Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v pyöräili ojaan kun pläräsi älypuhelintaan, olenko natsiäiti jos kiellän puhelimen pyöräillessä?

Vierailija
18.05.2017 |

Otin asiaa alustavasti puheeksi ja sain vastaukseksi kitinän "no kyllä kaikki muutkin" pelottaa että pyöräilee seuraavaksi auton alle.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä pysty vahtimaan, turha kielto joka ei vaikuta. Mä alan olla henkilökohtaisesti todella kypsä näihin kännyhortoilijoihin, niitä riittää kaikkiin ikäluokkiin. Kyllästyttää ja ärsyttää ajatella muiden puolesta esim. liikenteessä. Älypuhelin vaikuttaa vievän kaiken arkiälyn ja ympäristön huomioimisen.

Vierailija
2/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi pelkäät olla "natsiäiti" ja asettaa rajat, kieltoja? Toisaalta, voihan antaa oppia virheistään ja katsoa kuinka fiksu on ennenkuin tajuaa pitää sen kännykän taskussa ajaessa. Tyhmät nykylapset, vanhemmat ja provot...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään kiellä! Ja varmuuden vuoksi takavarikoi pyöräilykypärä, vaikka eihän se teidän lyyli-kyllikki sellaista päähänsä ole koskaan laittanutkaan! Poista vielä pyörän kello tangosta ja opeta lapsi ajamaan kovaa ja hiljaa edessä kulkijoiden ohi. Varsinkin jos edessä kulkee koira.

Ja punaisia valoja risteyksessä ei noudata kuin joku maalaisjuntti, sinne vaan reippaalla vauhdilla sekaan, kyllä ne autot väistää.

Vierailija
4/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiellä, vaan valista. Kannattaa myös miettiä, että olisiko järkevää hankkia pyörään kännykkäteline ja olisiko lapsi sellaista kiinnostunut käyttämään. Silloin on ainakin molemmat kädet ohjaustangossa, vaikka puhelinta katsookin. 

Vierailija
5/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kiellät! Seuraavalla kerralla tenava ei ajakaan ojaan vaan auton alle... 

Vierailija
6/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sulla tuo vanhemmuus vähän hakusessa? Että pelkäät olevasi ilkeä äiti, kun yrität suojella lastasi onnettomuuksilta kieltämällä hetkeksi jonkun asian, jota lapsi haluisi tehdä? Ja pelkäät että tästä lapsi saa traumoja ja kärsii suunnattomasti, kun hänen (lapsen) mukaan ja kokemuksella kaikki muut saa jotain tehdä??

Nyt ekana yrität istua hiljaa paikallasi ja  miettiä, mikä on vanhemman rooli? Mikä on tärkeä tehtävä siinä? Sitten ehkä vähän käytät jopa aikaa netissä siihen, että tutustut  lapsen ikätason ajatteluun: minkä verran osaa ajatella seurauksia, minkä verran pystyy havainnoiman esim. liikennettä, minkä verran pystyy ajattelemaan loogisesti ja minkä tasoisia asioita?

Sitten kun nämä asiat olet saanut itsellesi selväksi, voit alkaa pohtimaan tätäkin ongelmaa uudestaan: Pitääkö sinun aikuisena ja vanhempana pystyä tekemään lapsesi puolesta sellaisia päätöksiä joihin hän ei itse vielä pysty? Pitääkö sinun pystyä ne hänelle sanomaan ja selittämään sillä tavala että hänen ikäisensä sen tajuaa? Vaikkapa hyvinkin yksinkertaisilla ja yksiselitteisillä ohjeilla? Esim:" Et saa plärätä liikenteessä samaan aikaan puhelinta, kun ajat pyörällä." Ja jos näyttää ettei sinulla ole auktoriteettia, eikä lapsi kuuntele sinun ohjeitasi pätkääkään, asetat ehdon/rangaistuksen joka seuraa jos määräystäsi ei noudateta.

Tässäpä sulle aikamoista pähkinää purtavaksi. Onnea matkaan.

Vierailija
7/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tuo sääntö siitä saakka kun älypuhelimet saivat (14- ja 16-vuotiaat) ja molemmat uskovat koska ovat fiksuja nuoria. Et ole natsiäiti.

Vierailija
8/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kieltohan löytyy laista:

Lain mukaan kännykän ohella myöskään radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen. Häiritsevän käytön kielto koskee kaikkien ajoneuvojen kuljettajia, myös pyöräilijöitä.

Vierailija
9/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kysyt tällaista. Lapsihan vaarantaa itsensä.

Vierailija
10/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nykyään ei lapsilla oikeasti mene jakeluun mikään asia. Kantapään kautta oppinee sitten kun jää auton alle tai törmää pahasti johonkin.

Vierailija
11/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat tehdä ihan kaikkea, mihin kokevat olla kykeneviä. Saa keinua itse ja mennä liukumäestä alkuvaiheessa.

Puuhun saa kiipeillä ja lähteä ratikalla toiseen kaupnginosaan kuusivuotiaana, jos vain haluaa. 

Oppii tuntemaan omat rajansa, harva kuolee tai edes loukkaantuu. Silloin, kun saa ihan itse määritellä, missä mennään, niin lopputulema turvallinen. 

Aikuisia ja terveitä ovat. 

Vierailija
12/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillari pois. Parempi plärätä kännykkää kävellen kuin pyöräillä ilman kännykkää. Jos koulumatkalla sattuu onnettomuus, on hyvä olla puhelin, jolla soittaa apua.

Vierailija
13/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset saavat tehdä ihan kaikkea, mihin kokevat olla kykeneviä. Saa keinua itse ja mennä liukumäestä alkuvaiheessa.

Saavatko he myös kiduttaa kissoja, kaataa hautakiviä ja varastaa kaupasta karkkia?

Puhelimen käyttäminen ilman hands freetä on laitonta myös pyöräillessä.

Vierailija
14/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa se on laissa kielletty. Puhelimen käyttö ajoneuvolla ajaessa ja pyörä on ajoneuvo. En keksinyt tätä itse, vaan kerran paikallisradiossa joku poliisi mainitsi näin. Kännykkää räpläävä teinityttö ajoi kerran takaa päin mun päälle, ei kaatunut, mutta katsoi minua vihaisesti kuin olisin ollut väärässä paikassa. 

Vierailija
15/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään ole "natsiäiti". Ei tämä edes ole mikään tiukkuus- tai kilttiyskysymys, vaan ihan perus liikennesääntöihin ja turvallisuuteen liittyvää valistusta, samalla lailla kun suojatien ylittämiseen tai pyöräilykypärän käyttöön liittyvät säännöt. Et varmaan myöskään antaisi lapsesi kävellä punaisia päin ja perustella sitä sillä, että monet aikuisetkin tekee niin?

Sano lapselle, ettei se, että muutkin tekevät sitä, tee puhelimen näpläämisestä pyöräillessä yhtään sen turvallisempaa, ja että sattuihan hänellekin onnettomuus. 

Vierailija
16/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osansa Valtakunnan kannalta sisäistäneet natsiäidit näkivät  velvollisuutensa Fuhreria kohtaan toteutuvan parhaiten synnyttämällä riittävästi poikia 'Johtajalle'...

Vierailija
17/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuhun saa kiipeillä ja lähteä ratikalla toiseen kaupnginosaan kuusivuotiaana, jos vain haluaa. 

Oppii tuntemaan omat rajansa, harva kuolee tai edes loukkaantuu. Silloin, kun saa ihan itse määritellä, missä mennään, niin lopputulema turvallinen. 

Aikuisia ja terveitä ovat. 

Siis saavat kävellä punaisia päin, kävellä moottoritiellä, leikkiä junaradalla yms.

Vierailija
18/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä jäähylle. Auton alle pyöräillessä lähtee henki.

Vierailija
19/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kiellä, vaan valista. Kannattaa myös miettiä, että olisiko järkevää hankkia pyörään kännykkäteline ja olisiko lapsi sellaista kiinnostunut käyttämään. Silloin on ainakin molemmat kädet ohjaustangossa, vaikka puhelinta katsookin. 

Vai kännykkäteline pyörään... kaikkea sitä joutuu lukemaankin netistä. Sillä lapsella on jo ns. kännykkäteline, nimittäin taskut tai ottaa repun selkään. Kännykkää ei tarvitse toljottaa ollenkaan pyöräillessä, vaan keskittyy liikenteeseen, joten kännykkä laitetaan pois kokonaan näkyviltä.

Olisin tyytyväinen, jos tulisi jokin maailmanlaajuinen katkos kännyköiden käyttöön, kun tuntuu ihmisten aivot ja käytös kadonneen täysin noiden myötä. Haahuillaan känny kädessä pitkin katuja ja käytäviä  tyhjä katse silmissä, eikä reagoida enää ollenkaan mihinkään ympärillä olevaan. Sitten ärsyynnytään, jos joku kävelee päin tai naureskelee näille zombeille.

Vierailija
20/52 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin kerran vastaan poikaani, joka oli tulossa kaveriltaan. Poika osaa ja ajaa liikennensääntöjen mukaan ...ainakin kun minä olen matkassa mukana. Nyt hän ajoi minua vastaan molemmat kädet pois ohjaustangolta, ne kädet ja katse kännykässä. Hyvin se ajo silti sujui. Puolustukseksi voi sanoa, että tiellä ei liiku juuri ihmisiä. 

Niin mikäs äiti minä sitten olen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi