Kannattaako aamupalaa syödä, jos haluaa laihtua?
Oletetaan, että aamupalan skippaaminen ei aiheuta mitään ahmimishimoa tai pohjatonta nälkää.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/syo_aamiainen_ja_laihdu
"Aamupalan säännöllinen sivuuttaminen lihottaa."
"Aamiainen herättää aineenvaihdunnan. Jos haluaa turhista kiloista, ruoansulatus on hyvä polkaista vauhtiin heti aamusta."
"Tänä vuonna julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan proteiinipitoinen muna-aamiainen piti koehenkilöt niin kylläisinä, että he söivät loppupäivän aikana merkittävästi vähemmän kuin hiilihydraattipitoisella bagelrinkelillä aamunsa aloittaneet."
"Tutkimuksissa on todettu, että lapset, jotka eivät syö aamupalaa, lihovat herkemmin ja menestyvät koulussa huonommin kuin aamiaista säännöllisesti syövät lapset, ravitsemustutkija Anu Ruusunen sanoo."
Linkatkaa toki jos löydätte päinvastaisia tutkimuksia, te jotka väitätte että ei vaikuta laihtumiseen/lihomiseen.
Mä en tarvitse linkkejä tai tutkimuksia tietääkseni kuinka oma systeemini toimii parhaiten. Mulla toimii laihdutuksessa ja painonhallinnassa paremmin se, että en märehdi koko ajan jotain vaan panostan kahteen viiva kolmeen hyvään ateriaan päivässä. En tuijota kelloa vaan kuuntelen kehoni signaaleja. Jos kehoni ei kehoita syömään aamulla kello viisi, niin en syö aamulla kello viisi vaan vasta sitten kun on nälkä. Syön vatsani täyteen rauhallisesti ja lopetan kun olen kylläinen. Lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi siksi, että afrikan lapset näkevät nälkää (kuten joskus kakarana joka paikassa opastettiin).
Kun ateriassa on makrot kohdillaan niin päivän kokonaiskalorit eivät mene yli eikä pahemmin alikaan. Jos söisin aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan vt tyyliin runsashiilarisesti, runsas proteiinisesti ja niukkarasvaisesti, niin saisin ahmittua kalorioita sellaiset 3000 ja olisin silti nälkäinen ja kaiken pikku välipalan lumoissa, lihoisin ja voisin jatkuvasti huonosti. Kun syön runsasrasvaisesti, vähähiilarisesti ja proteiinia sopivaisesti, riittää kaksi tai kolme ateriointi kertaa päivässä ja kilokalorit jää sopivasti pyörimään siihen kahteen tonniin.
Mutta ainahan sitä voi elää elämänsä siten, että kyttää linkkejä ja tutkimuksia ja kuuntelee virallista totuutta ja noudattaa sianlihotusruokavaliota, eikä uskalla kokeilla rohkeasti mitään muuta tapaa.
Näin sen syömisen pitäisi mennäkin. Harva kuitenkin on niin rohkea, että ottaa syömiset omalle vastuulle, vaan noudattavat suosituksia, jotka eivät välttämättä edes toimi.
Kysymys teille, jotka syötte sen aamupalan: Kuinka pian heräämisestä syötte sen aamupalan? Mihin kellonaikaan heräätte ja milloin menette nukkumaan? Olen huomannut, että nämä asiat vaikuttaa mulla ainakin aamupalan kiinnostavuuteen. Työpäivinä kun herään viideltä, en saa syötyä mitään. Vapaapäivinä aamiainen kiinnostaa aikaisemmin, koska nukunkin myöhempään. Menen nukkumaan 23-00 välillä ja herään viideltä, vapaapäivinä herään 8-9 aikoihin ja syön joka tapauksessa vasta kymmeneltä aamulla ekan kerran. Eli vapaapäivinä voisin sanoa syöväni aamupalan, koska syön sen tunnin kuluttua heräämisestä, kai se sitten menee vielä aamupalasta? Vai meneekö?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, jotka syötte sen aamupalan: Kuinka pian heräämisestä syötte sen aamupalan? Mihin kellonaikaan heräätte ja milloin menette nukkumaan? Olen huomannut, että nämä asiat vaikuttaa mulla ainakin aamupalan kiinnostavuuteen. Työpäivinä kun herään viideltä, en saa syötyä mitään. Vapaapäivinä aamiainen kiinnostaa aikaisemmin, koska nukunkin myöhempään. Menen nukkumaan 23-00 välillä ja herään viideltä, vapaapäivinä herään 8-9 aikoihin ja syön joka tapauksessa vasta kymmeneltä aamulla ekan kerran. Eli vapaapäivinä voisin sanoa syöväni aamupalan, koska syön sen tunnin kuluttua heräämisestä, kai se sitten menee vielä aamupalasta? Vai meneekö?
Vai voisiko vain puhua päivän ensimmäisestä ateriasta?
No jos jätät aamupalan, lounaan, välipalat, päivällisen ja iltapalan syömättä niin laihdut varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös iltasyömisistä. Jos vedät suht tanakan aterian ennen nukkumaanmenoa niin ei ihmekään jos ei aamulla ruoka maistu.
Kello viideltä ihmisen kuuluisi nukkua, minä en tuohon aikaan saisi edes suuta auki. :) Hyvä jos toisen silmän raotettua.
Itse en pysty edes kuvittelemaan että olisin viisi tuntia hereillä ennen aamiaista. Nälkä on huutava viimeistään parin tunnin päästä.
JOS HALUAA LIHOAA NIIN ON SYÖTÄVÄ AAMIAINEN, MIELUITEN SOKERIMUROJA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös iltasyömisistä. Jos vedät suht tanakan aterian ennen nukkumaanmenoa niin ei ihmekään jos ei aamulla ruoka maistu.
Kello viideltä ihmisen kuuluisi nukkua, minä en tuohon aikaan saisi edes suuta auki. :) Hyvä jos toisen silmän raotettua.
Itse en pysty edes kuvittelemaan että olisin viisi tuntia hereillä ennen aamiaista. Nälkä on huutava viimeistään parin tunnin päästä.
Jos et odota sitä huutavaa nälkää, niin kuinka pian heräämisestä syöt sen aamiaisen noin niin kuin normaalisti ja yleensä? 5 min, 15 min, 30 min, 1h...? Ja mihin kellonaikaan? Anteeksi jos painostan, minua vaan kiinnostaa tämä asia.
Mulla syöminen vain lisää nälkää. Jos syön 8.salta, niin nälkä jo 10.ltä, ja sit taas parin tunnin p.stä. Jne. Kalorimäärät jää paljon vähemmiksi kun syön eksn kerran vasta 1-2 mais päivällä. Silloinkaan ei ole mikään hullun nälkä, että ahmisin. Näin se vaan menee.
No mä herään 4.30 ja hyvin maistuu aamiainen tuolloin. Leipää, jogurttia, puuroa, mehua, kahvia. En jaksaisi lähteä liikkeelle ilman tankkausta. Ja olen hoikka ihminen. Muutaman kilon olen joskus laihduttanut niin, että vähensin ruuan määrää muista aterioista, mutten aamiaisesta.
Olin vuosia syömättä aamupalaa koska sillä sai vaan pahanolon aikaiseksi,olin alipainoinen.
Nykyisin syön aina aamupalan, olen edelleen alipainoinen. Eiköhän se riipu ihan koko päivän syömisistä ja kulutuksesta että lihooko vai laihtuuko...
Itse olen ymärtänyt, että aamupalan syöminen vähentää ahmimista loppupäivästä, niin siinä mielessä se olisi hyvä syödä. Itse en vain ehdi :D
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ymärtänyt, että aamupalan syöminen vähentää ahmimista loppupäivästä, niin siinä mielessä se olisi hyvä syödä. Itse en vain ehdi :D
Olet ymmärtänyt täysin väärin.
Suosittelen jokaista englantia ymmärtävää katsomaan tämän (useamman tunnin mittaisen) erittäin mielenkiintoisen luentosarjan, joka käsittelee ylipainoa, diabetestä, ylipäänsä nykyajan ruokavalioita. Ehdottoman valaisevaa, ja tutkittua tietoa ei todellakaan puutu. Luennoitsija on tunnettu amerikkalainen lääkäri, joka on erikoistunut ylipainon ja diabeteksen hoitoon.
Itse opettelin syömään tuhdin aamupalan kun laihdutin. Kalorit kannattaa syödä aamupäiväpainotteisesti ja keventää iltaa kohti. Kun on aamulla syönyt kunnolla, niin ei tule nälkä koko päivänä, eikä ajaudu ylilyönteihin nälissään. Itse tulin lihavaksi sillä metodilla että ensimmäinen ruokailu oli klo 16 jälkeen kun tulin töistä kotiin. Silloin sitä koki että kamala nälkä ja energiavaje ja voi syödä niin paljon kuin napa vetää. Hotkiessa ei ehdi tunnistaa kylläisyyttä ajoissa ja syö liikaa.
Riippuu varmaan ihan siitä, miten oma keho toimii.
Itse tarvitsen ruokaa heti herättyäni tai olen kärttyinen, keskittymiskyvytön, voimaton ja nälkäinen ja saatan olla sitä loppupäivän, enkä saa pidettyä enää nälkää kurissa vaan menee ahmimiseksi. Jos taas syön aamupalan, pysyy ruokailu hallussa koko päivän helposti. Toiset taas eivät voi aamuisin syödä mitään koska eivät tunne nälkää jopa moneen tuntiin. Ei heidän tietenkään silloin tarvitse väkisin syödä.
Mihinkään laihdutukseen ei päde joku yleispätevä sääntö, jonka voisi yleistää sopimaan kaikkiin ihmisiin. Kuuntele omaa kehoasi ja tee sen mukaan. Kokeilemalla oppii.
Vierailija kirjoitti:
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/syo_aamiainen_ja_laihdu
"Aamupalan säännöllinen sivuuttaminen lihottaa."
"Aamiainen herättää aineenvaihdunnan. Jos haluaa turhista kiloista, ruoansulatus on hyvä polkaista vauhtiin heti aamusta."
"Tänä vuonna julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan proteiinipitoinen muna-aamiainen piti koehenkilöt niin kylläisinä, että he söivät loppupäivän aikana merkittävästi vähemmän kuin hiilihydraattipitoisella bagelrinkelillä aamunsa aloittaneet."
"Tutkimuksissa on todettu, että lapset, jotka eivät syö aamupalaa, lihovat herkemmin ja menestyvät koulussa huonommin kuin aamiaista säännöllisesti syövät lapset, ravitsemustutkija Anu Ruusunen sanoo."
Linkatkaa toki jos löydätte päinvastaisia tutkimuksia, te jotka väitätte että ei vaikuta laihtumiseen/lihomiseen.
Tutkimustuloset ilmaisevat aina keskimääräisyyksiä. Ihmiset ovat aina erilaisia ja laihtumis- yms. asiat toimivat eri ihmisillä jopa aivan päinvastoin. Tutkimuksissa saadaan eri ihmisillä ties millaisia tuloksia, mutta sitten ne niputetaan jonkinlaiseksi keskiarvoksi. On ikävää, että lehtijutuista sitten saa helposti sellaista kuvaa, että "asia on ehdottomasti näin, kaikilla".
Jos tutkimus sanoo, että aamupalan syömättömyys lihottaa, on koehenkilöissä ollut sekä lihojia että laihtujia, mutta lihojia on ollut enemmän.
Ei voi tietää, mikä itsellä toimii, ennen kuin kokeilee.
Itselleni toimii paljon paremmin olla syömättä aamupalaa. Syön ensi kertaa n. 12:n aikaan. Kun ei ole yhtään nälkä, ei yhtään tee mieli, eikä aamupalan väliin jättäminen tuota myöhempään päivään minkäänlaisia himoja ja ylensyömistä. Kun keho niin selvästi sanoo ettei tarvitse aamupalaa, miksi minun pitäisi syödä sitä siksi että jossain niin lukee? En vieläkään tiedä yhtään syytä, miksi pitäisi.
Nykyään suositellaan montaa ateriaa ja välipalaa pitkin päivää jonkinlaisena ehdottomana välttämättömyytenä, mutta huomatkaa että ihmiset eivät ole KOSKAAN syöneet niin, ennen 70-80-lukua... Ehkä hyvä joillekin, mutta ei missään tapauksessa luonnon sanelemaa välttämättömyyttä.
Mä en tarvitse linkkejä tai tutkimuksia tietääkseni kuinka oma systeemini toimii parhaiten. Mulla toimii laihdutuksessa ja painonhallinnassa paremmin se, että en märehdi koko ajan jotain vaan panostan kahteen viiva kolmeen hyvään ateriaan päivässä. En tuijota kelloa vaan kuuntelen kehoni signaaleja. Jos kehoni ei kehoita syömään aamulla kello viisi, niin en syö aamulla kello viisi vaan vasta sitten kun on nälkä. Syön vatsani täyteen rauhallisesti ja lopetan kun olen kylläinen. Lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi siksi, että afrikan lapset näkevät nälkää (kuten joskus kakarana joka paikassa opastettiin).
Kun ateriassa on makrot kohdillaan niin päivän kokonaiskalorit eivät mene yli eikä pahemmin alikaan. Jos söisin aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan vt tyyliin runsashiilarisesti, runsas proteiinisesti ja niukkarasvaisesti, niin saisin ahmittua kalorioita sellaiset 3000 ja olisin silti nälkäinen ja kaiken pikku välipalan lumoissa, lihoisin ja voisin jatkuvasti huonosti. Kun syön runsasrasvaisesti, vähähiilarisesti ja proteiinia sopivaisesti, riittää kaksi tai kolme ateriointi kertaa päivässä ja kilokalorit jää sopivasti pyörimään siihen kahteen tonniin.
Mutta ainahan sitä voi elää elämänsä siten, että kyttää linkkejä ja tutkimuksia ja kuuntelee virallista totuutta ja noudattaa sianlihotusruokavaliota, eikä uskalla kokeilla rohkeasti mitään muuta tapaa.