Euroviisut 2018 OFFICIAL
Kommentit (711)
Bulgarian hienosta viisusta on netissä nyt koko harjoitus katsottavana, ja mielestäni kameratyöskentely on jotenkin outoa.
Kuva hyppii mielivaltaisesti sinne tänne, lähelle ja kauas vuorotellen kauhealla vauhdilla, yksi laulaja kuvassa, välillä kolme laulajaa ja sitten taas näytetään koko lavaa jostain kilomerin päästä, valoja ei näy missään, musta tausta, mustat vaatteet, ei erotu kuin naislaulajan Sia-peruukki. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kyllä Suomestakin (sävellys ja laulutaito), mutta toteuttaisin lavashown eri tavalla.
Millainen olisi sinun visiosi Suomen kappaleen lavaesityksestä?
Hakisin samanlaista tunnelmaa kuin musiikkivideolla. Taustatanssijoiksi se ginger-glitterviiksi, tummaihoinen jäbä ja muita samoja tyyppejä kuin videolla. Toivoisin, että esityksessä jossakin kohtaa Saara kävelisi joukkonsa kanssa samalla päättäväisyydellä kuin musavideossa. Hakisin lupaa EBU:lta lapsikuoronauhan käyttöön. Jos lupaa ei heruisi, toteuttaisin sen niin, että taustalaulajat laulaisivat ne kohdat lapsenomaisella äänellä, ei kuitenkaan sillä kimeällä äänellä jota käyttävät nyt. Vaihtaisin ne taustalaulajanaiset toisiin. Koreografiassa Saara pääosaan, taustatanssijoiden tanssi ei saisi olla noin hajallaan, vaan muodostelmat tiiviimmäksim. Ei univormuja vaan musavideon releet. Selkärankakoru Saaran selkäpuolelle ja siitä jossain kohtaa lähikuvaa. Leap of faith on hieno lopetus, sen pitäisin. Rakennelman vaihtaisin tyylikkäämmän näköiseksi (nyt näyttää Barbin muoviselta lelulta). Aloitus mystinen ja dramaattinen. Kuvauskulmat ja valaistus kuntoon. Less is more, mutta silti tyylikästä wow-efektiä. Saaran laulu pääosaan.
Minusta nykyinen lavaylöspano on kuitenkin parempi kuin Umk:ssa, eli en sitä pidä huonona, kunhan vähän fiksailisin.
Kuulostaa hyvältä. Vieläkö lapsikuorolle ehtisi saada luvan? Miten jo suunniteltua esitystä korjaisit?
En usko, että enää tässä vaiheessa voi hakea lupia. Ylen olisi pitänyt tehdä se ajoissa (kuten Netta, joka sai erikoisluvan loopperin käyttöön).
Taustalaulajia ei voi enää vaihtaa, mutta ohjeistaisin heitä laulamaan erillä tavalla ne lapsikuoro-osuudet. Niihin kummallisiin korkeisiin ääniin on muutkin youtubessa kiinnittäneet huomiota ja toivoneet, että ne fiksattaisiin kuntoon. Pyytäisin taustalaulajia laulamaan osuudet joko lapsenomaisella lauluäänellä tai edes tavallisella lauluäänellä. Se "kirkumissävy" olisi tärkeää saada pois.
Saaran asu on ihan hyvä. Vaihtaisin taustajoukkojen univormut toisenlaisiin, mikäli se on vielä tässä vaiheessa mahdollista. En käyttäisi Vesa Silveriä stailaukseen.
Pitäisin palaverin valaistus- ja kameramiesten kanssa. Varmistaisin, että tv-kameroiden kuvauskulmat tulisi olemaan lähetyksessä todella upeat ja niillä voitaisiin syventää tunnelmaa. Valaistuksen kanssa pitäisi varmistaa, ettei Saara tummassa asussaan jää pimentöön.
Sen suurempia muutoksia lavashowhun ei varmaan voisikaan tehdä. Koreografiaan ehkä enemmän napakkuutta ja me-henkeä, jos mahdollista. Sitten vain treeniä, treeniä, promoamista viisukylässä ja lepoa.
