Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukuppifanaatikot ja kuukautissuojasheimaus

Vierailija
22.05.2017 |

Kirjoitin tämän toiseen ketjuun kommentiksi, mutta halusin tehdä aiheesta myös oman avauksen, sillä mua ärsyttää ihan hirveästi kuukautissuojiin liittyvä sheimaus ihan kuin kuukautiset eivät muutenkin olisi tarpeeksi henkilökohtainen aihe. Lisäksi kuukuppikuntalaiset ovat torppaamassa miltei jokaisen syyn olla käyttämättä kuppia jollain tavalla. Milloin on lyhyt emätin, milloin kuppi ei voi allergisoida ja jos kuppi ei toimi, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että käyttää sitä väärin.

Kuukuppikuntalaiset pitävät kuukuppia täydellisenä ratkaisuna ja tyyliin jumalasta seuraavana. Hienoa, että olette löytäneet itsellenne sopivan vaihtoehdon, mutta uskokaa nyt, että
1) kuukuppi ei sovi läheskään kaikille
2) kaikki eivät halua kuukuppia aivan kuten tekään ette enää haluaisi sidettä tai tamponia
3) vaikka kuukatisveri on naisille normaali erite, eivät kaikki halua tai pysty käsittelemään sitä siinä määrin kuin kuukupin kanssa pitäisi. Joitakuita se vain ällöttää. Toisia ällöttää räkä, kolmansia vaikku, ja nekin ovat normaaleita eritteitä.
4) kuukupissakin on huonoja puolia, mm.:
- (voi) painaa virtsarakkoa ja peräsuolta, jolloin pissaaminen ja kakkaaminen kuppi sisällä voi olla hankalaa tai mahdotonta. Lisäksi rakkoon voi jäädä tunne, ettei se tyhjentynyt kokonaan ja kupin on myös huomattu lisänneen virtsatietulehduksia joillakin käyttäjillä.
- kuppi ei sovi kaikkien anatomiaan. Lisäksi joidenkin emätin on sen muotoinen, että oli sitten kuinka pieni kuppi ja antennilla tai ilman, se tuntuu ikävältä sisällä. Jokainen nainen on erilainen, toisessa ketjussa eräällä vastaajalla oli vaikea aistiyliherkkyys eikä sen vuoksi voi pitää kuukuppia.
- niukkojen kuukautisten aikana kuukuppi voi tehdä todella kipeää laittaessa ja poisottaessa. Liukkari saattaa auttaa, mutta ei välttämättä.
- ohivuoto. Kyllä, kuppikin voi falskata, vaikka olisi oikein asetettu.
- joillakin naisilla kuukuppi (myös tamponi) voi lisätä kuukautiskipuja. Lisäksi joidenkin naisten emätin on kuukautisten aikaan niin kipeä, että kupin (tai tamponin) käyttö on mahdotonta.
- hinta. Jos kuppi jää käyttöön, ei mitään ongelmaa. Mutta jos se ei sovikaan syystä tai toisesta, voi n. 25-30 euroa olla jollekulle iso raha ja se raha menee hukkaan. Jos pitää kokeilla muutamaa mallia löytääkseen oikean, palaa vielä enemmän rahaa.

Voisimmeko siis jo lopettaa kuukautissuojiin liittyvän sheimauksen? Jokaisella on oikeus käyttää sitä vaihtoehtoa, jonka tuntee itselleen parhaiten sopivaksi eikä muilla pitäisi olla siihen mitään sanomista. Aihe on kuitenkin hyvin henkilökohtainen, liikutaan sukupuolielinten alueella.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, olen käyttänyt kuukuppia kuukautissuojana noin 10 vuoden ajan, mutta vasta tämän keskustelun myötä selvisi että asiaan voi suhtautua näinkin fanaattisesti! Kukin valitkoon itselleen parhaiten sopivan kuukautissuojan.

62/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuukautissuojien sekakäyttäjä. Myös kuukuppeja löytyy muutamaakin eri merkkiä. Mutta itelläni ainakin kukin kierto on erilainen. Joskus vuoto on niin niukkaa, että mediumkokonen tamponi ja loppuajasta side riittää. Sit taas on niitä horrorkiertoja: kivut alkaa jo ennen vuotoja ja verta tulee ku putouksesta. Sillon ainoa suoja, millä voin selvitä työpäivästä on kuukuppi (+ side). Pahimmillaan joudun tyhjentämään piripintaan täynnä olevaa kuppia parin tunnin välein.

Tällä taustalla en tajua millään tällasta fanaattisuutta kupin puolesta (tai toisaalta vastaan). Ei kai ny kukaan voi kaikkien naisten puolesta päättää mitä suojaa tulis käyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan syyttämättä, mulla menee iho rikki siteistä ja aiheuttaa siis vähintään 5pv kk jälkeen 3x päivässä ihon hoitamista.

Kuukuppi on eka sopiva suoja. Lisäksi vuoto on välillä niin rajua että laskin säästäväni kupin hinnan 3kk aikana (siteiden oston sijaan).

Nyt on käytetty lähes 8vuotta samaa joten kohta voisi hankkia uuden. :)

Vierailija
64/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, olen käyttänyt kuukuppia kuukautissuojana noin 10 vuoden ajan, mutta vasta tämän keskustelun myötä selvisi että asiaan voi suhtautua näinkin fanaattisesti! Kukin valitkoon itselleen parhaiten sopivan kuukautissuojan.

Kyllä näköjään kuukupin vastustamiseenkin suhtaudutaan fanaattisesti.

Vierailija
65/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten että Ebaystä saa jotain kiinalaisia kuukuppeja yhdellä dollarilla sisältäen postituksen. Ei tuu kokeilu kalliiksi, jos kolmekymppiä hirvittää.

Vierailija
66/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten että Ebaystä saa jotain kiinalaisia kuukuppeja yhdellä dollarilla sisältäen postituksen. Ei tuu kokeilu kalliiksi, jos kolmekymppiä hirvittää.

Enemmän hirvittäisi laittaa ties mitä testaamatonta materiaalia alapäähän. Tai voivathan nuo olla hyviäkin, en ole kokeillut.

Vierailija
67/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että suurin osa kuukupin käyttäjistä on käyttänyt muitakin suojia ja kokenut kuukupin parhaaksi ja näin  ollen haluavat tuoda sen ilosanomaa julki. Vähän kuin että hei meillä on pesukone kotona, aivan sairaan kätevä. Ei tarvitse enää raahata joen rantaa lakanoita ja lipeää :)

Suurin osa sheimaajista taas ei ole edes kokeillut kuukuppia ja muodostaa mielipiteensä ainoastaan ennakkoluulojensa perusteella. Jos ei ole kuppia testannut niin kovin jyrkkä mielipide ei ehkä ole se fiksuin. Mutta näinhän se ihmisluonto toimii; tuntematon on pelottava ja oma mielipide asiasta se turvallisin vaihtoehto. 

Tämä on totta joka sana!

Vierailija
68/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että suurin osa kuukupin käyttäjistä on käyttänyt muitakin suojia ja kokenut kuukupin parhaaksi ja näin  ollen haluavat tuoda sen ilosanomaa julki. Vähän kuin että hei meillä on pesukone kotona, aivan sairaan kätevä. Ei tarvitse enää raahata joen rantaa lakanoita ja lipeää :)

Suurin osa sheimaajista taas ei ole edes kokeillut kuukuppia ja muodostaa mielipiteensä ainoastaan ennakkoluulojensa perusteella. Jos ei ole kuppia testannut niin kovin jyrkkä mielipide ei ehkä ole se fiksuin. Mutta näinhän se ihmisluonto toimii; tuntematon on pelottava ja oma mielipide asiasta se turvallisin vaihtoehto. 

Juuri tämä viesti on ongelman ydin. Ei ole kyse nyrkkipyykistä joenrannassa vs. upouudesta pesukoneesta, vaan kahdesta hyvästä pesukoneesta joissa vähän erilaiset nappulat. Kuppifanaatikot haluavat jokaisen käyttävän heidän malliaan vaikka lopputulos on muillakin tyyleillä sama.

Vierailija
69/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei pysy tamponi eikä kuukuppi sisällä kolmen synnytyksen jättämien vaurioiden vuoksi. Side ainoa vaihtoehto.

Vierailija
70/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä viesti on ongelman ydin. Ei ole kyse nyrkkipyykistä joenrannassa vs. upouudesta pesukoneesta, vaan kahdesta hyvästä pesukoneesta joissa vähän erilaiset nappulat. Kuppifanaatikot haluavat jokaisen käyttävän heidän malliaan vaikka lopputulos on muillakin tyyleillä sama.

Ei. Näkemyksesi on sellaisen henkilön, joka ei ole kokenut kuukupin helppoutta. Tamponin tai siteen käyttäjä varmaan kuvittelee eron olevan kuin pesukoneen eri nappulat, mutta kuukuppia käyttävänä vertaisin eron tosiaan olevan kuin pesukone vs nyrkkipyykki. Sama lopputulos, mutta en koskaan enää palaisi nyrkkipyykille kun se pesukone on kaikilla mahdollisilla tavoilla helpompi.

Vierailija
71/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12. Jos kuukupin käytöstä seuraa virtsatietulehdus, et ole osannut pestä käsiäsi ja alapäätäsi (mukaan lukien peräaukkoasi) kunnolla ennen kuukupin käsittelyä ja asentamista tai olet antanut kuukupin muhia liian kauan ja vielä mahdollisesti huonossa asennossa tai olet repinyt sitä varomattomasti aukinaisena pois

13. Kuukuppi ei satu niukkojenkaan kuukautisten aikana. Kärsin itse limakalvojen kuivuudesta ja kuukautiseni ovat usein varsin niukat. Kuukupin laitto tai pois otto ei ole kuitenkaan koskaan tuntunut kivuliaalta. En tarvitse edes liukuvoidetta, pelkkä kupin huuhtaisu lämpimällä vedellä riittää and I'm good to go

14. Kuukuppi kyllä sattuu, jos sille menettää neitsyytensä, kuten itse tein noin 10 v. sitten. Olin niin kyllästynyt haiseviin rätteihin ja kutittaviin, kuivattaviin tamponeihin, että eräänä päivänä menin ja tungin väkipakolla ensimmäisen kuppini sisälle, jotta pystyisin siirtymään loppuelämäkseni sen käyttäjäksi. Immenkalvohan siinä puhkesi ja verta tuli ja kovasti sattui, mutta en ole katunut päivääkään tuota hetken kestänyttä kipua sen rinnalla, että sain tuosta lähtien täysin vaivattomat, huomaamattomat, hygieeniset ja edulliset kuukautiset.

15. Kuukuppia EI tyhjennetä lavuaariin. PISTE. Lakatkaa tekemästä noin ja puhumasta tuosta! Pilaatte kaikkien kuukupin käyttäjien maineen. Toki kotona jokainen saa tyhjennellä kuppinsa vaikka aamukahviinsa, mutta julkisissa wc:ssä tai vieraiden luona kuukuppia EI tyhjennetä lavuaariin, IKINÄ, pösilöt. Haluaisitteko muka itse, että joku tulisi vessaanne kaatelemaan p*lluveriään altaaseesi? Kuukuppi tulee tyhjentää aina wc-pönttöön, ja se vedetään sitten niin hyvin, ettei mitään verilänttejä jää pohjaan lillumaan. Kuukupin voi korkeintaan huuhtaista altaassa, mutta mitään paksuja veriklimppejä sinne ei valutella ja senkin jälkeen allas on pestävä lähimpänä olevan saippuan tai muun yleispuhdistusaineen kanssa

16. Kuukuppia pois ottaessa EI tarvitse sotkea sormia vereen, vaan sormien ympärille voi kiepauttaa wc-paperia ja ottaa kupin pois paperin kanssa.

17. Final step: Kasva aikuiseksi ja käsitä, että tyhmyydestä, laiskuudesta ja itsekkyydestä on täysin aiheellista sheimata. Aivan kuten esim. lihavuudesta ja hallitsemattomasta lisääntymisvietistä, jotka myös tuhoavat maapallomme muutaman vuosikymmenen sisällä

Kasva itse, koska sinutkin saa sheimata ihan vapaasti. Mitä jos kävisit poistattamassa kohtusi niin ei tarvitse käyttää mitään. Aivosi oletkin jo poistanut sinne kuukuppiin varmaankin. Kun ei ole kohtua, niin ei tarvitse käyttää e-pillereitä ja kusta vesistöjä täyteen hormoneja. Kaikille paras ratkaisu. Koska sinun ei pidä IKINÄ lisääntyä.

Vierailija
72/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi ap:lla meni kyllä tunteisiin tämä. Kumpi on fanaattisempi jankuttaja, ap vai kuukuppeilijat?

Miksi sinulla kiinnostaa niin paljon, anna heidän hehkuttaa, heität bensaa liekkeihin tällaisilla aloituksilla. Teet ihan samaa kuin he, toiset jankuttaa puolesta ja toiset jankuttaa vastaan. Kukaan ei opi mitään uutta.

Ja minulla ei menkkoja ole ollenkaan joten en osaa sanoa mikä on hyvä suoja ja mikä ei, mutta tämä molemminpuolinen jankutaminen on naurettavaa.

Ei mennyt tunteisiin, mutta sheimaaminen v*tuttaa ja ankarasti. En mielestäni ole mikään fanaattinen jankuttaja, kuten sanoit, mutta tulkitse miten haluat. En jankuta vastaan enkä yritä heittää bensaa liekkeihin, halusin vain tuoda asian esiin, koska näin henkilökohtaiseen asiaan puuttuminen tuntuu pahalta. Ei mulla ole mitään kuukuppia vastaan, jokainen käyttäkööt aivan vapaasti haluamaansa suojaa. Sen sijaan minulla on paljonkin sheimaamista vastaan, ja se koskee kaikkia, oli käytössä sitten side, tamponi tai kuppi. Toki otsikossa on erikseen mainittu kuukuppikunta, mutta sheimaus ei tule pelkästään heidän puolelta. Huomaat pointtini, jos luet aloitukseni ja vastaukseni vielä ajatuksella läpi

Ap

Vierailija
73/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Näkemyksesi on sellaisen henkilön, joka ei ole kokenut kuukupin helppoutta. Tamponin tai siteen käyttäjä varmaan kuvittelee eron olevan kuin pesukoneen eri nappulat, mutta kuukuppia käyttävänä vertaisin eron tosiaan olevan kuin pesukone vs nyrkkipyykki. Sama lopputulos, mutta en koskaan enää palaisi nyrkkipyykille kun se pesukone on kaikilla mahdollisilla tavoilla helpompi.

Ai, en tiennytkään että vakoilet wc-tilojani, kun kerta tiedät mitä olen kokeillut ja mitä en.

Vierailija
74/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toihan on suorastaan seksuaalista väkivaltaa painostaa naisia laittamaan emättimeensä jotain. Minä en tunge emättimeeni tamponeja tai kuukuppeja. PISTE.

Tämä. Jos ei halua niin ei halua. Hienoa että kuppi on keksitty ja hienoa että se helpottaa niiden elämää joille se sopii. Ymmärretään silti, että kaikille naisille ei yksinkertaisesti sovi eivätkä kaikki halua käyttää sellaista. Eivät kaikki halua käyttää esim. seksilelujakaan, koska ajatus on vastenmielinen. Aivan yhtä sairasta olisi patistaa kaikkia käyttämään niitäkin.

Hyvä vertaus ja kommentti kokonaisuudessaan!

Harmittaa, että joiltakuilta kommentoijilta on mennyt pointtini vähän ohi, aloituksen tarkoitus ei siis ole lytätä kuukuppien käyttäjiä tai hyökätä heitä vastaan, vaan huomauttaa fanaatikoille, että jokaisessa kolikossa on kaksi puolta ja kuukuppi ei oikeasti sovi kaikille. Sheimausta taas kuulee kaikkien suojien käyttäjiltä, ei vain kuukuppikunnalta, ja tätä koskeva "osuus" on siis osoitettu kaikille - tai ainakin kaikille, jotka sheimaavat.

En ymmärrä, miksi pitää puuttua niin henkilökohtaiseen asiaan kuin kuukautissuoja, kuukautiset eivät muutenkaan ole välttämättä mikään helppo juttu, vaikka on osa useimpien naisten elämää. Se on henkilökohtainen asia, toisille se voi olla nolo tai tabu, moni on ns. herkillä silloin ja totta kai kyse on sukupuolielimestä, eehkä yhdestä henkilökohtaisimmasta osasta vartalossa. Eikä ulkopuolisten pitäisi puuttua asiaan ainakaan pyytämättä. Jos jonkun käyttämä suoja, oli se mikä vain, on käyttäjälleen helpoin, mukavin tai parantaa muuten elämää kuukautisten aikana, sallittakoon se hänelle. Niin kauan, kun kukaan ei pysty kävelemään toisen saappaissa eikä voi siksi tietää mitä toinen tuntee tai kokee, ei kellään ole mitään sanomista asiaan. Toivon, että kaikki ymmärtäisivät tämän vielä joskus. Mieluummin tietysti pian.

Ap

Vierailija
75/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa lapsellinen kommentti. Aika iso osa naisista on nimenomaan kokeillut kuppia ja todennut ettei se ole mikään "ihmelääke". Lisäksi aikuinen nainen tietää kyllä usein kokeilemattakin että joku ei sovi itselle. vrt. vaikka anaaliseksi. Ei sitä tarvitse kokeilla ellei halua, kyllä sitä voi tietää että ei halua mulkkua perseeseensä missään olosuhteissa.

Itse käytän kuppia, olen käyttänyt kymmenen vuotta mutta vaikka se on minulle kuukautissuojista vähiten hankala vaihtoehto niin ei sekään hyvä ole. Se tuntuu koko ajan, koska minullakin on tuntoa emättimessä. Pissaaminen ja kakkaaminen on hankalaa. Minulla on lyhyt emätin joten kuppi on tosi alhaalla ja sen pohja tuntuu hiertävän emättimen suuta -antenni täytyy leikata ihan pohjaa myöten pois.

Herkkä emätin on muuten tosi kiva asia, koska pelkkä yhdyntä tuntuu minusta tosi hyvältä. Mutta tosiaan tässä kuukautisjutussa ei-niin-kätevä.

Minusta feminismi on mennyt tietyllä tapaa vikaan siinä että kuukautisista on haluttu tehdä niin luonnollinen että niiden aikana voi ja vähän pitäisikin olla niin kuin ei mitään. Tosiasia on, että ainakin minä haluaisin kuukautisten aikana, ainakin ne pari ekaa päivää, vain olla rauhassa kotona tekemättä juuri mitään. Nuorempana yritin olla "kuten kuuluu" ja olen mm. sukeltanut kupin kanssa jne. Nykyään osaan onneksi kuunnella itseäni ja ymmärrän että menkat on ihan validi syy olla vaikkapa lähtemättä telttaretkelle. Tottakai PÄRJÄISIN kupin kanssa kenttäolosuhteissa mutta en TAHDO.

Vierailija
76/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herraisä. Edelleen on olemassa meitä jotka olemme käyttäneet kuppia 10 vuotta ja todenneet että vaikka se on ehkä vähiten huono vaihtoehto, ei se nyt niin hirveän hyvä ole kumminkaan. Ei mikään niistä lukuisista kokeilluista malleista. Koska tosiaan meitä naisia on erimallisia ja erilaisella tuntoaistilla varustettuja.

Jos ajattelee helpoutta niin side on kyllä ilman muuta helpoin, ei tarvitse välttämättä edes käsiä pestä. Kestoside puhdistuu yleensä muun pyykin joukossa joten siitä ei ole mitään vaivaa, ei edes sitä että kaupasta pitäisi muistaa ostaa.

Minulle mikään kuukautissuoja ei ole mukava. Kestositeetkin "seilaa" ja niiden kanssa täytyy pitää tiukkoja alushousuja jotka ahdistaa minua. Kuppi tuntuu koko ajan, samoin tamponit jotka lisäksi kuivattaa infernaalisesti ja valskaa.

Kerroin jo toisessa ketjussa että sinnittelen kupin kanssa pari runsainta vuotopäivää ja yöt, loppuajan käytän sitten kestositeitä tai ihan vaan vaihdan pikkareita. Nyt olen harkinnut inkontinenssihousujen ostamista "tuhrupäiviä" varten, niitä on sellaisiakin jotka näyttää tavallisilta pikkuhousuilta.

Koittakaa nyt uskoa että se mikä on helppoa itselle ei välttämättä ole helppoa toiselle. Toiset meistä on alapäästään niin herkkiä että mikään kuukautissuoja ei ole kovin hyvä. Minä en muuten voisi kuvitellakaan käyttäväni seksilelujakaan.

t: numero 77

Vierailija
77/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myönnän suosittelevani kuukuppia kaikille, jos asia vain tulee muuten luonnollisesti puheeksi. Tämä vain yksinkertaisesti siitä syystä, että kuukautiset muuttuivat kertaheitolla niin paljon vaivattomammiksi, että ne voi oikeastaan unohtaa, joten tietenkin haluaisin kaikkien naisten pystyvän kokea saman! 

Ärsyttää, että nykyaikana keskustelu kärjistyy helposti joka asiasta aivan äärimmilleen. Joka aiheeseen pitäisi olla erillinen disclaimer ja sen lisäksi muistaa ottaa huomioon jokainen mahdollinen poikkeus ja eriävä mielipide, koska muuten seuraa paskamyrsky ja lynkkaus. 

Vierailija
78/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa lapsellinen kommentti. Aika iso osa naisista on nimenomaan kokeillut kuppia ja todennut ettei se ole mikään "ihmelääke". Lisäksi aikuinen nainen tietää kyllä usein kokeilemattakin että joku ei sovi itselle. vrt. vaikka anaaliseksi. Ei sitä tarvitse kokeilla ellei halua, kyllä sitä voi tietää että ei halua mulkkua perseeseensä missään olosuhteissa.

Itse käytän kuppia, olen käyttänyt kymmenen vuotta mutta vaikka se on minulle kuukautissuojista vähiten hankala vaihtoehto niin ei sekään hyvä ole. Se tuntuu koko ajan, koska minullakin on tuntoa emättimessä. Pissaaminen ja kakkaaminen on hankalaa. Minulla on lyhyt emätin joten kuppi on tosi alhaalla ja sen pohja tuntuu hiertävän emättimen suuta -antenni täytyy leikata ihan pohjaa myöten pois.

Herkkä emätin on muuten tosi kiva asia, koska pelkkä yhdyntä tuntuu minusta tosi hyvältä. Mutta tosiaan tässä kuukautisjutussa ei-niin-kätevä.

Minusta feminismi on mennyt tietyllä tapaa vikaan siinä että kuukautisista on haluttu tehdä niin luonnollinen että niiden aikana voi ja vähän pitäisikin olla niin kuin ei mitään. Tosiasia on, että ainakin minä haluaisin kuukautisten aikana, ainakin ne pari ekaa päivää, vain olla rauhassa kotona tekemättä juuri mitään. Nuorempana yritin olla "kuten kuuluu" ja olen mm. sukeltanut kupin kanssa jne. Nykyään osaan onneksi kuunnella itseäni ja ymmärrän että menkat on ihan validi syy olla vaikkapa lähtemättä telttaretkelle. Tottakai PÄRJÄISIN kupin kanssa kenttäolosuhteissa mutta en TAHDO.

Erittäin hyvä pointti viimeisessä kappaleessa. Aina saa stressata että osuuko menkat jonkun telttaretken tms. aikaan, koska silti on "pakko mennä". Ihan hyvä ajatella sitäkin vaihtoehtoa, että ei ole mikään pakko.

Vierailija
79/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ny jaksa vastaa kaikkii, mut tässä muutama pahiten iskeny kohta.

Vierailija kirjoitti:

6. Suojista eniten myös limakalvoille vaarallisia valkaisuaineita, hajusteita ym. kemikaaleja ja muovinpehmentimiä sisältävät: Kertakäyttösiteet>tamponit>kestositeet>kuukuppi

Väitän, että kotimaiset tai itsetehdyt, hyvistä materiaaleista valmistetut kestositeet menee tässä kyl kupin ohi.

Vierailija kirjoitti:

9. Jos kuukuppi (n. 25-35 e) tuntuu liian kalliilta kertaostokselta, niin mieti mihin turhaan krääsään kulutat joka viikko rahojasi: Poltatko, syötkö suklaata, syötkö ulkona, ostitko viinipullon, kävitkö leffassa, hankitko koruja, ostitko kukkakimpun jne. Jos elät köyhyysrajan alapuolella harkitse anovasi sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista toimeentulotukea välttämättömiä hygieniatarvikkeita varten

10. Jos kuukuppi tuntuu sisälläsi, et ole osannut asentaa sitä oikein. Piste. Tai kärsit vakavasta hiivainfektiosta tai muusta emättimen sairaudesta

9. Ite en tee mitään noista. En elä sossun tuilla, joten en mene sinne anomaan rahaa jotain kuppia varten.

10. Tää viimestään paljasti sut rölliks. Et todellakaa voi luulla noin.

Vierailija kirjoitti:

12. Jos kuukupin käytöstä seuraa virtsatietulehdus, et ole osannut pestä käsiäsi ja alapäätäsi (mukaan lukien peräaukkoasi) kunnolla ennen kuukupin käsittelyä ja asentamista tai olet antanut kuukupin muhia liian kauan ja vielä mahdollisesti huonossa asennossa tai olet repinyt sitä varomattomasti aukinaisena pois

Joo tiekkö täs keskustelussaki mainittiin, et kuppi painaa rakkoo ja sen takia se ei välttämättä tyhjene kunnolla -> vti.

Jessus.

6. Kumman luulet sisältävän enemmän myrkkyjä, kankaiden vai silikonin? Kuukupit valmistetaan silikonista. Silikoni on ihmiskeholle täysin myrkytön ja allergisoimaton materiaali, sen sijaan kotimaisissakin kankaissa (ja muissa kestosidetarvikkeissa) käytetään rutiininomaisesti väri-, valkaisu- ja viimeistelyaineita, kuten formaldehydiä, homeenestoaineita ja jopa atsovärejä.

9. Eipäs nyt viilailla pilkkua. Kysymys oli vain muutamista esimerkeistä, joihin tavallinen kuluttaja saisi rahojaan hupenemaan. Et kai oleta, että minun olisi pitänyt listata tuohon jokaikinen mahdollinen vaihtoehto? Pointti oli, että ei se 25-35 e ole niin paljoa, ja että jos siihen ei ole mitenkään varaa, niin on syytä joko tarkistaa taloutensa tila tai hakea mahdollisesti sellaisia tukia, jotka takaavat normaalin toimeentulon ja hygieniatarvikkeidenkin hankinnan

10. En itse asiassa ole rölli, joten en voinut myöskään paljastua sellaiseksi. En rehellisesti sanottuna usko sitä, että normaaleissa tapauksissa kuppia ei saisi millään mahtumaan sisäänsä tai että se tuntuisi liian kauhealta pidettäväksi. Tai oikeammin sanottuna en usko, että nuo olisivat ongelmia pitemmän päälle. Uskon ja tiedän omakohtaisesti sen, että kuppi voi alkuun tuntua esim. painavan virtsarakkoa tai tuntuvan vaikealta saada sisälle ja ulos, mutta itse pääsin yli kaikista kupin käyttöön liittyneistä ongelmista muutamien kuukautisten jälkeen. Harjoitteluvaiheen jälkeen ei ole tullut kertaakaan ylivuotoja eikä ole tuntunut mitään paineita virtsarakossakaan. Kupin saa sisälle ja ulos vaivatta ja kivutta muutamassa sekunnissa.

Kupin käyttöä pitää opetella, kehon pitää saada tottua siihen. Epäilen vahvasti, että naiset, jotka väittävät kupin painavan virtsarakkoa tai aiheuttavan muita kipuja tai vaikeuksia, eivät ole antaneet kupille todellista mahdollisuutta eli eivät ole sinnikkäästi jatkaneet kupin kanssa kokeilua useampien kuukautisten ajan, mahdollisesti myös kokeillen eri valmistajien erimallisia kuppeja.

12. Minun ei tarvitse lukea _juuri tätä_ kuukautissuojakeskustelua, sillä olen lukenut vastaavia jo lukemattomia kertoja ja kaikki valitukset ja aiheet on puitu niissä varsin perustavanlaatuisesti läpi.

Kyllä, yksi väite on myös se, että kuukuppi virtsarakkoa painaessaan aiheuttaa virtsatietulehduksen, on kuultu. Periaatteessa tämä voi olla mahdollista varsinkin virtsatietulehduksiin taipuvaisilla naisilla, mutta tarjosin tähänkin jo ehdotuksen tuossa aiemmin: Kokeilkaa vaan sinnikkäästi kauemmin ja eri tavoilla ja erimallisia kuppeja ja pitäkää hygieniastanne todella hyvää huolta erityisesti kuppia käsitellessänne! Ei kenenkään naisen anatomia sentään niin erilainen ole, ettei yksi kuppi sisään sopisi, ellei sitten oikeasti ole jotain sisäsynnyttimien poikkeavuuksia, gynekologisia sairauksia tai esim. juuri tuota limakalvojen herkkyyttä ja virtsatietulehdukselle alttiutta. Jos tilanne ei ota millään parantuakseen, niin eihän siinä voi sitten tietenkään kuppia käyttää, mutta epäilen silti, että suuri osa näistä "ei kuppi sovi mulle"-tyypeistä omaavat ihan normaalin emättimen, joka ei vain ole vielä tottunut kupin käyttöön/asentoon.

Vierailija
80/101 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13. Kuukuppi ei satu niukkojenkaan kuukautisten aikana. Kärsin itse limakalvojen kuivuudesta ja kuukautiseni ovat usein varsin niukat. Kuukupin laitto tai pois otto ei ole kuitenkaan koskaan tuntunut kivuliaalta. En tarvitse edes liukuvoidetta, pelkkä kupin huuhtaisu lämpimällä vedellä riittää and I'm good to go

14. Kuukuppi kyllä sattuu, jos sille menettää neitsyytensä, kuten itse tein noin 10 v. sitten. Olin niin kyllästynyt haiseviin rätteihin ja kutittaviin, kuivattaviin tamponeihin, että eräänä päivänä menin ja tungin väkipakolla ensimmäisen kuppini sisälle, jotta pystyisin siirtymään loppuelämäkseni sen käyttäjäksi. Immenkalvohan siinä puhkesi ja verta tuli ja kovasti sattui, mutta en ole katunut päivääkään tuota hetken kestänyttä kipua sen rinnalla, että sain tuosta lähtien täysin vaivattomat, huomaamattomat, hygieeniset ja edulliset kuukautiset.

15. Kuukuppia EI tyhjennetä lavuaariin. PISTE. Lakatkaa tekemästä noin ja puhumasta tuosta! Pilaatte kaikkien kuukupin käyttäjien maineen. Toki kotona jokainen saa tyhjennellä kuppinsa vaikka aamukahviinsa, mutta julkisissa wc:ssä tai vieraiden luona kuukuppia EI tyhjennetä lavuaariin, IKINÄ, pösilöt. Haluaisitteko muka itse, että joku tulisi vessaanne kaatelemaan p*lluveriään altaaseesi? Kuukuppi tulee tyhjentää aina wc-pönttöön, ja se vedetään sitten niin hyvin, ettei mitään verilänttejä jää pohjaan lillumaan. Kuukupin voi korkeintaan huuhtaista altaassa, mutta mitään paksuja veriklimppejä sinne ei valutella ja senkin jälkeen allas on pestävä lähimpänä olevan saippuan tai muun yleispuhdistusaineen kanssa

16. Kuukuppia pois ottaessa EI tarvitse sotkea sormia vereen, vaan sormien ympärille voi kiepauttaa wc-paperia ja ottaa kupin pois paperin kanssa.

17. Final step: Kasva aikuiseksi ja käsitä, että tyhmyydestä, laiskuudesta ja itsekkyydestä on täysin aiheellista sheimata. Aivan kuten esim. lihavuudesta ja hallitsemattomasta lisääntymisvietistä, jotka myös tuhoavat maapallomme muutaman vuosikymmenen sisällä

Kohtaan 16: Kun nyt niin ekologinen olet, niin miksi tuhlata wc-paperia ihan vain siksi että ällöttää oma veri? Sitäpaitsi vessapapereitakin on yleensä valkaistu ja käsitelty ties millä aineeilla, niin miten siinä nyt tulee varjeltua alapäätään kemikaaleilta jos sinne runnoo vessapaperia?

Kohtaan 15: Käytätkö sinä superekologinen ihminen vesivessaa? Kuinka tuhlaavaa on huuhtoa omia eritteitään käytännössä juomiskelpoisella vedellä vain oman mukavuudenhalun vuoksi. Ja että vielä lisätä ympäristön kemikaalikuormitusta pesemällä lavuaari saippualla jokaisen kupinhuuhtelukerran jälkeen. Pelkkä kuuma vesi ajaisi varmasti senkin asian ja samalla tulisi ne omat kädetkin puhdistettua. On vain omaa laiskuutta ja mukavuudenhalua kun väittää ettei kädet kestä kuumaa vettä.

Trololo lolollo trolololololo....

16. Henkilökohtaisesti en itse pidä omaa vertani mitenkään ällöttävänä, mutta esim. yleisissä wc-tiloissa otan kupin paperin kanssa pois, sillä minun on heti sen jälkeen kosketeltava ovenkahvoja ja muita eikä kaikissa wc-kopeissa ole omaa allasta. Joo. En siis suosittelekaan kotona tuota paperin tuhlausta, ellei sitten tosiaan ole niin herkkis, ettei omaan vereen voi koskea ollenkaan. Itse käytän myös ainoastaan valkaisematonta wc-paperia, joten valkaisuiaineet ym. eivät olisi huoli omassa taloudessani. Tietysti suosittelisin teitä muitakin käyttämään luontoystävällistä wc-paperia, mutta enhän minä siihenkään voi ketään pakottaa. Julkisissa wc-tiloissa ei valitettavasti saa valita paperinsa laatua, mutta tuskinpa sekunnin tai pari kestävä altistuminen valkaistulle paperille ärsyttää pimpsaani ainakaan niin paljoa mitä valkaistut ja hajustetut siteet ja tamponit... Eikä sitä wc-paperia yleensä kuitenkaan ihan "runnota" sinne. :)

15. Vähän pakko käyttää näin kaupungissa vesivessaa, kun ei ole oikein muitakaan vaihtoehtoja. Joitakin uhrauksia vaan joutuu tekemään, mutta sitä voikin sitten muilta osin yrittää parantaa tapojaan ja vähentää luonnolle aiheuttamaansa kuormaa. Saippuana ja pesunesteenä käytän ainakin itse ihan mäntysuopaa. Valitettavasti en voi sille mitään mitä puhdistusaineita te muut suositte.