Tiesittekö, että Ahvenanmaalla poistettiin "pakkosuomi" kaikista kouluista jo kauan sitten?
Perusteluna oli se, että haluttiin monipuolistaa kielten opiskelua. Kukaan ei ole kauhistellut tai paheksunut asiaa.
Mutta jos ehdottaa mantereella pakkoruotsin poistamista samalla perusteella, saakin kuulla olevansa ruotsinkielisiä vihaava rasisti, joka ei opi mitään kieliä.
Miksi tällainen ero suhtautumisessa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin eilen Ruotsissa asuvien sukulaisteni kanssa puheemme kääntyi kieli asioihin ja politiikkaan.
Kerroin heille Suomessa olevan ruotsalainen kansanpuolue joka yleensä on hallituksessa. Totesin miten meillä opiskellaan ala-asteelta lähtien ruotsinkieltä pakollisena, jota meille tyrkytetään ns. porttikielenä kaikkiin kieliin.
Heidän vastaus oli " TÄH!? ruotsalainen kansanpuolue SUOMESSA!? MITÄH! Siis onko kaikkien opiskeltava ruotsinkieltä? HÄ!? Mikä porttikieli? "
Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos. :D 0/5
Tiesitkö muuten, että suomenkieli on Ruotsissa virallinen vähemmistökieli, vaikka siellä ei ole suomenkielelle lainkaan sellaista historiasta periytyvää asemaa, kuin ruotsinkielellä on Suomessa?
Suomen kielen asema Ruotsissa on vain korulause. Siellä ei ole suomenkielisiä kouluja, katukylttejä tms. mistään ruotsinkielisten pakkosuomesta puhumattakaan, vaikka suomen kielellä on pidempi historia Ruotsin alueella kuin ruotsin kielellä Suomen alueella. Ja suomen kielen varhaisempia muotoja puhuttiin Ruotsin alueella jo ennen kuin ruotsin kieltä oli edes olemassa.
http://finland.se/public/default.aspx?nodeid=36194&contentlan=1&culture…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin eilen Ruotsissa asuvien sukulaisteni kanssa puheemme kääntyi kieli asioihin ja politiikkaan.
Kerroin heille Suomessa olevan ruotsalainen kansanpuolue joka yleensä on hallituksessa. Totesin miten meillä opiskellaan ala-asteelta lähtien ruotsinkieltä pakollisena, jota meille tyrkytetään ns. porttikielenä kaikkiin kieliin.
Heidän vastaus oli " TÄH!? ruotsalainen kansanpuolue SUOMESSA!? MITÄH! Siis onko kaikkien opiskeltava ruotsinkieltä? HÄ!? Mikä porttikieli? "
Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos. :D 0/5
Tiesitkö muuten, että suomenkieli on Ruotsissa virallinen vähemmistökieli, vaikka siellä ei ole suomenkielelle lainkaan sellaista historiasta periytyvää asemaa, kuin ruotsinkielellä on Suomessa?
? Mikä kissa?
Ihan hereillä olen nyt ja eilenkin olin hereillä kun kävimme syömässä. Ikävää jos sinulla on jonkinlainen sairaus, että nukahtelet.
Kyllä aika vahvasti luulen heidän tietävän suomenkielen aseman Ruotsissa. Mutta nyt puhuimme ruotsinkielen asemasta Suomessa.
Jos puhutaan historiasta periytyvästä asemasta niin eikö saamenkielen pitäisi olla mukana myös? Ja venäjänkielen...
Parhain on oma kieli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei vastaa siihen, että miksi ihmeessä se ruotsinkieli pitäisi poistaa opetussuunnitelmasta? Mitä sillä siis voitettaisiin? Onko kaikki tämä vastustus sitä Suomen Sisun masinoimaa ideologista mölinää?
Jos joku aikoi vastata, että "jää aikaa enemmän muiden kielten opiskeluun", niin kehotan miettimään, että uskooko hän siihen edes itse. :D
Ruotsia ei olla kokonaan poistamassa opetussuunnitelmasta. B-kielen muuttamista valinnaiseksi siten, että sen saa valita useammasta vaihtoehdosta (joista ruotsi tottakai säilyy yhtenä), ajetaan siksi, että Suomessa osattaisiin muitakin kieliä kuin sinänsä hyvää englantia ja ruotsia teoriassa vaan ei käytännössä.
