Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koputatteko te 9-vuotiaidenne oveen jos he ovat huoneessaan?

Vierailija
20.05.2017 |

Mies teki tänä aamuna usemapaan kertaan niin, vaikuttaa minusta pöhköltä. Jos lapsi huutaisikin, että ei saa tulla, niin sielläkö pikku kuningas sitten saisi istua omassa ylhäisyydessään kieltäen vanhempia esim. määräämään että tee läksyt tms?
Mikä tarve tuon ikäisellä on muka päättää tuosta? Ymmärrään jonkun teinin, jolla alkaa olla jo oma elämä, mutta 9-vuotias! Hän kuuluu vielä perheeseen ja vanhemmille minusta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovi on joko auki tai kiinni, oveen koputtetaan aina kun se on suljettu, oli siellä 9 v,tai kuka hyvänsä. Jos arvelet että huoneessa on joku koputat.

Vierailija
22/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun kun meni alkoi koputus. Koputan muutaman napakan ja viivytellen avaan oven, että ehti arveluttavat jutut laittaa piiloon tai edes ilmaista asian.

Kerran oli nimittäin synttärikorttia mulle tekemässä ja melkein pilasin sen, kun tulin liian nopeesti. Selvittiin säikähdyksellä.

Oisko sulla menny päivä pilalle moisen yllärin paljastumisesta etukäteen? :D Vooi. Että isompana ehtii sitten piilottaa marihuanat, eikö niin? Mä ainakin haluan nähdä kaikki lapseni arveluttavat asiat niin pitkään kuin mahdollista. Meillä äiti halusi myös, eli ei antanut mun salailla asioitani noin vain ja se sai miettimään kaksi kertaa viitsinkö jäädä niistä kiinni. Lisäksi se oli signaali sille, että tämä olisi varmasti minullekin huono ja typerä juttu, koska äitikin tästä suuttuisi. Te olette pehmoja.

ap

Ei vaan lapselta olisi mennyt päivä pilalle. :D Etkö sä näin yksinkertaista asiaa ymmärrä? :D

Meillä myös puhutaan asioista, niin ei tarvii asioita piilotella. Esim tupakanpoltto, kumpikin on asiasta kertonut, että testannut on.. molemmat myös ovat kertoneet, että marihuanaa on kaveripiirissä saatavilla, muttei tässä tilanteessa ole heidän juttunsa.

Eilen 16 vuotias pyysi, että kun hän tulee lauantaina töistä, niin saisko kaksi olutta juoda illan aikana. Meille tulee vieraita ja grillataan. Hän saa oluensa, siinä missä muutkin. Marihuanan käyttökään ei ole mulle ongelma, kunhan sekin tapahtuu vastaavalla avoimuudella vanhempiaan kohtaan. Noihin asioihin pitää olla kypsä, että ymmärtää käytön vastuun. Molemmin puoleisesta luottamuksesta se lähtee. Luotan lapsiin suljetun oven takana ja he siihen, ettei sinne rynnätän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, tämä oli näitä aloituksia: ensin kysytään mielipidettä, ja sitten loukkaannutaan, kun ilmaistaan "väärä" mielipide, so. eri kuin ap:llä. Olisit, ap, kirjoittanut aloitukseesi "vastaa vain, jos olen mielestäsi oikeassa".

Huolimatta siitä, että ap pahoittaa tästäkin mielensä, kerron oman näkemykseni. Meillä lapset (tytöt 11 ja  8 v.) ovat huoneissaan yleensä ovi auki tai raollaan. Jos ovi on kiinni, se on merkki, että haluaa olla rauhassa. Siinä tapauksessa koputan. Yleensä lapsi vastaa joko "tule vaan" tai "odota hetki". Jälkimmäisessä tilanteessa tulee sitten itse avaamaan oven. Jos vastaisi "ei saa tulla", niin sitten riippuisi asiastani, mitä tekisin. Jos minulla olisi sellaista asiaa, joka joutaakin odottamaan, niin antaisin olla. Jos olisi oikeasti kiireellistä asiaa, niin sitten sanoisin esim. että "tulen minuutin päästä". Eri asia olisi, jos minulla olisi syytä uskoa, että lapsi on huoneessaan tekemässä jotain "pahaa", joka pitää mennä keskeyttämään. Silloin tietenkin voisin mennä koputtamatta sisään. Vaikea vain keksiä mitä kovin pahaa tuon ikäinen edes pystyy omassa huoneessaan tekemään.

Taustana on se, että itselläni ei lapsuudessa edes ollut omaa huonetta. Olisin joskus kaivannut sitä omaa rauhaa ja yksityisyyttä. Siksi haluan omille lapsilleni sen suoda. Ja korostan, että ovi on siis yleensä auki, joten suljetusta ovesta voi päätellä jotain.

Vierailija
24/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9v teki tällä viikolla huoneensa oveen lapun jossa lukee: "ei sa tulla, ja jos tulet, sinun pitää koputtaa" Koskee lähinnä isosiskoa. Me vanhemmat kyllä koputetaan oveen, kaikkien lasten 8-18v. Kuuluu mielestäni hyviin käytöstapoihin. Koputan ja pienellä viiveellä astun sisään. Esiteini 11v joskus karjuu, että ei saa tulla, silloin kyllä menen sisälle ja alan kysellä, että mistä kenkä puristaa. 16v saattaa joskus myös kieltää tulemasta ja silloin en mene, mutta yritän ainakin myöhemmin jutella mikä mieltä painaa (joskus ei mikään ja joskus joku isompikin juttu)

Olen sairaalassa töissä ja koputan myös aina potilashuoneen ovelle ennenkuin astun sisään. Kohteliaisuutta mielestäni sekin! En odota vastausta, vaan "ilmoitus", että tulossa ollaan

Vierailija
25/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun kun meni alkoi koputus. Koputan muutaman napakan ja viivytellen avaan oven, että ehti arveluttavat jutut laittaa piiloon tai edes ilmaista asian.

Kerran oli nimittäin synttärikorttia mulle tekemässä ja melkein pilasin sen, kun tulin liian nopeesti. Selvittiin säikähdyksellä.

Oisko sulla menny päivä pilalle moisen yllärin paljastumisesta etukäteen? :D Vooi. Että isompana ehtii sitten piilottaa marihuanat, eikö niin? Mä ainakin haluan nähdä kaikki lapseni arveluttavat asiat niin pitkään kuin mahdollista. Meillä äiti halusi myös, eli ei antanut mun salailla asioitani noin vain ja se sai miettimään kaksi kertaa viitsinkö jäädä niistä kiinni. Lisäksi se oli signaali sille, että tämä olisi varmasti minullekin huono ja typerä juttu, koska äitikin tästä suuttuisi. Te olette pehmoja.

ap

Ei vaan lapselta olisi mennyt päivä pilalle. :D Etkö sä näin yksinkertaista asiaa ymmärrä? :D

Meillä myös puhutaan asioista, niin ei tarvii asioita piilotella. Esim tupakanpoltto, kumpikin on asiasta kertonut, että testannut on.. molemmat myös ovat kertoneet, että marihuanaa on kaveripiirissä saatavilla, muttei tässä tilanteessa ole heidän juttunsa.

Eilen 16 vuotias pyysi, että kun hän tulee lauantaina töistä, niin saisko kaksi olutta juoda illan aikana. Meille tulee vieraita ja grillataan. Hän saa oluensa, siinä missä muutkin. Marihuanan käyttökään ei ole mulle ongelma, kunhan sekin tapahtuu vastaavalla avoimuudella vanhempiaan kohtaan. Noihin asioihin pitää olla kypsä, että ymmärtää käytön vastuun. Molemmin puoleisesta luottamuksesta se lähtee. Luotan lapsiin suljetun oven takana ja he siihen, ettei sinne rynnätän.

Mulle ois ongelma, jos mun lapsi ois niin tyhmä, että haluaisi käyttää marihuanaa. Myös 16-vuotias kaljaa juova on mielestäni tyhmä. Raitis on fiksumpi, enkä aio edistää tyhmyyttä oman kattoni alla. Ymmärrän kyllä, ettei vanhempi voi vaatia lasta olemaan fiksu, mutta mokailkoot siellä missä pippuri kasvaa jos tyhmyyden valitsee.

ap

Vierailija
26/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Marihuanan käyttöön kyllä puuttuisin sen verran, että tekisin teinille selväksi sen riskit. Ei noin nuori osaa vielä ajatella tarpeeksi pitkäjänteisesti ja myöhemmin voi harmittaa kovasti jos käytön(ja rikostuomion) takia jää työpaikka/koulutuspaikka saamatta. Lisäksi ei sovi noin nuoren aivoille ja kasvattaa psykoosien ym.mielenterveysongelmien puhkeamisriskiä huomattavasti.

Vierailija
27/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, tämä oli näitä aloituksia: ensin kysytään mielipidettä, ja sitten loukkaannutaan, kun ilmaistaan "väärä" mielipide, so. eri kuin ap:llä. Olisit, ap, kirjoittanut aloitukseesi "vastaa vain, jos olen mielestäsi oikeassa".

Huolimatta siitä, että ap pahoittaa tästäkin mielensä, kerron oman näkemykseni. Meillä lapset (tytöt 11 ja  8 v.) ovat huoneissaan yleensä ovi auki tai raollaan. Jos ovi on kiinni, se on merkki, että haluaa olla rauhassa. Siinä tapauksessa koputan. Yleensä lapsi vastaa joko "tule vaan" tai "odota hetki". Jälkimmäisessä tilanteessa tulee sitten itse avaamaan oven. Jos vastaisi "ei saa tulla", niin sitten riippuisi asiastani, mitä tekisin. Jos minulla olisi sellaista asiaa, joka joutaakin odottamaan, niin antaisin olla. Jos olisi oikeasti kiireellistä asiaa, niin sitten sanoisin esim. että "tulen minuutin päästä". Eri asia olisi, jos minulla olisi syytä uskoa, että lapsi on huoneessaan tekemässä jotain "pahaa", joka pitää mennä keskeyttämään. Silloin tietenkin voisin mennä koputtamatta sisään. Vaikea vain keksiä mitä kovin pahaa tuon ikäinen edes pystyy omassa huoneessaan tekemään.

Taustana on se, että itselläni ei lapsuudessa edes ollut omaa huonetta. Olisin joskus kaivannut sitä omaa rauhaa ja yksityisyyttä. Siksi haluan omille lapsilleni sen suoda. Ja korostan, että ovi on siis yleensä auki, joten suljetusta ovesta voi päätellä jotain.

No onhan siinä nyt iso ero siihen, mitä kysyin nähdn siihen, mitä vastattiin. Eli onko koputus lupa tehdä vanhemapana mitään vai vain joku näennäinen kysymys saanko häiritä.

ap

Vierailija
28/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovi on joko auki tai kiinni, oveen koputtetaan aina kun se on suljettu, oli siellä 9 v,tai kuka hyvänsä. Jos arvelet että huoneessa on joku koputat.

Se ei ollut pointti...

ap

Vierailija
29/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta pääsin kysymään mieheltä miksi koputti, niin lapsi olikin kuulemma tehnyt jotain salaista piirustusta tms. ja miehen ekaa kertaa törmättyä sisään pyytänyt että koputa ensin. Jaaah...no, olikin sitten ihan turha aloitus. Ehdin jo pelästyä, että mies on päättänyt alkaa kohdella 9-vuotiasta kuin aikuistumassa olevaa teiniä. Pahoittelut, että jaoin huolen, jota ei ollutkaan.

ap

Vierailija
30/30 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellakin on oikeus sellaiseen kuin yksityisyys. Eli kyllä, koputan.