Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset eivät tuo tuliaisia

20.05.2017 |

Mulla on nyt tullut vieraita viikoksi asumaan kotiini tänne ulkomaille. Ei mitään tuliaiasia. Olisin kyllä arvostanut edes paria suomalaista viikkolehteä, ei sen kummempaa. Onko se tavallista ettei tuoda edes mitään pientä tuliaista kiitokseksi lomaviikosta?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä menisi viikoksi kenenkään nurkkiin asumaan. Poikkeuksena ainoastaan, jos kyseessä on erittäin läheinen henkilö, jonka tiedän aivan varmasti sellaista järjestelyä haluavan. Helpompi käyttää hotellia. Ne puolitutut voi tavata vaikka kahvilassa eikä tuliaisia tarvitse miettiä.

Vierailija
22/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pahastu alkoholista, kukista eikä järkiruuista kuten puolukasta yms hilloista jne juustoista... ajankohtaislehdestä isännän t emännän alalta. Lapset ilahtuvat hoksauspeleistä ja terveyskarkeistakin kuten lakusta.

Kakku on myös kiva. Kahvi aina tai teelajit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pahastu alkoholista, kukista eikä järkiruuista kuten puolukasta yms hilloista jne juustoista... ajankohtaislehdestä isännän t emännän alalta. Lapset ilahtuvat hoksauspeleistä ja terveyskarkeistakin kuten lakusta.

Tämä on nyt sinun näkemyksesi. Lahjan ("lahjan") saajana olen eri mieltä. Alkoholia kuluu lapsiperheessä vähän, pullot kannattaa melkein hakea alkosta tarpeen tullen. Samoin sinänsä hyvät hillot yms jäävät usein arjessa syömättä. Lehdet ovat minusta roskaa ylipäätään. Kahvia ja teetä meillä on aina varastossa, ei sitäkään kannata määräänsä enempää kuivettumaan hankkia.

En minä oikeasti ole niin kova ankeuttaja kuin tuo kärjistävä teksti nyt antaa ymmärtää. En räjähdä jos joku tulee teepaketin kanssa meille. Mutta yritän tuoda ilmi sitä näkökantaa että meillä oikeasti on kaikkea, elintarvikkeita varsinkin. Tuollaiset tuliaiset eivät varsinaisesti ilahduta kaapit täynnä asuvaa ihmistä. Menevät lähinnä kategoriaan "no tuleehan tämä käytettyä, kätevämpää olisi vaan ehkä hankkia tämä vasta sitten kun tarve tulee".

Vierailija
24/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yövyin kerran kaverini luona kun hän ei ollut kotona. Jätin kahdenlaisia lahjoja kiitokseksi kiitoskortin kera. Hän ei maininnut saaneensa mitään, kiitti vain palautetusta avaimesta. Ymmärrän kyllä jos hän ei pitänyt niistä mutta olisi silti voinut kiittää :p

No todellakin nyt hän piti niitä itsestäänselvyyksinä.

Vierailija
25/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut tosi huono keksimään lahjoja ja tuliaisia. Aina tuntuu, että ne menevät pieleen. Ja kun en ole itse ulkomailla asunut, ei kyllä välttämättä juolahtaisi mieleen, että joku lehti voisi olla riittävä. Mutta joo, kyllä jotain pyrin viemään aina, vaikka siitä stressi tuleekin.

Ihmettelen kyllä, kun aloittaja sanoi "kiitokseksi lomaviikosta". Pitääkö sen kiitoksen olla siis tuliainen? Minä ajattelen ehkä nurinkurisesti, että kiitoksena joko osallistun ruokakuluihin ja mahdollisiin bensoihin ihan rahallisesti tai sitten hankin viikon päätteeksi paikan päällä jotain kivaa ja annan sen lähtiessä. Tuliainen on mielestäni tuliainen, tervehdyslahja, eikä mikään kiitos.

Come on, jos sä asut toisten nurkissa niin kuuluu asiaan maksaa oma osansa ruuasta ja bensasta. Ei se ole mikään kiitos siitä että saa asua toisen luona, se on sun omien kulujen kattamista ettei se jonka vieraana olet koko viikon elätä sua. Kiitos on sitten jotain muuta siitä että olet edes saanut pyöriä nurkissa koko viikon.