Se lavaste on kuin suoraan little pet shop maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Saara Aallon ongelma on siinä, ettei hänellä ole pitkästä urastaan huolimatta minkäänlaista käsitystä siitä, mikä ns. myy. Itse hän kylläkin kuvittelee olevansa asiantuntija, mikä on outoa, koska hän ei ole saanut myytyä mitään. Esimerkiksi hän kuvittelee olevansa seksikäs. Kukaan, paitsi Meri, ei pidä häntä seksikkäänä. Samoin hän kuvittelee, että yleisö käännetään puolelle esittelemällä laulutaitoja, on korkeita ääniä ja kaikenlaisia lurituksia. Saara Aalto ei ymmärrä, että samanlaisia huutajia, lurittajia ja muita kikkailijoita joita pidetään yleisesti ns. hyvinä laulajina on kaikki karaokebaarit täynnä. Ja jos joku väittää vastaan, niin katsokaas muutama sesonki American Idolia niin näette mitä tarkoitan. Siellä on vuodesta toiseen jokainen top 20 kaikin tavoin parempi laulaja kuin Saara Aalto, top 10:stä puhumattakaan. Ja kuinka moni niistäkään top kymppiläisistä on breikannut maailmalla kisan jälkeen? Vain kourallinen.
Tässä kontekstissa Saara Aallon täytyykin olla harhainen, kuvitellessaan olevansa ns. hyvä laulaja. Vielä harhaisempi hänen täytyy olla kuvitellessaan, että hän tietää mikä "puree yleisöön" eli tässä tapauksessa äänestäjiin. Hän on mennyt omin päin muuttamaan koreota ja laulua. Ja kaikki hänen muutokset/lisäykset ovat vieneet kokonaisuuden huonompaan suuntaan. Jokainen Saara Aallon muutama seikka on juuri sellainen, joita tässäkin ketjussa ihmetellään, että mistä oikein on kyse. Esimerkiksi kyykistelyt ja ranteenpyörittelyt ovat Saaran omaa keksintöä (tai sitten Merin). Huutaminen on aivan varmasti Saaran keksintöä.
Nyt kun Saara Aalto on kyykistellyt, huutanut ja ennenkaikkea takonut päätä seinään pian 30 vuotta ilman ensimmäistäkään hittiä, niin luulisi, että alkaisi pikkuhiljaa upota siihen kalloon, ettei hänen pidä tehdä muuta kuin sitä mitä muut käskevät. Hänen tulisi olla äänitorvi, joka laulaa juuri siten kuten hänen käsketään laulaa. Hänen tulisi olla esiintyjä, joka hytkyttää sitä kroppaansa juuri siten kuten hänen käsketään hytkytellä, eikä yhtään pyörittele niitä ranteitaan. Mutta kun ei. Saara Aalto haluaa tehdä oman päänsä mukaan. Ja sehän on ihan ok. Mutta silloin pitäisi pitää se leipäläpi kiinni ja lopettaa muiden syytteleminen omista jatkuvista tappioistaan. Syyllinen tappioon on peilissä.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Bulgarian hienosta viisusta on netissä nyt koko harjoitus katsottavana, ja mielestäni kameratyöskentely on jotenkin outoa.
Kuva hyppii mielivaltaisesti sinne tänne, lähelle ja kauas vuorotellen kauhealla vauhdilla, yksi laulaja kuvassa, välillä kolme laulajaa ja sitten taas näytetään koko lavaa jostain kilomerin päästä, valoja ei näy missään, musta tausta, mustat vaatteet, ei erotu kuin naislaulajan Sia-peruukki. En ymmärrä.
Joo, tämä on kumma juttu. Monessa esityksessä on poukkoilevaa kamerakuvaa ja liian paljon kuvataan sitä lavaa kauempaa. Jokaisessa esityksessä tulisi olla omanlainen, lavashowhun sopiva rytmitys kuvakulmille ja kamera-ajoille. En tiedä saako esiintyjät itse vaikuttaa siihen miten heitä lavalla kuvataan. Ainakin Tsekin Mikolas oli kuulemma ohjeistanut kovastikin kameramiehiä. Hänellä kun on kokemusta ja näkemystä, koska ohjasi itse musavideonsakin. Toivon, että muutkin esiintyjät avaavat suunsa kamerakulmista, mikäli vaikuttaminen on mahdollista. Jos ei, niin toivottavasti työryhmä osaa hommansa ja tätä poikkoilevaisuutta esiintyy vain harjoituksissa..
En liiemmin välitä Saksan kappaleesta, mutta tässä hyvä esimerkki simppelistä, mutta tyylikkäästä lavaylöspanosta, jolla tylsäkin kappale muuttuu mielenkiintoisemmaksi. Ei tarvita kuin screenit. Niitä on tänä vuonna vain parilla kolmella maalla, jotenn erottuvat entistä paremmin muista esityksistä.
Saarankin esitykseen ne monsterit olisi voitu tuoda lavalle pelkästään screenin kautta. Tällöin taustalaulajat ja -tanssijat olisi voitu jättää kokonaan lavalta pois ja keskittyä vain Saaraan sekä screeniltä näkyviin efekteihin. Silloin show olisi näyttänyt minusta paljon modernimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on kumma juttu. Monessa esityksessä on poukkoilevaa kamerakuvaa ja liian paljon kuvataan sitä lavaa kauempaa. Jokaisessa esityksessä tulisi olla omanlainen, lavashowhun sopiva rytmitys kuvakulmille ja kamera-ajoille. En tiedä saako esiintyjät itse vaikuttaa siihen miten heitä lavalla kuvataan. Ainakin Tsekin Mikolas oli kuulemma ohjeistanut kovastikin kameramiehiä. Hänellä kun on kokemusta ja näkemystä, koska ohjasi itse musavideonsakin. Toivon, että muutkin esiintyjät avaavat suunsa kamerakulmista, mikäli vaikuttaminen on mahdollista. Jos ei, niin toivottavasti työryhmä osaa hommansa ja tätä poikkoilevaisuutta esiintyy vain harjoituksissa..
Toivottavasti saa vaikuttaa ja ainakin Suomen osalta nuo kamerakulmat suunniteltaisiin nyt viikonlopun aikana viimeisen päälle kuntoon. Valmis kuvakäsikirjoitus kuvaajille ja ohjaamoon? Tosin UMK esityksen kuvaus vaikutti myös siltä, että kuvaajille oli vaan annettu summittaiset positiot ilman tarkkaa ohjeistusta ja ohjaaja livenä päätti mitä kuvia käytetään ilman, että kuvausta olisi loppuun asti suunniteltu, kuten nyt toivoisi tehtävän.
Harjoituspätkän perusteella lavalle tarvitaan myös enemmän valoa. Kuinka katsojalle voisi tulla tunne, että esitys on suunnattu juuri hänelle, jos hän ei edes näe esiintyjää kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
En liiemmin välitä Saksan kappaleesta, mutta tässä hyvä esimerkki simppelistä, mutta tyylikkäästä lavaylöspanosta, jolla tylsäkin kappale muuttuu mielenkiintoisemmaksi. Ei tarvita kuin screenit. Niitä on tänä vuonna vain parilla kolmella maalla, jotenn erottuvat entistä paremmin muista esityksistä.
Saarankin esitykseen ne monsterit olisi voitu tuoda lavalle pelkästään screenin kautta. Tällöin taustalaulajat ja -tanssijat olisi voitu jättää kokonaan lavalta pois ja keskittyä vain Saaraan sekä screeniltä näkyviin efekteihin. Silloin show olisi näyttänyt minusta paljon modernimmalta.
Mistäköhän olin saanut mielikuvan, ettei isäntämaa olisi tänä vuonna halunnut screenejä lavalle?
Muutamaan otteeseen viisuihin pyrkineeltä Aallolta kysyttiin, miksi hän pitää viisuista niin paljon.
– Suomessa kasvaessani minusta tuntui, että olin erilainen. Halusin aina laulaa ja tehdä omia tanssinumeroita. Euroviisuja katsoessa minulle tuli olo, että nuo ihmiset ovat kuin minä.
– Tajusin 10-vuotiaana, että Euroviisut on paikka, jossa voin olla kuka olen, eikä kukaan pidä minua outona.
Aalto avasi viisufaneille myös päänsisäisiä hirviöitään, joista Monsters-kappale kertoo.
– Minua kiusattiin kasvaessani, ihmiset työnsivät minua alas. He sanoivat, etten voi koskaan olla kansainvälinen artisti, koska tulen Suomesta. Kukaan ei ottanut minua ja unelmaani todesta. Kasvoin sillä tavoin, mutta sanoin joka päivä itselleni, että teen sen ja olen joku päivä Euroviisuissa.
Lähde: savonsanomat.fi
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että esityksessä jossakin kohtaa Saara kävelisi joukkonsa kanssa samalla päättäväisyydellä kuin musavideossa..
Eihän hyvänen aika live-esitys voi olla musiikkivideo! Videossa voidaan tehdä nopeita leikkauksia ja luoda niillä vauhtia, kävellä tarmokkaasti tahdissa ison linnan läpi huoneesta toiseen ovia auki pamautellen. Jos saman yrittäisi tuoda lavalle, niin se olisi todella nolon näköistä. Saara, 2 armeijahemmoa ja taustalaulajat marssisivat tarmokkaasti tampaten edes taas kouluratsastustyyliin ristiin rastiin pitkin lavaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kyllä Suomestakin (sävellys ja laulutaito), mutta toteuttaisin lavashown eri tavalla.
Millainen olisi sinun visiosi Suomen kappaleen lavaesityksestä?
Hakisin samanlaista tunnelmaa kuin musiikkivideolla. Taustatanssijoiksi se ginger-glitterviiksi, tummaihoinen jäbä ja muita samoja tyyppejä kuin videolla. Toivoisin, että esityksessä jossakin kohtaa Saara kävelisi joukkonsa kanssa samalla päättäväisyydellä kuin musavideossa. Hakisin lupaa EBU:lta lapsikuoronauhan käyttöön. Jos lupaa ei heruisi, toteuttaisin sen niin, että taustalaulajat laulaisivat ne kohdat lapsenomaisella äänellä, ei kuitenkaan sillä kimeällä äänellä jota käyttävät nyt. Vaihtaisin ne taustalaulajanaiset toisiin. Koreografiassa Saara pääosaan, taustatanssijoiden tanssi ei saisi olla noin hajallaan, vaan muodostelmat tiiviimmäksim. Ei univormuja vaan musavideon releet. Selkärankakoru Saaran selkäpuolelle ja siitä jossain kohtaa lähikuvaa. Leap of faith on hieno lopetus, sen pitäisin. Rakennelman vaihtaisin tyylikkäämmän näköiseksi (nyt näyttää Barbin muoviselta lelulta). Aloitus mystinen ja dramaattinen. Kuvauskulmat ja valaistus kuntoon. Less is more, mutta silti tyylikästä wow-efektiä. Saaran laulu pääosaan.
Minusta nykyinen lavaylöspano on kuitenkin parempi kuin Umk:ssa, eli en sitä pidä huonona, kunhan vähän fiksailisin.
Kuulostaa hyvältä. Vieläkö lapsikuorolle ehtisi saada luvan? Miten jo suunniteltua esitystä korjaisit?
En usko, että enää tässä vaiheessa voi hakea lupia. Ylen olisi pitänyt tehdä se ajoissa (kuten Netta, joka sai erikoisluvan loopperin käyttöön).
Taustalaulajia ei voi enää vaihtaa, mutta ohjeistaisin heitä laulamaan erillä tavalla ne lapsikuoro-osuudet. Niihin kummallisiin korkeisiin ääniin on muutkin youtubessa kiinnittäneet huomiota ja toivoneet, että ne fiksattaisiin kuntoon. Pyytäisin taustalaulajia laulamaan osuudet joko lapsenomaisella lauluäänellä tai edes tavallisella lauluäänellä. Se "kirkumissävy" olisi tärkeää saada pois.
Saaran asu on ihan hyvä. Vaihtaisin taustajoukkojen univormut toisenlaisiin, mikäli se on vielä tässä vaiheessa mahdollista. En käyttäisi Vesa Silveriä stailaukseen.
Pitäisin palaverin valaistus- ja kameramiesten kanssa. Varmistaisin, että tv-kameroiden kuvauskulmat tulisi olemaan lähetyksessä todella upeat ja niillä voitaisiin syventää tunnelmaa. Valaistuksen kanssa pitäisi varmistaa, ettei Saara tummassa asussaan jää pimentöön.
Sen suurempia muutoksia lavashowhun ei varmaan voisikaan tehdä. Koreografiaan ehkä enemmän napakkuutta ja me-henkeä, jos mahdollista. Sitten vain treeniä, treeniä, promoamista viisukylässä ja lepoa.
