Rikka

10v talon nurtsi on aivan sammaleista ja kaikenmaailman rikkaruohoa ihan liikaa. Todella epäilyttää, ettei tästä saa hyvää muutoin kuin laittamalla kokonaan uusiksi. Onko kellään kokemusta? Mitäs istutuksille, pitääkö nekin kaivaa ylös? Ja paljonkohan tulee maksamaan isompi piharemppa? Ihana kesä juu...

• ylös 0
  • alas 3

Kommentit (14)

Vierailija

Pitää kaivaa vanha nurmikko ja pinnat pois noin 20cm sitte uusi multa tilalle. Muista laitta suodatinkankaat .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Koko hommanko ajattelit teettää?

Ensin vanha kasvusto pois. Sitten vähintään maan kunnollinen kalkitseminen, lannoitus ja mahdollisesti muutakin maanparannusta, jos pohja ei ole kunnossa. Kunnon mylläys , tasaus ja jyräys on tarpeen.

Jos rikkaruohotonta haluaa (miksi?) niin paras vaihtoehto on siirtonurmi. Se kyllä maksaa.

Ja jatkossa sitten kalkkia paljon ja joka vuosi. Haravointikin auttaa merkittävästi, kuten myös nurmikon ilmaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitää kaivaa vanha nurmikko ja pinnat pois noin 20cm sitte uusi multa tilalle. Muista laitta suodatinkankaat .

Suodatinkankaat nurmikon alle? Miksi ihmeessä?

Vierailija

No joo, sama juttu meillä. Melkeinpä tekisi mieli rullata piha täyteen siirtonurmikkoa, mutta 200 neliötä maksaisi tonnin ja toiset 200 neliötä toisen tonnin ja niin edelleen. Plus pohjatyöt ja nurmikkorullien asennus. Sekä sen jälkeen äärimmäinen tarkkuus kastelussa ja hoidossa, ettei se vaan pääse kuivahtamaan.

Halvemmallakin pääsee, mutta hommaa tulee joka tapauksessa julmetusti. Vaikka onhan hoidettu ja hieno pihanurmikko todella upean näköinen...

Vierailija

Juuri luin jostain, että suodatinkangasta ei kannata missään käyttää. Hirveen vaikee saada pois, eikä estä rikkaruohoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juuri luin jostain, että suodatinkangasta ei kannata missään käyttää. Hirveen vaikee saada pois, eikä estä rikkaruohoja.

Laitoin suodatinkangasta portaisden edustanlaatoituksen alle noin puolen metrin syvyyteen, talon seinustalle kivien alle estämään pohjasta rikkaruohojen kasvun. Mutta en todellakaan tajua mitä se tekis nurmikon alla?

Vierailija

Itse kokeilisin ennen totaalista piharemonttia parin vuoden ajan kunnostaa nurmikkoa urakalla.

Kalkitus, lannoitus, ilmaus ja hiekkaa ilmausreikiin. Huolellinen haravointi keväällä ja syksyllä. (Nuohan ovat itseasiassa ilmausta lukuunottamatta ihan itsestään selvyyksiä vuosittain...)

Mitä rikkaruohoja nurmikossa kasvaa? Voikukat lähtee näppärästi voikukkaraudalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse kokeilisin ennen totaalista piharemonttia parin vuoden ajan kunnostaa nurmikkoa urakalla.

Kalkitus, lannoitus, ilmaus ja hiekkaa ilmausreikiin. Huolellinen haravointi keväällä ja syksyllä. (Nuohan ovat itseasiassa ilmausta lukuunottamatta ihan itsestään selvyyksiä vuosittain...)

Mitä rikkaruohoja nurmikossa kasvaa? Voikukat lähtee näppärästi voikukkaraudalla.

Mä olen luovuttanut voikukkien suhteen.

Niitä oli tähän muuttaessa paljon, intoa puhkuen vannoin kuinka saan ne kitkettyä pois. Paskan marjat, tuuli tuo uusia voikukan siemeniä mukanaan pihaan, ikinä en hehtaarin pihasta saa voikukkia häviämään.

Tyydyn leikkaamaan nurmikon voikukkien aikaan todella usein, tosin ne pirulaiset vaan kasvattaa kukan maanrajaan sen jälkeen.

Vierailija

Eipä ne voikukat niin haittaisi, mutta kaikkea muuta löytyy. En edes tiedä mitä kaikkea. Ohdaketta oon saanu kuriin nyppimällä ajoissa, muita en jaksa nyppiä. Rajalla aronia-aita oli niin leveä, ettei alle päässy, niin nyt kun leikattiin alas paljastui sieltäkin uutta köynnöstävää rikkaruohoa, joka naapurin pihalta tullut. Ja piharatamoa on kans paljon. Sen kun nyppäsee, niin jää aika läntti multaa näkyviin. Masentavaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.