Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko rauhoittavat "vahvempia" lääkkeitä kuin mielialalääkkeet

Vierailija
20.05.2017 |

? Kumpia pidät parempina lääkkeinä ja millä perusteella? :)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ssri- lääkkeet ovat auttaneet ja olen taas takaisin työelämässä mukana. Vain positiivisia kokemuksia minulla, onneksi.

Hyvä niin koska yhdestä syystä pidän ssri lääkettä helvetin vaarallisena. Se on ainoa yhdistävä tekijä useaan joukkosurmaan. Suomessa mielialalääkkeitä syö yli puolimiljoonaa ihmistä. Se on minusta valtavasti väestöön nähden. Olen myös sitä mieltä että mielialalääkkeitä kirjoitetaan vääriin tarkoituksiin. Esim. unettomuuteen.

Vierailija
22/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät sovi kaikille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim masennuslääkkeet eivät turruta päätä, eli vaikutuksen huomaa lähinnä voinnin parantumisena, ei lääkepöhnää. Rauhottavia oon saanut sairaalassa ka ne pisti pöhnäseks olon.

Mulla toisin päin: masennuslääke pisti stopin aivotoiminnalle ja aiheutti hirveän väsymyksen. Rauhoittava ei tee minulle pöhnäistä oloa, mutta en onneksi hirveän isoa annosta tarvitsekaan.

Minulla sama. Minusta tulee jotenkin terävämpi rauhoittavista, mutta sydän ei enää tykytä tuhatta ja sataa.

Ystävätär sai masennuslääkkeet ja lihoi 5 kiloa ekan kuukauden sisällä ja 5 kiloa lisää seuraavan kuun aikana, joten nuo tommoset mömmöt eivät oikein vakuuta. Nyt on 20 kiloa painavampi :o

Minä söisin pameja jos voisin mutta kun ne eivät sovi minulle, aiheuttaa hengenahdistusta ja on vaikea hengittää. Ihan pienillä annoksillakin.

Mulla ei oo pameja, mutta Opamox. Ootko sitä kokeillut?

-ketjun toka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielialalääkkeet eivät ole huumaavia lääkkeitä.

Mielialalääkkeet ovat huumaavia lääkkeitä siinä missä bentsotkin, mutta niiden vaikutus on yleensä erilainen, paljon rajumpi itseasiassa. 

Vierailija
24/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ssri- lääkkeet ovat auttaneet ja olen taas takaisin työelämässä mukana. Vain positiivisia kokemuksia minulla, onneksi.

Hyvä niin koska yhdestä syystä pidän ssri lääkettä helvetin vaarallisena. Se on ainoa yhdistävä tekijä useaan joukkosurmaan. Suomessa mielialalääkkeitä syö yli puolimiljoonaa ihmistä. Se on minusta valtavasti väestöön nähden. Olen myös sitä mieltä että mielialalääkkeitä kirjoitetaan vääriin tarkoituksiin. Esim. unettomuuteen.

Jännä juttu sillä Suomi on maailman turvallisin maa kansainvälisissä tutkimuksissa, vaikka syömmekin paljon mielialalääkkeitä, vai onko kyse juurikin siitä että saimme 1. sijan kun lääkitsemme pääkoppaamme. Pelkään enempi juuri niitä jotka eivät syö niitä lääkkeitään, eikä toistepäin.

Vierailija
25/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim masennuslääkkeet eivät turruta päätä, eli vaikutuksen huomaa lähinnä voinnin parantumisena, ei lääkepöhnää. Rauhottavia oon saanut sairaalassa ka ne pisti pöhnäseks olon.

Mulla toisin päin: masennuslääke pisti stopin aivotoiminnalle ja aiheutti hirveän väsymyksen. Rauhoittava ei tee minulle pöhnäistä oloa, mutta en onneksi hirveän isoa annosta tarvitsekaan.

Minulla sama. Minusta tulee jotenkin terävämpi rauhoittavista, mutta sydän ei enää tykytä tuhatta ja sataa.

Ystävätär sai masennuslääkkeet ja lihoi 5 kiloa ekan kuukauden sisällä ja 5 kiloa lisää seuraavan kuun aikana, joten nuo tommoset mömmöt eivät oikein vakuuta. Nyt on 20 kiloa painavampi :o

Minä söisin pameja jos voisin mutta kun ne eivät sovi minulle, aiheuttaa hengenahdistusta ja on vaikea hengittää. Ihan pienillä annoksillakin.

-ketjun toka

Pami se o opamoxikin.

Vierailija
26/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielialalääkkeet pahentavat vaan paniikkihäiriötä, ja vaurioittavat hermostoa pysyvästi.

