Julkisen ammateissa omia sairauslomia isompi ongelma työntekijän lasten sairastaminen
Joidenkin ihmisten lapsilla on todella huono vastustuskyky. Tämä ilmenee siten, että lasten vuoksi työntekijä on poissa vähintään 2 päivänä kuukaudessa.
Siis joo, sairaus on aina kurjaa, mutta eniten ihmetyttää, millaisissa oloissa nuo lapset on kasvatettu, kun ovat aina sairaana. Ovatko kodit liian puhtaita, kun jokainen pikku virus aiheuttaa jonkun räkätaudin? Oma äitini sanoi, että on kerran ollut (3) lastensa vuoksi poissa töistä. Silloin siskollani murtui ranne.
Lasten sairastaminen on tabu, josta ei sovi puhua, vaikka se aiheuttaisi isot kustannukset työnantajalle. Selvää lienee kaikille, että toiset jäävät hoitamaan lapsia kotiin helpommin kuin toiset.
Kommentit (54)
Jotkut lapset sairastavat enemmän, toiset vähemmän.
Esikoisen takia olin neljää päivää pois töistä ja sekin oli nielurisaleikkauksen takia.
Nuorempi on ollut vuoden aikana kolme kertaa nuhakuumeessa, onneksi vapaapäiväjärjestelyillä ja miehen pekkasvapailla on saatu hoito järjestymään. Ei mene työnantajan eikä veronmaksajien rahoja tuollaiseen hömppään.
Kyllä tuota tilapäisen hoitovapaan käyttöä pitäisi valvoa paremmin. Se 3-4 päiväähän on tarkoitettu hoitajan hankkimiseen, ei sairaan lapsen hoitamiseen, ja se on per lapsi, ei per vanhempi. Silti todella monessa perheessä ensin toinen vanhempi on kolme päivää kotona ja sitten toinen. Minun puolestani voisi pyytää aina todistuksen siltä toiselta vanhemmalta, että hän on ollut töissä kun toinen on kotona sairaan lapsen kanssa. Näin myös työnantajalle tulisi tieto, että ne äkilliset hoitovapaat ovat jo sen toisen vanhemman käytössä, eli hänen ei tarvitse myöntää palkallista vapaata omalle työntekijälleen, jos lapsen sairastelu jatkuu.
Lisäksi monelle tuntuu olevan vaikea käsittää, että nuo 3-4 päivää lasketaan siitä ensimmäisestä sairaspäivästä lähtien, ja myös viikonloput/vanhemman vapaapäivät lasketaan mukaan. Omalla työpaikallani moni on hämmästynyt, jos esim. on ollut lapsen takia pois to-pe, että miksi ei saakaan olla enää ma pois, kun "on oikeus olla 3 päivää".
Lasten vuoksi töistä poisjääminen voitaisiin aivan hyvin kieltää. Vanhempi voi sinä päivänä palkata "lapsen kotihoitajan" kotiinsa. Näin saataisiin työllisyyttäkin lisättyä ja uusi ammatti joka oikeasti hyödyttää yhteiskuntaa. Palvelu voisi olla kotitalousvähennyskelpoinen, jolloin suurinpiirtein vanhemman sen päivän palkalla voitaisiin maksaa lapsenhoitajan palkka myös matalapalkka-aloilla.
Ehkä tätä voitaisiin soveltaa kaikkiin yli 2-vuotiaisiin lapsiin esimerkiksi.
Suomessa töitä on enimmäkseen kaikki tai ei mitään periaatteella. Jos olisin osa-aikaisena, niin työnantajan ei tarvitsisi maksaa yhtään saikkua lasten takia. Lapsetkin ovat terveempia kun ei tarvitse pyöriä päivähoidossa 9 tunnin päiviä.
Suomessa se ei vaan käy.
Minusta lasten sairauksia ei pitäisi laittaa työnantajan maksettavaksi. Vaihtoehto olisi, että Kela korvaisi 70% palkasta lääkärintodistusta vastaan suoraan vanhemmalle.
Ja kyllä, lasten sairauksia käytetään lisälomina ja omia myös. Hoitoalan naiset saisi erityisesti katsoa peiliin. Kaverin äiti oli 30 vuotta palkkiksessa töissä eräässä pienessä sairaalassa ja siellä tietty porukka jopa kysyi marraskuussa, paljonko on sille vuodelle sairaslomia ja kappas, tasan maksimimäärä saikutettiin sitten täyteen loppuvuonna, ettei palkka kuitenkaan vielä laske.
Mistä muuten johtuu, että esimerkiksi lääkärit ja opettajat ovat todella vähän sairaslomilla? Miksi julkisella saikutetaan yleisesti enemmän kuin yksityisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen saanut joskus kauheat huudot ja alapeukut, kun olen tunnustanut joutuneeni viemään kuumeettoman, mutta räkäisen ja väsyneen lapsen hoitoon. Minulle on sanottu, että ethän itsekään menisi väsyneenä ja räkäisenä töihin. Olen miettinyt, missä maailmassa nuo ihmiset elävät. Nyt se alkaa selvitä, kuntapuolella ilmeisesti.
Moraalittomat on moraalittomia: sinäkin siis sairastutit täysin tahallasi ja tietoisesti 30 muuta lasta ja heidän perheensä. Kymmeniä.
Tässä on kunnon ammattisaikuttaja. Räkätauti itsellä tai lapsella suunnilleen pysäyttää maailman. Tunnen jo lapsuusajoiltani yhden tällaisen.
Päiväkotiaika meni hyvin, kun äiti oli työtön. Mutta koulussa sama meno jatkui, herranterttu oli poissa ainakin pari päivää viikossa, kun päätä kolotti tai nenä valui. Koulumenestys oli tietenkin mitä oli. Kun kuukautiset alkoivat, koko lapsi invalidisoitui.
Arvatkaa, kävikö mitään koulua peruskoulun jälkeen. Arvatkaa, onko missään töissä.
Ikävä kyllä Suomessa aika monella räkä valuu. Ilmasto, allergiat, sisäilmajutut, liiallinen hygienia. Mutta silti pitäisi elää ja käydä koulut. Onneksi nenäliina on keksitty.
Tämä oli kyllä niin hyvin sanottu!
Mielestäni se ei ole mikään syy olla pois töistä jos lapsella/itsellä vähän nenä vuotaa tai jos vähän yskäisee/aivastaa.
Me lapsettomat sitten hoidamme näiden sairastavien lasten vanhempienkin työt.Peesi! Kun stressi on kovimmillaan, mulla jotenkin vastustuskyky romahtaa. Olen vetänyt buranan voimalla, kurkku kipeänä ja pikkulämpöillen mm. yo-kirjoitukset ja yliopiston pääsykokeet. Nyt olen unelmieni alalla.
En mitenkään ihannoi tilannetta tai kehota ketään samaan, mutta elämäni olisi aika toisella mallilla, jos olisin noina päivinä jäänyt saikulle. Ja kauheaa, jos lapsena minut oltaisiin sellaiseen opetettu. Anteeksipyynnöt toki kaikille, joita olen tartuttanut.
Ärsyttää kyllä, kun sitten tartuttelet muita. Jokaisen pitäisi ymmärtää olla pois töistä kipeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen saanut joskus kauheat huudot ja alapeukut, kun olen tunnustanut joutuneeni viemään kuumeettoman, mutta räkäisen ja väsyneen lapsen hoitoon. Minulle on sanottu, että ethän itsekään menisi väsyneenä ja räkäisenä töihin. Olen miettinyt, missä maailmassa nuo ihmiset elävät. Nyt se alkaa selvitä, kuntapuolella ilmeisesti.
Moraalittomat on moraalittomia: sinäkin siis sairastutit täysin tahallasi ja tietoisesti 30 muuta lasta ja heidän perheensä. Kymmeniä.
Tässä on kunnon ammattisaikuttaja. Räkätauti itsellä tai lapsella suunnilleen pysäyttää maailman. Tunnen jo lapsuusajoiltani yhden tällaisen.
Päiväkotiaika meni hyvin, kun äiti oli työtön. Mutta koulussa sama meno jatkui, herranterttu oli poissa ainakin pari päivää viikossa, kun päätä kolotti tai nenä valui. Koulumenestys oli tietenkin mitä oli. Kun kuukautiset alkoivat, koko lapsi invalidisoitui.
Arvatkaa, kävikö mitään koulua peruskoulun jälkeen. Arvatkaa, onko missään töissä.
Ikävä kyllä Suomessa aika monella räkä valuu. Ilmasto, allergiat, sisäilmajutut, liiallinen hygienia. Mutta silti pitäisi elää ja käydä koulut. Onneksi nenäliina on keksitty.
Mielestäni se ei ole mikään syy olla pois töistä jos lapsella/itsellä vähän nenä vuotaa tai jos vähän yskäisee/aivastaa.
Me lapsettomat sitten hoidamme näiden sairastavien lasten vanhempienkin työt.
Joopa joo. Mun lapseton työkaveri aina uikuttaa miten joutuu tekemään minunkin työni, jos olen pois saikulla tai lapsen saikulla. Todellisuudessa ei ole yhden yhtä työtehtävääni tehnyt vaan joka ikinen työni odottaa mua tasan siihen, kun palaan töihin. Ihan jo siksi, ettei hänen työtehtäviinsä kuulu edes tehdä mun töitä. On silti opetellut tuon saman laulun, jota uskottelee itselleen. Tosiasiassa itse lusmuilee työaikana niin, ettei saa omia hommiaan hoidettua kuin ylitöinä. Varsinaisen työajan istuu kahvipöydässä tai roikkuu jonkun kolleegan työhuoneessa juoruilemassa. Lapsettomalle on hyvät harhat omasta työnteostaan...
Kiinnostaisi myös, miten aloittaja ratkaisisi tämän esittämänsä dilemman? Julkisen alan työntekijä ei saa olla poissa töistä eikä lomailla. Ei saa olla saikulla eikä hoitaa sairasta lasta. Sairasta lasta ei saa viedä hoitoon (yleensä julkinen päivähoito) mutta ei saa hoitaa kotonakaan. Onko ainoa ratkaisusi, että ainoastaan katkerat lapsettomat saisivat tehdä töitä? Tällöin kuitenkin yhteiskunta pysähtyisi, koska olette edelleen vähemmistö. Vai pitäisikö yksityisen sektorin työntekijöiden joustaa enemmän ja jäädä kotiin, kun julkisen puolen töitä tekevä puoliso menisi töihin? Toisaalta julkisen sektorin työntekijä ei saa olla edes töissä, mutta jonkun on kuitenkin palvelut yhteiskuntaan järjestettävä. Onneksi kohta ongelma poistuu, kun tulee sote ja infrat siirtyy liikelaitoksiin. Kuntiin ei jää enää kovin paljoa palveluiden tuottajia. Sittenhän ongelma (ja pitkälti edulliset palvelutkin) poistuu. Enjoy!
Meillä kyllä on vaadittu todistus jokaiselle lapsen sairaspäivälle. Esimies on vaatinut myös miehen työvuorot ja esimiehen puhelinnumeron. En tiedä onko koskaan varmistanut, että onko mies ollut kotona myös, ja rehellisesti sanoen ei edes kiinnosta.
Lapsien sairaslomia tulee sen verran kuin tulee. Joku vuosi ei tule kuin pari, toisena vuotena saattavat sairastaa enemmän. Joltakinhan ne taudit on saatu, joten syyllisyyttä en suostu tuntemaan. Oman osuutensa antavat homekoulut ja -päiväkodit.
