Laskisitko tämän vauvan ensisanaksi
Hankala selittää mutta vauva tuossa 5-6kk vaihteessa alkanut hokemaan koko ajan äittä äittä. Onko tuo nyt vain sattumaa että melkein hokee siis äitiä vai voiko jo osata tarkoittaa äitiä? :D ja tiedän siis että suunnilleen 1-vuotiaana yleensä ensimmäiset sanat "vasta" alkaa tulemaan. :)
Kommentit (14)
Sanooko vauva sanan niin, että tarkoituksella kutsuu sua äidiksi vai hokee muuten vain. Mun 8kk vauva myös osaa imitoida minua eli toistaa mun sanomia sanoja. Sanoi myös eilen äiti ja isi, mutta lähinnä hoki niitä vain itsekseen eli ei kutsu mua luokseen esim. huutamalla äiti. Siksi en vielä ihan laske tuota oikeaksi sanaksi, koska en ole varma onko sillä vauvalle "merkitystä" vai hokeeko muuten vain.
Nimenomaan toi että tarkoittaako sillä sanalla jotain. Mulla vauva osottaa autoa aina sellasen nähdessään ja sanoo "ayyyyyy", joten lasken tuon sanaksi, vaikka se ei nyt varsinaisesti sitä sanaa muistuta :D Ottaa myös korvastaan kiinni ja sanoo "kovvvvvvv"
Esikoinen alkoi 8 kuisena sanomaan äi-ti kun näki mut. Sanoi myös ei ja en ja pudisteli päätään kun kielsin koskemasta johonkin tai kysyin jotain. Ennen näitä sanoi äittä ja tätätä, joita en laskenut sanoiksi. Eka sana oli äiti :)
Juuri tuota itsekin tarkoitin 2 kommentoija. :) Eli mietin että osaako tarkoittaa juuri minua sillä hokemisella. Monesti kyllä hokee ja katsoo minua tai sitten jos on ryöminyt jonnekkin kauemmas niin silloin myös alkaa hokemaan ja tavallaan itselle tulee sellainen olo, että etsii minua kun en satu vaikka olemaan näköpiirissä. :D mutta siltikin mietityttää että voiko jo osata tietoisesti tarkoittaa minua sillä vai onko vain kuullut sitä sanaa paljon ja siksi käyttää oppimaansa :)
-ap
Meidän vauva sanoi "kapardi kapardi" mutta ei pyytänyt kolaa. Tarkistin muistiinpanoista.
Mun mielestä ensimmäinen sana on vasta se, minkä lapsi ääntää oikein.
Meidän vauva sanoi tänä aamuna ensisanoikseen, että jörnitäänkö? Ikää sillä on 32 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ensimmäinen sana on vasta se, minkä lapsi ääntää oikein.
Ei, kun se millä on selkeä ja pysyvä merkitys. Vaikka esim. 'amppu', jos lamppu kiinnostaa ja sitä on lapselle usein nimetty, lapsi sitten oma-aloitteisesti osoittaa lamppua ja nimeää sen. Tai 'utti', jos sana on tutti, tai tuo 'äittä'. Tämä ei muuten ole mielipidekysymys.
Itse olin 1 v neuvolassa, että ai, voisiko tuon ikäinen jo sanoa jotain. Kaksivuotiaana lapsellani oli noin 10 sanaa käytössä, mikä on siis vähän ikäisekseen. Eli ei ollut kyse siitä, ettenkö äitinä olisi tuntenut vauvaani ja tunnistanut, jos hänellä olisi jokin sana ollut. Lapseni vain oppi myöhään puhumaan (kouluiässä puhuu kyllä, harrastaa näytelmiä, pitää esiintymisestä).
Ja toisin päin: arvelen, että ap:n lapsi oppii puhumaan varhain, tapailee jo sanoja. Jos tuo ei varsinainen ensimmäinen sana olisikaan, se tulee varmaan pian.
Lapseni sanoi kolmen kuukauden ikäisenä selkeästi "housut", kun olimme vaihtamassa vaippaa ja vaatteita. :D Eihän tuo hänen ensimmäinen sanansa ollut, mutta hauska sattuma kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva sanoi 4 kk iässä "ämmäää". Totta kai se oli lyhenne äidinmaidosta ja vauvani siis oppi puhumaan ensimmäiset sanansa tuolloin. Taitaa olla sun muksu jo vähän kehityksestä jäljessä, mutta eiköhän se vielä joku päivä opi puhumaan. :)
Mikä ihmisiä oikeasti vaivaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva sanoi 4 kk iässä "ämmäää". Totta kai se oli lyhenne äidinmaidosta ja vauvani siis oppi puhumaan ensimmäiset sanansa tuolloin. Taitaa olla sun muksu jo vähän kehityksestä jäljessä, mutta eiköhän se vielä joku päivä opi puhumaan. :)
Mikä ihmisiä oikeasti vaivaa? :D
Totta. :D
Ensisana on ensimmäinen merkityksellinen sana, jonka lapsi tuottaa johdonmukaisesti. Äänteellisellä ilmiasulla ei ole niinkään merkitystä vaan tärkeämpää on se, yhdistääkö lapsi sanan ja sen merkityksen toistuvasti oikeaan asiaan. "Äittä" on sinänsä hankala sana, että se muistuttaa muutenkin lapsen luontaista jokeltelua ja sen tuottaminen voi siis olla täysin sattumaakin. Suosittelisin AP:ta tarkkailemaan, missä yhteyksissä lapsi sanan tuottaa ja osaako hän yhdistää sen merkityksen juuri sinuun. Kertomasi perusteella on vielä mahdoton sanoa, onko kyseessä ensisana vai "pelkkää" jokeltelua (joka muuten sekin on lapsen kielellisen kehityksen kannalta erittäin tärkeää, eli sitä ei pidä väheksyä). Vaikka keskiverto ensisanojen ilmaantuminen tapahtuu n. 10-12 kk iässä, tässä asiassa on suurta yksilöllistä vaihtelua ja nuorimmat merkityksellisiä sanoja tuottavat voivat olla vasta puolivuotiaita.