Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä laihdutetaan lautasmallin mukaisesti / normaalia kotiruokaa syömällä? Auttakaa!

Vierailija
22.05.2017 |

Olen kokeillut kaikki mahdolliset dieetit läpi. Jutta, paleo, karppaus, kaalikeittodieetti, Nutrilettiinkin olen sortunut heikkona hetkenä vaikka en ole kuullut kenenkään koskaan saavuttaneen nutraamalla yhtään mitään. Seurauksena paino on vaan NOUSSUT, koska jokaisen kuurin jälkeen normaalille ruoalle palaaminen on lihottanut entisestään.

Ainoa lähestymistapa, mitä en ole kokeillut, on tavallisen ruoan syöminen kohtuudella. Miten ihmeessä se onnistuu ja voiko lautasmallin/ruokaympyrän mukaisesti syömällä oikeasti laihtua? Onko jollain kokemuksia tai ajatuksia tästä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pienempi lautanen ja lataa se täyteen kasviksia ja vähän proteiinia. Siinä perusohje. Älä napostele välipaloja, älä juo limuja ja alkoholia.

Vierailija
2/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, ei toimi mulla. Jostain syystä laihdun vain, kun pistän energiansaannin vajaaseen tonniin per päivä.

t. satakiloinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmallin mukaan tuskin pystyy laihduttaan, mutta ylläpitämään painoa kyllä. Laihtuakin tietty voi, jos lisää liikuntaa reilusti. Itse olen vuosia tuskaillut painon kanssa ja vihdoin se tehosi, että aloin syödä normaalirasvaista ruokaa. Käytän paljon voita ja kermaa. Siitä seurauksena se ettei tule näläntunnetta eli esim. iltapalaa ei tarvitse syödä ja kun iltaisin teen vielä päivittäin reilun tunnin lenkin niin kalorit on miinuksella. Toki laihtuminen on tuskallisen hidasta eli jotain 1kg/kk, mutta nyt kiloja on lähtenyt jo kahdeksan. Laihduttaminen on  ollut minulle aina vaikeaa ja vuosien aikana olen jojoillut paljon, mutta nyt kuitenkin olo on hyvä ja ei tee mieli leipää, ei karkkia eikä sipsejä, joiden suurkuluttaja olen aina ollut.

Vierailija
4/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lautasmallilla laihdu, siinä on nälissään kaiken aikaa.

Vierailija
5/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota pienempi lautanen ja lataa se täyteen kasviksia ja vähän proteiinia. Siinä perusohje. Älä napostele välipaloja, älä juo limuja ja alkoholia.

Eihän tuo ole lautasmallin mukainen ateria saati normaalia kotiruokaa? Jos siis kotiruoalla viitataan makaronilaatikkoon, nakkikeittoon jne.

Vierailija
6/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut 10 kg pois tämän vuoden puolella. Katson aina että ne kasvikset on laitettu kevyesti ilman ylimääräisiä rasvakastikkeita. Yritän myös välttää sokerisia herkkuja.

Vierailija
7/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tunnistamaan nälkä ja kylläisyys, molemmat tuntemukset saattavat olla sulta nyt hukassa. Syö kun on nälkä; älä pelkää nälkää, tässä kulttuurissa ei kukaan nälkään kuole. Lopeta syöminen kun olet kylläinen. Ota mielummin pieni annos lautasmallia ja santsaa, jos vielä on nälkä, kuin iso annos, jonka mätät loppuun vaikka olisi jo ähky. Syö säännöllisesti, monipuolisesti ja hyvänmakuista ruokaa. Maukas ruoka on tyydyttävää ja vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen. Syö rauhallisesti, älä ahmi. 

Valkoisen sokerin jättäminen muuten parantaa makuaistia ja tekee muutenkin hyvää. Ei siis mitään sokerituotteita, ei sokeria kahviin tai teehen jne. Voi vaatia parin viikon totuttelun, sen jälkeen et sokeria kaipaa. 

Onnea ja menestystä! :)

Vierailija
8/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä salaattia vaan lautaselle, vähemmän pottua tai riisiä, ja jotain lihaa, kalaa, kanamunaa joka aterialla. Mä olen laihtunut näillä muutoksilla 14 kg vuodessa. Pottu/riisi on monesti ollut kokonaan pois, enempi heiniä sitten. Enkä syö välipalaksi enää voileipiä, vaan yhden hedelmän tai vaikka viilin.

Vierailija
9/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pudottanut lautasmallilla parissa vuodessa noin 15 kiloa enkä ole joutunut "laihduttamaan".

1. Katso läpi viikon syömisesi. Kirjoita ylös mitä syöt. Mistä kaloreita tulee? Itsellä eniten tuli kevytmaidosta, iltaisin napostelluista voileivistä ja muista "välipaloista", limuista ja karsuista sekä sipseistä.

2. Vaihda rasvaisimmat tuotteet kevyempiin. Esim. kevytmaito -> rasvaton maito jne. Vähennä leivän ja leikkeleiden sekä juustojen syöntiä. Älä napostele.

3. Syö kunnollinen aamupala ja päivällinen. Ellet tee näin kehosi haluaa tankata tulevaa päivää varten illalla. Syö lounas ja päivällinen sekä kevyt iltapala.

4. KARKIT JA SIPSIT JA LIMUT POIS!!! Yhtenä päivänä viikossa saa herkutella. Jos haluat useammin makeaa syö se heti aterian jälkeen. Älä litki myöskään tuoremehua. Se on likimain puhdasta sokeria.

5. Noudata lautasmallia. 1/4 proteiinia, 1/4 tärkkelystä ja 1/2 kasviksia. Vältä rasvaisia salaattikastikkeita. Kalaa 1-2 kertaa viikossa. 

6. TEE OMAT RUOKASI. EI EINEKSIÄ.

Minulla kesti yllättävän pitkään ennen kuin paino alkoi varsinaisesti pudota, mutta kun homma alkoi toimia se tuntui vauhdittavan itseään.

Vierailija
10/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii tavallinen kotiruoka + urheilu + herkuttelun vähentäminen. Mutta mä olenkin aika lihaksikas ja kovakuntoinen. Laihdun noin kilon viikossa, jos syön 2200 kcal päivässä.

Vierailija
11/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole lautasmallin mukainen ateria saati normaalia kotiruokaa? Jos siis kotiruoalla viitataan makaronilaatikkoon, nakkikeittoon jne.

On se, jos ottaa 3/4 lautasellista salaattia, ja loput sitä "kotiruokaa". Kannattaa tietysti opetella tekemään muutakin kotiruokaa kuin huonointa mahdollista ravitsemuksellisesti.

Vierailija
12/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että lautasmallin avulla laihtuu. Yleensähän kun sen ylipainon taustalla on napostelu. Lautanen ateria-aikaan voi olla täynnä kasvista ja niin terveellisen näköinen, mutta kohta otetaan kahvipullaa, Illalla sipsiä ja limsaa elokuvan ääressä.

Vierailija
13/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii tavallinen kotiruoka + urheilu + herkuttelun vähentäminen. Mutta mä olenkin aika lihaksikas ja kovakuntoinen. Laihdun noin kilon viikossa, jos syön 2200 kcal päivässä.

Huh huh, mä lihoisin kilon viikossa jos söisin 2200 kaloria päivässä.

Vierailija
14/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lautasmallin avulla laihtuu. Yleensähän kun sen ylipainon taustalla on napostelu. Lautanen ateria-aikaan voi olla täynnä kasvista ja niin terveellisen näköinen, mutta kohta otetaan kahvipullaa, Illalla sipsiä ja limsaa elokuvan ääressä.

Miten napostelu liittyy lautasmalliin? Tietenkään ei silloin laihdu jos mässyttää välipaloja. Millään metodilla ei laihdu, jos vetää samalla sipsiä ja pullaa.

Vierailija
15/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalli mukaan syömällä voi varmasti laihtua, jos on oikeasti ylipainoa. Viimeisten kilojen kiristelijälle lautasmallin mukaan syömällä laihtuminen on todella hidasta, koska lautasmallin idea on juurikin olla terveellinen ja jatkuva ruokailutapa, joka ylläpitää sopivaa painoa. Mutta jos on ylipainoa ja siirtyy ruokavaliolle, joka sopii normaalipainoiselle, ylipaino tippuu pikku hiljaa pois. Nopeita muutoksi on turha odottaa.

Lautasmalli noudattamisella laihtuminen vaatii kuitenkin sen, että annoskoot ovat hallussa. Oikeiden annoskokojen löytymiseen auttaa mm. tämä https://www.evira.fi/globalassets/vrn/pdf/annostaulukko.liite5.doc. JA sitten keittiövaa'an hankkiminen, jotta alkuvaiheess opit hahmottamaan, mikä kokoinen jokin tietyn panoinen annos esim. lihaa, pastaa, perunaa, kalaa ja kasviksia on. 

Sitten ei muuta kuin 1/2 lautasta täyteen kasviksia, 1/4 perunaa/riisiä/pastaa ja 1/4 lihaa/kalaa/kanaa/muuta proteiinia.

Vierailija
16/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja.... ei taida toimia mikään dieetti tai ruokavalio jos täytä "vajeen" pullalla, sipsillä ja limulla. Pikemminkin lihot.

Vierailija
17/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten napostelu liittyy lautasmalliin? Tietenkään ei silloin laihdu jos mässyttää välipaloja. Millään metodilla ei laihdu, jos vetää samalla sipsiä ja pullaa.

Siten, että harva ymmärtää, että se lihottava tekijä ei ole se lämmin ruoka, vaan ne napostelut. Oma kokemukseni on, että lämmintä, rasvaista ja proteiinipitoista ruokaa kannattaa syödä kunnolla ja opettaa elimistö pärjäämään kolmella aterialla päivässä. Jatkuva syöminen ei ole hyväksi. Ihan höpöhöpöä nämä viisi ateriaa päivässä jankutukset. Pitää syödä nälkään, ei tavan vuoksi.

Vierailija
18/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei muuta kuin 1/2 lautasta täyteen kasviksia, 1/4 perunaa/riisiä/pastaa ja 1/4 lihaa/kalaa/kanaa/muuta proteiinia.

Mihin tuota perunaa/riisiä/pastaa tarvitaan? En todellakaan joka päivä söisi, ihan turhia kaloreita ilman mitään ravintoarvoa.

Vierailija
19/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa todettu, että keitto pitää nälkää aika hyvin antamiinsa kaloreihin nähden, kokeilepa niitä. Eniten niillä ylimääräisiä kaloreita saa usein hiilihydraateista. Jätäpä leipä ja pulla pois, syö paljon salaattia, tarpeeksi proteiinia ja vaikka marjoja piimän tai rasvattoman viilin/rahkan (sokeroimattoman) kanssa välipalaksi. Itse tiputin hyvin vähähiilihydrattisella 20 kg ja sen jälkeen olen katsellut paljonko hiilihydraatteja syön, ei ole tullut takaisin nuo ylikilot.

Vierailija
20/24 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINOA tapa laihtua on syödä vähemmän kaloreita kuin kulutat. Tämä on pettämätön yhtälö. Voit laihtua syömällä pelkkää pizzaa kunhan vain pysyt päivittäisen kulutuksesi alla. On fyysisesti mahdotonta olla laihtumatta näin.

1. Laske kulutuksesi eli TDEE vaikka täällä: https://tdeecalculator.net

2. Lataa MyFitnessPal tai vastaava, osta ruokavaaka, ja ryhdy laskemaan kaloreitasi.

3. Ruoan paino on todella vaikea arvata, joten mittaa kaikki ruokasi vaa'alla jotta saat laskettua oikeat kalorimäärät. Ainakin alkuun, jonkin aikaa mitattua voi helpommin silmämääräisesti arvata painoa.

4. KAIKKI mitä suuhusi laitat, vettä lukuunottamatta, sisältää kaloreita ja pitää laskea mukaan.

5. Varmista että päivän ruoat on TDEE:si alle, niin laihdut. Yksinkertaista.

6. Älä yliarvioi liikunnan lisäämää kulutusta. Pitkä lenkkikin kuluttaa vain parisataa kaloria, muutaman pähkinän tai 1 pienen suklaapatukan verran. Painonhallinta on 90% syömisen vahtimista.

7. Laihtuessasi TDEE:si muuttuu. Laske se uudelleen säännöllisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän