Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kamera-asiaa

Uuno
16.05.2017 |

Voisiko joku kertoa mikä idea noissa järjestelmäkameroissa on? Ymmärrän toki että niissä on huomattavasti enemmän säätömahdollisuuksia kuvausominaisuuksien suhteen. Ja tietysti voit vaihdella objektiiveja .

Mutta juuri tuo säätäminen! Kun kameroissa kuitenkin on aina automaattisäätö joka asettaa parametrit puolestasi niin onko tuo automaatti niin surkea että se ei osaa asettaa optimaalisia asetuksia eri kuvaustilanteisiin? Miksi joku Pertti Peruskuvaaja olisi taitavampi löytämään paremmat säädöt.

Vai onko kyseessä vain hifistelyä ja kamerateollisuuden businestä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niistä sille Pertti Peruskuvaajalle mitään iloa olekaan varsinkin, jos aina käyttää vain niitä automaattiasetuksia. Hyvä kamera kun ei tee kenestä tahansa valokuvaajaa. Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, että ammattivalokuvaajat on niin aliarvostettuja, kun kaikki ajattelee juurikin, että joo nyt kun minä ostan tän järkkärin niin oon heti ihan huippukuvaaja. Ja vaikka olisi se muutaman tonnin ammattilaiskamerakin niin kyllä silti pitää olla jotain taiteellista silmää ja tajua mm. sommitteluista, väreistä ja valoista, että saa kuvista ihan oikeasti mielenkiintoisia ja laadukkaita. Aamen :D

Vierailija
2/4 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, automaatti on myös surkea vaikeissa tilanteissa. Ei tarvi siis olla mikään ammattilainen ymmärtääkseen, että jos kamera vaikka arvioi valotusta sellaisesta kohteesta, jossa osa kohteessa on kirkkaassa valossa ja osa hämärämmässä, niin todennäköisesti pieleen menee. Samoin jos vaikka kuvaaja luottaa automatiikkaan tilanteessa, jossa haluaa liikkuvasta kohteessa pysäytetyn kuvan, niin kameran automatiikkahan ei tätä tiedä, taas voi mennä pieleen.

Kaikkia valokuviahan ei aina tosiaan kuvata valoisalla ilmalla olosuhteissa, joissa on hyvin aikaa asetella ihmiset keskelle kuvaa.

Eli samoin kuin muutenkin automatiikan kanssa, jos tiedät, miten se toimii, se on hyvä renki mutta huono isäntä. Jos taas tunnet kameran säädöt ja tiedät kuvaustekniikasta, voit optimoida sen, että kuvat onnistuvat teknisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa filmikameroiden aikaan Pertti Peruskuvaajan oli pakko opiskella sen verran valokuvauksen alkeita, että osasi laittaa oman järjestelmäkameransa säädöt oikein. Eli ei tästäkään ajasta niin kauan ole, itse olen kuvannut filmikameralla 20 vuotta sitten. Ei Pertti Peruskuvaajan tarvinnut kovin paljon loppujen lopuksi opetella, ja kuvaamalla myös kehittyi arvioimaan siinä, mitkä on oikeat säädöt.

Vierailija
4/4 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan järjestelmäkamerasta hyötyä Pertti Peruskuvaajallekin, vaikka vain automaattiasetuksilla kuvaisi, koska objektiivien laatu, valovoima ja kennon koko on ihan eri maailmasta verrattuna johonkin kännykkäkameraan.

"Säätää" ei tarvitse, ellei halua tai osaa, mutta sellaiselle, joka osaa, se avaa tietysti ihan toiset mahdollisuudet. Automatiikka selvittää hienosti peruskuvauksen, mutta jos jotain taiteellisempaa haluaa tehdä, ja tietää mitä haluaa tehdä, käsisäädöillä se onnistuu. Vaikka erilaisia valmisohjelmiakin toki on, automatiikka ei voi tietenkään olla ajatustenlukija, ja tietää mitä kuvaaja tarkalleen haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi