Onko rasistista käytöstä jos haluan suomalaisen hammaslääkärin
peruin aikani kun selvisi että hammaslääkäri somali.
Nimestä ei tiennyt edes onko mies vai nainen. En halua.
Kommentit (66)
On rasistista. Mikä mielestäsi on rasismia jos tämä ei?
Olen Ruotsissa asuva suomalainen lääkäri jolla on suomainen nen-päätteinen nimi. Tuntuisi tosi pahalta kuulla että joku potilaani olisi tehnyt kuten sinä.
Potilaalla on oikeus valita lääkärinsä.
Trust me. Ulkomaalaiset 100 kertaa parempia, omistautuvat paremmin työlleen kun suomalaiset. Jälki myös huippuluokkaa! Epäilin aiemmin itsekin, mutta ensimmäisellä kerralla lääkäri oli bulgaarialainen ja toisella kerralla afrikkalainen. Jatkossa suosin vain ulkomaalaisia.
Itse ostin tänään kodinkoneen, jolle tilasin kotiinkuljetuksen ja paikalleen asennuksen. Otin selvää ennen tilausta, ovatko ko työntekijät suomalaisia. Olivat, joten tilaus tuli. En ole rasisti, mutta haluan, että minun kotiini tuleva henkilö ymmärtää täysin mitä puhun. En menisi ulkolaiselle hammaslääkärille, suomalaisellekin menen vain suuressa hädässä.
Samoin tekisi mieli tehdä. Omalääkäri on venäläinen ja välillä tuntuu ettei hännymmärrä puhettani.
jos on rahaa, niin mene yksityiselle puolelle hoitattamaan itseäsi. maksava asiakas sa päättää että minkänmaalainen lääkäri hoitaa.
käy yksityisellä, niin voit valita.
On.
Mutta jos suomenruotsalainen vaatii ruotsin kielen taitoisen lääkärin, hän ei ole rasisti.
Ja olen ruotsin opettaja, mutta lievästi väsynyt siihen, ettei terveydenhuoltohenkilöstön kanssa pysty nykyään edes kommunikoimaan. Olen jopa joutunut tulkkaamaan hammaslääkärin puheet hammashoitajalle, joka ei ymmärtänyt työparinsa puhetta.
Ei ole. Minä haluan lääkäreideni äidinkielen olevan suomi, koska muussa tapauksessa väärinkäsityksen riski on liian suuri. Minulle on jo kerran käynyt niin, että apteekissa ilmoitettiin ulkomaalaisen lääkärin määränneen lääkkeen, jota en voi käyttää. Minulla on aurallinen migreeni ja oli määrätty yhdistelmäpilleri käytössä jo olleen minipillerin sijaan. Ilmeisesti ongelmaksi muodostui lause "kärsin migreenistä", jonka afrikkalaistaustainen lääkäri oli jotenkin tulkinnut niin, ettei migreeniä ole. Migreenidiagnoosi löytyi myös potilastiedoista monesta kohtaa. Venäläislääkäri on määrännyt antibiootin, jolle olen allerginen, kun nimenomaan sanoin monta kertaa "EI Selexidiä". Kun ei ole kyllä ja ei hallussa palvelukielellä tuon tason koulutuksella, niin en sitten vaan luota.
En huoli edes suomenruotsalaista. Oma englantini ja ruotsini ovat huonot, ja vieraskielinen kielenkäyttäjä ei eläissään pääse samalle tasolle äidinkieltään puhuvan kanssa, vaikka kuinka kuvittelisi olevansa hyvä. Esim. kipuoireita pitää kuvailla varsin yksityiskohtaisesti: polttava, pistelevä, säteilevä, jomottava jne. Jos noiden ero ei ole "vaistomainen", kuten se äidinkieleltään suomalaiselle lääkärille on, niin ei siitä diagnosoinnista tule mitään.
Haluan siis suomea äidinkielen tasolla puhuvan lääkärin -> vierasperäinen nimi laskee tätä todennäköisyyttä niin paljon, että vaihdan aikaa. En osaa selittää asioitani englanniksi tai kaikkia oireitani käyttämättä "vaikeita" sanoja.
Mistä tiedät, että ko. lääkäri ei ole esim. 1-vuotiaana suomeen muuttanut, ja puhuu/ymmärtää täydellistä suomea? Mielestäni tämä on juuri sitä rakenteellista rasismia. En itsekkään suostuisi mustan potilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
On rasistista. Mikä mielestäsi on rasismia jos tämä ei?
Olen Ruotsissa asuva suomalainen lääkäri jolla on suomainen nen-päätteinen nimi. Tuntuisi tosi pahalta kuulla että joku potilaani olisi tehnyt kuten sinä.
No ilman syytä syrjiminen kenties? Tässähän nimenomaan on syy: ei ole helppoa puhua lääkärille jos hän ei ymmärrä kunnolla tai häntä ei ymmärrä kunnolla, hammaslääkäri mielestäni vielä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Kävi kerran niin että yksityisellä hammaslääkärikseni nimettiin henkilö joka puhui ja ymmärsi aivan liian huonosti suomea, jotta olisimme ymmärtäneet toisiamme. Nimi hänellä oli suomalainen, joten en voinut arvata. Käynti oli kiusallinen enkä edes saanut vastausta kysymyksiin, joiden takia sinne menin.
Nimen perusteella ei kyllä voi tietää ihmisen kielitaidosta mitään. Minullakin on työkavereina ihmisiä joiden nimeä en edes osaa lausua, mutta äidinkieli on suomi.
Siitä hammaslääkäristä. Seuraavalla kerralla aikaa varatessani sanoin kohteliaasti, että hän on varmasti hyvä lääkäri mutta meillä oli valitettavasti kielimuuri, joten voisinko saada jonkun toisen tällä kertaa kiitos. Ei siinä tullut mitään ongelmaa.
On. Itse valitsen lääkärin osaamisen en nimen perusteella.
Täällä minun kotikaupungissa ulkomaanlainen hammaslääkäri on PARAS. Todella ammattitaitoinen ja tekee työn niin että voi olla siitä ylpeä. Varmaan löytyy hyviä ja huonoja tapauksia kansalaisuudesta riippumatta.
Jos hänen kielitaitonsa on kunnossa niin ei pitäisi olla ongelmaa. Venäläiselle hammashoitajalle en kyllä toista kertaa mene koska hän paukutteli hampaani melkein irti..
Helsingissä ulkomaalaisilta ei yksinkertaisesti vaadita minkäännäköistä suomen kielen taitoa.
Meidän ns omalääkäri terveyskeskuksessa oli venäläinen ja minun 30 vuoden takainen lyhyt venäjäni ol parempi kuin hänen suomensa. Lapsen suuhygienisti oli puhunut niin huonoa suomea ettei lapsi ymmärtänyt ja hän alkanut sitten karjua lapselle, kun ei tullut ymmärretyksi. Viimeksi päivystyksessä vastasi hoitaja, jolle en saanut edes lapsen syntymäaikaa kerrtottua, koska hän ei ymmärtänyt mitä eroa on luvuillla 12. ja 25. Ei millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi kerran niin että yksityisellä hammaslääkärikseni nimettiin henkilö joka puhui ja ymmärsi aivan liian huonosti suomea, jotta olisimme ymmärtäneet toisiamme. Nimi hänellä oli suomalainen, joten en voinut arvata. Käynti oli kiusallinen enkä edes saanut vastausta kysymyksiin, joiden takia sinne menin.
Nimen perusteella ei kyllä voi tietää ihmisen kielitaidosta mitään. Minullakin on työkavereina ihmisiä joiden nimeä en edes osaa lausua, mutta äidinkieli on suomi.
Siitä hammaslääkäristä. Seuraavalla kerralla aikaa varatessani sanoin kohteliaasti, että hän on varmasti hyvä lääkäri mutta meillä oli valitettavasti kielimuuri, joten voisinko saada jonkun toisen tällä kertaa kiitos. Ei siinä tullut mitään ongelmaa.
Ainakin medgroupilla saa varausjärjestelmästä varata kenet tahansa tarjolla olevista. Uskon että muillakin. Sama yleislääkäreissä, varausjärjestelmästä voi valita nimetylle lääkärille ajan vapaana olevista vaihtoehdoista.
Ei tämä ketju varmaan pitkään säily mutta sanotaan nyt omalta osalta näin että voisin mennä vaikka sveitsiläiselle tai amerikkalaiselle lääkärille väristä tai silmien muodosta riippumatta mutta sen jälkeen kun on lukenut näiden moniosaajien positiivisesta syrjinnästä jokaisella kouluasteella, kehitysmaalaiselle lääkärille en halua mennä.
En sanoisi automaation rasistiseksi, sillä kyse on hoisuhteesta. Ja yksityisellä puolella on oikeus valita lääkäri, julkisella ei. Kyllähän minäkin haluaisin mieluummin mieslääkärin kuin naislääkärin.
Ei ole.