Julkisen ammateissa omia sairauslomia isompi ongelma työntekijän lasten sairastaminen
Joidenkin ihmisten lapsilla on todella huono vastustuskyky. Tämä ilmenee siten, että lasten vuoksi työntekijä on poissa vähintään 2 päivänä kuukaudessa.
Siis joo, sairaus on aina kurjaa, mutta eniten ihmetyttää, millaisissa oloissa nuo lapset on kasvatettu, kun ovat aina sairaana. Ovatko kodit liian puhtaita, kun jokainen pikku virus aiheuttaa jonkun räkätaudin? Oma äitini sanoi, että on kerran ollut (3) lastensa vuoksi poissa töistä. Silloin siskollani murtui ranne.
Lasten sairastaminen on tabu, josta ei sovi puhua, vaikka se aiheuttaisi isot kustannukset työnantajalle. Selvää lienee kaikille, että toiset jäävät hoitamaan lapsia kotiin helpommin kuin toiset.
Kommentit (54)
Olen sairaanhoitaja. Emme 'jaa' mieheni kanssa lapsen sairaspoissaoloja, minä haluan aina jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin. Oma työni on raskasta vuorotyötä osastolla. Pienikin ylimääräinen vapaa pois töistä aina tervetullut vaikka se tarkoittaisikin kipeän lapsen hoivaamista.
Tämä kuvio on siinä mielessä käsittämätön, että työnantaja on ihmisten itse hankkimien lapsien sairastamisen kustantaja. Tuntuisi järkevältä, että jokainen järjestää lapsellensa hoitajan kotiin, jos on päättänyt hankkia lapsia. Ymmärtäkää, että niistä lapsista on myös vastuu.
Jos työntekijän ja hänen lastensa sairaslomat eivät menisi minun palkastani pois, palkkaisin heti yhden työntekijän lisää. Onko kukaan ikinä laskenut, paljonko työpaikkoja tulisi jos riski työntekijän työkunnosta ei olisi 95% yrittäjällä.
Kelahan maksaa vain siitä alle 10% sairaslomia noin 70% kulusta.
T. Viisi työllistävä toiminimiyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen saanut joskus kauheat huudot ja alapeukut, kun olen tunnustanut joutuneeni viemään kuumeettoman, mutta räkäisen ja väsyneen lapsen hoitoon. Minulle on sanottu, että ethän itsekään menisi väsyneenä ja räkäisenä töihin. Olen miettinyt, missä maailmassa nuo ihmiset elävät. Nyt se alkaa selvitä, kuntapuolella ilmeisesti.
Moraalittomat on moraalittomia: sinäkin siis sairastutit täysin tahallasi ja tietoisesti 30 muuta lasta ja heidän perheensä. Kymmeniä.
Tässä on kunnon ammattisaikuttaja. Räkätauti itsellä tai lapsella suunnilleen pysäyttää maailman. Tunnen jo lapsuusajoiltani yhden tällaisen.
Päiväkotiaika meni hyvin, kun äiti oli työtön. Mutta koulussa sama meno jatkui, herranterttu oli poissa ainakin pari päivää viikossa, kun päätä kolotti tai nenä valui. Koulumenestys oli tietenkin mitä oli. Kun kuukautiset alkoivat, koko lapsi invalidisoitui.
Arvatkaa, kävikö mitään koulua peruskoulun jälkeen. Arvatkaa, onko missään töissä.
Ikävä kyllä Suomessa aika monella räkä valuu. Ilmasto, allergiat, sisäilmajutut, liiallinen hygienia. Mutta silti pitäisi elää ja käydä koulut. Onneksi nenäliina on keksitty.
Älkää viitsikö hokea tuota tabua joka asian yhteydessä. Koko sana on kokenut inflaation. Tässähän säkin ap. aiheesta puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a paha kenenkään muun puolesta puhua mutta omalla lapsella on astma. Pikkunuha saa vähän suuremmat mittasuhteet kuin jollain toisella lapsella. Luonnollisesti minä jään kotiin eikä mies joka on yrittäjä.
Luonnolliseti yrittämiseen kuuluu riskejä. Ei voi olla voittoa jos ei ota riskejä. Miksi sinun firmasi yrittäjä kärsii siitä että sinä olet tehnyt lapsen toisen yrittäjän kanssa? Mitä miehesi sanoo siihen kun alaisensa on jatkuvasti pois lapsensa sairastuessa koska tämän alaisen lapsen toinen vanhempi ei ota vastuuta vanhemmuudesta?
Olen julkisella enkä missään firmassa. Mieheni ottaa vastuun koko perheestä tekemällä töitä sen eteen.
Jos miehen vastuu on taloudellinen niin miksi minä veronmaksajana maksan lapsesi sairastelun ja vapaapäiväsi eikä miehesi?
Ei minullakaan olisi töitä jos muut ei puskisi ulos niitä lapsia. Eli kenellä on oikeus tehdä lapsi ja kenellä ei?
Lapsi alkoi sairastelemaan kun meni päiväkotiin. Minun oli pakko jäädä kotiin koska olen yh.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Emme 'jaa' mieheni kanssa lapsen sairaspoissaoloja, minä haluan aina jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin. Oma työni on raskasta vuorotyötä osastolla. Pienikin ylimääräinen vapaa pois töistä aina tervetullut vaikka se tarkoittaisikin kipeän lapsen hoivaamista.
Hei, minä olen asiantuntija, halveksittu paperinpyörittelijä. Usko tai älä, mullakin on rankempaa töissä kuin sairaan lapsen kanssa kotona. Mulla on vain sellainen tilanne, että jos hoidan lasta päivän kotona, seuraavana päivänä edessä ovat kahden päivän työt. Osaatko kuvitella?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvio on siinä mielessä käsittämätön, että työnantaja on ihmisten itse hankkimien lapsien sairastamisen kustantaja. Tuntuisi järkevältä, että jokainen järjestää lapsellensa hoitajan kotiin, jos on päättänyt hankkia lapsia. Ymmärtäkää, että niistä lapsista on myös vastuu.
Eli taas päästään siihen että vain rikkaat saa lisääntyä.
Ei hätää en ole kenenkään veroja tuhlaamassa lapseen. En todellakaan näin vihamieliseen ympäristöön yhtään synnytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a paha kenenkään muun puolesta puhua mutta omalla lapsella on astma. Pikkunuha saa vähän suuremmat mittasuhteet kuin jollain toisella lapsella. Luonnollisesti minä jään kotiin eikä mies joka on yrittäjä.
Luonnolliseti yrittämiseen kuuluu riskejä. Ei voi olla voittoa jos ei ota riskejä. Miksi sinun firmasi yrittäjä kärsii siitä että sinä olet tehnyt lapsen toisen yrittäjän kanssa? Mitä miehesi sanoo siihen kun alaisensa on jatkuvasti pois lapsensa sairastuessa koska tämän alaisen lapsen toinen vanhempi ei ota vastuuta vanhemmuudesta?
Olen julkisella enkä missään firmassa. Mieheni ottaa vastuun koko perheestä tekemällä töitä sen eteen.
Jos miehen vastuu on taloudellinen niin miksi minä veronmaksajana maksan lapsesi sairastelun ja vapaapäiväsi eikä miehesi?
Ei minullakaan olisi töitä jos muut ei puskisi ulos niitä lapsia. Eli kenellä on oikeus tehdä lapsi ja kenellä ei?
Kyse ei ole oikeudesta tehdä lapsi vaan velvollisuudesta hoitaa kotona lasta edes joskus eikä aina laittaa vaimoa asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole oikeudesta tehdä lapsi vaan velvollisuudesta hoitaa kotona lasta edes joskus eikä aina laittaa vaimoa asialle.
Miten jonkun perheen sisäiset asiat edes kuuluu sinulle? Ai niin sinun verorahat. Ehkä kannata miettiä mihin kaikkeen niitä oikeasti tuhlataan.
Julkiselta jäädään helposti pois, kun erottaminen ei uhkaa.
Tein suuressa valtion virastossa kauan sitten turvallisuussuunnitelmaa ja siinä yhteydessä piti jututtaa valtavasti työntekijöitä. Huomasin todella monen naisen olevan vuosikausia äitiyslomilla ja hoitovapailla ja kohta uudesta lapsesta taas. Jotain 6 vuotta lähes jojainen oli noiden shiden takia pois ja sitten ne lapset alkaa saada flunssia, kun menevät päiväkotiin.
Tutkimusten mukaan pikkulapsi sairastaa 60 tautia ennen kuin vastustuskyky on täysin kehittynyt. Osa taudeista menee osalla huomaamattakin. Osa taas sairastaa näkyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen saanut joskus kauheat huudot ja alapeukut, kun olen tunnustanut joutuneeni viemään kuumeettoman, mutta räkäisen ja väsyneen lapsen hoitoon. Minulle on sanottu, että ethän itsekään menisi väsyneenä ja räkäisenä töihin. Olen miettinyt, missä maailmassa nuo ihmiset elävät. Nyt se alkaa selvitä, kuntapuolella ilmeisesti.
Moraalittomat on moraalittomia: sinäkin siis sairastutit täysin tahallasi ja tietoisesti 30 muuta lasta ja heidän perheensä. Kymmeniä.
Tässä on kunnon ammattisaikuttaja. Räkätauti itsellä tai lapsella suunnilleen pysäyttää maailman. Tunnen jo lapsuusajoiltani yhden tällaisen.
Päiväkotiaika meni hyvin, kun äiti oli työtön. Mutta koulussa sama meno jatkui, herranterttu oli poissa ainakin pari päivää viikossa, kun päätä kolotti tai nenä valui. Koulumenestys oli tietenkin mitä oli. Kun kuukautiset alkoivat, koko lapsi invalidisoitui.
Arvatkaa, kävikö mitään koulua peruskoulun jälkeen. Arvatkaa, onko missään töissä.
Ikävä kyllä Suomessa aika monella räkä valuu. Ilmasto, allergiat, sisäilmajutut, liiallinen hygienia. Mutta silti pitäisi elää ja käydä koulut. Onneksi nenäliina on keksitty.
Tämä oli kyllä niin hyvin sanottu!
Mielestäni se ei ole mikään syy olla pois töistä jos lapsella/itsellä vähän nenä vuotaa tai jos vähän yskäisee/aivastaa.
Me lapsettomat sitten hoidamme näiden sairastavien lasten vanhempienkin työt.
Julkisella uskalletaan olla ne kaikki lapsen sairaudetkin pois. Yksityisellä hankitaan hoitaja, jos saadaan.
Nämä poissaolot on se ainoa syy, mikä on palvelujen yksityistämisessä kannattavaa. Mutta tokkopa yli sen, mitä menee yeitysten voittoihin sitten.
Itseäni ketuttaa kun töihin tuli vaatimus, että lapsen sairaudesta pitää tuoda todistus. Aikaisemmin ei vaaditttu. Nyt pomo ilmoitti että näitä on ollut niin paljon että tästä lähin aina todistus. Kummasti joillakin väheni lapsen sairastelu heti. Aikaisemmin vähintään 2 kertaa/kk se kolme päivää. Nyt 3 kuukauden aikana kerran.
Ketuttaa siksi että näiden "sairastelijoiden" takia nyt pitää kuumeinen lapsi roudata lääkäriin sen sijaan että lapsi saisi levätä kotona.
Itselle noita ei ole edes paljoa kertynyt. Aina syystä ja miehen kanssa on vielä jaettu. Toki näin asiantuntijatyössä kynnys jäädä kotiin on suuri. Kukaan ei töitäni tee puolestani, joten tarkoittaa että ne täytyy tehdä vaan jollain muulla ajalla.
Paljon mieluummin olisin ollut normaalisti töissä kuin hoitamassa kipeää lasta. Ne työt kun piti saada kuitenkin tehtyä.
Lapselle annan maitohappobakteereja, käsihygieniasta huolehditaan, koti on perussiisti ja ulkoilua on päivässä paljon. Kasvikset ovat lapselle mieluisaa syötävää, ja muutenkin tarjoan monipuolista ja terveellistä ruokaa. Siitä huolimatta tuo sairastuu kun vaan joku muu kolmen kilometrin säteellä aivastaa.
Jos vein lapsen hoitoon 3 päivän jälkeen, usein hän toipilaana sai toisen pöpön ja kierre jatkui. Nyt on sairastanut pääsiäisestä asti.
Jäin pois töistä monen muun asian vuoksi, mutta tämä oli sellainen bonus ettei tarvitse enää tuskailla näiden sairastelujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä niin hyvin sanottu!
Mielestäni se ei ole mikään syy olla pois töistä jos lapsella/itsellä vähän nenä vuotaa tai jos vähän yskäisee/aivastaa.
Me lapsettomat sitten hoidamme näiden sairastavien lasten vanhempienkin työt.
Peesi! Kun stressi on kovimmillaan, mulla jotenkin vastustuskyky romahtaa. Olen vetänyt buranan voimalla, kurkku kipeänä ja pikkulämpöillen mm. yo-kirjoitukset ja yliopiston pääsykokeet. Nyt olen unelmieni alalla.
En mitenkään ihannoi tilannetta tai kehota ketään samaan, mutta elämäni olisi aika toisella mallilla, jos olisin noina päivinä jäänyt saikulle. Ja kauheaa, jos lapsena minut oltaisiin sellaiseen opetettu. Anteeksipyynnöt toki kaikille, joita olen tartuttanut.
Minä saan lain mukaan olla lapsen sairastumisen johdosta 3 päivää pois, sitten pitää löytää hoitaja. Nuo 3 päivää ovat minulle palkattomia. Miksi ne ovat palkallisia kunnallisella (ja monessa muussakin tes:ssä)?
Totuus on tässäkin, että mitä korkeammassa asemassa vanhempi on yhteiskunnassa, sitä epätodennäköisemmin hän jää kotiin hoitamaan sairaita lapsiaan. Tuskin kaikki palkkaavat yksityistä päivähoitajaa. Lapset ovat vain terveempiä, ja eivätkä vanhemmatkaan jää lapsen kanssa kotiin jokun tuhisevan nenän vuoksi.