Tuleva rippileiri ahdistaa...
Kiusaajani on tulossa samalle riparille, pelkään hänen kiusaavan minua sielläkin ja perustavan jonkun whatsapp ryhmän haukkumistani varten, kuten teki ala-asteella. Miten selviän?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun syysi, että olet joutunut kiusatuksi. Sinulla ei ole mitään hävettävää, sillä joka kiusaa on! Usko pois, vaikka ryhmässä olisi ollut millaisia juttuja tahansa, sinun ei tarvitse hävetä.
Ota rohkeasti yhteyttä seurakuntaan. Mua kiusattiin kans tosi pahasti ala-asteella, tiedän millaiset traumat kiusaaminen voi jättää. Kävin oman riparini muualla ja se oli yksi hienoimmista kokemuksista ikinä. ❤ Olin sitten isosenakin kaksi vuotta ja useilla muilla leireillä. Älä anna kiusaajalla valtaa estää sun elämän hienoja asioita. Voit laittaa seurakuntaan vaika viestin, jos jännittää mennä jutteleen. Tsemppiä!! ❤
Jatkan tätä edellistä viestiäni sen verran vielä, että jos se on sinulle mahdollista (ja jos leireille otetaan vielä osallistujia, myös peruuruspaikkoja voi kysellä!) niin suosittelen osallistumista sellaisille leireille, jonne tulee nuoria ympäri Suomen. Noille leireille osallistuvat ovat usein kaikki ns. samallaviivalla, eivät tunne entuudestaan muita. Ja tästä syntyy just mahtava leiritunnelma. ☺ Itse olin aikoinaan Nuorten Keskuksen järjestämällä leirillä, mutta järjestäjiä on muitakin. Yksi paikka mistä oon kuullut paljon hyvää on Aholansaaren leirit. Miinuksena ainoastaan se, että tällaiset leirit maksavat jonkin verran, mutta jos vaan perheella on mahdollista panostaa vähän niin suosittelen!
Aholansaari on ihana! http://keskustelu.suomi24.fi/t/2634664/onko-kukaan-ollut-aholansaaressa
Vielä ehtii erota kirkosta. Tai muuten vain perua leirille menon, ei sillä ripillepääsyä ole merkitystä kuin lahjojen kannalta.
Olisinpa kehdannut sanoa vanhemmille etten halua riparille ollenkaan. Oli kamalaa kärsimystä koko leiri ja ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiseet eivät kiusaa.... Mitähän se kiusaaja siellä rippileirillä yleensäkään tekee?
Tämä oli varmaan ironiaa..Ovat pahimpia koulukiusaajia, ainakin tääälä Pohjois-Pohjanmaalla. Tosin onneksi omat rippikoulut.
Älä missään nimessä kerro kenellekään! Se vain pahentaa tilannetta ja heittää lisää vettä kiusaajan myllyyn. Yritä vain vältellä kiusaajaa siellä leirillä ja käyttäytyä normaalisti ettet anna aihetta kiusaamiseen. Tai älä mene ollenkaan.
M29 ja latino
Joo, samaa mieltä, ehdottomasti kannattaa mennä tollaselle leirille, minne tulee porukkaa ympäri Suomen! Ne on aivan erilaisia kuin ns. tavalliset leirit. Olin ite tosi ujo nuorena ja ekana yönä itkin yksin peiton alla, kun pelotti, että mitähän tästä tulee... Mutta viimesenä iltana kaikki vaan itki, kun leiri oli ohi... Kukaan ei olis halunnu lähtee kotiin. ☺
Täältä lisää vaihtoehtoja. Leirejä, joille tulee nuoria ympäriinsä, ei vain yhdestä seurakunnasta:
https://nuoriso.sley.fi/node/3
Älä mene samalle leirille kuin se yksi. Jää huonot muistot ja pahimmassa tapauksessa arvet.
Sori, mutta pakko sanoa, en itse menisi noille sleyn leireille. Arvomaailma todella tiukka ja vanhanaikainen. Sen sijaan esim. Aholansaaressa moninaisuutta kunnioitetaan.
Tänään tapaaminen ja jännittää kamalasti. 😟 Pitäisi uskaltaa ottaa puheeksi jonkun kanssa...
Ap
Jos et enää voi vaihtaa leiriä, kerro jollekulle nuorisotyöntekijälle/isoselle tai ota yhdessä vanhempien kanssa yhteyttä heihin. Älä jää asian kanssa yksin. Kiusattuna olemista on turha hävetä, kiusaaja on se joka nolaa itsensä - terve ihminen ei kohtele muita sillä tavalla. Tapauksesi ei myöskään ole ainutlaatuinen, vastaavia tilanteita tulee vastaan joka kesä useammilla leireillä. Työntekijät ja isoset ovat tottuneet hoitamaan kiusaamistapauksia ja he ovat siellä sitä varten, että kaikilla on leirillä kivaa.
T. Entinen isonen ja nykyinen nuorisotyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Dn tiedä, pystyykö ryhmää enää vaihtamaan. En oikein kehtaa puhua kenellekään siitä, koska mua hävettää edes kertoa, millaisia juttuja siellä ryhmässä oli. :(
Ap
Ymmärrän että voit tuntea höpeää. Se on ihan normaali reaktio. Muista että sinulla ei kuitenkaan tietystikään ole mitään hävettää, toisin kuin tällä kiusaajalla ja hänen jengillään. Ehkä ymmärrät tämän myöhemmin. Yritä löytää sen verran rohkeutta, että saisit otettua seurakuntaan yhteyttä. Jos jännittää soittaa tai mennä käymään niin voit laittaa sähköpostia tai sitten pyytää vanhempasi ottamaan yhteyttä. Kyllä ehdottomasti ryhmiä pitää tällaisessa tapauksessa saada vielä vaihtaa.
Tsemppiä ja voimia! Tajuat myöhemmin tehneesi oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tapaaminen ja jännittää kamalasti. 😟 Pitäisi uskaltaa ottaa puheeksi jonkun kanssa...
Ap
Hienoa! Pystyt siihen!
Ap, tsemppiä!!! ❤ Tuu kertomaan, miten meni. 🙂
Tapaaminen meni hyvin, vaikka jouduinkin samaan ryhmään tehtäviä tehdessä kiusaajani kanssa. Hän oli ihan asiallinen. :)
Ap
Hienoa Ap, tuohan kuullostaa hyvältä startilta riparille! :) Jos kuitenkin haluat, voit pyytää ohjaajilta nyt ennen riparia ettei teitä laiteta samaan ryhmään leirillä, jos siellä on pysyvät pienryhmät. Se on varmasti helppo järjestää. Kaikki menee hyvin!
Ja olisi hyvä, että joku leirin ohjaajista tai isonen olisivat tietoisia asiasta. Rohkeasti ottamaan yhteyttä, vaikka viestillä jos soittaminen jännittää.
Täällä on iso jengi sun tukena ja pitämässä peukkuja!
Tänään on lähtö leirille, istun nyt bussissa.
Uskovaiseet eivät kiusaa.... Mitähän se kiusaaja siellä rippileirillä yleensäkään tekee?