****SYYSKUISET UUTEEN VIIKKOON****
Moi!
Tosi pitkään aikaan en ole kirjoitellut, mutta välillä olen käynyt teidän muiden kuulumisia lukemassa =)
Meilläkin tuli 23. pv 6 kk täyteen ja huomenna olis 6 kk neuvola.
Muuten ei ihmeempiä. Syömisistä ollut puhetta, mä imetän keskimäärin 7-8 krt/vrk (yösyömisiä yleensä 1-2). Soseita menee 4 krt päivässä, parhaiten maistuu kasvissoseet, myös puurot maistuu. Hedelmäsoseet tai marjasoseet sellaisenaan ei oikein uppoa, joten yleensä annan niitä puuron seassa tai sitten pikkuisen perunan päälle jälkkäriksi.
2 hammasta alhaalla ollut jo yli kuukauden, joten odottelen jo seuraavia tuleviksi, välillä aika kitinää tällä hetkellä ja yötkin vähän rauhattomampia... Hammashoitolassa käytiin, täällä meillä eka käynti jo tosiaan 6 kk iässä.
Esikoisella tänään kerhopäivä, pitänee mennä touhuilemaan, ettei tule kiirus ;)
Noppis ja poju 6 kk ja tyttö 4 v.
Kommentit (32)
En vähään aikaan ole ehtinyt pinoutua vaikka lukemassa olenkin käynyt mutta jos nyt ehtisi kun neiti päikkäreillä ja tiskit odottaa mutta tuskin ne siitä minnekään karkaa:)
Meillä täytettiin viime viikolla 6kk ja käytiin neuvolassa. Tyttö oli hyvin kasvanut 7515g ja 67cm. Nyt syödään kiinteitä sitte 5krt/pvä ja hyvin maistuu! Eikä kyllä mikään sihtikurkku kun tavallinen kaurapuurokin menee ihan tosta noin vaan!:) Perhepedistä ollaan hitaasti mutta varmasti siirtymässä omaan sänkyyn, ekan unipätkän nukkuu ihan hyvin omassa sängyssä ja tuntuu että loppuyönkin vieressä paremmin nyt kun terkkari sanoi että saa nukkua mahallaan (minä kun aina heräsin kääntämään takas selälleen...)
Maamma78: Kuinka paljon aikaisemmin Elias (toivottavasti menee nyt nimet oikein) on syntynyt? JOs tuntuu että kehityksessä näkyy. Meidän neiti on syntynyt 36+6 eikä häntä ole missään tilanteessa keskosena pidetty, täysiaikaisuuden rajastahan hän tosin jäi vain muutaman tunnin:)
Mielestäni meidän neiti kasvaa ihan omia aikojaan, kääntyy mahalleen mutta ei takaisin selälleen, ei kieri, ei liiku eteen eikä taaksepäin mutta kaikki aikanaan. IStuminen ei myöskään vielä suju, en sitten tiedä onko sukat ja varpaat niin kiinnostavat että niiden takia menee kaksinkerroin:) mutta ei vielä istuteta. Eiköhän tuo ehdi istua vielä vaikka kuinka kauan...ja joku kun puhui niistä suojaheijasteista jotka sivulle tulevat niin meillä neuvolassa sanottiin että ne katsotaan 8kk neuvolassa kun on lääkärintarkastus että silloin ne pitäisi sitten olla jo näkyvissä.
Nyt tämä lahopää ei muista kenenkään nimimerkkejä mutta joku puhui saaneensa lapsen nimellä varustetut tutit ja tuttiketjut. Mistähän niitä voisi saada? tietääkö kukaan? Olisivat kyllä tosi ihanat ja kovasti niitä netistä etsin mutten löytänyt. joten jos jollain vinkkiä mistä sellaisia voisi tilata niin mielelläni otan vastaan!
Eiköhän tässä nyt tärkeimmät kun millään en muista mitä piti kommentoida vaikka juuri luin pinon. No palaan myöhemmin jos muistuu mieleen...
Kuukkeli ja Emilia
Maamma78: Eipä oo sinuakaan näillä palstoilla aikoihin näkynyt! ;) Nooh, ymmärrän. Minäkin harvakseltaan täällä näyttäydyn, ei vaan saa aikaiseksi tai sitten ei jaksa...
Meillä mies on työmatkalla. Lähti tänä aamuna ja tulee torstai-iltana myöhään... Me sitten lasten kanssa tässä kotona palloillaan :) Onhan se vähän outo olo, kun toinen on kokonaan muilla mailla vierahilla, mutta kyllä tää tästä. Pärjätään, piste :)
Keksittiin lasten kanssa aamulla hauska juttu. Alettiin metsästää rasteja :) Kun ei tule muuten kerättyä leluja jne. niin sit lupasin että kun kerää lelut (esim. vaikka legot tai leikkiastiat, merirosvolelut tms.), niin saa yhden rastin. Ja kun on viisi rastia koossa, saa yllätyksen :) No, kummasti lähti lelut häviämään ja koti siistiytymään! ;) Sit jokainen sai kuin saikin viisi rastia kasaan, ja saivat yllätysmunan! Oli kyllä lapsista ja äidistä hauskaa, aivan kuin oltaisiin suuressakin aarrejahdissa oltu! :)
Meillä Topias kasvaa kovaa vauhtia. Iso poika jo. Kovasti meinaa vauvakuume nostaa päätään, kun tuo meidän " vauva" tuntuu jo niin isolta! :) Vaikka vauvahan tuokin vielä on... Mutta kun siskolle syntyi viikko sitten pienen pieni tyttö, niin kummasti se alkaa heti kuumottaa ;) Menkatkin alkoi aikalailla tasan 6kk synnytyksestä, ja olihan niitä jo odotettukin! Mulla on aina tosi pahat PMS-oireet, niin alkoi jo tuntua et pää hajoaa - kolmisen viikkoa on menkat " ollu tulollaan" , ja mielialat tanssii miten sattuu sitten. Huoh! Nyt on heti parempi mieli ja pirteämpi olo, kuin iso kivi laskettu pois sydämeltä, kun alkoi vuoto! Ihmeellistä!
Meillä syödään puuroa, liha- ja kasvissoseita ja hedelmäsoseita rintamaidon kera vaihtelevasti, ja hienosti mennään omilla käyrillä. Ei siis hätää :) Kovasti taitaa pojalla menojalkaa vipattaa, kun peruutellaan minne sattuu ja yritetään konttaamaankin jo. Jääköhän meidän herralla tuo eteenpäin ryömiminen kokonaan välistä, kuten kävi isolle siskolleen aikoinaan!? ;)
Mulla alkaa suu ja leukakin olla taas kunnossa, viikko sitten revittiin viisaudenhammas. Eilen otettiin tikit pois suusta, ja olikin yllättävän kivulias operaatio. Oli ne ompeleet jotenkin kasvaneet kiinni ihoon, niin eivät lähteneet irti. Jätti lääkäri ne sinne ja otti osan vaan ompeleista pois. Kuulemma sulavat sinne aikanaan itsekseenkin...
Tuossa juuri leivoin lasten kanssa, ja nyt on marianne-tiikerikakku uunissa. Namskis! Se ON hyvää! :) Sämpylöitäkin ajattelin leipoa vielä, mutta katsotaas nyt miten se onnistuu kun tuo nuorimmainenkin heräili päiväuniltaan...
Semmosta tänne. Ei ihmeempiä siis.
Jaksamista kaikille ja aurinkoisia kevätpäiviä! :)
Nasu
Olipas kiva lukea maammankin kuulumisia pitkästä aikaa! Tuo istuminen on sitten hassu juttu, meillä muuten erittäin taitava (fyysisesti!) esikoinen oppi istumaan VASTA 8-8½kk iässä ja siittä ei kukaan ollut huolissaan. Ikinä en tukenut vaan itekseensä opetteli, muut tammikuiset tuntuivat jo istuskelevan 6kk iässä tms. mutta ei meitin likka. Neuvolassakin sanottiin että kaikki aikanaan, ikinä en ole ollut kyllä huolissani kummankaan lapsen kehityksestä koska mitä minä sille voin tehdä? Jokainen aikanaan ja tavallaan!:) Jos mulle sanotaan 7kk neuvolassa että pitäs jo istua, niin minä sanon sitten sille tyypille että ammu sinä ihtes...;D
Olipas taas tiukkaa tekstiä ;) Neuvolassahan heillä on ohjeet ja suositukset, joskus tuntuu että he katsovat niitä vähän liikaakin (muitten jutuista päätellen, omalla kohdalla KAIKKI neuvolantädit ovat olleet ihania ja mahtavia tyyppejä, ei todellakaan valittamista!). Onneks ei oo tullu vastaan mitään hurjaa mammelia meinaan sitten ois nujakat menossa, minähän en taivu :D *jääräpää*.
Hmmm, mitähän sitten piti vielä kommentoida? En nyt muista joten poistunen paikalta ja suljen tämän rakkineen!:D
JAKSAMISIA!:)
JMMK
Olipa hauska lukea pinoa, kun oli niin paljon uusia kuulumisia..
Meille ei ihmeitä. Tai no tänään herättiin vasta ysiltä, pimennysverho on auttanu :) Mut sit toisaalta mentiin pitkille päikyille vasta puoli kolmen aikaan.. Et mikäköhän ois sitten se kultainen keskitie tuon asian kaa, kun tuokin oli sit ehkä hiukan myöhään..
Meillä poika maistellu nyt muutamana päivänä uutta lihamakua ja se kun on aikas kökköstä niin ei ois millään tykänny.. oikein puistatti, kun oli pieniä paloja mukana (siis tosi pieniä vielä..).
Mutta kai siihen sit pikkuhiljaa tottuu ja kohta menee jo kunnon läskisoosikin..!
No ruoasta puheenollen taidan mennä syömään salaattia ja lohta, nam.. terveellistäkin, mut siihen päälle sit voisin laittaa itselleni ihanan jäätelöannoksen suklaalla höystettynä, nam ja se siitä terveellisyydestä.. =D
Emmuli ja Poitsu (viikonloppuna 6 kk)
Täällä tälläinen taustailija ja vanha viestittelijä ilmoittautuu mukaan joukkoon. Useasti olen käynyt lukemassa juttuja täältä, mutta koskaan ei tunnu olevan aikaa kirjotella kuulumisiaan. Eli laitan tähän ensin alkuun hieman tietoa meidän perheestä ja sitten vähän viimeaikojen kuulumisia. Kasvut tarvitsisi ehtiä laittamaan tuonne toiseen pinoon kuhan ehdin.
Elikäs minä itse olen 23-vuotias kotiäiti ja mies on 30 vuotias metallipuolen hommia tekevä. Asumme Pohjois-Satakunnassa pienellä paikkakunnalla. Perheemme esikoinen syntyi 9.9.2005 Satakunnan keskussairaalassa. Vauva-aika on ollut meille helppo, poika kun ei turhista ole kitissyt.
Tällä hetkellä ruokana pojalle menee kaikki muu, mutta ruista emme vielä ole antaneet. Meillä kiinteät aloitettiin jo 3 kk iässä, poika kun ei suostu syömään korviketta (olemme kokeilleet montaa eri vaihtoehtoa, eikä mikään mene alas).
Viime viikolla tuli ensimmäinen hammas, kyllähän sitä nyt 3 kk tehtiinkin. Ryömimään on poika oppi edellisviikolla ja nyt on kaikki vaarassa mikä vähänkin on lattialla.
Itsellä on flunssa tällä hetkellä, olo ei nyt mitenkään hektinen ole. Onneksi olemme juuri nyt mummulassa ja pojan täti hoitaa poikaa. Saa itse olla vähän rauhassa.
Tälläsiä meille tällä hetkellä. Nyt syömään.
@nu82 ja poika 6,5kk
Joku kysyi tuossa että kuin ennen aikainen meidän Elias oli. Juu! Muistit nimenkin oikein.. :) :)
Hän syntyi viikolla 34.
meillä eka lapsi syntyi 36 vk ja sitä ei laskettu sillain kuin tätä nyt katotaan.. se on ihan selvästi nähtävissä että kehittyy vähän hitaammin tämä poju. silloin kun antoi eka hymyjä.. tämä poika saattói vähän hymähellä.. ja sitten oli monta päivää väliä kun toisen kerran yritti. mutta lopulta kuiteski on oppinu naurelemaan.. ;)
rauhallinen kaveri sillain, ja helppo. nyt nukkuu yöt läpeensä.
Tuota tuosta pitikin sanomani että olen aika paljon saattanut täällä touhuilla. siis kotona, että poika on antanut esim. leipoa.. mutta nyt on vähän sellanen ollut että tykkää olla sylissä väliin. Tässä netin ääressä ihan innoissaan on. jotain aina näyttää pojalle.. ääntä jostain.. niin ihan on innoissaan.
että Noppis! terveisiä vaan että netissä roikutaan.. välillä!!
Toiset muksut tuolla leikkii. meillä on tuossa eteisen lattialla lattialämmitys niin siinä tykkäävät leikkiä.
Eilen kävin vähän lenkillä kun en antanu miehen mennä rakentamaan kun oli se pikku-ukon neuvola.
oikeesti mäkään en ole siksi täällä ollut.. en oo jaksanut vastaillakaan vaikka on nyt viestiä tullut tänne. kyllä sitä väsyy välillä.. hyi olokoon ku mies aina menossa. mutta sitten kun on kotona niin osaa jollain lailla enemmän nauttia.. vaikka on tätä touhua. mutta ei se touhu pelota. itte haluaa tällasta elämää. mut vaihtelua pitää olla kuitenkin.
sellasta se on näitten muksujen kas.
Tänne kun kirjottelee niin on niin kuin olisi kylässä jollakin. Tykkään olla täällä kotona ja keittää soppaa ja sellasta.. :) KOTIEMO!! :)
no tässä nyt tulee vähän äidinkin ajatuksia noin yleensä. mut väliin tuntuu et kehtaako kirjoittaa.. et kiinnostaako oikeesti tällaisen monilapsisen perheen elämä. mutta toki vaihtelevasti haluaa kuulla teidänkin elämästä joilla on se ensimmäinen napero sylissä.. taikka ihan kuinka mones vaan.
väsymystäkin helpottaa tällanen rupattelu. Just eilen otin nla:sta vauva-lehden niin siinä oli juttu siitä että kokemusten vaihtelu rikastuttaa elämää.
eipä tässä tämän kummempia. Jutskataan!! nautitaan kevään tulosta. kohta ei enää villavaatteita tarvita!!
pääsee ripeästikin pihalle..
mut mä lähren kahavin keittoon. palattaan juttuun MAAMMAT!!
Pikaiset kuulumiset myös täältä..
Eli KUUKKELI kyselit niistä nimikoiduista tuteista ja tuttiketjuista niin se olin minä joka niistä kirjoitti. Saatiin mun siskolta niitä lahjaksi, niitä voi tilata netistä osoitteesta www.mambaby.com ja luottokortilla maksetaan, sanoi siskoni kun tiedustelin asiaa :)
Syömisistä, mulla vähän takaraivossa nakertaa kun en ole vielä lihaa tarjonnut kuin kerran... Mun on pitänyt itse tehdä sitä mutta en ole löytänyt sopivaa lihaa kaupasta. äh ja nuo kaupan liharuoat on sellaisia sekoituksia missä on vaikka mitä, haluaisin aloittaa ihan simppelillä ruoalla..
myöhemmin lisää, mies toi juuri ruokaa kaupasta ja mulla on NÄLKÄ :)
äiti ja tyttö (yli 6 kk jo)
Meilä oli 6kk nvl eilen. Poika painoi n. 10kg ja n.69cm pitkä. Eli pyöreä poika edelleen, ihana minusta (tietenkin:)
Meilläpä pimennysverhot ei auta yhtään mitään. Eilen ja tänään 7.00-7.30 herätys, liian aikaista minulle. Ottaa päähän, mutta kun muuten nukkuu hyvin pitää olla siihen tyytyväinen, eikä napista aina jostakin :)
Meillä syödään aamu- ja iltapuuro, lihasose ja hedelmää päivän aikana. Ajat hieman heittelevät tunnilla tai kahdella mutta se sopii mainiosti myös tuolle pikku ukolle.
Tein siis itse nuo lihasoseet. En tiennyt yhtään mitä lihaa pitäisi ostaa, kun unohdin kysyä terkkarilta.
Ostin sitten broilerinfilee suikaleita ja vähärasvaista jauhelihaa. Ihan omilla respoilla sotkin miten sattuu, mitä lie tuli.. Ei maistu yhtään lihalle, vaikka taisin liikaa lihaa heittää joukkoon.
Kertokaa kokeneemmat soseen tekijät jotakin????????
Laitoin pilttipurkkeihin ja pakkaseen, sieltä sit saa illalla helposti sulamaan.
Niin ja voiko tomaattia käyttää jo ruuissa????
Olisi perjantaina kaverini polttarit. Saa nähdä voinko lähteä, vai laittaako mieheni hanttiin :/ epäreilua, aijon kyllä mennä, mutta ikävää lähteä jos toinen on huonolla tuulella :/
Aina sitä lukee pinot läpi mutta ei muista mitään! Reikiä pää täynnä :o)
Niin, on itsekkin huomannut että tämä keskustelupalsta on upea vertaistuki paikka. En itse uskonut että tästä olisi mitään hyötyä itselleen, mutta kuinkas kävi :) Joka ikinen päivä on ainakin taustoilla monta kertaa :D Tätä pitäisi mainostaa enemmän ihmisille neuvolassa koska oikeasti auttaa. Mutta eihän tämä tietysti kaikille sovi.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille ja yritetään pysyä iloisina :)
Voimia kaikille jotka sitä tarvitsee!
Terv. Lume ja poika 6kk :o)
jännä kuulla että joku ei tosiaan istu vielä 8 kk:n iässä.. tottakai jokainen kehittyy omaa tahtiaan.
kai sillä joku tarkoitus tuolla terkkarilla on kun laittoi seurantaan... mut sillain kun ajattelen muita näitä omia mussuja niin muistan muuten että yksikin lapsi seisoi tosi tomerasti jo neljän kk:n iässä. se onpi tosi yksilöllistä tuo kehittyminen kyllä.
Nasu: jaksele siellä. sitten on kiva kun on isi tullu ja huomaa että pärjäsinpäs!! ja miksi et pärjäis. oot niin tolokku äiti. Hyvää vointia vaan toivotaan!!
(inhottavia niin tautisen inhottavia nuo PMS-jutut. se on vuoristorataa tämä naisen elämä. mutta ollaan toistemme tukena. )
vaikuttaa niin mieleen.. mäkin oon nyt vähän eri tuntemisissa kun oon muutaman päivän kamppaillu voinnista..
Lueskelen lisää näitä kirjoituksia vielä tässä päivän mittaan.
Noppiskin siellä touhuilee sen oman muksun kanssa. vai sulla olikin kaksi.. eikö vain? oliko eskarissa nyt tyttö? muistanko oikein? ;)
Kiva että uusiakin täällä. Tää on niin rentoo kun voi porista tässä arjen lomassa.
Mut täytyypä mennä katteleen noita mitä touhuavat tuolla nuo omat.
Kuulumisiin!!
maamma78:
Lueskelen lisää näitä kirjoituksia vielä tässä päivän mittaan.
Noppiskin siellä touhuilee sen oman muksun kanssa. vai sulla olikin kaksi.. eikö vain? oliko eskarissa nyt tyttö? muistanko oikein? ;)
Kaks mukeloa meillä, tyttö nyt 4 v. ja käy 2 krt viikossa seurakunnan kerhossa, tänäänkin kerhopäivä. Kerho mukavaa vaihtelua tähän arkeen =) Tuolla neiti touhuilee nyt omassa huoneessaan ja kovat nukkeleikit on menossa ;) Tuntuu, että neiti on koko ajan äänessä, keneenhän on tullut ;) Meidän poju tykkää niin tuosta isosiskosta, isosisko on niin hellä hoivaaja ja hyvä viihdyttäjä =) Neiti totesikin tuossa yks päivä, että on se niin ihanaa, kun sain näin ihanan pikkuveljen, silloin kun mulla ei ollut sitä, niin halusin niin kovasti pikkuveljen... Ja äipälle tuli ihan tippa linssiin tuosta =' ) Poju kun näkeekin siskon, niin heti hymyillään =)
Eipä ihmeempiä, ruoka pöytään ja kerholle päin!
Noppis + muksut
Meillä oli eilen 6 kk neuvola, mitat: 8,1 kg ja 66,5 cm. Kaikki ihan ok!
esikoiselle tein sillon että ostin laakerilehtiä.. sitä lihan kanssa keitin. ei tarvi olla kuin puolikas vaikka.. riippuu lihamäärästä..
mäkin vaan kerran antanu lihaa eliakselle. se on vähän tympee, kun siitä voi menä masu kovalle.. kasviksia keittää sekaan..
pitäspä muuten tehäki. :)
Ihana palaute teidän neidiltä. joskus on ilon kyyneleet herkässä. :)
mitäs mun vielä piti kommentoida.....
Joo joku laittoikin tuosta lihasta ja taidan minäkin sitten ostaa vaikka sitä kanaa kun ei löydy possun sisä- tai ulkofilettä.. Ja olihan mulla sellainen keittokirjakin missä oli just pienten lasten ruokaohjeita, täytyykin kaivaa se esille.
Meillä tyttö on tosiaan just täyttänyt 6 kk ja vähän ryömii jo.. ei kauheesti eikä pitkiä matkoja mutta halutessaan pääsee eteenpäin. Konttausasentoa ei ole kertaakaan kokeillut saatika sitten mitään istumaan nousuja, niinkuin joku taisi laittaa.. Mutta 5 kk neuvolassa löytyi kyllä ne suojaheijasteet eli laittoi kättä eteen kun terkka kaatoi sivulle, sekin sitä ihmetteli että kappas..
Mut on se jännä miten kaikki kehittyy ihan omaan tahtiinsa, sitten ehkä ne jotka oppi myöhemmin liikkuun oppiikin puhuun paljon aiemmin kun muut. Mielenkintoista.
Hampaita meillä ei ole vielä yhtään mut nyt toivoisin että olis tulossa, kun tyttö on syönyt aika huonosti lähiaikoina ja kakkakin ollut aika löysää (jostain luin että voi johtua hampaista.. tai sitten on luumusta mitä annettiin pitkästä aikaa).
Nyt on tyttö ilmeisesti kyllästynyt riisipuuroon kun ollaan sitä niin paljon syötetty, aamuin illoin, että täytyy ottaa enemmän muita puuroja käyttöön.. Ruispuuroa ostin juuri kun ajattelin että kun on se testattu vois antaa ruisleipää kaluttavaksi ikenillä, vai voisko... täytyy kysyä neuvolasta.
Maissinaksuja annoin eilen ja ne maistui kyllä ihan hyvin, välillä tuli isoja paloja ja niitä sitten vähän yski (melkoinen sihtikurrkku tää meidän neiti). Hyviä ilmeitä sainkin kameralla ikuistettua..
Nyt joku hermostuu lattialla, täytyy mennä..
Äiti ja typykkä
huuii. kun mua väsyttää.. muksut tuossa leikkii..
Elias tässä sylissä.. tuosta ruoasta tuli mieleen. silloin esikoiselle tein siten että keitin vihanneksia.. ja keitin ison määrän esim naudan lihaa. se onkin aika neutraali liha.. eli maustamattomana vaan.. siihen sekaan laakerilehti! Yhtä hyvää kun ittekin vois syödä.. pyhänä.. nam!!
Ja poika tykkäsi!! suuta aukoi jo kaukaa..
mulla on sellanen sekottaja.. jossa on se rupeli siellä alhaalla. helppo ja nopee tehdä noita. korviketta vaan sinne sekaan. ja pottua tietenni.
joskus tein sillain et jääkaapissa oli pari pv.. tosi vähän pakastin. mut jotkut sanoo et pilttipurkissa on kätevä pakastaa..
kasviksista.. käytin silloin noita kukkakaali, porkkana, ja mikähän kolmas oli se kasvis.. sellanen kolmen kasviksen pakkaus se oli .. siitä vuorotellen otin milloin mitäkin ja keitin vaikka pienen määrän potun kanssa.. tykkään itekin kukkakaalista.. jos se gratinoidaan juuston kanssa.
tuosta liikkumisesta. ihana jos 6 kk:n ik jo ryömii.. tosi söpön näköistä kun noin pieni liikkuu. mäkin oon kuullu että liikkuminen voi jäädä puhumisen sijasta taikka toisin päin.
mutta illan viettoon..
meillä on tuota pikakaurahiutaletta nyt syöty.. tulee äkkiä..
sit onhan niitä ohrapuuroa ja kaikkea. ekan lapsen kanssa tuli kokeiltua.
ja leivästä.. sanotaankin että se on leipäkirves se eka hammas. että voi antaa 5-6 kk n iästä lähtien.. pikku palasia.. elias saa väliin pullaa.. ja leipää on opetellut ottaan käteen..
nyt hermostuu!! ... :)
Täällä myös taitaa olla hampaita tulossa. Neiti ollut pari yötä taas levottomampi ja kulmat todellakin punoittaa ja on turvoksissa. Kummallista, kun alhaalla edessä ei näy mitään. Mutta alaetuhampaat saattaakin pulpahtaa esiin aivan yhtäkkiä, nuo kulmahampaat tekee tuloaan pidempään. Näin ainakin esikoisella.
Meilläkään ei maistu marja- tai hedelmäsoseet sellaisenaan. Laitan myös puuron sekaan. Luumua olen antanut ihan sellaisenaan kun neiti kärsii kovasta vatsasta. Muuten mennään edelleen aamut rintamaidolla, lounaaksi purkki lihasosetta, välipalaksi rintamaitoa, päivälliseksi puolipurkkia kasvista ja illalla puuro. Imetän noin 6 - 8 kertaa päivässä.
Istuminen erittäin huteraa meillä. Eipä kyllä onnistu ilman tukea. Ryömimisestä ei vielä tietoa. Raivoaa heti kun kääntyy vatsalleen. Kakstavujokeltelua tulee paljon ja muutenkin käyttää ääntään kovasti, kiljuu ja huutelee.
Ulkovaatetusta olen vähennellyt. Meillä nukutaan fleecepuvussa. Toppatöppösistä ja -tumpuista olen myös luopunut. Tuntuu pärjäävän oikein hyvin.
Onko teistä kenenkään lapsilla ollut molluskoita? Meillä esikoisella kämmenselässä, josta ilmeisesti levinnyt kasvoihin. Tiedän, että ovat vaarattomia, mutta ikäviä kasvoissa. Niitä on tuossa silmien lähistöllä, mistä iho ohut ja kuiva. Neuvolan ohjeen mukaan rasvailen useita kertoja päivässä vaseliinilla. Onkohan niihin muita kikkoja? Repimään tai puristelemaan en ala.
Nyt imuri odottelee auttamatta tuolla siivouskaapissa. Ihana kevätaurinko paljastaa nuo kaikki villakoirat ja muut pölyt...
Mukavaa viikonalkua kaikille!
Minsku ja tytöt
mitä molluskoita??
meillä jotakin näppyjä joskus naamassa, hieman finnin näköisiä, tarkoitatko sellaisia mins-ku??
mut pitää mennä
Lume
Molluskat on ontelosyyliä ja on yleensä leikki-ikäisten vaiva. Lastentauti siis. Ne on viruksen aiheuttamia ja siis tarttuu. Meillä on esikoisella, ei ainakaan vielä vauvalla.
Meillä arki rullaa entiseen malliin. Tosin esikoinen jää nyt kokopäiväisesti kotiin, ennen kävi n.2 kertaa viikossa hoidossa. On sitten syksyyn saakka kotona, lokakuun alussa ajattelin palata työelämään. Saa nähdä pääseekö molemmat lapsukaiset samaan hoitopaikkaan, i hope so! Hakupaperit piti laittaa jo vetämään, on kuulemma katastrofaalinen tilanne täällä itä-suomessa hoitopaikoista..:(
Tyttö täyttää huomenna jo 7kk, kauheeta kun aika menee nopsaan, vasta oltiin odotuspuolella..Soseita syödään hyvällä ruokahalulla. Aamulla ja illalla puuroa, päivällä lihaa ja iltapäivällä kasvista. Johonkin väliin oon antanut hedelmäsosetta, tosin ne eivät ole mitään herkkua. Öisin syö yhden kerran joskus 4-5 aikaan.En tiiä milloin tuo yösyönti pitäis kokonaan jäädä pois, esikoinen tais syödä 1 vuoden ikään saakka.Tosin se oli jo ns.tapasyömistä..
Minäkin haluaisin tuonne yhteisöön, mutta pikkuinen ongelma..En saa omia kuvia sinne, koska oon aivan surkea koneenkäyttäjä:))En kertakaikkiaan osaa laittaa niitä sinne(ihan totta!!), no varmaan saan jostain jeesiä niin ehkäpä onnistuisin lähiaikoina.
Liikkumisesta vielä..meillä mennään jo hurjaa vauhtia ryömien.Kaikki pienet esineet on saaneet luvan poistua:) Yks päivä tosin kun olin laittamassa pyykkejä niin tyttö oli jo natustelemassa koiran raksuja:)Että sellasta.
Kaikille mukavaa kevään odotusta!
-syysmarja+tenavat