Valitettavasti näin kävi minulle :((( Voi kunpa joku olisi neuvonut olla ottamatta mielialalääkkeitä tuolloin kun ne sain. Järkyttäviä hermokipuja päästä varpaisiin. Migreeni, ajottainen vapina, lihasheikkoutta, yöllisiä kramppeja raajoissa, ja keho ei enää palaudu liikunnan jälkeen normaaliin tapaan vaan olo lähinnä sellainen kuin olisi auto ajanut yli.

USAssa todettu että rauhoittava on se ainoa lääkevalmiste joka katkaisee paniikkikohtauksen, koska kuulemma läpi mennyt paniikkikohtaus saattaa järkyttää elimistöä useiden viikkojen ajan.

Tämä saattaa olla sinun kokemus asiasta mutta ei todellakaan mitään faktaa. Lisäksi olisi hyvä pitää mielessä, että mielialalääkkeitä on monenlaisia.

Jos näin on tapahtunut, miksi se sinusta ei ole "faktaa"? Jos kerran on faktaa, että näin on tapahtunut?

-Mistä muuten luulet lääkärin saavan tietonsa, potilaalta kenties? -Miten potilaan sanoma ei olisi faktaa, jos hänelle on näin tapahtunut?

Enkä ole alkuperäinen kirjoittaja.

"Mielialalääkkeet pahentavat vaan paniikkihäiriötä, ja vaurioittavat hermostoa pysyvästi."

Tuo ei ole faktaa vaan yleistämistä. Voi tapahtua jollekin, kaikilla lääkkeillähän on sivuoireensa, mutta ei suinkaan kaikille.

-eri

Vierailija
27/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä foliohattujen yhteyksiä. Debunkattu jo useaan kertaan.

Vierailija
28/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavilla lääkkeillä on turhaan huono maine. Ymmärrän toki niiden päihde-funktion, mutta minua ne ovat auttaneet kovasti. Plussapuolena on se, että tarvittaessa otettavat lääkkeet eivät vaikuta aivoihin koko aikaa. Ahdistuneisuutta ja paniikkia vastaan rauhoittavista on paljon enemmän hyötyä kuin mielialalääkkeistä.

Vierailija
29/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennainen ero on se että mielialalääkkeet vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin (erityisesti serotoniiniin) ja vaikuttava mielialaan ja ovat erittäin pitkävaikutteisia lääkkeitä.

Rauhottavat lääkkeet ovat lyhytvaikutteisia, vähentävät ahdistuneisuutta (kuten kyllä myös monet mielialalääkkeet), yleensä myös väsyttävät. Mekanismi aivoissa on ihan erilainen.

Itse käytän molempia. Rauhottavia otan illalla ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
30/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan eri lääkkeitä ovat.

Esim. Rauhottava tuskin auttaa masennukseen, mutta paniikkikohtaukseen kyllä.

Vierailija
31/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ketjun toka

Pami se o opamoxikin.

Siis Opamox oli ennen nimeltään Oxepam, tai oli sen rinnakkainen edeltäjä! 

Vierailija
32/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt sen verran tietoa noista lääkkeitä, niin rauhoittavat vaikuttavat vain hetken ja SSRI- lääkkeet taas ovat pitkävaikutteisia, mutta eivät lamaa toimintaa. Ne eivät ole kolmiolääkkeitä, kun taas pamit ovat!

Vierailija
33/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt sen verran tietoa noista lääkkeitä, niin rauhoittavat vaikuttavat vain hetken ja SSRI- lääkkeet taas ovat pitkävaikutteisia, mutta eivät lamaa toimintaa. Ne eivät ole kolmiolääkkeitä, kun taas pamit ovat!

Pamien toimintaa lamaava vaikutus on vähän kaksipiippuinen juttu. Näitä syödään yleensä juuri siksi, että pystyisi toimimaan. Eli oikeaan tarpeeseen oikeina annoksina syötynä pamit oikeastaan lisäävät toimintakykyä.

Vierailija
34/35 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ssri -lääkitys ja ahdistuksen takia myös jatkuva xanor (eli rauhoittava). Näin on ollut jo 14 vuotta eikä kukaan ole töissä huomannut - eikä muuallakaan.

Vierailija
35/35 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ketjun toka

Pami se o opamoxikin.

Eivät ole sama asia.

Opamox on mieto ja vesiliukoinen eikä jää elimistöön pitkäksi aikaa.

Diapam, Xanor jne ovat vahvempia, lisäksi rasvaliukoisia ja varastoituvat elimistöön kauemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän