Hoi, työssäkävijät! Voiko kuukaudessa kertyvät pari lomapäivää pitää vaikka joka kuukausi?
Olen itse tehnyt elämässäni vain muutaman kuukauden mittaisia pätkäduuneja ja työharjoitteluja, joten kiinnostaisi tietää, voiko vakipaikassa ollessaan pyytää niin halutessaan vaikkapa kaksi perjantaita vapaaksi joka kuukausi? Monihan haluaa tietty pitää pidemmät kesälomat ja vissiin ihan lainkin puitteissa pitäisi työntekijällä olla oikeus siihen, mutta entä jos joku haluaisikin pitää vaikkapa kaksi pitkää viikonloppua per kuukausi?
Yli vuoden kestäneessä työsuhteessa näitä päiviä kertyy (ainakin nopean googlettelun perusteella) ilmeisesti 2,5/kk, joten olisiko esim. kahden kuukauden lomapäivät mahdollista jakaa niinkin hassusti, että tässä kuussa lunastaa 1 vapaapäivän ja seuraavana 4? Suostuisiko edes peruspomo tällaiseen venkslailuun?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Lomakaudet on määritelty kyllä erikseen mutta on joskus kesälomapäivien siirtäminen talveen esimerkiksi onnistunut. Mutta en ymmärrä miksi työntekijä haluaisi luopua pidemmästä lomastaan ja kunnon palautumisajasta.
No esimerkiksi siksi, että palautuminen on tutkitusti tehokkaampaa, kun lomat pitää pienissä erissä. Kuukauden loma ei tunnu enää missään pari viikkoa töihin palaamisen jälkeen. Tämä on yksi niistä lukuisista asioista, joissa Suomen työelämä on typerällä tavalla joustamatonta. Kyllä työntekijän pitäisi saada itse päättää lomistaan, ellei se sitten häiritse töiden hoitamista jotenkin radikaalisti.
No niin siis:
Lomat kertyvät 1.4.-31.3. Eli esim. 1.4.2016-31.3.2017. Jos olet ollut töissä alle 1v 31.3.2017 sinulle on kertynyt 24 lomapäivää. Jos vuoden tai yli sinulle on kertynyt 30 lomapäivää.
1.4.2016-31.3.2017 välillä kertyneet lomapäivät saa käyttää 2.5.2017 lähtien. Joskus työnantaja antaa käyttää niitä etukäteen mutta tämä on hyvin harvinaista.
Lomia ei siis voi käyttää sitä mukaa kun ne kertyvät vaan vasta lomankertymiskauden (se 1.4.-31.3.) päätyttyä lomankäyttökauden alkaessa 2.5.
Sitten on myös näitä muita sääntöjä (kuten tämä 2 viikon yhtämittainen loma) joita täällä onkin jo mainittu.
Työntekijän itsensä aloitteesta voi tietysti pitää vaikka miten pienissä pätkissä lomansa. Vuosilomalaista tai tessistä ei tarvitse välittää, kukaan ei loman yhtäjaksoisuuden toteutumista valvo ja kun kirjataan näin toimittavan työntekijän aloitteesta ja painavasta syystä, niin mikä jottei. Lomapalkka ja -raha voidaan panna maksuun kerran vuodessa, ja työntekijä sitten pitää lomapäivänsä milloin pitää. Vittuako se ulkopuolisille kuuluu.
Varsinaisen ongelman tuo kikkailu muodostaa vain siinä, jos luulet että voit pitää vuosilomapäiviä vain perjantaisin tai muuna kivana päivänä. Vuosilomapäivistä joka kuudes pitäisi sijoittaa lauantaille tai muulle vastaavalle päivälle, joka on yleensä työntekijän vapaapäivä (sunnuntai ei voi olla vuosilomapäivä).
Riippunee työnantajasta. Jos on jotain tietoa työhyvinvoinnista, ei ketään pakoteta pitämään lomia tiettynä kuukautena tai kautena.
En tiedä muista mutta minulle sopii paremmin jaksamiseen lyhyet pätkät silloin tasaisesti kuin yksi pitkä ja loppu vuosi pelkkää töitä
(tässä ei oikeasti ole mitään järkeä, parhaimpana turistikautena laitetaan putiikit kiinni ! - nähdy monen paikan ikkunassa heinäkuussa..., en tajuu)
Vierailija kirjoitti:
No niin siis:
Lomat kertyvät 1.4.-31.3. Eli esim. 1.4.2016-31.3.2017. Jos olet ollut töissä alle 1v 31.3.2017 sinulle on kertynyt 24 lomapäivää. Jos vuoden tai yli sinulle on kertynyt 30 lomapäivää.
1.4.2016-31.3.2017 välillä kertyneet lomapäivät saa käyttää 2.5.2017 lähtien. Joskus työnantaja antaa käyttää niitä etukäteen mutta tämä on hyvin harvinaista.
Lomia ei siis voi käyttää sitä mukaa kun ne kertyvät vaan vasta lomankertymiskauden (se 1.4.-31.3.) päätyttyä lomankäyttökauden alkaessa 2.5.
Sitten on myös näitä muita sääntöjä (kuten tämä 2 viikon yhtämittainen loma) joita täällä onkin jo mainittu.
Suomessa on todella karmea lähtökohtainen ongelma juuri tässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomakaudet on määritelty kyllä erikseen mutta on joskus kesälomapäivien siirtäminen talveen esimerkiksi onnistunut. Mutta en ymmärrä miksi työntekijä haluaisi luopua pidemmästä lomastaan ja kunnon palautumisajasta.
No esimerkiksi siksi, että palautuminen on tutkitusti tehokkaampaa, kun lomat pitää pienissä erissä. Kuukauden loma ei tunnu enää missään pari viikkoa töihin palaamisen jälkeen. Tämä on yksi niistä lukuisista asioista, joissa Suomen työelämä on typerällä tavalla joustamatonta. Kyllä työntekijän pitäisi saada itse päättää lomistaan, ellei se sitten häiritse töiden hoitamista jotenkin radikaalisti.
Niin totta!!! Säästyttäisi myös siltä, että 40% (jostakin nappasin tämän luvun pari vuotta sitten) suomalaisista ei lomailisi samaan aikaan. Väkipakolla suuri negatiivinen vaikutus talouden kasvuun ja palveluihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin siis:
Suomessa on todella karmea lähtökohtainen ongelma juuri tässä
Ei ole mitään ongelmaa. Luultavasti vain julkisella puolella nipotetaan ja hirttäydytään lakiin ja työehtosopimukseen. Firmoissa sovitaan asiat ja toimitaan sen mukaan ja pyyhitään tessillä perse.
Lomaa pidetään kun on hyvä hetki pitää lomaa, kun ollaan sen tarpeessa tai halutaan se siihen kohtaan. Kirjaukset listoihin voidaan tehdä sitten sen mukaan, että joku tosikko työsuojelutarkastaja sattuu poikkeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän itsensä aloitteesta voi tietysti pitää vaikka miten pienissä pätkissä lomansa. Vuosilomalaista tai tessistä ei tarvitse välittää, kukaan ei loman yhtäjaksoisuuden toteutumista valvo ja kun kirjataan näin toimittavan työntekijän aloitteesta ja painavasta syystä, niin mikä jottei. Lomapalkka ja -raha voidaan panna maksuun kerran vuodessa, ja työntekijä sitten pitää lomapäivänsä milloin pitää. Vittuako se ulkopuolisille kuuluu.
Varsinaisen ongelman tuo kikkailu muodostaa vain siinä, jos luulet että voit pitää vuosilomapäiviä vain perjantaisin tai muuna kivana päivänä. Vuosilomapäivistä joka kuudes pitäisi sijoittaa lauantaille tai muulle vastaavalle päivälle, joka on yleensä työntekijän vapaapäivä (sunnuntai ei voi olla vuosilomapäivä).
Kyllä se kuuluu mm. työsuojeluvaltuutetulle. Työnantaja, joka ei noudata lakia, ei pitkään ole työnantaja.
Aloittajalle vinkki: jos myyt työpanostasi yrittäjänä, niin saat pitää lomasi aivan kuten haluat. Silloin ei mikään lakipykälä tai työsuojeluvaltuutettu ahdistele.
Meillä saa pitää melkein miten vain. Työnantajalla on kova luotto siihen että osaamme katsoa työhön parhaiten sopivan ajankohdan. Kahden viikon loma on pidettävä, siitä ei lain vuoksi voi joustaa, mutta muuten melkein miten vain voi meillä lomansa pitää.
Tässä muuten helpottaisi tosi paljon jos tietäisi suunnilleen millaista hommaa teet. Joissain hommissa iha työn luonne pakottaa toimimaan tietyillä tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Sitten alalle, missä pekkaspäivät. Mulla vuosiloma 30pv + 16-18pv pekkasia. Kesäloma 4 viikkoa, talviloma 2viikkoa (viikko lomaa ja viikko pekkasia) ja loput pekkaset 10-13 päivää varattu esim. pidennettyihin vapaisiin.
T: bussikuski
Kuulostaa ihan hyvältä! Tiedätkö, onko esim. rekkakuskeilla sama homma? Bussikuskiksi taitaisin olla ihan liian epäsosiaalinen, karmaisee ajatuskin etupenkkiin juttelemaan jäävistä vanhuksista, hehe.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluu mm. työsuojeluvaltuutetulle. Työnantaja, joka ei noudata lakia, ei pitkään ole työnantaja.
Aloittajalle vinkki: jos myyt työpanostasi yrittäjänä, niin saat pitää lomasi aivan kuten haluat. Silloin ei mikään lakipykälä tai työsuojeluvaltuutettu ahdistele.
Työsuojeluvaltuutetulle?
Me työntekijät emme ole valinneet keskuudestamme ketään työsuojeluvaltuutetuksi, eikä kukaan siihen hommaan edes halua. Mikäs nyt neuvoksi?
Meillä ei ole valittamista lomasysteemeistä, koska saamme pitää lomamme miten haluamme, kunhan työt tulee tehtyä. Ihan voi edellisenä iltana päättää, että huomenna olenkin muuten lomalla.
Työnantajamme (yrittäjä) on ollut työnantajana jo yli 30 vuotta. Täytyypä alkaa jännätä, jokohan työnantajuus kohta kosahtaa tähän loma-asiaan :D
Kollegani olisi halunnut pitää kesälomansa metodilla viikko vapaalla-viikko töissä jne niin pitkään, että 4 viikkoa lomia käytetty. Tämä pyyntö ei mennyt läpi, vuosilomalaki tosiaan sanoo että pitäisi vähintään kaksi viikkoa olla yhtäjaksoisesti. Eli AP:n idea on tosiaan vuosilomalain vastainen. Se nyt ei sano sitä etteikö jossain paikassa tuohon suostuttaisi, mutta veikkaan että ainakaan yhtään isommissa yrityksissä kovin paljo lipsuta näistä säännöksistä.
Vierailija kirjoitti:
"MutkuMäHaluun" ei todellakaan ole painava syy. Ja vuosilomalain rikkominen tuolla tavalla olisi itsemurha yritykselle. Toisaalta jos on niin tyhmä ettei joko tunne tai viitsi noudattaa yksinkertaisintakaan pykälää, ansaitseekin jo menettää firmansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyykytetty kirjoitti:
Meillä työnantaja määrää etukäteen 4 viikon kesäloman. Ei voi vaihtaa eikä pitää lyhyempää/pidempää. Se on se 4 viikkoa ja ajankohdan määrää työnantaja. Mitään toiveita tai pyyntöjä ei oteta huomioon. Piste. Loput lomasta voi sitten pitää muuna aikana silloin kun haluaa...tavallaan. Työnantaja päättää saatko vai et sitä lomaa pyytämääsi ajankohtaan. Matkojen tilaaminen ei esim. hiihtolomalle onnistu, kun talviloman hyväksynnän saat tietää huonoimmillaan vasta 2 viikkoa ennen loman alkua.
Mikä ala? Sinuna harkitsisin vaihtamista.
- Mä kuvittelisin, että useampassa matalapalkka-alassa on tällainen tilanne. Itse työskentelin aikoinaan vartijana eräässä isossa monipalvelualan yrityksessä (mm. kiinteistönhoito, siivous, rikkaruohojen nyppiminen, catering). Olin toki vain opintojeni ohessa osa-aikaisena, mutta mulle kertyi silti täydet lomapäivät niiden viiden vuoden ajalta.
Mitään vapaatoivevuoroja ei kuunneltu, lomat sai toki toivoa, mutta koskaan en niitä haluamalleni ajalle (saati kuukaudelle) saanut. Muistan kun mulla oli aikoinaan yo-kirjoitukset ja olin ilmoittanut ajallaan päivät, että hei en pääse töihin. Totta kai mulla oli työvuoro suurinpiirtein jokaisen kirjoituspäivän päälle lätkitty. SItten jälkikäteen hirveä vuorojenrukkausrumba yms.
Ja tosiaan ne lomat, et tosiaan voinut suunnitella meneväsi edes kesällä viikonlopuksi festareille, kun työvuorolistat tuli pahimmillaan se 2-3vkoa ennen. Ja muutenkin mikään pidennettyjen viikonloppujen pitäminen ollut ok. Jos sulla olikin listassa vaikka vapaapäiviä, niin ei niitä koskaan pidennetyn viikonlopun yhteyteen myönnetty, vaan ne oli aina ti/ke/to.
Mä olen nykyisin aivan mahtavassa työpaikassa. Toimistovapaiden (palkaton vapaa, lomapäivä, etäpäivä) päivien pitäminen onnistuu ihan omalla ilmoituksella. Meillä luotetaan siihen, että jokainen tietää milloin sen loman voi omien työtilanteiden kannalta parhaiten pitää. Kukaan ei ole tainnut saada koskaan kieltävää loma/vapaapyyntöä. Mulle on edelleen tosi hankalaa ymmärtää tämä, kun aikoinaan monta vuotta tunsit pettymyksiä pettymysten perään.
Ihan neuvotteluasia. Itse pidin määräaikaisen työsuhteen lopulla lomapäiviä siten, että pidin aina yhden päivän viikossa. Tämä oli töiden kannalta parempi järjestely kuin se, että olisin pitänyt ne lomapäivät putkeen.
Toisekseen, jossain tutkimuksissa on havaittu, että jo viikon loma palauttaa hyvin ja toisaalta sitä pidempi loma ei palauta sen paremmin kuin viikon loma. Optimaalisinta siis (työssä jaksamisen kannalta) olisi pitää viikon pituisia lomia ripotellen pitkin vuotta.
Jos työnantaja suostuu siihen, että pitää silloin tällöin päivän lomaa, niin ehdotan kyllä maanantaita perjantain sijaan! Maanantai on tympeä päivä olla töissä ja perjantaina on taas se ihana perjantaifiilis, joten ehkä parempi olla maanantaina lomilla? Itse pidin nuo irtolomapäivät keskiviikkona. Se oli ihan mahtavaa, kun oli vaan pari päivää töitä ja sitten vapaa.
Itse kunnalla töissä, sosiaali- ja terveysalalla. Meillä niitä vuosilomapäiviä voi erikseen sopimalla pitää sen kertymä-ajan aikana, mutta ei koko vuosilomaa. Kesälomakautena on pakko pitää vähintään yksi 2 viikon lomapätkä.
Jos ap olet kiinnostunut epätyypillisistä työajoista, niin katse teollisuuteen! Jossain paikoissa saattaa työt olla 12 tunnin pätkissä kolmena päivänä peräkkäin. Vuoroviikoin ma-ke ja to-la. Joka toinen viikko tuossa välissä on päivän vapaa ja joka toinen viikko on viikon vapaa. Sitten on myös sellaista vuoroa, että tehdään viikonloppuna 2 x 13h yövuorossa ja ma-pe on vapaata.
Laivoilla ollaan tyypillisesti töissä kaksi viikkoa ja kaksi viikkoa vapaalla.
Isossa talossa voi olla vaikeaa mutta pienemmässä firmassa ei yleensä ole mikään ongelma. Eihän se ole kun sopia pomon kanssa. Itse olen välillä vaan sanonut että voisin pitää parin viikon päästä perjantaina lomapäivän, kuukausi sitten kerroin tahtovani yhden viikon rahana mielellään jo keväällä ja sain seuraavassa palkassa kuuden päivän palkan ekstraa. Kesällä olenkin sitten vain kaksi viikkoa lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan neuvotteluasia. Itse pidin määräaikaisen työsuhteen lopulla lomapäiviä siten, että pidin aina yhden päivän viikossa. Tämä oli töiden kannalta parempi järjestely kuin se, että olisin pitänyt ne lomapäivät putkeen.
Jos määräaikainen työ, niin vuosilomalaki ei ole täysin voimassa. Ainakin jos alle vuoden määräaikaisuus. Tällöin lomat joko pidettävä ennen töiden loppua tai sitten maksetaan rahana.
Sitten alalle, missä pekkaspäivät. Mulla vuosiloma 30pv + 16-18pv pekkasia. Kesäloma 4 viikkoa, talviloma 2viikkoa (viikko lomaa ja viikko pekkasia) ja loput pekkaset 10-13 päivää varattu esim. pidennettyihin vapaisiin.
T: bussikuski