Ihan kamalaa, ei osata päättää yrittääkö kolmatta lasta vai ei?
Muita, jotka olleet samanlaisessa tilanteessa? Mihin ratkaisuun olette päätyneet? Mä olen ihan menettänyt yöuneni tämän asian takia. Ikää alkaa olla sen verran (34v, mies vielä vanhempi) että pitäisi jo päästä ratkaisuun nopeasti. Toisaalta järki sanoo, että pitäisi olla tyytyväinen kahteen terveeseen lapseen, mutta toisaalta tuntuu että perheeseen mahtuisi hyvin vielä yksi lapsi. Rakkautta ja aikaa riittäisi vielä yhdelle, ja ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on vauvakuume. Edelliset lapset olen hankkinut alle 30v.
Rahaakin stressaan, että riittääkö varmasti kolmanteen. Matkustelu ainakin alkaa jo tuntua rahallisesti kolmen lapsen kanssa. Asuntoa tai autoa ei tarvisi vaihtaa. Rahaongelmia ei toistaiseksi ole ollut, mutta pystynkö tarjoamaan samat harrastusmahdollisuudet kaikille kolmelle?
Sitten mietin koko maailman kannalta, että on itsekästä haluta vielä kolmatta lasta kun niitö on jo kaksi. Kulutamme luonnonvaroja jo ihan liikaa näinkin. Toisaalta Suomessa puhutaan syntyvyyden laskusta huonona asiana. Ristiriitaista.
Kommentit (23)
Tjaah. Kolme on kyllä eri asia kuin kaksi. Iän myötä riskit kasvavat. Olet takuulla pinen kanssa väsyneempi kuin aiemmilla kerroilla, tuossa iässä valvominen alkaa tuntua. Sinulla tulee todella pitkä pätkä oltua pois töistä jos nyt raskaudut ja olet taas kotona. Sitä myötä työllistymisesi vaikeutuu. Teillä on edessä vielä kahden lapsen murkkukuohut ynnä muut, meille kaksi oli juuri sopivasti, vaikka alunperin 3-4 haaveiltiin. Tehkää päätös mitä se nyt onkin ja pysykää siinä, jahkailu ja miettiminen vie kauheasti energiaa.
Yksi lapsi maksaa joidenkin laskelmien mukaan vähintään 100 000 euroa vanhemmilleen.
Tämä kannattaa varsinkin pienten lasten vanhempien muistaa, kulut vain kasvava koulu- ja teini-ikäisten kanssa.
Se mitä mietin öisin on, että pelkään katuvani sitä jos en nyt yritä tehdä enää lasta. Toisaalta pelkään tehdäkin kolmatta, koska mitä jos elämä muuttuukin paljon vaikeammaksi, jompi kumpi joutuu työttömäksi, tulee sairautta tai jotain... vaikka ero tai kuolema? Kuka tietää. Miehelle kolmas lapsi sopii, toisaalta hänelle on ihan hyvä näinkin. Ihailen suurperheitä, olen jopa kateellinen sellaisille kellä on vaikka 4-5 lasta. Tosi vaikeaa! T. Ap