Miksi henkilökohtaisen avustajan pitää omata pianonsoittotaito?
Selailin huvikseni avoimia työpaikkoja, ja tällainen ilmoitus pisti silmään. Eikös siinä pitäisi hakea avustajaa pakollisiin toimiin, joista ei itse selviä, eikä mitään viihdyttäjää? Onko tuollainen edes sallittua laittaa tuollainen kriteeri? :D
Kommentit (55)
Älkää lähtekö näihin hommiin, jollei ole ihan pakko. Suurimmaksi osaksi pelkkää systeemin hyväksikäyttöä - ei toki kaikilla, mutta monella, jonka olen näissä hommissa tavannut. Kaikki pitää saada ja vielä ilmaiseksi.
-Entinen avustaja
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ilmoituksessa luki, että pitää olla alan x maisteri, jotta voi auttaa avustettavaa lopputyön tekemisessä. Sen lisäksi iso lista muita juttuja.
"Kato kyllä mulla olis jo gradu valmiina jos olisin terve, siis voisitsä maisterisihmisenä henkilökohtaisesti avustaa...."
Huvittais jos ei olisi niin härskiä ja röyhkeää meininkiä.
Mulla on ihan reiluja avustettavia. Ei valittamista. 🌝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin kerran ilmoitukseen, jossa 54v pyörätuolissa oleva mies haki NAISPUOLISTA avustajaa, joka tekisi kodinaskareita, kuten tiskaisi, siivoaisi ja laittaisi ruokaa.
Niin? Ihan yleistä, että henk.koht. avustajan vaatimuksissa on maininta sukupuolesta
Niin on. Yleensä haetaan tosin avustajaa, joka on samaa sukupuolta avustettavan kanssa. Eri sukupuolesta voi tulla ongelma esim. uimahalleissa/kuntosaleilla, missä avustettava tarvii apua pukuhuoneen/suihkun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan reiluja avustettavia. Ei valittamista. 🌝
Sama täällä. Turhan huono maine työllä, joka on oikeasti mukavaa. Totta kai on olemassa hankalia persoonia, mutta eihän sellaiselle tarvitse mennä töihin tai voi vaihtaa paikkaa.
"Omata pianonsoittotaito" ei ole kunnon suomea. Parempi sanonta olisi: " osata soittaa pianoa".
Yhdessä ilmoituksessa haetaan henkilökohtaista avustajaa, joka siivoaisi, leikkaisi nurmikon ja hoitaisi puutarhan kukat sekä leipoisi. Lisäksi kävisi autollaan avustettavan asioita hoitelemassa. Ilmoituksessa ei mainittu yhtäkään tyypillistä henkilökohtaisen avustajan tehtävää, kuten vaikka vessakäynneissä auttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein itsekseni pohtinut tätä vammaisten avustamista, ääneenhän sitä ei voi missään sanoa ettei loukkaa ketään.
Aikoinaan kun opiskelin lähihoitajaksi kotihoidon asiakkaana oli nuori mies, joka kännipäissään oli autolla ajanut itsensä pyörätuoliin.
Kunta oli rempannut hänelle uuden kaksion, maksanut auton, maksoi 8h/pv henkilökohtaisen avustajan, kotihoito kävi lisäksi monta kertaa päivässä, jätkä kiukutteli joka asiasta, tyyliin jonkun hoitajista olisi pitänyt tulla laittamaan hänet sänkyyn klo 3 yöllä kun hän tuli baarista kännissä kavereiden kanssa.
Samaan aikaan samat kotihoidon ihmiset juoksivat vanhuspaikkoja läpi tyylin tallessa on, eikä makaa maassa kaatuneena.
Ja suurin osa vammaisitahan onkin tuollaisia? Eikun...Myös vanhukset voivat olla vammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvin kuvitella, että jos esim. sokea ammattipianisti tai musiikinopettaja hakee avustajaa, niin tehtävissä on hyötyä pianonsoittotaidosta. Ei siksi, että avustajan pitäisi soittaa pianoa, vaan esim. siksi, että hän osaa vastata, jos vaikka sokea haluaa tarkistaa jonkin kohdan nuoteista. Menee aika hankalaksi, jos avustajalla ei ole mitään hajua siitä, mistä on kysymys.
No noinhan se on, mutta palstalla tyypillisesti ajatellaan heti, että p**ka ja kohtuuton vammainen. Ei mun verorahoilla tollasta. Peruspyllynpyyhinnän täytyy riittää ja sekin vain sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin juuri toimistoassistentin paikasta, jossa piti kyetä kehittämään koko yrityksen taloushallinnon yksikön toimintaa.
Mun mielestä kuulosti assarille aika kovalta vaatimukselta, niiden keskipalkatkin taitaa huidella siinä 2200e/kuussa, vähemmän mitä minä tienasin kassalla.
Assistentti tai talouspäällikkö, same difference?
Tai ehkä idea on siinä että palkka on assistentin mutta hommat talouspäällikön. En ennustaisi kovinkaan pitkää ikää tuollaiselle yritykselle :D
Koiran ulkoilutus tehtäväluettelossa ei ole edes harvinaista. Kissan ulkoilutukseen sentään en ole törmännyt, mutta uskon tämänkin olevan täysin totta.
Minusta verovarat suunnataan vain ja ainoastaan ihmisten hoitoon. Jos ei pysty huolehtimaan koirastaan, on sille hankittava uusi koti. Pahimmassa tapauksessa voi tietysti eläin juoutua piikille, mutta johonkin se raja on yhteiskunnan avokätisyydessä vedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutus tehtäväluettelossa ei ole edes harvinaista. Kissan ulkoilutukseen sentään en ole törmännyt, mutta uskon tämänkin olevan täysin totta.
Minusta verovarat suunnataan vain ja ainoastaan ihmisten hoitoon. Jos ei pysty huolehtimaan koirastaan, on sille hankittava uusi koti. Pahimmassa tapauksessa voi tietysti eläin juoutua piikille, mutta johonkin se raja on yhteiskunnan avokätisyydessä vedettävä.
Vanhainkodeissakin pyörii koiria silitettävänä koska se elukka jotenkin pitää vanhukset paremmalla tuulella eli paremmassa kunnossa. Ei kannata väheksyä lemmikin hoitavaa vaikutusta. Lisäksi jos olet avustaja niin teet sen mistä sinulle maksetaan. Se on semmoinen ammatinvalintajuttu. Jos olet eläinvihaaja niin älä ota hommaa johon kuuluu elukoiden ulkoilutus tai ruokinta.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ilmoituksessa haetaan henkilökohtaista avustajaa, joka siivoaisi, leikkaisi nurmikon ja hoitaisi puutarhan kukat sekä leipoisi. Lisäksi kävisi autollaan avustettavan asioita hoitelemassa.
Ilmoituksessa ei mainittu yhtäkään tyypillistä henkilökohtaisen avustajan tehtävää, kuten vaikka vessakäynneissä auttaminen.
Härskiä.
Toki unohti listasta lastenhoidon, hiusten letityksen ja lemmikin ulkoiluttamisen ikkunan pesuineen ja kevätsuursiivouksineen. Oltava varmaan myös hierojan tutkinto ja lähihoitajan pätevyys.
Onko Henkilökohtaisen avustajan koulutuksessa
- pianonsoittotunteja
-kampaajakurssi
- Hieroja ja fysioterapeuttikurssi
- Floristikoulutus (puutarhanhoitoa varten)
-Automekaniikan alkeet
-Lastenhoidon abc
-Taksikurssi
-Siivous ja hygienistikoulutus
-Kokkikoulu
-Terapeuttiopinnot
-Lemmikkieläinten hoito ja kasvatus
- Opintojen ohjaaja (gradua, tulkkausta, puhtaaksikirjoitusta ymv varten)
Yhdessä ilmoituksessa luki, että pitää olla alan x maisteri, jotta voi auttaa avustettavaa lopputyön tekemisessä. Sen lisäksi iso lista muita juttuja.