***ELOisten maanantai***
Kommentit (39)
Pikaisesti pari juttua eilisen pinon lisäykseksi:
Babyperhonen: mä olen tässä raskaudessa käynyt ultrissa Fermedissä. Olen ollut tosi tyytyväinen palveluun ja ultra on ollut tarkka. Huonona puolena on kallis hinta (mm. np-ultra n.150 e). Aiemmin on kokemusta Lääkäriasemalta, mutta siellä yksi nimenomainen lääkäri sai siirtymään tuonne Fermediin...Esikoisen aikaan kävin Labehossa, mutta en tiedä, tekevätkö ne esim. rakenneultria lainkaan. Mä suosittelen ehdottomasti Fermediä, Pilleri voisi kai olla toinen vaihtoehto.
Vakuutuksista vielä: teillä kenellekään ei taida olla vanhempien lapsien vakuutusta IF:ssä tai Tapiolassa, käsittääkseni kun ainakin nämä kaksi ovat luopuneet kokonaan syntymättömän lapsen vakuutuksesta.
Eipä muuta näin aamutuimaan.
KK ja Onni rv 18+6
Olin kattonut ajan väärin ja meillä onkin se ultra vasta huomenna...
Viikonloppu meni synttäritunnelmissa nopeasti. Tuo poitsu vaan ei oikein perustanut koko touhusta, isoveli sitten sitäkin enemmän.
Musta tuntuu et nyt tänä viikonloppuna tuo maha tuli oikein tosi isosti esille, tai sitten johtuu vaan siitä et pidin sellaista trikoopaitaa ja hametta ja vatsan alla oli vielä vyö koristeena, ehkä se vaan korostui sen takia.
Nyt ei ajatus raksuta yhtään kun pojat taas alkoi tappelee...kerpele...
Mukavaa maanantaita kaikille!
Se on taas uusi viikko aluillaan. Viikonloppuna oli niin mahtavan keväiset säät, että tuntuu kurjalta, että työviikko on taas aluillaan. Sitä saa istua neljän seinän sisällä kaikista parhaimman ajan päivästä. Mutta onneksi iltapäivisin on taas valoisaa. Ehtii sitä vähän ulkoilemaan silloinkin.
Olipas taas paljon kirjoituksia viikonlopulta! Kävin ihan nopeasti ne vilkaisemassa, mutta täytyy vielä myöhemmin lukea ne oikein kunnolla.
VAKUUTUKSISTA: Me otimme esikoiselle Tapiolan lapsivakuutuksen (ennen syntymää) ja aiomme varata sellaisen myös tälle toiselle. Kerttukasperiko se sanoi, että Tapiola olisi luopunut syntymättömän lapsen vakuutuksista? Ei se näytä pitävän paikkaansa, ainakaan heidän nettisivujensa mukaan. Meillä tämä vakuutus on kyllä ollut hintansa väärti. Ensimmäisenä ja toisena vuotena poika sairasteli aika paljon (ihan näitä lasten perussairauksia + tyräleikkaus), joten vakuutuksesta olemme saaneet sievoiset summat rahaa takaisin. En uskaltaisi olla ottamatta vakuutusta myös tälle syntymättömälle.
UIKKARIT: Mulla on uikkareina käytössä kaksiosainen malli: lahkeellinen alaosa ja toppimallinen yläosa. Nämä varmasti menevät koko raskauden ajan. Mulla on niin vaatimaton rintavarustus, ettei uikkareiden tarvitse kauhean tukevat olla.
SIITEPÖLYSTÄ: Mulla on aika paha siitepölyallergia (heinät lähinnä) ja tuleva kesä vähän pelottaa. Mies on myös siitepölyallerginen, joten olemme kauhulla odottaneet sitä, että esikoiselle sellainen myös puhkeisi. Mutta ei ole ainakaan vielä ollut oireita siihen suuntaan ja toivon, että poika säästyisikin koko vaivasta ainakin siihen asti, että on vähän isompi ja ymmärtäisi lääkityksen merkityksen. Onko markkinoilla muuten sellaisia antihistamiineja, joita raskaanaolevat voi käyttää?
LOMASTA ja MATKUSTAMISESTA: Meidän tämän kevään ensimmäinen lomamatkamme alkaa pian häämöttää :). Lähdemme Englantiin pääsiäisenä. Olen kyllä loman tarpeessa, sillä viimeisin vähän pidempi tauko töistä on ollut kesällä!!
Pakko aloittaa päivän työt! Iloista viikonalkua kaikille!!
Pepper (21+4)
Sori Pepper, kun pelottelin sua tuosta Tapiolan vakuutuksesta! Onhan niillä tosiaan vielä syntymättömän vauva vakuutus, muistin väärin (vasta kilpailutin tuonkin yhtiön vakuutukset). Pitää tsiikata nyt kaikki muut, josko joku ei vaadi sitä kotivakuutusta rinnalle. Hieman olen käärmeissäni IF:lle, joka meni vakuutustaan muuttamaan ja sitoivat meidät sitäkautta IFiin.
KK
Kerrankin ehdin kirjoitella jotain päivällä, kun jäin töistä pois ihan kamalan flunssan takia. En muista, milloin olisin ollut näin tukossa, eikä kai mitään lääkkeitä oikein suositella raskaanaoleville, joten pakko vaan kärvistellä teen voimin :(
Mutta noista vakuutuksista. Onko se tosiaan niin, että jos on syntymättömän lapsen vakuutus, saa aina mennä yksityiselle lääkäriin? Meillä on sama juttu, että vakuutus pitää ottaa samasta paikasta kuin kotivakuutus yms., koska mutten se on sitten tosi kallis. Tai onhan se joka tapauksessa tosi kallis, mutta sanoin miehelle, että meidän pienokaiselle sellainen vakuutus kyllä hankitaan.
Olen ollut ihan hermorauniona jo, kun mitään kunnon liikkeitä ei ole vieläkään tuntunut. Tuntuu, että teistäkin moni on tuntenut niitä jo kuukauden! Mulla on torstaina rakenneultra ja sekin jännittää, mutta onneksi eilen sitten sohvalla istuskellessa tunsin mielestäni aika selkeästikin jotain liikehdintää masusta :) Ja kun oikein pysähdyin kuulostelemaan, niin se liikehdintä jatkui, eli taisi olla vihdoinkin meidän vaavi!
Lisäksi hassua on se, kun laittaa aamulla tai illalla sängyssä maatessa käden mahan päälle, niin nyt tuntee jo selvästi, että maha on ihan " toispuoleinen" . Toinen puoli on joskus ihan kova ja pullea ja toinen puoli lähes litteä. Ihan voin mielessäni kuvitella, miten päin vauva siellä pötköttelee ja jotenkin luulen, että se isompi möykky voisi olla pikkuisen peppu, jos vauva makaa jotenkin sykkyrällä. Sanokaapas te kokeneemmat mammat, voiko sitä oikeasti tuntea, miten päin vauva on (siis jos ei tule kunnon potkuja jonnekin)?
Milloinkas te muut meinaatte jäädä äitiyslomalle? Mä jään töistä pois kesäkuun lopussa, mutta heinäkuun eka viikko on virallisesti kesälomaa eli äippäloma alkaa 10.7.
Mukavaa päivää elokuiset!
-Q- ja -q- 19+0
Tulinpa kommentoimaan itsekin tänne pitkästä aikaa. Ihanan vilkkaasti keskustelut ovat käyneetkin. Mulla on aivan tautisen huono nimimuisti (ja tällä hetkellä ei tuo päärukka tunnu toimivan muutenkaan -hävitin mm avaimet) niin että en edes yritä kommentoida suoraan henkilöille (anteeksi siitä); asiat muistaa paremmin.
Vakuutuksista: Meillä oli / on myös esikoiselle jo ennen syntymää otettu vakuutus, vaikkakaan siihen ei onneksi pahemmin ole tarvinnut turvautua. Tulokkalle aiomme vakuutuksen myös ottaa samasta paikasta eli Lähivakuutuksesta, joka oli mielestämme ainakin tuolloin -04 edullinen. Toisaalta muitakin vakuutuksia meillä tuolla on. Suosittelen kuitenkin kysäisemään sieltäkin.
Uikkareista: Mulla on kanssa ihan tavallinen uikkari, joka meni ainakin tyttöä odottaessa. Olen aika runsas ja rintavarustus tarvii tosiaankin kunnon tukea. Sopivat uikkarit löytyivät isojen tyttöjen malleista, sillä niissä oli kunnon toppaus rintojen kohdalla. Tämän raskauden aikana en uikkareita olekaan vielä testannut ja saa nähdä kehtaankokaan. Reisiosatokin on levinnyt " ihanasti" .
Ultrasta: Onnea sinne tarkempiin tutkimuksiin, eiköhän kaikki tosiaan ole hyvin. On se hyvä, että levollisin mielin siellä ootellaan. Mulla on kanssa rakenneultra huomenna aamusta ja jännittää. Levollinen mieli on mulla siis kaukana, kun muutenkin jotenkin olen hermoillut viime aikoina.
Suppareista: Ja nyt ilmenee sitten se hermoilukin. Eilen illalla oli oikein kunnon menkkajomotusta ja mahakin koveni. Meinasin jo alkaa soittaa lekuriin. Sitten mietin näitä pinon juttuja, ja ajattelin, että on täällä muillakin jo suppareita ollut. Otan huomenna puheeksi siellä ultrassa, vaikka ultraaja ei ehkä niistä oikein osaa sanoa mitään. Ekassa raskaudessa supparit olivat ihan mysteeri loppumetreille asti. Onko siis luonnollista, että niitä tulee helpommin esimerkiksi kakkosraskaudessa? Missä vaiheessa niistä pitäisi huolestua?
Erilainen raskaus: Kukahan se nyt mainitsi, että aivan erilaista on kuin ekassa raskaudessa, niin täälläkin. Eli mullakin maha on jo melkein samankokoinen kuin esikoisen loppuraskaudessa. Mulle vaan on tullut painoakin enemmän kuin ekassa mutta kyllä se ruoka siihen malliin maistuukin. Myös näitä oireita on paljon enemmän (se nyt kai kuuluu asiaan, kun on toinen raskaus kyseessä), häpyluu esimerkiksi ilmoittelee inhasti itsestään. Mites muilla, miten oireilette?
Tyttö -/poikafiiliksistä: Onko teille tullut vahvaa tunnetta, kumpaa odottelette? Mulla ei nimittäin ole oikein mitään aavistusta vaikka tosiaan esikoisen alusta asti oli tyttötunne.
Häistä: Me ei olla naimisissa ja pientä ahdistukden tynkää pukkaa, kun anoppikokelas jaksaa asiasta koko ajan muistuttaa... Mukava lukea teidän muiden hääkokemuksista ja olisinkin vähän utelias lukemaan lisää: Eli varsinkin syys- ja talvihäitä viettäneet, minkälaisissa puitteissa häänne ovat olleet? Paikka jne kiinnostaa ja vaikka tuo menupuolikin. Kesähäitä on tullut koluttua mutta muita en olekaan kokenut eli kiinnostaa kovasti. Jos jonkun mielestä pino lähtee sivupoluille liioista hääasioista niin mainitkaa. Kestän kyllä...
Tulipa purettua. Terveisin Ode 18+6
mulla 16.15 tänään yksityisellä ultra ja jännittää niin pirusti.....yölläkin näin vain jotain aivan kamalia unia.....todella ahdistunut olo!!!!!!!
minttu 20+1
Mittumaarialle tsemppiä ultraan, itsekin tässä valmistaudun lähtemään :))
Joten jatkuupi, kun olemme käyneet vaavaa katsastamassa, sitä ennen ei oikein nyt osaa mitään kirjoittaa :D pöhelö mikä pöhelö.
eri & taateli rv. 19+4
Minttumarialle tsemppiä ja toivotaan, että kaikki menee hyvin! =)
VAKUUTUKSISTA... Tarkotus olisi kyllä meilläkin ottaa vakuutus ennen lapsen syntymää, mutta ihan vielä ei asiaa olla sen tarkemmin tutkittu! Onko se nyt sitten niin, ettei IF:istä sitä vakuutusta saa syntymättömälle lapselle...? Ikävää jos näi on, kun kaikki vakuutukset meillä on IF:issä...
QUIERO3: Panadol Hotia voi ainakin juoda raskauden aikana! Jos se vaan menee alas! =) Omasta mielestäni siinä tulee liian voimakkaasti se mentholi, mutta makuasiahan sekin on! =) Ja Panadolin särkylääkkeitäkin ainakin voi syödä! Kannattaa käydä apteekista kysäseen, jos olo menee tosi tukalaksi! =)
Meidän pikkunen oli oikein virkeänä masussa aamulla vähän ennen viittä, kun heräsin vessassa käymään! =) Sen jälkeen hetki kestikin, ennen kun taas sain nukuttua, kun vaavi oli oikein virkeänä hyörimässä ja pyörimässä masussa! =) Onneksi kaveri sitten rauhottui ja sain vielä jatkettua unia! =)
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! =) Palailen tas myöhemmin ainakin lueskelemaan pinoa! =)
-Mömmeli06 rv21+3-
Juu, meilläkin on ollut nuo vakuutusasiat mietinnässä... Meillä on kaikki vakuutukset lähivakuutuksessa, joten sieltä kai se vakuutus pitää lopen ottaa syntymättömällekin lapselle. Tosin mua haittaa siinä se, että, siinä on omavastuu 50 ¿/kerta ja sitten taas monessa muussa on ov 100¿/vuosi. Et paljon siitä ei kyllä hyödy, jos ei tuu mitään isompia vaivoja, tuo 50¿ riittää melko pitkälle normihoidoissa. Tosin toivehan olis se, ettei sitä tarvis lainkaan käyttää =) Aina parempi niin. Voiko sen lapsen sit tosiaan viedä suorilta yksityiseen hoitoon? Se on kyllä valtava etu noissa vakuutuksissa, ettei siellä pikkupräntillä lue, että ensin pitää yrittää kunnalliseen. Mekin kun asutaan tämmöisessä tuppukylässä, niin iltaisin kuuden jälkeen päivystys siirtyy 65 km päähän. Tosin, ei kai ne yksityisetkään iltoja päivystä? vai miten se menee? Aivan sekaisin noista yksityisten lääkäreiden työajoista!
Oon kuullut semmosta, et jos masun päällä kasvaa vaaleeta karvaa, niin tulija olis poika. Ja mulla kasvaa. Tosin myös masun (vaikka pieni vielä onkin) muoto viittais poikaan. Ja varmimpana merkkinä tietysti rakenneultrassa saatu tieto, et poika olis tulossa =). Miten muuten menee toi vauvan sydämen syke juttu, kun kävin tänään neuvolassa, ja se neuvolantäti puhui jotain, et vauvan sykkeestä voi päätellä onko se tyttö vai poika.. Mikä itsestä tuntuu aika absurdilta, kun sykehän on paljolti riippuvainen siinä, mitä se vauva siellä touhuaa. Mutta miten se sit menee, onko syke vauhdikkaampi pojalla vai tytöllä? Mä en ollut ennen kuullutkan tämmöstä asiaa, mistä voi kans arvailla tulokasta. En sit viittinyt siellä kysellä, kun ei se neuvolantätikään varmaksi tuntunut muistavan miten päin se oikein meni. Mut jos joku tietää, niin se kyllä kiinnostais.
Mut mä lähen tästä touhuamaan muita juttuja.. Hyvää päivänjatkoa ja alkanutta viikoa vain kaikille.
Ikarus, rv 18+5
Olen melko varma siitä, että tunsin eilen illalla ensimmäiset potkut =) On mulla ollut samalaisia tuntemuksia satunnaisesti tässä aikaisemminkin, mutta oon aatellut että ei ne noita voi olla, ku niit tulee niin harvoin. Mutta eilen illalla vienoja töytäisyjä tuli kyllä semmosessa sarjassa, että luulisin, et kyl ne oli niitä =) Mutta jään vielä odottamaan, toistuisko ne tänä iltana, et sais varmuuden=)
...juu, mä meen nyt....
Nopeasti työn lomassa kirjoittelen.
Oma napa tänään rv 21+3, nopeesti nuo viikot kertyvät!
Kyselinkin täällä jonkin aikaa sitten valkovuodosta, kun itselläni tuntui olevan sitä hyvin runsaanlaisesti. Viikonloppuna vuoto muuttui sitten vihertäväksi (turkoosia melkei), joten ei kun lääkärille. Ensin ajoin yksityiselle lääkäriasemalle (en jaksanut lähteä 20 km päähän tk-päivystykseen iltaa istumaan), mistä sain lähetteen sairaalan päivystyspolille. Onneksi päivystyspolin gyne oli vapaana, joten pääsin ilman pidempiä odotteluita lääkärin tutkittavaksi. Sanoi että limakalvot ärtyneet, ainakin hiivaa löytyi ja vihreä väri viittasi johonkin bakteereihin. Otti sitten näytteitä, ultras nopeasti pikkuisen (kaikki ok) ja määräs Flagyl-puikkokuurin (pitäis auttaa kaikkiin mahdollisiin tulehduksen syihin). Viljelyn tuloksista soittelen huomenna, niin saan kuulla mitä sieltä oikein löytyi.
Mutta mikä tärkeintä - vauvalla kaikki hyvin!
Ja ihan ekaksi tsemppiä tämän ja lähipäivien ultrattaville! Teitä tuntuikin olevan paljon, en edes yritä muistaa nimiä.. Meilläkin on ultra loppuviikosta, mutta ainakin toistaiseksi on mieli ihan rauhallinen, on niin paljon kaikkea puuhaa just nyt.
Ode kyseli supistuksista. Odotan esikoista ja mulla supisteli edellisviikolla päivittäin. Ensin harvemmin ja kevyemmin, mutta myöhemmin jo vähän napakamminkin. Oma lääkäri huolestui asiasta siinä kohtaa, kun kerroin niitä olleen makuulla ollessa ja tulleen aika säännöllisesti. Passitti siis mut näytille, mutta mitään muutoksia ei kohdunsuulla ollut ja vauvallakin vaikutti olevan kaikki hyvin. Parin päivän jälkeen supistukset sitten jo hellittivätkin ja esim. sairaslomaa en tarvinnut.
Koko viikonlopun pinoa en jaksanut lukea läpi, mutta uimapuvuista oli ollut juttua. Itselläni on ihan tavallinen uikkari, D-mitoituksella tosin.. Eli ostin sen jokin aika sitten juuri kasvavaa masua (ja jo kasvaneita rintoja!) ajatellen. Tuntuu tälläkin hetkellä ihan hyvältä päällä, ja venymisvaraa on mukavasti. Jospa se menisi sitten pidempään elokuun jälkeenkin. Mammauikkareissa kun tuntuu helposti olevan jonkinlainen " pussi" masua varten, josta en niin kovasti innostunut.
Mutta, aika rientää vauhdilla. Taidan siis mennä ottamaan ruuan uunista ja valmistautua taas töihin. Onneksi ihan mukava työviikko edessä, niin eiköhän sitä taas jaksa pakertaa. Lomia odotellessa ja jäljellä olevia viikkoja laskiessa...;))
Aurinkoista viikkoa kaikille!!
Terveisin Kumkwatti + Rusina, kohta puoliväli ohitettu...
Mulle on kerrottu noista omavastuista näin: Omavastuu esim. Lähivakuutuksessa ei ole 50 euroa kerta vaan 50 euroa per -miten sen nyt sanois -sairaus. Eli jos menee yksityiselle vaikkapa korvatulehduksen takia ja joutuu menemään saman kierteen takia useamman kerran, niin maksaa vain sen kerta viiskymppisen. Jujuna on vain se, että lappuja ei joka välissä " palauteta" vakuutusyhtiöön vaan laitetaan sitten kerralla menemään. Jos siis vaan mahdollista, kannattaa ymmärykseni mukaan kerätä lappusia, jos käyntejä on monia ja laittaa ne sitten vaikka puolivuosittain menemään. Ainakin se yksityinen, jota käytämme, on yhteistyössä Kelan kanssa ja kerralta maksamme vain sen viiskymppisen. Menipä sekavaksi. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Ja ekaks onnea ultraan menijöille, ainakin Minttumaaria ja Eria oli tänään menossa.
KYSYMYS kaikille, kauanko ripuli voi ja saa kestää? Onko siitä haittaa tai vaaraa masuasukille?
Mulla iski eilen illalla ihan kauhee ripuli, yön rampannu vessassa ja ihan vetenä tulee.. :(
Tultiin siis pe iltana Tunisiasta ja ripuli alkoi su, onkohan tää jo matkalta saatua " turistiripulia" vai ihan " tavallista" ? Ja sit hysteerisenä heti ajattelin et voiko olla jotain vakavampaa, listeriaa tms. Eihän sitä tuolla reissussa voi ihan varma olla et mitä on suuhunsa työntänyt..
Nyt ei muuta kykene kirjotteleen, mahassa kiertää taas.. :((
Calathea 18+0
Moi,
VAKUUTUKSISTA: Mä lähetin Fennialle tiedustelun niiden vakuutusten ehdoista/hinnoista jne kun meillä on siellä 2 autoa ja koti eli katsotaan. Vaikkakin olin miettinyt ettei sitä otettaisi.
TUNISIA RIPULISTA:
mulle on ainakin muutaman kerran iskenyt kunnon kuume ripuli kun olen tullut kotiin esim. Thaimaasta. Kannattaa varmaan raskaana ollessa aika herkästi mennä lääkärille. Nestevajauskin tulee varmaan helpommin. Toivottavasti paranee. Koita syödä maitohappobakteereita, jotta huonot pöpöt talttuisi ja välttää sokeria vaikka ettei pöpöt saa mieleistään safkaa.
UIKKAREISTA:
Mä ajattelin, että käytän kesällä uimatoppia sekä sen alla vielä tukena kaarituellisia liian pieniä bikineitä. Kun ei tietty ole nykyiselle koolle mistään helposti edes bikineitä hankittavissa kun ei rintaliivejäkään oikein löydy. Ja omat bikinihousut tietty menee päälle kun ei ole niin korkeat kuitenkaan.
POIS TÖISTÄ:
Mä jään jo toukokuussa pois töistä lomia viettämään ja varhennettua äippälomaa sitten kanssa kesäkuun alusta lähtien.
Tänään menossa lääkärille tarkistukseen. Jännittää. Pikkasen ketuttaa kun sattuu olemaan mieslääkäri, vaikka miehet usein saattaa olla ystävällisempiä ja asiallisempia kuin esim. vanhemmat naiset. Naisilta olen ainakin saanut joskus ynseätä kohtelua.
Sain aamulla vatsankin toimimaan normaalisti kun aloitin eilen levolac kuurin. Jippii. On ne pienetkin ilot iloja :)
Huomenna jo täynnä 22 viikkoa eli se Kela pakkauskin on kohta sitten haettavissa!
Pia
Viikonloppu meni mukavasti sisustellessa (lempparipuuhaa!), siivotessa ja asuntoesittelyissä :) Kauhea asuntokuume ja muutenkin selkeesti alkanut nyt jonkinasteinen pesänrakennusvietti vaivata tätä odottajaa. Kauheesti ylimääräistä energiaa pursuaa välillä -ihmeellistä. On ainakin kämppä tip top ja mamman mieli aurinkoinen.
Vauva myllertää kovasti ja supistuksia tulee päivittäin. Täytynee huomisessa neuvolassa valitella. En ole huolestunut, kun eivät ole kipeitä, vaan masu vaan kovettuu välillä jopa levossa... Ei mullakaan esikoista odottaessa tällä tavalla supistellut ollenkaan. Loppuajasta sitten vasta. Perjantaina kun piti miehen kanssa sohvia purkaa paketeistaan, pistää kuosiinsa jne. mua supisti koko ajan olin ihan toimintakyvytön. Istuin siinä sitten vieressä työnjohtajana. Saa nähdä miten meidän mahdollisen muuton käy vielä tässä kevät-kesällä...
Poika on jo valinnut vauvalle pupu-pehmolelun, jonka aikoo kuulemma antaa sitten vauvalle kesällä. Hänellä on niitä kaksi ja toinen kuulemma odottaa vauvaa. Hän käy joka päivä tarkistamassa, että vauvan pupu on oikealla paikalla hyllyssä. Mulle on ihan yllätys ollut miten paljon 2v. ymmärtääkin tästä jutusta.
Uimapuvuista puhuitte -onneksi. Me lähdetään pääsiäiseksi taas kylpylään ja enpäs ollut yhtään ajatellut etten mahtuisikaan tavis uikkariin. Ja en todella taida mahtua.. bikineitä en oikein taida kehdata laittaa päälle, kun rinnat pursuaa joka suunnasta ja alaosa näyttää kovin kutistuneelta myös. Kaupoille siis.
Äippäloma alkaa mulla mukavasti juhannukselta. Taidan pitää siinä muutaman päivän saldovapaata ennen varsinaista loman alkua.. tai sitten pidän niitä jo nyt keväämmällä olotilan mukaan. Mutta sopivasti pääsee kesälomalle :) Vuosilomat säästän äippäloman päätteeksi.
Vakuutuksen mä varasin jo meitin vauvalle Veritaksesta. Edullinen ainakin, eivätkä vaadi kotivakuutusta samasta paikasta. Esikoisella ei tarvittu (onneksi) sitä vakuutusta käyttää ollenkaan, sama vakuutus hänelläkin siis. Mutta sitten jos jotain tuleekin, niin on se hyvä olla.
Töitä töitä töitä ... 13 viikko vielä.
AuroraM 23+1
Eka taas kommentoin aiheita niin pitkään kun niitä muistan.
Calathea (menikö oikein?). Sinuna kävisin antamassa näytteen terveysasemalla, kun on tuo matka takana. Näytteestä selviää, onko kysessää jou pahempi pöpö vai turistiripuli. Sinänsä vauvasta ei tarvii olla huolissaan, koska suolistopöpthän on omassa paikassa ;-) Kuitenkin pidä huolta pesuista, ettei tule muuta tulehdusta.
Josta jatkan KARMIINIlle, että tulehdukset kannattaa tosiaan pitää kurissa ja käydä heti näyttämässsä, jos jotain epäilee. Mullakin oli tuo puikkokuuri esikoista odottaessa ja silloin sain lääkäreiltä selkeät säännöt, miksi tulehdukset pitää hoitaa. Ne saattavat aiheuttaa supisteluja aiheettomasti ja muutenkin mitä lähempänä synnytystä mennään, sitä tärkeämpi on pitää paikat " puhtaina" pöpöistä.
Tsemppiä kaikille ultraan menijöille! Tulkaahan kertomaan uutisenne!
VAKUUTUKSISTA: Me ollaan oltu ottamatta vakuutukset ja onneksi lapset on olleet terveitä. Tapiolahan noita ainakin myöntää 3kk ennen syntymää. Meidän pojilla on ollut muutama korvatulehdus, ja aina ollaan saatu omalta terveysasemalta hyvä hoito ja aika samalle päivälle. Kerran esikoinen sairastui yöllä, jolloin ajoimme ilman vakuutusta Pikkujättiin. No, sehän olikin kiinni, joten suuntasimme Lastenklinikalle, eli kunnallinen pelas taas hyvin. Onhan nuo vakuutukset ehdottoman hyviä, jos paljon sairastelee ja vaikka ehti synnytksen yhteydessä tarvitsee tehohoitoa. En oikein tiedäkään, miksi me ollaan oltu tässä asiassa näin höveleitä.
QUIERO3: Mäkin tunsin esikoista odottaessa liikkeet vasta rakenneultran jälkeen, vaikka istukka ei ollutkaan etuseinässä estämässä liikkeiden tuntemista. Huomasin myös, että kun sohvalla makas ja keskittyi tunnustelemaan, liikkeet tunsi. Eipähän noita kiireisinä työpäivänä tms. pystykään tuntemaan, kun ovat alkuun niin hentoja. Kyllä masussasi on varmasti kaikki hyvin!
Sitten omia kuulumisia. Luut paukkuu. En oo aiemmin mieetinytkään, kuinka koville tiheät raskaudet ja synnytykset (ja imetys!) laittaa luut, mutt nyt kyllä kolisee ja rutisee lantiossa ja särkee ajoittain karvanrajassa häpyliitokseen. Oon vaan aina ajatellut, että sisukalut, eli virtsasysteemit jne. kärsii, mutta totta vie myös rakenteet on kovilla. ONKO MUILLA LUUSÄRKYJÄ?
Me käytiin aamulla poikien kanssa mammakahvilassa Helsingin keskustassa ja eiköhän saatu lähtiessä oikein kunnon ruuhka aikaiseksi. Torvet soi ja minä hikoin tuskahiessä, kun yritin selvitä autolla solmusta ulos. Onpa ihana olla taas kotona...
PIDETÄÄNKÖ ELOMAHOJEN TAPAAMINEN VAIKKA KESÄKUUSSA? Mietin tänään, että kun meitä alkaa jäädä lomille jo kesällä iso liuta, niin voitais kesäaikaan nähdä vaikka piknikillä (mikäli lumet on sulanu)täällä pääkaupunkiseudulla vaikka Kaivopuistossa. Onko halukkaita tulemaan kauempaakin? Olis aika kiva nähdä teitä ja mahoja ennen synnytystä. Ymmärrän toki, jos joku haluaa pysyä kasvottomana, mutta musta olis aika vänkä nähdä teitä ;-) Kommentoikaa!
Nyt muihin hommiin!
Pumpuli 21+5
Joku kysyi, miten sykkeet menee. Eli näin. Miehillä on normaalisti naisia matalampi syke. Näin ollen jos syke on vauvalla alle 150, on kysessä poika. Jos taas yli 150, se on tyttö.
Mulla on 2 poikaa ja on ollut niitä sykkeenmittauksia, jossa syke on vauvalla ollut 160kin. Mutta kun joukossa on niitä 130 ja 140 sykkeitä, oon ollut poajsta melko varma. Tuo iso lukema tulee, kun vauva on liikkeessä ja syke nousee.
Huom. tämähän " uskomus" kumottiin parinviikon takaisessa Akuutti-ohjelmassa, että sykkeistä sukupuoli selviäisi, mutta mun mielestä kannattaa laskea yhteen eri " oireita" ja päätellä niistä enemmän. Fakta on kuitenkin, että miesten syke on alhaisempi kuin naisten.
Tämän vauvan syke on ollu nyt 146-150, eli saas nähä...
Se on taas maanantai. Viikonloppu vilahti ohi hetkessä. Ilmat kyllä suosivat ulkoilemista. Isommat oli rinteessä ja kolmonenkin pääsi kokeilemaan. Posket punoittaen selitti sitten innoissaan miten oli saanut mennä hissillä ylös. Taisi ylösmeno olla jännittävämpää kuin alastulo.
Uikkareista taisi olla juttua. Minulla on niin suuret ja painavat rinnat raskauden aikana, etten kehtaa vetää päälle uikkareita ja sopivaa on ollut todella vaikea löytää. Joku äitiysuikkari pyöri nurkissa muutaman vuoden, kun sisareni sellaisen minulle hankki lahjaksi, mutta minun etuvarustukseni ei mahtunut siihen lainkaan. Koko olisi muuten ollut oikein hyvä, mutta minkäs teet...Viiden kilon kinkkua ei saa kolmen kilon pussiin:))))
Kukas oli matkalta palannut...Olisikin ihanaa päästä lomalle, kun kotona ollessa ei oikein ole lomaa. Pitää päästä pois kotiympyröistä, että saa itsensä lomafiilikseen. Ei siivousta, pyykkäystä, silitystä, petausta eikä ruuan laittoa. Meillä ei ole kesäisin oikein yhteistä lomaa, sillä se on miehen alalla sesonkiaikaa. Minä opettajana, koko kesän lomailijana, olenkin tottunut viettämään lasten kanssa lomat tehden silloin tällöin pieniä muutaman päivän pyrähdyksiä. Nyt hoitovapaalla ei oikein pääse lomafiilikseen lainkaan, kun mikään ei tavallaan muutu.
Vakuutuksista oli puhetta. Minä olen ottanut kaikille lapsille vakuutuksen ennen syntymää. Se on ollut hyvä ratkaisu, sillä kun kolmonen joutui heti synnytyksen jälkeen viikoksi teholle korvasi vakuutus kaiken. Meillä ei oikein tahdo päästä terveyskeskukseen hoitoon, joten vakuutuksen turvin olen käyttänyt yksityisiä lääkäripalveluja surutta. Meillä kun on monta lasta ja pienimmillä oli korvakierre ja allergiatutkimukset olin todella tyytyväinen vakuutuksiin. Synnytyksen jälkeen otettu vakuutushan ei korvaa synnytyksessä syntyneitä vahinkoja ja kun ei koskaan tiedä mitä sattuu... Otamme siis viimeisellekin vakuutuksen ennen syntymää.
Mintulle ja Lemille vielä kerran tsemppiä ultraan ja toivotaan helpottavia uutisia ultrasta!
Nyt jätän taas tilaa muille ja lähden nappaamaan suuhun yhden Panadolin, päätä jomottaa taas. Aurinkoista päivää kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 17+6