Koputatteko te 9-vuotiaidenne oveen jos he ovat huoneessaan?
Mies teki tänä aamuna usemapaan kertaan niin, vaikuttaa minusta pöhköltä. Jos lapsi huutaisikin, että ei saa tulla, niin sielläkö pikku kuningas sitten saisi istua omassa ylhäisyydessään kieltäen vanhempia esim. määräämään että tee läksyt tms?
Mikä tarve tuon ikäisellä on muka päättää tuosta? Ymmärrään jonkun teinin, jolla alkaa olla jo oma elämä, mutta 9-vuotias! Hän kuuluu vielä perheeseen ja vanhemmille minusta.
Kommentit (30)
Totta kai. Ehtii sitten sulkea arveluttavat nettisivut.
En koputa, sillä 9-vuotiaani huoneessa ei ole ovea.
Meillä eivät vanhemmat suostuneet edes teininä siihen, että olisivat koputtaneet edes merkiksi, että ovat tunkeutumassa henkilökohtaiselle alueelleni huolimatta siitä, mitä olin tekemässä, kenen kanssa keskustelemassa tai missä mielentilassa olin. Melko perseestä. Ja sitä yksityisyyttä olisin kaivannut jo paljon pienempänä. Mutta ei, kun "tämä on meidän talo ja koti, me määräämme". Ihan kuin se ei olisi ollut minun kotini. Ei lapsi ole vanhemman omaisuutta.
Millä se lapsi oppii käytöstavat ellei häntä kohtaan käyttäydytä oikein?
Koputan ja avaan jos ovi on kiinni, jos se on raollaan niin työnnän auki ja alan puhua.
Koputan myös vessan oveen jos välttämättä tarvitsen sieltä jotain lapsen ollessa vessassa.
Ainakaan meillä ei koputeta 15v tytön oveen.
Meillä mies ei siis avaa ennen kuin lapsi kutsui sisään. Kaikki vaan haukkuu, mutta kukaan ei myöntänyt käyttäytyvänsä kuin alamainen 9-vuotiastaan kohtaan.
ap
Äidilläni oli tapana tulla koputtamatta huoneeseen silloinkin kun olin teini. No kerran sitten pamahti sisään kun masturboin. En muista alkoiko koputtaa sen jälkeen. :D
Mä koputan 4 ja 6vuotiaiden huonen oveen jos ovi on kiinni. Kuuluu hyviin tapoihin. Harvoin ovi on kiinni.
Ja menen kyllä sisälle vaikka huutaisivat että ei saa tulla. Kysyn kyllä miksi ei saa?
Kertakopautus ja samantien sisään!
Tottakai kuuluu sivistyskseen. Oletan myös lapsilta samaa.
Ei ne paahda aikuisten makkariin yllärinä.
Nyt oli kysymys siitä, että 9-vuotias saa päättää saako vanhempi avata sen oven vai ei!
ap
Kouluun kun meni alkoi koputus. Koputan muutaman napakan ja viivytellen avaan oven, että ehti arveluttavat jutut laittaa piiloon tai edes ilmaista asian.
Kerran oli nimittäin synttärikorttia mulle tekemässä ja melkein pilasin sen, kun tulin liian nopeesti. Selvittiin säikähdyksellä.
Entä jos 9-vuotiaanne alkaisi huutaa, että kiinni se ovi! Et tule tänne! ? Niin mitäs virkaa sillä teidän koputuksellanne sitten oli?
ap
Vierailija kirjoitti:
Entä jos 9-vuotiaanne alkaisi huutaa, että kiinni se ovi! Et tule tänne! ? Niin mitäs virkaa sillä teidän koputuksellanne sitten oli?
ap
Sitten en mene. Kysyisin, että miksi? Mikä hätänä? Tarviitko apua?
Ei voi olla noin vaikeeta antaa lapselle yksityisyyttä. Lapsen pitää tietenkin ymmärtää oman yksityisyyden vastuu, ei silloin saa hölmöillä ja tehdä pahojaan. Kuten tulitikkuleikit.
Kannattaa koputtaa, sehän voi olla vaikka masturboimassa :D
Vierailija kirjoitti:
Kouluun kun meni alkoi koputus. Koputan muutaman napakan ja viivytellen avaan oven, että ehti arveluttavat jutut laittaa piiloon tai edes ilmaista asian.
Kerran oli nimittäin synttärikorttia mulle tekemässä ja melkein pilasin sen, kun tulin liian nopeesti. Selvittiin säikähdyksellä.
Oisko sulla menny päivä pilalle moisen yllärin paljastumisesta etukäteen? :D Vooi. Että isompana ehtii sitten piilottaa marihuanat, eikö niin? Mä ainakin haluan nähdä kaikki lapseni arveluttavat asiat niin pitkään kuin mahdollista. Meillä äiti halusi myös, eli ei antanut mun salailla asioitani noin vain ja se sai miettimään kaksi kertaa viitsinkö jäädä niistä kiinni. Lisäksi se oli signaali sille, että tämä olisi varmasti minullekin huono ja typerä juttu, koska äitikin tästä suuttuisi. Te olette pehmoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSitten en mene. Kysyisin, että miksi? Mikä hätänä? Tarviitko apua?
Ei voi olla noin vaikeeta antaa lapselle yksityisyyttä. Lapsen pitää tietenkin ymmärtää oman yksityisyyden vastuu, ei silloin saa hölmöillä ja tehdä pahojaan. Kuten tulitikkuleikit.
No "hätänähän" olisi ietysti vaikkapa se, että ei halua siivota tai tehdä läksyjään! Minkäs sä sille sitten voisit kun jäisit sinne oven taakse ruikuttamaan? :D
ap
Koputan ja sitten vain avaan.
Ikäänkuin kohteliaaksi merkiksi, että olen tulossa.