Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerronko työhaastattelussa raskaudesta?

Vierailija
17.05.2017 |

Olen yrittänyt miettiä pääni puhki, että mitä teen asian suhteen. Olen nyt siis rv 13, eikä raskaus näy vielä ollenkaan. Minulla on kolme työhaastattelua sovittuna, enkä tiedä pitäisikö niissä kertoa raskaudesta. Tuntuisi huijaukselta jättää kertomatta, mutta jos kerron, voin luultavasti heittää hyvästit työpaikalle. Mitä itse tekisitte?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertoisi. Asiahan ei työnantajalle sinällään edes kuulu mutta jos kerrot niin saat todellakin heittää hyvästit, paikkaa et varmasti saa.

Vierailija
2/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitset työpaikan, niin älä kerro ennen kuin on lain mukaan pakko. Vaarana on toki, että työnantaja koittaa raskauden paljastuttua päästä sinusta eroon koeajalla (laitonta) tai vähintäänkin käy niin, ettei määräaikaisuutta jatketa (kyseenalaista), mutta kaikki palkkakuukaudet kuitenkin kasvattavat äitiyspäivärahaa.

Itse olen ollut tuossa tilanteessa, en kertonut ja sain työn. Firman lakimiehet puhuivat pomolle sen verran järkeä, ettei heittänyt minua ulos koeajalla. Määräaikaisuuteni päättyi äitiyslomanaikana ja "tilalleni" palkattiin vakituisella sopparilla toinen. Siitä olisi voinut lähteä oikeudessa taistelemaan, mutten pienen vauvan kanssa jaksanut alkaa siihen rumbaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollanen työntekijä ei hyvää vaikutusta tee.

Vierailija
4/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa vähän pidemmälle. Jos tulet valituksi, niin eihän se missään tapauksessa ole kovin hyvä startti uuden työnantajan ja työkavereiden mielestä. Joutuvat ensin perehdyttämään sinut ja etsimään heti kohta sinulle sijaisen. Tai sitten ne työt jaetaan sinun äitiyslomasi ajaksi muille. Näin kävi omassa työpaikassani, kun uusi työntekijä jäin alle puolen vuoden jälkeen äitiyslomalle. Vaikka kuinka lasten saaminen on kiva asia, niin kyllä tilanne kiristi kieltämättä hermoja yhdellä jos toisella pitkään. Jos salaat asian ja tulet valituksi, niin älä ainakaan odota, että kaikki sinulle uudet ihmiset suhtautuvat asiaan positiivisesti. 

Vierailija
5/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun noihin juttuihin ei aina voi itse vaikuttaa, että milloin edellinen työpaikka pistää YT:t päälle ja milloin tärpää raskauden suhteen. Väärin on, jos naisen pitäisi heti positiivisen raskaustestin tehtyään jättää työnhaku sikseen ja istuskella 9 kk kotona synnytystä odottelemassa.

Vierailija
6/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertoisi. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta kertoa perhesuunnittelustasi työhönotossa, kuten ei työnantajalla ole sitä oikeutta sinulta tiedustella. Helppo nakki, kun olet varhaisilla viikoilla, eikä raskaus edes näy!

Vierailija
7/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelepa vähän pidemmälle. Jos tulet valituksi, niin eihän se missään tapauksessa ole kovin hyvä startti uuden työnantajan ja työkavereiden mielestä. Joutuvat ensin perehdyttämään sinut ja etsimään heti kohta sinulle sijaisen. Tai sitten ne työt jaetaan sinun äitiyslomasi ajaksi muille. Näin kävi omassa työpaikassani, kun uusi työntekijä jäin alle puolen vuoden jälkeen äitiyslomalle. Vaikka kuinka lasten saaminen on kiva asia, niin kyllä tilanne kiristi kieltämättä hermoja yhdellä jos toisella pitkään. Jos salaat asian ja tulet valituksi, niin älä ainakaan odota, että kaikki sinulle uudet ihmiset suhtautuvat asiaan positiivisesti. 

Voi luoja! Että niinkö työpaikkaa haettaessa pitää ensisijaisesti ajatella TYÖNANTAJAA? 

Vierailija
8/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun noihin juttuihin ei aina voi itse vaikuttaa, että milloin edellinen työpaikka pistää YT:t päälle ja milloin tärpää raskauden suhteen. Väärin on, jos naisen pitäisi heti positiivisen raskaustestin tehtyään jättää työnhaku sikseen ja istuskella 9 kk kotona synnytystä odottelemassa.

Totta. Mutta ei sekään ihan oikein ole, että työantaja palkkaa töihin henkilön, joka on 6 kk töissä ja sen jälkeen hyvällä lykyllä 5-6 vuotta poissa.

Vierailija
9/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kertoisin että tiedän että ette saa kysyä ja ettei minun tarvitse kertoa, mutta kerron kuitenkin, koska se on mielestäni reilua. Olen raskaana. Työpaikkaa et todennäköisesti saa, mutta äitiysvapaan jälkeen on sinulla rehellisen ja reilun ihmisen maine, joka kantaa kauas.

Näin se vaan menee.

Vierailija
10/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Että niinkö työpaikkaa haettaessa pitää ensisijaisesti ajatella TYÖNANTAJAA? 

No kannattaisi ajatella vähän pidemmällä ainakin siltä kannalta, että voi olla vähän ikävää työkavereiden parissa myös. Eli sinua ei ehkä pidetä ylipäätään luotettavana tyyppinä, jos salaat heti alkuun tällaisen asian, joka vaikuttaa koko uuden työryhmäsi toimintaan. 

Vierailija
11/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin yllättävä vastaus kuin kyllä. Työantajalle aiheuttuu työntekijästä isoja kustannuksia. Ja aloittelevan työntekijän teho ei ole huipussaan. AP:n tapaukessa kävisi niin, että kun hän juuri pääsee kunnolla vauhtiin, niin sitten pitääkin löytää uusi työntekijä. Ja taas sama homma alusta. Ja tiedän tapauksia, joissa tuore äiti ilmoitti sopivan pienissä pätkissä hoitovapaasta, jotta ei saatu palkattua toista vakinaista tilalle. 

Vierailija
12/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asenne kertoo paljon nykyajan työmoraalista. Ei toki kaikkien kohdalla, mutta kyllähän tuollaista näkee paljon.

Vierailija
13/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin raskaudestani työhaastattelussa. Olin silloin rv 14 ja sain paikan. Kertoivat jälkikäteen arvostaneen rehellisyyttäni ja että se vaikutti myönteisesti mun valintaan.

Vierailija
14/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kertoisi. Asiahan ei työnantajalle sinällään edes kuulu mutta jos kerrot niin saat todellakin heittää hyvästit, paikkaa et varmasti saa.

Häh? Työnantajalle ei kuulu se että vastapalkattu jää välittömästä sopimuksen allekirjoitettuuaan 3-10 vuoden äitiysvapaalle? Missä tahansa muussa tilanteessa tuota kutsuttaisiin törkeäksi huijaukseksi mutta mammoiltahan ei voi moraalia vaatia.

Vierailija
15/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinulla on varmasti hyvä perustelu miksi näin ei sovi tehdä?

Vierailija
16/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella epäreilua, että vanhemmuuden kustannuksia ei ole saatu jaettua tämän tasaisemmin. Raskaana olevan naisen on turha edes haaveilla työpaikasta, ja töissä olevaa naista paheksutaan, kun tämä "kehtaa" tulla raskaaksi. Kaiken lisäksi naisia, jotka ovat ikänsä puolesta potentiaalisia raskautujia syrjitään työnhaussa. 

Itselleni kävi niin, että tulin raskaaksi hyvin pian uudessa työssä aloitettuani. Oikein tunsin sen esimiesten paheksunnan, ja sain pari aika asiatonta kommenttiakin siitä, miten lisääntymisinto kasvaa, kun vakityö on saatu. Tuntui tosi epäreilulta, kun olimme kuitenkin yrittäneet miehen kanssa lasta 2,5 vuotta siinä vaiheessa. En minä voinut millään tietää, että se sattuu tärppäämään heti työpaikan vaihtamisen jälkeen.

Vierailija
17/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Työnantajalle ei kuulu se että vastapalkattu jää välittömästä sopimuksen allekirjoitettuuaan 3-10 vuoden äitiysvapaalle? Missä tahansa muussa tilanteessa tuota kutsuttaisiin törkeäksi huijaukseksi mutta mammoiltahan ei voi moraalia vaatia.

Hmm, pitäisikö työsopimuksiin sisällyttää sitten jonkinlainen lisääntymiskarenssi? Vaikka ei työhaastatteluhetkellä olisikaan raskaana, niin raskautua voi hyvinkin pian sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Tai jos vaan palkataan pelkkiä miehiä.

Vierailija
18/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se äitiysloma kestä vain 9kk ja siitäkin ajasta isä voi olla lapsen kanssa osan?

Vierailija
19/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse palkannut henkilön joka jäi vajaan 1/2 vuoden jälkeen äippälomalle. Pyöräytti kolme lasta joista oli yhtäjaksoisesti 8 vuotta pois.  Palasi vuodeksi vapaiden jälkeen töihin, lapset sairasteli ja oli paljon poissa. Irtisanoutui itse kun muuttivat toiselle paikkakunnalle  eikä sisäinen siirto onnistunut .   Sai vielä kaksi lasta muutaman vuoden sisään. Pakko myöntää etten ajattele kovin lämpimästi kyseisestä henkilöstä.

Vierailija
20/45 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella epäreilua, että vanhemmuuden kustannuksia ei ole saatu jaettua tämän tasaisemmin. Raskaana olevan naisen on turha edes haaveilla työpaikasta, ja töissä olevaa naista paheksutaan, kun tämä "kehtaa" tulla raskaaksi. Kaiken lisäksi naisia, jotka ovat ikänsä puolesta potentiaalisia raskautujia syrjitään työnhaussa. 

...

Mutta tämä johtuu ihan naisten omasta toiminnasta. Lukemattomat kerrat nuoret naiset sanovat, että heti kun on vakityö, niin heti ryhdytään panemaan lasta alulle. Ja sitten pari kolme muksua yhteen putkeen, niin nainen roikkuu työnantajan listoilla yhdeksän vuotta. Pakko on pitää työpaikkaa tarjolla, tai joutuu käräjille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä