Minkälaisia rahanhankintakeinoja teillä on 10-15 vuotiaille? Siis sen ikäisille, jotka eivät vielä pääse oikeisiin kesätöihin.
Yleensä se rahantienaus on kotioloissa. Roskiksen viemisestä en viitsi palkita (sen pitää olla itsestään selvyys), oman huoneen siivouksella saa viikkorahaa. Mutta jos enemmän käyttörahaa kesälle haluaisi, mitä kaikkea olette laittaneet tekemään ja minkälaisella hinnalla?
Itse laitoin 10 vuotiaan eilen keräämään puista pudonneet kävyt ja risut sekä ilmaamaan talikolla nurmikkoa. Tähän meni aikaa vajaa pari tuntia. Sai 10 euroa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaan joku maksaa taloustöistä lapsille? Miksi haluaa kasvattaa lapset väärin? Kotityöt kuuluu kaikille, ihan perusjuttu. Joku aiemminkin mainitsi peruskasvatustyöstä, joks siis jollakin tai joillain hukassa.
No juuri tuon vuoksi että "kotityöt kuuluu kaikille". Jos lapseni lomallaan tekee valtaosan kotitöistä, niin eihän se ole reilua. Eli minä pääsen valmiiseen, puhtaaseen pöytään ja lapsi saa rahaa. Vaihtoehtona olisi että minä ja mies käytettäisiin vapaa-aikaamme kotitöihin ja lapsi vain lomailisi.
Niin, kotityöt kuuluu kaikille, myös vanhemmille koulujen loma-aikoina. Tottakai lapsilla on aikaa tehdä enemmän kotitöitä. Jos huoltavat sen pöydän, niin mielestäni se on vain pieni osa kotitöistä.
Eli jos en halua käyttää vapaa aikaani kotitöihin, minun pitäisi mieluummin ostaa työt vaikka ammattisiivoajalta kuin omalta lapseltani. Vai kuinka? Minusta esim. ikkunanpesusta (2 pv työ) maksaminen lapselle on ihan win-win -tilanne. Ennen ostettiin palvelu yrittäjältä.
Teetkö työajalla kotityöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaan joku maksaa taloustöistä lapsille? Miksi haluaa kasvattaa lapset väärin? Kotityöt kuuluu kaikille, ihan perusjuttu. Joku aiemminkin mainitsi peruskasvatustyöstä, joks siis jollakin tai joillain hukassa.
No juuri tuon vuoksi että "kotityöt kuuluu kaikille". Jos lapseni lomallaan tekee valtaosan kotitöistä, niin eihän se ole reilua. Eli minä pääsen valmiiseen, puhtaaseen pöytään ja lapsi saa rahaa. Vaihtoehtona olisi että minä ja mies käytettäisiin vapaa-aikaamme kotitöihin ja lapsi vain lomailisi.
Niin, kotityöt kuuluu kaikille, myös vanhemmille koulujen loma-aikoina. Tottakai lapsilla on aikaa tehdä enemmän kotitöitä. Jos huoltavat sen pöydän, niin mielestäni se on vain pieni osa kotitöistä.
Eli jos en halua käyttää vapaa aikaani kotitöihin, minun pitäisi mieluummin ostaa työt vaikka ammattisiivoajalta kuin omalta lapseltani. Vai kuinka? Minusta esim. ikkunanpesusta (2 pv työ) maksaminen lapselle on ihan win-win -tilanne. Ennen ostettiin palvelu yrittäjältä.[/quote
Kyllä ostat palvelun perheen ulkopuolelta, jos et käytä vapaa-aikaasi kotityöhön. Edelleen: kotityöt kuuluu kaikille eikä niistä makseta kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se rahantienaus on kotioloissa. Roskiksen viemisestä en viitsi palkita (sen pitää olla itsestään selvyys), oman huoneen siivouksella saa viikkorahaa. Mutta jos enemmän käyttörahaa kesälle haluaisi, mitä kaikkea olette laittaneet tekemään ja minkälaisella hinnalla?
Itse laitoin 10 vuotiaan eilen keräämään puista pudonneet kävyt ja risut sekä ilmaamaan talikolla nurmikkoa. Tähän meni aikaa vajaa pari tuntia. Sai 10 euroa.
Outoa, että mielestäsi kotitöistä (roskien vieminen) ei pitäisi palkita mutta silti palkitset kotitöistä (kävyt, risut yms.).
Vierailija kirjoitti:
Normaaleista kotitöistä ei makseta, viikkorahakaan ei ole riippuvainen näistä.
- saunan siivous
- ikkunanpesu, tästä maksan 10 euroa/ikkuna, 12 euroa jos irrottaa ja puistelee verhotkin
- myöhemmin kesällä marjojen poiminta omista puskista, samoin omenoiden keruu, pudonneiden omenoiden keruu ym. ym.
- erilaiset maalaustyöt ja pienet remontit
- autojen pesu ja sisäsiivous, tämä alkaisikin olla taas ajankohtainen
Kotitöistä ei makseta mutta selvästi kotitöistä silti maksetaan?
Hoitavat naapurustossa lapsia ja koiria. Kotitöistä en maksa senttiäkään, elle se ole jokin aivan ekstratyö.
Poika kaverinsa kanssa keksi sellaisen, että kyttäävät mummoja (ja vaareja) kauppojen ulkopuolella ja tarjoutuvat kantamaan kassin. Eivät siis pyydä rahaa, mutta moni antaa oma-aloitteisesti.
Sitten paikallisella torilla tarjoutuvat viemään laatikot pois ja muutenkin auttelemaan. Moni antaa avokätisestikin vaivanpalkkaa.
Yrittäjähenkisiä ovat :D
14-vuotiaana aloitin lehtien jaon, sitä ennen kävin esimerkiksi sukulaisilla siivoamassa, josta sitten maksettiin vaivanpalkkaa. Kotona tein välillä koko päivän tai pari kestävän suursiivouksen, josta sitten maksettiin.
En maksaisi ihan perustöistä, mutta kyllä kotitöissä on paljon sellaista, mikä ei mitenkään "kuulu" perheen teinille. Esimerkiksi nuorempien sisarusten vahtiminen pidempiä aikoja, puutarhan laitto vanhempien halusta (ei siis haravointi ja kukkien kastelu vaan esim. istutukset ym.) ja isommat suursiivoukset tädin 50-vuotisjuhlia varten tai vaikka kymmenen vuoden irtovalokuvien järjestely menevät sellaisista hommista, jotka ei ole mitään pakollisia peruskotitöitä, jotka kuuluu kaikille. Noi on sellaisia, että kuuluu sille, joka haluaa että asia tulee hoidetuksi, ja jos ei itse pysty tai halua tehdä, maksaa jollekin muulle, joko ulkopuoliselle tai sitten sille teinille.
Vierailija kirjoitti:
Just jotain tommosia extrapihahommia, tai auttaa jotain sukulaista jossain puuhissa ym. Tuon ikäisille mun mielestä 5e/h on ihan jees :)
Jaa että 5 euroa / tunti? Suostuisitko itse tekemään tuohon rahaan yhtään mitään? Tuossa on kysymys orjatyöstä, eikä mistään muusta. Ei ole lainkaan sopiva palkka. Jos lapsi tekee töitä, niin hänelle on maksettava siitä kunnollinen korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt kuuluvat perheen naisille.
Meillä eivät ole niin rahan perään. Minä käyn kaupassa ja ostan mitä tarvitaan. En ole antanut koskaan viikkorahaakaan. Synttärilahjana ovat saaneet sukulaisilta rahaa, eiköhän siinä ole vuoden viikkorahat tulleet samalla.
Ihan hyvä opettaa rahan ansainta jo nuorille,vaikka maksamalla kotitöistä.Onko naapureita joille voisi tehdä jotain pientä,ajaa nurmikon,vahtia lapsia yms.?Tyhjiä pulloja voi kerätä yms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eivät ole niin rahan perään. Minä käyn kaupassa ja ostan mitä tarvitaan. En ole antanut koskaan viikkorahaakaan. Synttärilahjana ovat saaneet sukulaisilta rahaa, eiköhän siinä ole vuoden viikkorahat tulleet samalla.
Näin kasvatetaan jo lapsena ihmiset köyhiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kasvatetaan jo lapsena ihmiset köyhiksi.
Voi olla mutta mistäpä sitä hommaa tyhjästä keksii. Hyvästä todistuksesta on tullu bonusta myös.
Yhteenveto:
- kotitöistä ei saa maksaa, ei mistään, vaikka esim maalaisi koko talon
- hyvistä arvosanoista ei saa maksaa
- ei saa antaa rahaa muuten vaan
Nyt jäi vähän epäselväksi, saiko viikkorahaakaan antaa:D
Vierailija kirjoitti:
Yhteenveto:
- ei saa antaa rahaa muuten vaanNyt jäi vähän epäselväksi, saiko viikkorahaakaan antaa:D
Niinpä!
Mitäs jos vaihtaisi naapurin kanssa teiniä, oma teini pesisi naapurin ikkunat ja naapurin teini meidän.
Vierailija kirjoitti:
Yhteenveto:
- ei saa antaa rahaa muuten vaanNyt jäi vähän epäselväksi, saiko viikkorahaakaan antaa:D
Oliko täällä jotain, että ei saa antaa viikkorahaa tai rahaa muuten vaan? Listasi eka ja toka ovat kyllä kasvatusoppien mukaiset.
parempi jos lapset saisi olla lapsia ees kesäisin, tulee muuten burnoutti
Eli jos en halua käyttää vapaa aikaani kotitöihin, minun pitäisi mieluummin ostaa työt vaikka ammattisiivoajalta kuin omalta lapseltani. Vai kuinka? Minusta esim. ikkunanpesusta (2 pv työ) maksaminen lapselle on ihan win-win -tilanne. Ennen ostettiin palvelu yrittäjältä.