Aika erikoista että olen itse suorittanut oppivelvollisuuteni erityiskoulussa pienryhmässä mukautetun opetussunnitelman mukaan ja meillä ruotsi oli pakollinen vain seiskaluokalla, mutta kasilla ja ysillä se oli vapaaehtoinen?! :o Miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei vastaa siihen, että miksi ihmeessä se ruotsinkieli pitäisi poistaa opetussuunnitelmasta? Mitä sillä siis voitettaisiin? Onko kaikki tämä vastustus sitä Suomen Sisun masinoimaa ideologista mölinää?
Jos joku aikoi vastata, että "jää aikaa enemmän muiden kielten opiskeluun", niin kehotan miettimään, että uskooko hän siihen edes itse. :D
No tässähän juuri vähän sitä kyseltiin, että miksi pakkosuomi oli siellä Ahvenanmaalla suuri este monipuolisemmalla kielten opiskelulle, mutta mantereella pakkoruotsi ei olekaan tällainen este. Tähän jos voisit kommentoida jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän muissa maissa ei ole pienen pakkovähemmistökielen opiskelua, jos se ei ole mistään pois? Esim. Ruotsissa ei ole pakkosuomea.
Mä en tiennyt, et suomen opiskelu on ollut joskus pakollista Ahvenanmaalla. Kiitos ap, joka päivä voi oppia uutta. Jopa vauva-palstalta!
Vierailija kirjoitti:
Suomen Sisu taitaakin olla melkoisen iso järjestö! Nimittäin tutkimusten mukaan 75% suomalaisista vastustaa pakkoruotsia!
Ei olla kuultukaan!!!! Kerro äkkiä lisää!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalla on itsehallinto, johon puuttuminen olisi yhtä lailla sortoa kuin Bobrikoffin toimet tuossa runsaat sata vuotta sitten.
Mutta Ahvenanmaan malli on varoittava esimerkki: ahvenanmaalaisten nuorten on vaikea työllistyä omassa kotimaassaan, koska eivät osaa toista kotimaista. Heitä lähteekin paljon Ruotsiin.
Mitä itsehallinto tähän liittyy? Onhan Suomikin itsenäinen maa, eli se voi halutessaan poistaa pakkoruotsin.
Kysymys olikin tässä siitä, miksi pakkosuomen poisto ei herättänyt mitään tunteita, mutta pakkoruotsin poisto olisi jotain vihaa ja vainoa ruotsinkielisiä kohtaan.
Millä tavalla sinä koet, että sinun tai lastesi elämä muuttuisi paremmaksi, kun ruotsia äidinkielenään puhuvilta suomalaisilta vietäisiin mahdollisuus saada mm. julkiset palvelut omalla äidinkielellään? Mielellään ihan konkreettinen vastaus, kiitos!
Itse suhtauduin aikoinaan koulussa ruotsin kielen opiskeluun hiukan samoin kuin muidenkin aineiden opiskeluun. Osa kiinnosti enemmän, osa vähemmän. Ruotsi kuului noihin jälkimmäisiin, mutta eipä siitä ruotsin alkeiden osaamisesta mitään haittaakaan ole ollut.
Hassua, en muista sanoneeni, että en halua suomenruotsalaisten saavan palvelua omalla äidinkielellään. Itseasiassa minusta on erittäin tärkeää, että kun pakkoruotsi poistetaan, myös ruotsinkielisten oikeus palveluihin omalla kielellään turvataan. On turha kuvitella, että ruotsinopiskelu loppuu kun seinään, jos pakkoruotsi poistuu. Itse olisin ottanut vapaaehtoisenkin ruotsin, jos minulla olisi valinnanvaraa ollut. Näin on varmasti myös jatkossa. Jos ruotsiaosaavia on jostain syystä mahdotonta tulevaisuudessa löytää, niin tulkkeja on olemassa. Heidän ei edes tarvitse olla paikalla henkilökohtaisesti, vaan myös puhelintulkkaus onnistuu.
En siis oikeastaan voi vastata kysymykseesi, koska en halua viedä ruotsinkielisiltä oikeutta äidinkieleensä. Voisitko sinä kertoa miksi minun tai lasteni elämä pitäisi olla hankalampaa ruotsinkielisten palvelujen takia? Mielellään ihan konkreettinen vastaus, kiitos!
Mitä tekemistä pakkoruotsilla ja palveluilla on? Eihän pakkoruotsia opiskelleiden antama palvelu kelpaa bättrefolkille, kuten olemme Vaasan/Seinäjoen sairaalakiistassa.