Ahdistaa kun "sijoitusasunto" tuottaa niin vähän, mutta sitä ei haluaisi myydä
Asunnon arvo noin 230 000 euroa, mutta netto-netto tuotto verojen jälkeen 215 e/kk. Siis noin 1%!
Lisäksi asunnossa on 27000 e ison remontin osakaslainaa, ja nyt taloyhtiöön on tulssa toinen iso remppa josta asuntoni osuus varovasti arvioiden on 30 000, voi olla enemmänkin. Siis mä en kestä! Luulin asunnon "tienaavan" mulle vajaat 400e/kk, mutta eipäs olekaan niinkään paljon, kun tein tarkempia laskelmia.
Kolmanneksi asunnossa on 60-luvun keittiö ja kph, jotka molemmat pitäisi remontoida sekä alkuperäiset lattiat osin, ovet jne. Eli laskin, että remonttikut veisivät noin 25 000e.
Mulla on säästöjä osakkeissa juuri nyt 42 000. Emme meinaa tulla perheenä toimeen ilman vararahastoa autojen remontteihin tai jonkun hajoamiseen, joten hirvittää myydä koko vararahasto. Mitä ihmettä tässä oikein pitäisi tehdä??
Asunnon myyminen ei tunnu kivalta, jostain syystä vaan. Olen saanut sen lahjaksi, eli siihen ei ole sinänsä mennyt kuluja. Ja juu tiedän, first world problems, ei tartte huomauttaa erikseen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä olen aina ajatellut, että sijoitusasunnon tuotto tulee kahdella tapaa: Vuokrana ja arvonnousuna. Asunto hyvällä paikalla tasapainottaa sijoitusten riskejä. Osa sijoituksista on asunnoissa, osa osakkeissa.
Olen jo pitkään ihmetellyt, miten ihmiset ovat vasta viime vuosina heränneet asuntosijoittamiseen, kun sen tuotto on enää murto-osa esimerkiksi vuosituhannen alusta.
Syy-seuraus on tietenkin toisinpäin. Koska useampi on herännyt siihen, tuotto on vain murto-osa.
Varmaan noinkin. Suurin syy on kuitenkin matalat korot ja pidentyneet laina-ajat, jotka ovat nostaneet asuntojen hintoja nopeammin kuin vuokria. Niinpä tuotto on pienentynyt. Esimerkki ensimmäisestä yksiöstäni. Ostin sen vuonna 2001 400.000markalla, eli 67.000€:lla. Vuokraa sain 3000 markkaa, eli noin 500€/kk. Nyt sen hinta on 160.000€ ja vuokra 650€/kk. Hinta on siis noussut 138%, mutta vuokra vain 30%. Lisäksi vastike on noussut 100%, mikä heikentää tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen omistanut kyseisen asunnon jo yli neljäkymmentä vuotta, joten siihen nähden on se ollut ihan tosi hyvä. Arvokin on ties miten moninkertaistunut. Viimeisissä 10-15 vuodessa varmaan tuplaantunut. Mutta ei tkisi mieli myydä, sitten mulla ei enää ole sitä koka pelastaa minut pulasta "jos"...
Olen vain ollut köyhä ja hölmö, enkä ole rempannut sitä ajan kanssa. Pieni remppa silloin tällöin ois sata kertaa fiksumpi, niin sen sais aina vähentää isommalla hyödyllä vuokratuloista. Tyhmä minä.
Nyt on onneksi jo vähän valoa tunnelin päässä, tuon verottomuuden kun laskee useammalle vuodelle (rempat + osakemyynnin tappiot), niin saan siitä alkuun hyvin. Jää peliaikaa katsoa miten oma talous kehittyy.
apOletko koskaan laskenut paljonko asunto on sinulle kaikkiaan tuottanut?
En kyllä ole. Alle 18-vuotiaana rahat siitä menivät vanhemmilleni. Sitten jossain vaiheessa asuin siinä 13 vuotta. En yhtään tiedä sen arvoa saantihetkelläkään. Kaikki on mennyt ihan peruselämiseen, masennus vienyt parhaat paukut tienata hyvin itse sen lisänä. Totta kai olen etuoikeutettu, mutta hei, on niitä paljon etuoikeutetumpiakin. Sitä vertaa itseään heihin, joilla ei ole pelkoa joutua myymään vastaavaa omaisuutta. Ei niihin, joilla sitä ei ikinä ollutkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tietäisin hyvän keinon tienata. Tarvitsisin vaan kimppaan toisen ihmisen tai riippuen sijoitetusta summasta ehkä pari muuta. Tuotto melko hyvä ensimmäiset 10 vuotta ainakin.
Kaikilla tarve tienata omillaan... Hyvää hyvyyttäni ehdottelin kavereille ja tutuille.
Mutta kun en ole pankin sijoitusneuvoja, joka on ahneena provikoiden perässä ja tarjoaa huonotuottoisia ratkaisuja, niin eihän mua voi ottaa tosissaan...
No elämä on...
Jos on laillinen keino, olen kiinnostunut.
On laillinen keino.
Vierailija kirjoitti:
Location, location, location
Sijannssa ei ole vikaa. Olen vain jättänyt rempat ajoissa tekemättä, ja nyt seula vuotaa :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remontin myötä vuokraa voi nostaa. Lisäksi voit maksaa remonttilainan vastikkeessa pois.
Toki nostaisinkin vuokraa. Mutta se tuleva 30 000 peruskorjaus syö sen hyödyn. Lisäksi taloyhtiössä ei voi vähentää yhtiölainoja verotuksessa vuokratulosta, se on sillä lailla valittu tapa siinä yhtiössä.
Laskin remontoimisen toki kannattavan sikäli, että jos en tee sitäkään, asunto tuottaisi minulle pian vain noin 90e/kk, eli ei käytännössä yhtään mitään.
ap
Eli pääomavastikkeita ei tulouteta, vaan ne rahastoidaan? Saathan sä kuitenkin sitten myydessä vähentää ne.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ajatellut, että sijoitusasunnon tuotto tulee kahdella tapaa: Vuokrana ja arvonnousuna. Asunto hyvällä paikalla tasapainottaa sijoitusten riskejä. Osa sijoituksista on asunnoissa, osa osakkeissa.
Olen jo pitkään ihmetellyt, miten ihmiset ovat vasta viime vuosina heränneet asuntosijoittamiseen, kun sen tuotto on enää murto-osa esimerkiksi vuosituhannen alusta.
Kuka on herännyt asuntosijoittamiseen vasta viime vuosina?
Asuntosijoitusrahastot, kuten Orava, on aika uusi ilmiö. Vastikään uutisoitiin, että uusista asunnoista menee sijoittajille jopa 40%, mitä ei tapahtunut takavuosina. Tämä kertoo ihmisten lisääntyneestä kiinnostuksesta asuntosijoittamiseen muiden sijoitusmuotojen kustannuksella.
Eli ihmiset joilla ei todellisuudessa ole rahaa asuntosijoittamiseen? Harmi vaan, että toi Orava taitaa kohta olla kanttuvei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tietäisin hyvän keinon tienata. Tarvitsisin vaan kimppaan toisen ihmisen tai riippuen sijoitetusta summasta ehkä pari muuta. Tuotto melko hyvä ensimmäiset 10 vuotta ainakin.
Kaikilla tarve tienata omillaan... Hyvää hyvyyttäni ehdottelin kavereille ja tutuille.
Mutta kun en ole pankin sijoitusneuvoja, joka on ahneena provikoiden perässä ja tarjoaa huonotuottoisia ratkaisuja, niin eihän mua voi ottaa tosissaan...
No elämä on...
Jos on laillinen keino, olen kiinnostunut.
On laillinen keino.
