Tuleva rippileiri ahdistaa...
Kiusaajani on tulossa samalle riparille, pelkään hänen kiusaavan minua sielläkin ja perustavan jonkun whatsapp ryhmän haukkumistani varten, kuten teki ala-asteella. Miten selviän?
Kommentit (41)
Haluatko sinä sille samalle leirille oikeasti? Jos jo valmiiksi pelottaa. Joa haluat mennä, niin mene nyt hyvissä ajoin ennakkoon juttelemaan sen papin kanssa ja isosten kanssa. He pystyvät sitten jo etukäteen reagoimaan asioihin...ettei käy niin, että aletaan kiusata.
Voi olla ettei, mutta voi olla, että kyllä. Siksi ole itse aktiivinen ja hae apu ennakkoon. Voimia.
Puhu jonkun kanssa. Ei kenenkään pidä olla kiusattavana.
Dn tiedä, pystyykö ryhmää enää vaihtamaan. En oikein kehtaa puhua kenellekään siitä, koska mua hävettää edes kertoa, millaisia juttuja siellä ryhmässä oli. :(
Ap
Samaa mieltä edellisten kanssa, ota toki yhteyttä seurakunnan nuorisotyöntekijöihin tai leirin yhteyshenkilöön ja kerro että huolettaa. He ottavat huolen kyllä vakavasti. Kuulostavat todella, todella tyhmiltä nuo kiusaajat. Idiootit! Tärkeintä on, että sinä saat nauttia leiristä ja uusista kokemuksista siellä. :)
Pyydä rippipappia sanomaan kiusaajallesi "ja sinä joudut helvettiin, tiedän sinusta vähän jutskia"
Sinulla ei ole tarvetta hävetä mitään,ne ovat ne kiusaajat jotka ovat tehneet väärin. Jos et halua ei sinun tarvitse kertoa yksityiskohtaisesti viestien sisältöä. Nuorisotyöntekijöillä on kokemusta selvittää tällaiset tilanteet, huoli pois :)
Älä Sinä häpeä, sinä olet syytön.
Olosi helpottuu kun kerrot jollekulle aikuiselle ennen leiriä.
Älä pidä turhia salaisuuksia sisälläsi, ne syövyttää ja ahdistaa turhaan...
Rippileiri on oikeasti mukavaa aikaa. Tsemppiä!
Tottakai sinun pitää uskaltaa. Yksi soitto/keskustelu, niin asia lähtee rullaamaan eteenpäin. Ihan turha sinun on tässä vaiheessa alkaa perääntymään, vaan jatkat nyt pää pystyssä eteenpäin. Sitä se aikuistuminen on, pitää oppia puhumaan ja huolehtimaan itsestään, tästä on hyvä aloittaa. Et voi koko elämääsi vältellä ikäviä tilanteita ja varsinkin nyt kun sinulla olisi avaimet kädessäsi muutokseen.
Rippikoulu on maailman turhin koulu, jätä väliin koko paska.
Rippikoulu ei ole pakollinen. Älä mene lauman mukana.
Haluan käydä rippikoulun ja osallistua leirille. Jännittää, miten osaan ottaa asian puheeksi, se on jotenkin niin noloa. :( Pelkään, että musta on jo tehty samanlaisia ryhmiä whatsappiin kuin ala-asteella, niissä haukuttiin, nimiteltiin ja kuvattiin mua salaa. Siitä jäi traumat.
Sano vaikka jollekin isoselle siellä, niin voivat tarkkailla tilannetta. Heillä on vaitiolovelvollisuus.
Aikuiset ottavat kiusaamisen vakavasti, sinut voidaan vaikka laittaa eri leiriin. Oletko sanonut äidillesi, jos et kehtaa sanoa papille.
Rippileirejä on myös muualla naapurikunnissa ym. Jos haluat välillä lähteä puhtaalta pöydältä, etkä pyöriä teidän kylän pienissä piireissä. Kun ne ei ole koko maailma, vain yksi pikku hiekkalaatikko jossa ne kiusaajamadot luulevat olevansa tärkeitäkin.
Ei se ole noloa, jos sua on kiusattu. Ne kiusaajat on niitä noloja. Kerro jollekin luotettavalle aikuiselle siellä huolistasi. Hyvin se menee :)
Tietääkö kukaan aikuinen että sinua on kiusattu, ja miten?
Ilman muuta otat yhteyttä kirkon nuorisotyöntekijään ja kerrot tilanteesi. Sinun ei tarvitse vaihtaa ryhmään. Kiusaaja on se jonka pitää vaihtaa ryhmää.
Vanhemmat tietävät, muille en ole kehdannut kertoa.
Ap
Ei ole sinun syysi, että olet joutunut kiusatuksi. Sinulla ei ole mitään hävettävää, sillä joka kiusaa on! Usko pois, vaikka ryhmässä olisi ollut millaisia juttuja tahansa, sinun ei tarvitse hävetä.
Ota rohkeasti yhteyttä seurakuntaan. Mua kiusattiin kans tosi pahasti ala-asteella, tiedän millaiset traumat kiusaaminen voi jättää. Kävin oman riparini muualla ja se oli yksi hienoimmista kokemuksista ikinä. ❤ Olin sitten isosenakin kaksi vuotta ja useilla muilla leireillä. Älä anna kiusaajalla valtaa estää sun elämän hienoja asioita. Voit laittaa seurakuntaan vaika viestin, jos jännittää mennä jutteleen. Tsemppiä!! ❤
Sano äidillesi että kiusaaja on tulossa samalle leirille, ja voiko asialle tehdä jotain. Otatte yhdessä puheeksi seurakuntaan päin. Kyllä heillä keinoja on. Vielä ehtii.
Ota yhteyttä seurakuntasi nuorisotyöntekijään ja kerro huolesi hänelle. Hän voi siirtää sinut toiseen ryhmään tai kiusaajan.
Muutenkin hän on nyt sinun auttamisessa avainasemassa, joten ota välittömästi yhteyttä häneen.
t. Kirkon nuorisotyöntekijä