Lapsen koulun vaihto Helsingissä kiusaamisen vuoksi
Onko täällä ketään kenen lapsi olisi vaihtanut Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla alakouluiässä koulua? Lapseni on viidennellä luokalla oleva erityislapsi ja häntä on kiusattu esikoulusta asti. Nyt kiusaaminen vain pahentunut todella rajuksi lasten kasvettua isommiksi ja lapsi itkee kaikki illat kun hänellä ei ole koulussa kavereita ja kiusataan. Lasta on haettu erityisluokallekin pitkään, mutta aina on kuulemma jonot niin pahoja, ettei paikkoja ole. Lähikouluihin olen soittanut rehtoreille ja aina on vastaus, että Helsingissä on koulut ihan täynnä, eivät ota oman alueen ulkopuolelta. En enää tiedä mitä tehdä, jotta lapsi pääsisi kouluun, jossa häntä ei kiusattaisi. :(
Kommentit (9)
Muuttakaa!
Tosin kiusaaminen todennäköisesti jatkuu muuallakin, koska kyseessä "erityinen".
Painotettua luokkaa ollaan katsottukin, mutta se alkaa vasta yläkoulussa eli siihen vielä vuosi välissä. Ja muuttaakaan ei haluttaisi, kun meillä kiva koti ihanalla alueella, jossa kaikki lähellä.
ap
Eikö koulussa puututa kiusaamiseen?
Koulunvaihto voisi auttaa. Vaikka paras tietysti olisi, että pääsisi erityisluokkapaikalle. Ikävää ettei järjesty :(
Itse halusin yläasteella vaihtaa toiseen kouluun kiusaamisen vuoksi ja se oli paras mahdollinen päätös.
Oman lapseni (myös erityislapsi) kouluun menoa pelkäsin, mutta onnekseni hän pääsi erityisluokalle ja kiusaamista ei ole esiintynyt.
Koulussa ei puututa kiusaamiseen, vaikka muuta väittävät. Todetaan vain, että niin esiintyyhän sitä, mutta mitään eivät saa aikaan asian suhteen. Ja tosiaan olen yrittänyt saada lasta muihin lähikouluihin, mutta kaikissa sanotaan, että ovat täynnä jo oman oppilaaksiottoalueen lapsista. En tiedä enää mihin kouluun lasta kysyisin, kun koulumatkankin pitäisi olla jollain tapaa järjellinen? Ottaa myös niin paljon päähän Helsingin toiminta, että Suomen suurimpana kaupunkina eivät järjestä lapselle erityisluokkapaikkaa, vaikka monessa muussa kaupungissa sellainen tulisi heti.
ap
Erityislapsihan voi saada koulukyydin. Eli kannattaa selvittää mahdollisuus ja kysellä kauempaakin koulupaikkaa :)
Miten joku yksityinen koulu? Ne voivat valita oppilaansa itse. Esim. HKK.
Kotikouluun vuodeksi ja sitten uuteen yläkouluun.
Oletteko kääntäneet kaikki kivet kiusaamisen lopettamiseksi? Oletteko olleet yhteydessä AVI:oon? Jos koulussa on munaton rehtori, joka ei saa asiaa hoidettua, niin AVI on oikea paikka viedä asiaa eteenpäin! Todella inhottava juttua lapselle - jokainen lapsi, erityinen tai ei, ansaitsee koulun ilman kiusaamista!
Meillä SYK:n erityiskoulu (kielipainotteinen) oli pelastus. Lapsi sai olla oma älykäs itsensä ja hyvä koulussa ilman että siitä kiusattiin