HUHTIKUISTEN uusi viikko!
Kommentit (46)
ikävä kyllä mun kokemus 3 lapsen kanssa ja päiväkotityöntekijänä on se, että rutiinit luovat turvaa lapsille. Meillä ainakin, mitä paremmin lapsi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu sen " rauhallisempi" hän on. Esim mun hoitotyttö on nyt ollut kuukauden verran hoidossa ja nyt on alkanut arki rullaamaan ja neiti suostuu esim. leikkimään hetken, että en ole näkyvissä, koska tietää missä mä olen ja mitä seuraavaksi tapahtuu.
Esim. meidän Elmon iltarutiinit....ja myös isojen poikien on tasan samat joka ilta: Iltapala, iltapesu, hampaiden pesu, pissalla käynti, (isommilla iltasatu), elmolla iltamaito ja tuutulaulu äidin sylissä ja sitten sänkyyn ja hyvää yötä. Suosittelen, meillä on talossa hiljaista kello 20.30 ja pääsääntöisesti iltaitkua tai iltakiukkua ei meillä esiinny, eikä sängyistä nousta :-) Jotkut tykkää nukuttaa lapsen, itse en tällä' pinnalla siihen lukeudu ;-) + mulla on vielä sen tuhat asiaa suorittamatta ennenkuin itse olen valmis sänkyyn ;-)
Samaa suosittelen arjen kaaoksen hallintaa ( ja kyllä....mä olen pedantti, mitä tulee järjestykseen ja siivoukseen ;-) Eli ne samat pyykit koneeseen, pyykit ulos litanniat, astioiden korjaus pois jo ruoan teko vaiheessa ( siis käytetyt), jokaiselle tavaralle oma paikka ( niin, että myös mies ja lapset sen tietävät;-)), lasten valjastus kotitöihin....heti kun siihen kykenevät etc. Meillä esim pojat laittavat likaiset vaatteet itse pyykkikoriin ja vievät astiansa tiskialtaaseen, laittavat takit naulakkoon ja kengät telineeseen ulkoa tultaessa, korjaavat lelut leikkien jälkeen ( ei toki aina) etc.
No joo se siitä paasauksesta, pitäisköhän liittyä marttaliittoon ;-)
Elmosta sen verran, että Elmo ei vieläkään ryömi, eikä konttaa ja pikkuhiljaa alan huolestumaan. Lattia " treenejä" vedetään päivittäin ja herran pinna kestää sen 5-10 minuuttia ja sitten riitti. No se tuleee, mikä on tullakseen, eli mennään sitten fysioterapiaan, jos tuon herran mopo ei lähde liikkeelle.......
mutta nyt lähti tämän äidin iltatouhut liikkeelle, joten moips
Nyt iski sitten puheripuli.
Mallu: hui! Helkaa saa kans jatkuvasti vahtia syöttötuolissa, se nousee siinä seisomaan ja on myös saanut keikutettua triptrappia. En käsitä miten, kun se tuoli on niin tukevan oloinen. Mun sisko sai kans pienenä lievän aivotärähdyksen kun oli ponnahtanut seisomaan syöttötuolissa ja tippunut sieltä. Nuo kopsut vaan tapahtuu aina niin silmänräpäyksessä, että vaikka kuinka ois vieressäkin niin ei aina ehdi ottaa koppia.
Onko muilla haitannut kesäaikaan siirtyminen rytmejä? Meillä on mennyt pari päivää jotenkin tosi hankalasti, syömisistä ei tuu mitään eikä päiväunistakaan tule mitään. Tästä ja töihin menosta ja Vaakamomin rutiinipaasauksesta ja Amandan unettomasta päivästä tuli mieleen G:
**Kuinka laitatte lapsen päiväunille?**
Meillä päiväunet on edelleen ongelma, minä en oikein saa niihin mitään järkevää rutiinia (joka toimisi), paitsi tissin :( Mutta sekään ei taida enää toimia sitten kun tyttö menee hoitoon. Vaunuihin tyttö kyllä nukahtaa, muttei nuku niissä jos vauhti lakkaa, pitäis siis tehdä kahden tunnin lenkki että tulis kunnon unet... Sänkyynsä tyttö ei päivällä jää millään, se on ihan hirveetä huutoa ja pyörimistä. Pitäis varmaan olla pimennysverhot.
Loppu tältä erää.
Käsittämötöntä! Errj:n galluppiin siis. Meillä on nyt kuukausia ollut suunnilleen minuutilleen samat rutiinit (siis siitä asti kun A siirtyi yksiin uniin). Olen laittanut klo 12:30 yhteisen lounaan jälkeen vaunuihin Amandan ja sinne on pienen hytkyttelyn tuloksena nukahtanut. En voi ymmärtää mikä tänään mättöi (oisko kesäaika vaikka yritin vähän sovittaa). Laitoin sinne vaunuhin ja A vaan kukkuu ja höpisee ja nauraa ja sitten alkaa tämä seisoskelu (mikä ei sekään ole uusi taito että siksi harjottelis). Ei siitä mitään tullut. Yritin vielä myöhemmin kolme kertaa uudestaan mutta tuloksetta - tai siis edellä kuvatulla tuloksella. En tiedä, tänne tuli kevät viikonloppuna eli lähenteli 20 astetta kun tähän asti on ollut vaan muutama plus-aste. Olisko Amandaa hämännyt se ettei olllut sitä paksua talvivarustusta päällä?
Rutiineista vielä sen verran että mäkin olen huomannut että mitä samanlaisemmat rutiinit ja vähemmän " tapahtumia" sen paremmin menee. Meillä onkin (ihan tahattomastikin) joka päivä about toisensa kopio... lapsille kieltämättä varmaan hyvä mutta ÄITIÄ tämä ryydyttää. Mekin pyritään siihen että kaikki lapset nukkuu klo 20:30, tulisin varmaan mielenvikaseks jos ei päivässä olis yhtään hetkeä aikuisten kesken tai yksikseen. Sitten kun on ollut illalla pari tuntia omissa oloissa niin onkin jo kauhea ikävä =) Toisaalta tuli kyl mieleen että musta on varmaan nuoruuden spontaanius tooodella kaukana että ehkä mäkin aloitajusesti kuitenkin tykkään rutiineista...
Mies tuli just esikoisen vanhempainillasta ja näyttää tossa loukkaantuneelta kun ei oo vielä päässyt kertomaan. Puheenvuoro siis hälle nyt. Teille kaikille hyvät yöt!
huh huh, paatos toiden suhteen on tehty. Sain siis todella sopivan ja kaikinpuolin hyvan ja joustavan tyon joka alkaisi heti. Mina kun putkiaivona olin jo totuttautunut ajatukseen etta voin olla kotona ja suomessa paljon kesalla niin enhan voi kelkkaa noin vana kaantaa. Ehdotin siis niille etta alottasin syksylla - katotaan mita vastaavat. Tod nak paikka menee ohi ja etin sitte muuta. Potkin ehka syksylla itteani mutta en vaan pystynyt tekemana vaistoani vastaan.
Nukkumisesta: meilla myos Anna nukkuu enemman tai vahemman rutiinissa. Olen mielettoman huono rutiineissa ja vihaan niita mutta kylla Anna yleensa nukkuu aamu-unet n. tunti heraamisen jalkeen ja nyt on muutamana paivana nukkunut 12-14 unet. Ennen ei ikina nukkunut 30minsaa kauempaa joten ihan tervetullut muutos. Mutta tuo unijuttu vaihtelee tosi usein, en tieda onko syyna se etta joka paiva on vahan erilainen ja valilla ollaan liikkeella, valilla kotona, valilla vieraita ja vilsketta ja harvoin hiljasta ja rauhallista. Oisinkin tyytyvainen ku aina tietasin millon nukkuu ja kuinka kauan - pystynkohan saatelemaan sita.
Vaakamomilta hyvia vinkkeja, olenkin ajatellut valjastaa Annan laittamaan lelut koppaan illan paatteeksi, tiskaamaan yms. Koskahan esim lelujen keraamista voi harjotella etta lapsi tajuaa sen?
Huuto - moi
Täällä taas mussutan kahvia ja pullaa, järkyttävää! No, kokeilin Lauran synttäreitä varten yksiä appelsiini-rahka-pullia, ja pitihän niitä sitten maistaa.. vai mitä?
Kiitos ryytymyskeskusteluun osallistuneille! Olen kyllä samaa mieltä mm. Vaakamomin ja Kentin kanssa siitä, että lapselle samanlaisina toistuvat päivät ovat varmasti parhaaksi. Mutta kuten Kent sanoi, äitiä joskus kyllästyttää! Onneksi omalta osaltani kyse taisi olla taas, ainakin osittain, pms:stä, joka on tainnut mennä tältä erää ohi (toivottavasti). Mutta Vaakamom auttoi kyllä asiassa toteamalla (omin sanoineni tulkiten), että ne hommat vaan täytyy tehdä, piste. Kiitos siis, jälleen kerran! Tänään olen taas pystynyt paremmin asennoitumaan asiaan niin.
Mallu, toivottavasti H on jo normaalikunnossa ja sinäkin toipunut säikähdyksestä! Kyllä tuollaiset säikäyttää. Meillä kävi vähän aikaa sitten kanssa aika " läheltä piti" -tilanne. Parvekkeellamme oli sinä päivänä ihan liian kuuma nukkua, joten sain huijattua Lauran nukkumaan sisälle vaunuihin. Tunnin kuluttua makkarista kuului pientä juttelua ja o n n e k s i menin sillä kertaa heti katsomaan, mitä siellä touhutaan. Tyttöhän oli noussut vaunuissa seisomaan ja nojaili vasten työntöaisaa! Säikähdin ihan hulluna! Ei olis varmaan montaa sekuntia mennyt ennen kuin vaunut olisivat kaatuneet ja Laura naamallaan niiden alla! Huoh.
Errj, sinähän kyselit taannoin muiden imetyssuunnitelmista. Mä en oikein osaa sanoa siihen paljoakaan, en tiedä milloin lopettaisin. Vähintään taidan imettää niin kauan, kunnes nähdään miten lehmänmaito sopii Lauralle ja tyttö voisi sitten siirtyä äm:sta suoraan tavan maitoon. Parin viikon ajan Laura tosin pureskeli mua siihen malliin, että imetyksen lopettaminen ei tuntunut yhtään surulliselta ajatukselta : ), mutta nyt paikat ovat parantuneet ja imuotekin on parempi.
Kysyit (Errj) myös lempiaiheestani päiväunista! Meillä ne menee nykyisin aika kivasti. Yhdentoista aikaan syödään ruoka, sitten vaihdan vaipan, imetän ja puen univaatteet päälle. Pidän vähän aikaa sylissä ja laulan " Tiitiäinen, metsäläinen..." , ja sitten vien partsille vaunuihin. Monesti Laura on jo imetyksen jälkeen ihan tokkurassa, ja toisinaan ei haluaisi vielä jäädä nukkumaan. Silloin otan takaisin syliin ja tuudittelen taas jonkin aikaa. Kuvio onnistuu lähestulkoon aina, joten osaan itsekin olla aikaisempaa rauhallisempi vaikka laulelua jatkuisikin esim. varttitunnin ajan. Unet on taas muuttuneet aika lyhyiksi - eilenkin Laura nukkui vain 1,5 tuntia, ja ne olivat tosiaan päivän ainoat unet. Tällä hetkellä jännittää, miten kesän lähestyessä käy - partsimme kun on todellakin liian kuuma nukkumiseen.
Jaa mutta nyt mun täytyy palata rutiineihini eli sinne sohvalle lepäämään! : ) Mukavaa päivää teille kaikille,
t. Ompunäiti ja Laura 9.4.
Mallu, olipa ikävä juttu!! Onneksi kaikki kuitenkin loppujen lopuksi kävi hyvin!
Juu, päivät ryydyttää välillä. Tosin tänään Amanda tempasi ja päätti ettei nuku päikkäreitä. Ei siis oo nukkunut mitään, en vaan saa nukkumaan. Leikkii, touhuaa, hyörii, tutkii eikä tunnu väsyttävän tipan tippaa. Voi rasituksen rasitus! Olen onneksi kuitenkin saanut tehtyä puutarhatöitä, imuroitua, siivottua, vietyä talvivaatteet kellariin ja nyt pitäis ruveta tekeen ruokaa. On vaan niin ihana pieni tauko kun tyttö on päiväunilla. No, huomenna sitten taas (toivottavasti)!
Ja että A on jääräpää. Siis jos se ei saa tehdä jotakin mitä haluaa niin hakkaa suunnileen päätään lattiaan, karjuu kurkku suorana eikä lepy millään. Saattaa parhaimmillaan puoli tuntia kiljua, vetää ittensä kaarelle ja on kiukkunen kun se perinteinen ampiainen. Eikä sille kelpaa MIKÄÄN korvaava toiminta, korvaavat lelut tai mikään, vaan juuri se mitä nyt millonkin halusi tehdä. Sitten pitäis ite saada sukat jalkaan ja takki päälle... Eikä suostu Amanda tajuamaan että 11-kuisen motoriikka ei kertakaikkiaan riitä noihin toimintoihin.
Nyt täällä alko sellanen huuto kolmesta tuutista että mä hajoon ja lähden!