Pfft, ei se mikään kiitollisuuden osoitus ole aikuisena ihmisenä omat kulut ole maksaa, vaan pitäisi kuulua aina asiaan.

Vierailija
26/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut tosi huono keksimään lahjoja ja tuliaisia. Aina tuntuu, että ne menevät pieleen. Ja kun en ole itse ulkomailla asunut, ei kyllä välttämättä juolahtaisi mieleen, että joku lehti voisi olla riittävä. Mutta joo, kyllä jotain pyrin viemään aina, vaikka siitä stressi tuleekin.

Ihmettelen kyllä, kun aloittaja sanoi "kiitokseksi lomaviikosta". Pitääkö sen kiitoksen olla siis tuliainen? Minä ajattelen ehkä nurinkurisesti, että kiitoksena joko osallistun ruokakuluihin ja mahdollisiin bensoihin ihan rahallisesti tai sitten hankin viikon päätteeksi paikan päällä jotain kivaa ja annan sen lähtiessä. Tuliainen on mielestäni tuliainen, tervehdyslahja, eikä mikään kiitos.

Come on, jos sä asut toisten nurkissa niin kuuluu asiaan maksaa oma osansa ruuasta ja bensasta. Ei se ole mikään kiitos siitä että saa asua toisen luona, se on sun omien kulujen kattamista ettei se jonka vieraana olet koko viikon elätä sua. Kiitos on sitten jotain muuta siitä että olet edes saanut pyöriä nurkissa koko viikon.

Pfft, ei se mikään kiitollisuuden osoitus ole aikuisena ihmisenä omat kulut ole maksaa, vaan pitäisi kuulua aina asiaan.

Minä olen se ketjun tuliaistenvihaaja. Minusta on kyllä eroa kyläilyllä ja kyläilyllä. Jos meidät on pyydetty kylään, niin meilläpäin siihen kuuluu ylläpito. Saman setin saa sitten meillä vieraillessaan. Outona pitäisin jos alettaisiin illalla laskea paljonko se päivällisen jauhelihakeitto maksoi per henkilö. Vieraille tarjotaan.

Se on tietysti vähän toinen juttu jos tarvitsemme yösijaa vaikka ulkomailla ja pyydämme saada majoittua tutun luona säästömielessä (ei tosin ihan ykkösvaihtoehto minulle...). Silloin tarjoutuisin maksamaan ruuat.

Vierailija
27/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä odota että vieraat tuovat tuliaisia, aina on varattu kahvileipää jos on heidän tulonsa ollut etukäteen tiedossa. On ihmisiä jotka tuovat joskus tuliaisia ja niitä, jotka eivät ikinä. Mitään en kuitenkaan odota ja kaikki otan kiitollisena vastaan.

Pitkän matkan vieraille tarjoan ruuat ja liinavaatteet, toki saavat omatkin tuoda halutessaan. Jos heidän läsnäolostaan tulisi suurempia kuluja, niin sitten ehkä odottaisin jotain korvauksia. Koskee lähinnä kuljettamisia kauemmaksi tai pidempää visiittiä. Mutta vierassänky ja lakanat ei kulu parin päivän yöpyjistä, vettäkin saa käyttää tarpeen mukaan. Jos vieraisilla odottaa työleiri nukkumasoppea vastaan, niin lomailu olisi varmasti kivempaa hotellissa.

Vierailija
28/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuo edes jotain tuliaisia, luulisin.

Vierailija
29/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tilanne olisi toisin päin, niin että sinä tulisit suomeen ja majoittuisit heillä, niin he ihmettelisivt jos et tuo mitään tuliaisia. valitettavasti olemassa on ihmisiä, jotka eivät tajua käytöstapoja.

Vierailija
30/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien aina tuliaisia, jos menen sellaiseen kyläpaikkaan, jossa käyn harvemmin. Mutta kun piipahdan naapuritalossa asuvan bestiksen luona 3-4 x viikossa, en todellakaan vie tuliaisia. No, jos olen leiponut, sitten vien leipomuksia mennessäni.  Sama toisinpäin.

Ulkomaille kun menen ystävien luo, vien tietenkin tuliaisia. Aina ilahtuvat suunnattomasti esim. ruisleivästä. Nykyään voi netistä lukea suomalaiset lehdetkin, mutta silti on kiva viedä IS,IL ja Hesari, näistä itsekin ilahduin aina kun asuin ulkomailla muutama vuosi sitten. 

Yleensä on tapana kysyä, mitä toinen Suomesta tarvitsee/haluaa. Eräs joulu ilahduin  suunnattomasti kun tuttu pariskunta toi lanttulaatikkoa :). Se oli juhlaa.

Vierailija
31/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan tässä vielä näkyy jako itä- ja länsisuomalaiseen kansanluonteeseen. Itäsuomalaiselle on itsestäänselvää viedä tuliaisia ja myös ruokkia vieraansa viimeisen päälle. Mielellään vielä antaa eväitä mukaan kotimatkalle. Itäisen perimän omaava vieras sekä vie runsaat viemiset, että osaa nauttia tarjotusta vieraanvaraisuudesta.

Länsisuomalainen taas voi käyttää jopa lähes tuntemattoman ihmisen vieraanvaraisuutta hyväkseen yöpymällä pari yötä ja syömällä useita aterioita ja silti pitää parin euron tuliaista liian kalliina. Toisaalta länsisuomalainen isäntäväki voi vieraiden saapuessa kysyä, että toitteko omat lakanat. Tämä on Itäsuomalaiselle sama, kuin toivottaisi jatkamaan matkaa saman tien.

Sama jako muuten näkyy siinäkin, kutsuuko vieraan, lapsen tai aikuisen, seuraksi ruokapöytään vai jättääkö nälissään seuraamaan vierestä muiden ruokailua.

Kyllä länsi-suomalainen osaa olla nuuka, olen monesti ihan pöllämystynyt. Eivät kaikki tietysti, löytyy myös vieraanvaraisia länsi-suomalaisia. Omien lakanoiden vieminen on yksi oudoimmista tavoista mitä tiedän, jotkut siis ottavat ne mukaan pyytämättäkin.

Vierailija
32/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä kippoja, kukkia ja pullapitkoja pitää raahata aina mukanaan? Ihminen osaa varmasti ostaa itse mitä tarvitsee. Kahvia ja pullaa saa kun menee vieraisille, joten kohteliasta on niitä tarjota myös omassa kotonaan.

Ymmärrän että viedään esim. rotinoita, tai jos tietää toisen sairaaksi/varattomaksi/tms. Muuten en kyllä ymmärrä, että miksi niitä tuliaisia kärkytään. Edelleen siis olen kiitollinen jos joku joskus jotain tuo, mutta en oleta mitään. Se on mielestäni sitä oikeaa vieraanvaraisuutta.

Sama juttu kun käyt itse ulkomailla. Kotiinpalatessa ovella on jonossa ihmisiä odottamassa tuliaisia. Kun tein päätöksen, että kenellekään en tuo mitään, niin lomareissut muuttuivat astetta rennoimmiksi. Jos joku haluaa välttämättä vaikkapa marokkolaisen kynttiläkipon, niin tilatkoonsa sen netistä. Mikään ei ole niin rasittavaa, kuin juosta jokaisena lomapäivänä kaiken maailman kuppien, hajuvesien ja korujen perässä. Lentokentältä tietysti vielä karkit ja alkoholit.

Vierailija
33/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pahastuu. Ennen oli helppoa, kun saattoi viedä tuliaisiksi paketin Presidentti-kahvia ja kukkakimpun. Nykyisin ei enää tiedä, millainen kahvinkeitin kyläpaikassa on ja millaista kahvia juovat eikä sitä, millaiset leikkokukat aiheuttavat allergiaa. Moni karttaa sokeria kuin ruttoa, Edamia ja Emmentalia jokainen ostaa itse ja muista juustoista taas et tiedä, mistä tykkäävät ja mitä inhoavat. Alkoholi on ihan suunnaton virhe, jos isäntäparilla jommalla kummalla on alkoholiongelmaa tai ahdasmielinen suhtautuminen alkoholiin. Oman alan ajankohtaislehdet luetaan yleensä työpaikalla. Joillekin lapsille ei saa antaa mitään karkkia eli sekin on väärä valinta. Hoksauspelit on ihan jees, mutta ei voi tietää, mitä pelejä kyläpaikasta jo löytyy. Turha viedä sellaista, joka perheen lapsilla jo on. 

Tuliaiset sinällään on ihan kiva  juttu, mutta oikean valinta runsaasta valikoimasta ja saajan mieltymysten tietäminen hankaloittaa asiaa. 

Vierailija
34/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan tässä vielä näkyy jako itä- ja länsisuomalaiseen kansanluonteeseen. Itäsuomalaiselle on itsestäänselvää viedä tuliaisia ja myös ruokkia vieraansa viimeisen päälle. Mielellään vielä antaa eväitä mukaan kotimatkalle. Itäisen perimän omaava vieras sekä vie runsaat viemiset, että osaa nauttia tarjotusta vieraanvaraisuudesta.

Länsisuomalainen taas voi käyttää jopa lähes tuntemattoman ihmisen vieraanvaraisuutta hyväkseen yöpymällä pari yötä ja syömällä useita aterioita ja silti pitää parin euron tuliaista liian kalliina. Toisaalta länsisuomalainen isäntäväki voi vieraiden saapuessa kysyä, että toitteko omat lakanat. Tämä on Itäsuomalaiselle sama, kuin toivottaisi jatkamaan matkaa saman tien.

Sama jako muuten näkyy siinäkin, kutsuuko vieraan, lapsen tai aikuisen, seuraksi ruokapöytään vai jättääkö nälissään seuraamaan vierestä muiden ruokailua.

Kyllä länsi-suomalainen osaa olla nuuka, olen monesti ihan pöllämystynyt. Eivät kaikki tietysti, löytyy myös vieraanvaraisia länsi-suomalaisia. Omien lakanoiden vieminen on yksi oudoimmista tavoista mitä tiedän, jotkut siis ottavat ne mukaan pyytämättäkin.

Meillä viedään usein lakanat, mitä läheisempi kyläpaikka, sitä varmemmin. Tämä ei ole mikään vieraanvaraisuus/kursailu/nuukailukysymys vaan ihan käytännön juttu ja myös ekologinen kysymys. Jos lakanaa ei ole mukana, se toki tarjotaan. Mutta jos minä suhautan autolla pihasta pihaan siskolleni yöksi, on nopeampaa ja pyykkitehokkaampaa napata omat mukaan. Saatan kaapata sängyistä peitotkin, repikääpä siitä. Mutta tässä tosiaan näkyy läheiset suhteet, voisi verrata vaikka siihen että itse kävisi mökillään. Riippuen tilanteesta, joskus on käytännöllisempää viedä kotoa kamaa mukanaan kuin käyttää erikseen perillä olevia tavaroita.

Vierailija
35/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pahastuu. Ennen oli helppoa, kun saattoi viedä tuliaisiksi paketin Presidentti-kahvia ja kukkakimpun. Nykyisin ei enää tiedä, millainen kahvinkeitin kyläpaikassa on ja millaista kahvia juovat eikä sitä, millaiset leikkokukat aiheuttavat allergiaa. Moni karttaa sokeria kuin ruttoa, Edamia ja Emmentalia jokainen ostaa itse ja muista juustoista taas et tiedä, mistä tykkäävät ja mitä inhoavat. Alkoholi on ihan suunnaton virhe, jos isäntäparilla jommalla kummalla on alkoholiongelmaa tai ahdasmielinen suhtautuminen alkoholiin. Oman alan ajankohtaislehdet luetaan yleensä työpaikalla. Joillekin lapsille ei saa antaa mitään karkkia eli sekin on väärä valinta. Hoksauspelit on ihan jees, mutta ei voi tietää, mitä pelejä kyläpaikasta jo löytyy. Turha viedä sellaista, joka perheen lapsilla jo on. 

Tuliaiset sinällään on ihan kiva  juttu, mutta oikean valinta runsaasta valikoimasta ja saajan mieltymysten tietäminen hankaloittaa asiaa. 

Ei siitä kukaan pahastu, mutta ei varsinaisesti erityisemmin ilahdukaan. Maailmanaikana kun kaikilla on kaikkea, on ihmeellistä pitää kiinni halusta viedä jotain kaupasta saatavaa mukanaan, ja sitten ihmetellä marttyyrina kun vastaanottajalla ei ole sille tarvetta.

Vierailija
36/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitkos sinä ollut onnellinen jos minä olisin tuonut sinulle Suomesta tuliaiseksi naisen paskaa tuliaiseksi ja pissapullon, jonka olisin sitten kaatanut sinun päällesi? Siinä olisit sitten haissut pissalle ja paskalle ja ei olisi ollut miellyttävä vierailu kenelläkään. Kannattaa miettiä mitä toivoo.

Vierailija
37/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään se mentaliteetti, että käytetään ulkomailla asuvia sukulaisia/ystäviä loma-hosteina jatkuvasti on raivostuttava. Itse olemme mieheni kanssa asuneet useammassa paikassa eri maissa. Olemme pitäneet hyvin matalaa profiilia ja pidättäytyneet kyläilykutsujen esittämisestä, sillä emme halua toimia hotellina/matkaoppaina/viihdyttäjinä kavereille, jotka tupsahtavat keskelle arkeamme lomailemaan. Emme vaan yksinkertaisesti jaksa sitä rumbaa, kun lomailijoita olisi tulossa tasaiseen tahtiin pitkin vuotta ja oikeasti se hostaaminen käy ihan työstä, vaikkei sen suurempia paineita asioista ottaisikaan. Oma lähiperhe tietenkin eri asia, ovat kyllä tervetulleita. Eräs kaverini totesi, että tykkää lomailla ulkomailla asuvien kavereiden luona juuri siksi, ettei tarvitse itse nähdä vaivaa loman suunnittelemiseksi. Hohhoijaa. Pysykää Suomessa tai järkätkää itse omat lomanne.

Vierailija
38/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitkos sinä ollut onnellinen jos minä olisin tuonut sinulle Suomesta tuliaiseksi naisen paskaa tuliaiseksi ja pissapullon, jonka olisin sitten kaatanut sinun päällesi? Siinä olisit sitten haissut pissalle ja paskalle ja ei olisi ollut miellyttävä vierailu kenelläkään. Kannattaa miettiä mitä toivoo.

Nämä ovatkin ne kaikkein mieluisimmat tuliaiset Suomesta...

Vierailija
39/39 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään se mentaliteetti, että käytetään ulkomailla asuvia sukulaisia/ystäviä loma-hosteina jatkuvasti on raivostuttava. Itse olemme mieheni kanssa asuneet useammassa paikassa eri maissa. Olemme pitäneet hyvin matalaa profiilia ja pidättäytyneet kyläilykutsujen esittämisestä, sillä emme halua toimia hotellina/matkaoppaina/viihdyttäjinä kavereille, jotka tupsahtavat keskelle arkeamme lomailemaan. Emme vaan yksinkertaisesti jaksa sitä rumbaa, kun lomailijoita olisi tulossa tasaiseen tahtiin pitkin vuotta ja oikeasti se hostaaminen käy ihan työstä, vaikkei sen suurempia paineita asioista ottaisikaan. Oma lähiperhe tietenkin eri asia, ovat kyllä tervetulleita. Eräs kaverini totesi, että tykkää lomailla ulkomailla asuvien kavereiden luona juuri siksi, ettei tarvitse itse nähdä vaivaa loman suunnittelemiseksi. Hohhoijaa. Pysykää Suomessa tai järkätkää itse omat lomanne.

Minä en ymmärrä tätä edes lomailijana. Aivan jäätävä ajatuskin loisia viikko jonkun nurkissa. Eri juttu ehkä nuorena jos kävi vaihtarikaveriaan moikkaamassa, mutta nyt perheellisenä tuollaisesta säädöstä olisi loma kaukana.