Yhdessä työpaikassa muuten saikutti jatkuvasti pari ihmistä, toisella oli migreeni ja toisella selkäongelmia. Mentiin jo valmiiksi alimiehityksellä, mutta ei tullut mieleenkään syyttää työntekijöitä sairasteluista. Sama olisi ollut minullakin edessä, jos olisin hoitoalalla jatkanut.
Millähän rahalla esim. lähihoitaja palkkaisi lastenhoitajan? Hoitajat kuitenkin altistuvat esim. flunssaisille potilaille jatkuvasti. Miltä tuntuisi esim. hammaslääkärissä ollessasi yskivä ja räkäinen hoitaja/ suuhygienisti? Räkä vaan valuisi maskiin. Kunnalla työskentelevänä olen huommannut, että ihmiset tulevat melko sairainakin töihin, ainakin omassa työpaikassani.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lasten sairauksia ei pitäisi laittaa työnantajan maksettavaksi. Vaihtoehto olisi, että Kela korvaisi 70% palkasta lääkärintodistusta vastaan suoraan vanhemmalle.
Ja kyllä, lasten sairauksia käytetään lisälomina ja omia myös. Hoitoalan naiset saisi erityisesti katsoa peiliin. Kaverin äiti oli 30 vuotta palkkiksessa töissä eräässä pienessä sairaalassa ja siellä tietty porukka jopa kysyi marraskuussa, paljonko on sille vuodelle sairaslomia ja kappas, tasan maksimimäärä saikutettiin sitten täyteen loppuvuonna, ettei palkka kuitenkaan vielä laske.
Mistä muuten johtuu, että esimerkiksi lääkärit ja opettajat ovat todella vähän sairaslomilla? Miksi julkisella saikutetaan yleisesti enemmän kuin yksityisellä?
Lääkäreillä on ainakin korkea tulotaso, jolloin voi palkata lapselle hoitajan. Opettajista en tiedä muuta kuin että ovat tavallaan vapaalla koko kesän, joka osaltaan helpottaa saikuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on ainakin korkea tulotaso, jolloin voi palkata lapselle hoitajan. Opettajista en tiedä muuta kuin että ovat tavallaan vapaalla koko kesän, joka osaltaan helpottaa saikuttamista.
Tuntemani opettajat aika usein järjestävät lapselle hoitajan. Kotiin jääminen on vain liian hankalaa. Alalla sinänsä sairastetaan paljon, kun ryhmien kanssa tekemisissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me lapsettomat sitten hoidamme näiden sairastavien lasten vanhempienkin työt.Peesi! Kun stressi on kovimmillaan, mulla jotenkin vastustuskyky romahtaa. Olen vetänyt buranan voimalla, kurkku kipeänä ja pikkulämpöillen mm. yo-kirjoitukset ja yliopiston pääsykokeet. Nyt olen unelmieni alalla.
En mitenkään ihannoi tilannetta tai kehota ketään samaan, mutta elämäni olisi aika toisella mallilla, jos olisin noina päivinä jäänyt saikulle. Ja kauheaa, jos lapsena minut oltaisiin sellaiseen opetettu. Anteeksipyynnöt toki kaikille, joita olen tartuttanut.
Ärsyttää kyllä, kun sitten tartuttelet muita. Jokaisen pitäisi ymmärtää olla pois töistä kipeenä.
Toivottavasti sua ei ärsytä, jos esim. palkanlaskijasi ottaa varman päälle ettei tartuta ketään, ja vuorolisäsi tulevatkin vasta ensi kuussa.
Poissaolojen ajaksi palkka pitäisi pudottaa heti esim. Neljänneksen pienemmäksi niin turhat poissaolot vähenisivät. Ei työnantajan tarvi toisten siarudesta maksaa, jos on sairas joutaa pois.
No julkisella pitää olla vähän jotakin ekstraa, kun yksityisellä on niin mahtavan isot palkat ja kaikki maailman "edut". (Sarkasmivaroitus, itse olen yksityisellä, ja kaikki on alallani kyllä palkkaa myöten paremmin julkisella).