Personal trainer järkyttyi nähdessään, mitä lapsiperhe ostaa syntymäpäiväjuhliin - "Aivan hyvin voi tarjota vesimelonia ja vettä"
Kommentit (59)
Joo hienoja synttäreitä vaan, vesimelonia ja vettä kyytipojaksi. En taida osallistua perse treenarien järjestämiin juhliin.
Kaikkea kohtuudella. Itse ainakin haluan opettaa lapsilleni terveelliset elämäntavat mutta samalla haluan että oppivat nauttimaan elämästä ja syömään myös kohtuudella herkkuja. Ei niitä herkkuja tietenkään tarvitse alkaa ihan pienille antamaan mutta tosiasia on että isompana tulevat niitä maistamaan. Muistan lapsuudesta kun luokallani oli tyttö jonka perheessä ei koskaan saanut herkkuja. Tämän perheen lapset olivat kylällä tunnettuja siitä, että kun pääsivät synttäreille ahmivat kaksin käsin hirveät määrät herkkuja. Jos kotona olisi joskus saanut ja olisivat oppineet syömään herkkuja kohtuudella, tätä mainetta ei varmasti olisi tullut.
Meillä syödään arkena melko terveellisesti: puuroa, mysliä, maustamatonta jugurttia, hedelmiä, erilaisia salaatteja, vihanneksia. Ja tietty ihan tavallista ruokaa. Kotona ei ole juuri koskaan muuta leipää kuin ruisleipää. Makkaraa tai muita eineksiä ei syödä koskaan.
Viikonloppuna saatetaan syödä aamupalaksi pannareita jäätelöllä, kermavaahdolla ja mansikoilla. Lauantaisin saa "paremman ruoan" kanssa limua. Joskus ostetaan irtokarkkejakin, mutta ei mitenkään säännöllisesti. Lapsi keräilee Pez-hahmoja ja saa silloin tällöin ihan viikollakin ehkä yhden uuden täynnä karkkia(8grammaa).
Synttäreille ostetaan ja leivotaan herkkuja. Ne on vain kerran vuodessa.
Ollaan varmaan tosi paskoja vanhempia, kun ei osata pitää tätä mitenkään huonona tapana elää ja syödä. Ja kun ei syödä vihersmoothieita ja ollaan ihan itse tutustutetaan lapsi herkkujen maailmaan. Tai sitten tuon personal trainerin ehkä pitäisi nostaa pää pois sieltä puskasta ja katsella vähän oikeaa maailmaa. On ihan ok syödä herkkuja joskus ja varsinkin synttäreillä. Se taas ei ole ok, että kyttää toisten ostoksia ja arvostelee niitä julkisesti. Ja itse en ihan heti PT:n koulutuksella edes kehtaisi alkaa huutelemaan mitään mielipiteitä julkisesti. Ravitsemustieteitä voi lukea yliopistossa ja tulla sen jälkeen huutelemaan.
Mä en nyt saanut muuta irti tästä kuin, että pt:llä on vuokra maksamatta.
Ihmisen hyvinvointi ei ole vain fyysisten tarpeiden täyttämistä ja fysiikan ylläpitämistä. Puolet hyvinvoinnista tulee psyykkisestä puolesta, joka ei pysy yllä pelkästään fyysisestä puolesta huolehtimalla...
Tuollainen "järkyttyminen" vieraan lapsiperheen synttäriostoksista ja jostain vedestä ja vesimelonikakusta selittäminen kuulostaa mielestäni jo ihan sairaalta obsessiolta. Eri asia olisi järkyttyä jos joka päivä mätettäisi pizzaa ja karkkia limulla. Tällä personal trainer-naisella taitaa ihan oikeasti olla epäterve suhtautuminen ruokaan. En edes viitsi hirveästi suuttua tuosta avautumisesta koska käy jollain tapaa sääliksi tuollainen ortoreksiasta kielivä blogaus. Kuulostaa tekstin perusteella siltä että rouva Peipon maailmassa on vain kaksi tapaa elää - joko vedetään vain vettä parsakaalin kylkeen ja karkkipäivänä herkutellaan karjalanpiirakalla, tai sitten mässäillään roskaruokaa jälkkäreineen joka käänteessä läskit löllyen. En yllättyisi jos lapselle kehittyisi itsenäistymisen myötä obsessio roskaruokaan kun pienenä ei ikinä oppinut tervettä kontrollia herkkujen kanssa. Näin kävi itselleni, meni vuosia opetella herkkuriippuvuudesta ulos.
Mitähän me on tehty väärin, kun kahden sokerihiiren lapsi ei tykkää yhtään karkista, jäätelöstä, limsasta, kekseistä, suklaasta, ei oikeastaan mistään hirveän makeasta. Lapsi on vasta 3-vuotias, mutta suurinta herkkua ovat tummat viinirypäleet, mansikat, miniporkkanat ja myös tuo parjattu vesimeloni. Juustoista tykkää myös, melkein kaikista (edam, raejuusto, leipäjuusto, mozzarella ym).
Hänen juhlissaan ollaan toki tarjoiltu kaikkea perinteistä herkkua, ja hänellekin annettu mahdollisuus maistella, mutta ei vain tykkää. Pillimehu on ehkä se ainoa epäterveellinen herkku mistä tykkää :D No, hyvähän se on ettei turhat sokerit maistu ja muutenkin on tosi mukavaa ja helppoa kun lapsi on ns. arkiruuan suhteen helppo ja syö melkein kaikkea. Ollaankin kyllä alusta asti tarjottu tosi monipuolisesti kaikkea mahdollista kasvista ja hedelmää normiruuan kanssa ja lisäksi, koska myös itse syödään niitä. Mutta etenkin mies on aika hanakka karkkien perään, ja itsekin tykkään leipoa (ja myös syödä)kaikenlaista.
Että on niitä lapsiakin monenlaisia.
Eikö nämä ole vähän jo nähtyjä nämä "näin lihavan kaupassa ja mitä sen ostoskorissa olikaan" -keskustelunaloitukset? Ihan omaa sädekehän kiillottelua ja kohun luomista kohun tähden. Kertoo paljon sekin, että ei käy edes kommenteissa keskustelua lukijoidensa kanssa, ei tarkenna, ei perustele.
Oon ihan satavarma, että Peipon tyyppiset ihmiset löytää yön pimeinä tunteina Mäkkärin autokaistalta. Vai niitä ei taida Lapissa olla..? Blogeissahan kiillotetaan omaa kuvaa, ja harvoin kerrotaan totuus.
Mikä ihmeen fitness? Ihan tavan tallaajalta tuo pt näytti, hieman jopa pullealta. Ja yllätys yllätys - ei ole omia lapsia. Joten se siitä.
Vesimeloni on muuten ihan myrkkyä niille jotka kärsii ärtyneen suolen oireyhtymästä. FODMAPissa täysin kieltolistalla...
Iso osa syömisongelmista johtuu siitä, että arki ja juhla eivät saisi erota toisistaan. Koko aja pitää kytätä, että ruoka on terveellistä eli tuollakin personal trainerilla mahdollisimman prosessoitua. Sitruunamehu 1.5v:n hampaille on suunnilleen sama asia kuin että haluatko kiillevaurioita nyt vai heti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen fitness? Ihan tavan tallaajalta tuo pt näytti, hieman jopa pullealta. Ja yllätys yllätys - ei ole omia lapsia. Joten se siitä.
On sillä yksi lapsi.
"Peipolla itsellään on puolitoistavuotias lapsi, joka syö jo samaa ruokaa kuin aikuiset: aamulla vihersmoothien, sitruunamehua ja inkiväärilientä yhdessä äitinsä kanssa. Kasvikset ovat lapsen suurinta herkkua."
Minä olen kyllä hieman huolissani noin nuoren lapsen sitruunamehun ja inkivääriliemen nauttimisesta kuin jonkun random perheen synttäriherkkuostoksista. Ainakin tulevaisuudessa, kun lapsi on saanut pysyvät hampaat, kannattaa vältellä sitruunamehua/vettä, koska se tuhoo hammaskiilteen usein juotuna ja sitä ei saa enää koskaan takaisin. En ole hammaslääkäri, niin en osaa sanoa tekeekö noi litkut jotain tuhoa hammaskalustossa jo nyt, kun lapsella on maitohampaat, toivottavasti ei.
Millä logiikalla karjalanpiirakat korvais karkkipäivän karkit :D ihan tavallinen arkivälipala
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla karjalanpiirakat korvais karkkipäivän karkit :D ihan tavallinen arkivälipala
No toisia ihmisiä syyllistävän logiikalla tietenkin. Meillä herkutellaan karjalanpiirakoilla, joten kaikki muu on lapsen vahingoittamista.
Itse en personal trainerina ja rabitsemusterapeuttina allekirjoita noin jyrkkää ajattelutapaa, noin jyrkkä ajattelutapa altistaa syömishäiriöille. Siitä olen samaa mieltä että arkena syödään terveellisesti, niin lapset kuin aikuiset ja jätetään ne ranskikset sinne pakastealtaaseen. Liikutaan yhdessä ja leikitään yhdessä. Juhlissa syödään kakkua ja herkkuja, satunnaisesti arkenakin. Pääasiassa on se, mitä syödään suurimman osan ajasta.
Kukaan ei liho yhdestä jäätelöstä kuumana kesäpäivänä rannalla tai satunnaisista perheen yhteisistä herkkuhetkistä.
En kannata karkkipäivääkään koska siitä tulee "pakko saada karkkia koska on lauantai" vaan satunnaisesti, silloin tällöin kun tuntuu siltä.
Elämä ei saa olla pelkkää suorittamista ja pyöriä ruoan ja kaloreiden laskemisen ympärillä.
Mä olen muutamassa asiassa samoilla linjoilla: on älytöntä, että vanhemmat syövät terveellisesti mutta lapsille syötetään epäterveellisiä ruokia.
Samoin meillä lapset syö mielummin vesimelonia kuin karkkia, ja synttärijuhlissä esim. vesimelonihai on ollut hitti - yhtenä osana tarjoilua. On kyllä sen lisäksi ollut niitä poppareita, karkkia ym. mutta olen itse tykännyt tarjota myös terveellisemmän vaihtoehdon.
Toisten kauppareissujen tai synttäritarjottavien kyttäämistä en ymmärrä, eikä mun mielestä karjalanpiirakka korvaa karkkipäivää.
Tosin mun "ideologia" on se, että jos perusruokavalio ja ateriavälit on kunnossa niin herkuttelukin on ookoo. :)
PT:n oma lapsi on vasta 1,5-vuotias, joten kyllähän noin nuori on ollut helppo pitää kaikesta epäterveellisestä syötävästä erossa. Jos ei ole koskaan jäätelöä,karkkia tai makeita leivonnaisia saanut, ei niitä osaa kaivatakaan eikä osaa kiinnittää huomiota siihen, mitä aikuiset laittavat suuhunsa esim. kahvipöydässä.
PT voisi tulla parin-kolmen vuoden kuluttua kertomaan lapsensa ruokamieltymyksistä!
Meillä on aina ollut synttäreillä tarjolla esim. hedelmävartaita ja vesimelonilohkoja, koska omat lapset niitä haluaa. Pari vierasta lasta saattaa niitä ottaa, mutta popparit, jätski ja limpparit häviää kyllä alta aika yksikön. Viimeksi vartaissa oli hunajamelonia ja ne jotka niitä ylipäätään maisteli, eivät edes tunnistaneet sitä hedelmää/ eivät olleet koskaan kuulleetkaan, olin oikeasti hämmästynyt. Meidän lapsille se hedelmähylly on se karkkihylly. Silloin kun pääsevät kauppaan mukaan tutkivat hedelmähyllyn tarkkaan, jos löytyisi jotain uutta, mitä ei ole ennen maisteltu tai jos olisi jotain, mitä ei ole pitkään aikaan syöty. Mutta ei meillä silti nipoteta ja synttäreillä on tarjolla karkkeja ym.