Paljonko aloittaminen vaatii rahaa? Miten sinuun saa yhteyden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen omistanut kyseisen asunnon jo yli neljäkymmentä vuotta, joten siihen nähden on se ollut ihan tosi hyvä. Arvokin on ties miten moninkertaistunut. Viimeisissä 10-15 vuodessa varmaan tuplaantunut. Mutta ei tkisi mieli myydä, sitten mulla ei enää ole sitä koka pelastaa minut pulasta "jos"...
Olen vain ollut köyhä ja hölmö, enkä ole rempannut sitä ajan kanssa. Pieni remppa silloin tällöin ois sata kertaa fiksumpi, niin sen sais aina vähentää isommalla hyödyllä vuokratuloista. Tyhmä minä.
Nyt on onneksi jo vähän valoa tunnelin päässä, tuon verottomuuden kun laskee useammalle vuodelle (rempat + osakemyynnin tappiot), niin saan siitä alkuun hyvin. Jää peliaikaa katsoa miten oma talous kehittyy.
apOletko koskaan laskenut paljonko asunto on sinulle kaikkiaan tuottanut?
En kyllä ole. Alle 18-vuotiaana rahat siitä menivät vanhemmilleni. Sitten jossain vaiheessa asuin siinä 13 vuotta. En yhtään tiedä sen arvoa saantihetkelläkään. Kaikki on mennyt ihan peruselämiseen, masennus vienyt parhaat paukut tienata hyvin itse sen lisänä. Totta kai olen etuoikeutettu, mutta hei, on niitä paljon etuoikeutetumpiakin. Sitä vertaa itseään heihin, joilla ei ole pelkoa joutua myymään vastaavaa omaisuutta. Ei niihin, joilla sitä ei ikinä ollutkaan.
ap
Älä pillastu, en syyttänyt sinua mistään 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remontin myötä vuokraa voi nostaa. Lisäksi voit maksaa remonttilainan vastikkeessa pois.
Toki nostaisinkin vuokraa. Mutta se tuleva 30 000 peruskorjaus syö sen hyödyn. Lisäksi taloyhtiössä ei voi vähentää yhtiölainoja verotuksessa vuokratulosta, se on sillä lailla valittu tapa siinä yhtiössä.
Laskin remontoimisen toki kannattavan sikäli, että jos en tee sitäkään, asunto tuottaisi minulle pian vain noin 90e/kk, eli ei käytännössä yhtään mitään.
apEli pääomavastikkeita ei tulouteta, vaan ne rahastoidaan? Saathan sä kuitenkin sitten myydessä vähentää ne.
Sekään ei lohduta, koska kun olen asunut asunnossa itse saan joka tapauksessa myydä sen verovapaasti.
ap
Mitös jos möisit sen ja ostaisit sillä rahalla paremman tuottavan sijoitusasunnon tilalle (ei remonttikustannuksia niin netto-osuus suurempi)?
Kannattaa ottaa myös huomioon inflaatio. Findikaattorin mukaan se oli viime kuussa 0.8%. Reaalituottosi on 0.2%.
☭ 7217 ☭
AngelWithAShotgun kirjoitti:
Kannattaa ottaa myös huomioon inflaatio. Findikaattorin mukaan se oli viime kuussa 0.8%. Reaalituottosi on 0.2%.
Hyvä pointti.
Teetä tarvittavat remontit lainarahalla. Arvo nousee. Myy asunto, maksa remonttilaina ja osta rahoilla kaksi tai alueesta ja paikkakunnasta riippuen jopa kolme sijoitusasuntoa. Kaksi tai kolme vuokralla olevaa velatonta asuntoa tuottaa jo huomattavasti paremmin ja edelleen sinulla säilyy "turva".
Asuntosijoitusrahastot, kuten Orava, on aika uusi ilmiö. Vastikään uutisoitiin, että uusista asunnoista menee sijoittajille jopa 40%, mitä ei tapahtunut takavuosina. Tämä kertoo ihmisten lisääntyneestä kiinnostuksesta asuntosijoittamiseen muiden sijoitusmuotojen kustannuksella.