuin kuukupista. Monelle yksi syy kupin käyttöön on ekologisuus, mikä on mielestäni todella hienoa ja itse välillä kuukautisten aikaan harmittelen aiheuttamaani roskamäärää. Jostain syystä en ole tullut ajatelleeksi kestoversioita! Oletko hankkinut kestositeet mistä vai tehnyt itse? Pesetkö erikseen vai muun pyykin joukossa?

Ap

Olen sekä ostanut, että tehnyt itse. Esim Myllymuksut myy kestositeitä, samoin moni muu firma. Niissä malleissa on jonkin verran eroja, kantsii googlata kestositeitä niin löytyy monia kotimaisia valmistajia :)

Pesen muun pyykin joukossa, 60- 90 astetta, lakanat, pyyhkeet, jotkut vaatteet, alusvaatteet yms :)

Vierailija
40/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestositeitä (etenkin pikkuhousunsuojia kun niiden ei tarvitse olla superimukykyisiä) voi myös tehdä itse, netistä löytyy ohjeita suomeksi ja englanniksi.