Valitettavasti menemme kimeillä oudolta kuulostavilta oravaäänillä, mitä laulaa jäykähköt tanssimista vierastavat taustalaulajat sotilasuniformuissaan. Taustaa tasapainottaa tangolaulaja. Edessä hyppii pari irralliselta näyttävää sotilasuniformuista miestä. Olisiko se erikoislupa ollut niin vaikea saada sitten.. haettiinko sitä edes?
Olisi ollut kiva kun tanssijoita olisi ollut enemmän, kuten Kyproksella. Ne pari taustalaulajaa lavalta olisi voitu unohtaa kokonaan.
Kamerakulmatkin saattaa olla mitä sattuu..
Esitys on hiukan fail typerien seikkojen takia. Mutta ei nyt tuomita, katsotaan ensin hela esitys.
Vierailija kirjoitti:
Se lavaste on kuin suoraan little pet shop maailmasta.
Lavastehan on ihan tyylikäs ja toimii monella tavoin, sillä siinä on jokin vielä suurelle yleisölle esittämätön pyörimisefekti, "timanttikuvion" valoja saadaan säädettyä, Saara "valokeilaan" (tosin se konkreettinen valaistus puuttuu) esityksen keskipisteenä ja esityksen lopusta tehtyä yllätys katsojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että esityksessä jossakin kohtaa Saara kävelisi joukkonsa kanssa samalla päättäväisyydellä kuin musavideossa..
Eihän hyvänen aika live-esitys voi olla musiikkivideo! Videossa voidaan tehdä nopeita leikkauksia ja luoda niillä vauhtia, kävellä tarmokkaasti tahdissa ison linnan läpi huoneesta toiseen ovia auki pamautellen. Jos saman yrittäisi tuoda lavalle, niin se olisi todella nolon näköistä. Saara, 2 armeijahemmoa ja taustalaulajat marssisivat tarmokkaasti tampaten edes taas kouluratsastustyyliin ristiin rastiin pitkin lavaa..
Itse asiassa Saara kyllä kävelee päättäväisesti joukkonsa kanssa, näkyy ainakin pidemmässä videossa. Mutta kun kävely on kuvattu katsomosta päin eli sivuttain niin kävely näyttä jonomarssilta.
Saaran esitys on hieno, siinä tapahtuu koko ajan ja nainen totisesti osaa laulaa.
Israel ei pystykkään käyttämään looperiian lavalla, samasta syystä miksi kaikki musiikki tulee taustanauhalta, tai sen takia. Loopperiefekti luodaan nyt taustalaulajilla.
Saarasta olisi pitänyt tulla Suomen Alicia Keys, tyylikäs ja hillitty esiintyjä pianonsa takana ja vahva lauluääni, mutta tulikin köyhän miehen lady gaga.
Vierailija kirjoitti:
Muutamaan otteeseen viisuihin pyrkineeltä Aallolta kysyttiin, miksi hän pitää viisuista niin paljon.
– Suomessa kasvaessani minusta tuntui, että olin erilainen. Halusin aina laulaa ja tehdä omia tanssinumeroita. Euroviisuja katsoessa minulle tuli olo, että nuo ihmiset ovat kuin minä.
– Tajusin 10-vuotiaana, että Euroviisut on paikka, jossa voin olla kuka olen, eikä kukaan pidä minua outona.
Aalto avasi viisufaneille myös päänsisäisiä hirviöitään, joista Monsters-kappale kertoo.
– Minua kiusattiin kasvaessani, ihmiset työnsivät minua alas. He sanoivat, etten voi koskaan olla kansainvälinen artisti, koska tulen Suomesta. Kukaan ei ottanut minua ja unelmaani todesta. Kasvoin sillä tavoin, mutta sanoin joka päivä itselleni, että teen sen ja olen joku päivä Euroviisuissa.
Lähde: savonsanomat.fi
Niin tämä taisi olla siitä Saaran toisesta eli eilisestä pressistä? Katselin sitä illalla Youtubesta juuri ennen nukkumaan menoa. Ei olisi pitänyt.
Täällä Saaran hyrrästä kuva:
https://apex.eurovision.tv/image/5e2d692747be1c033535ef7bd01c4aaf
Näyttäisi toimivan käsipelillä, ex-poikis ohjaimissa ainakin tässä kuvassa. Onkohan tässä nyt kuitenkin liian monta liikkuvaa osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Saara kyllä kävelee päättäväisesti joukkonsa kanssa, näkyy ainakin pidemmässä videossa. Mutta kun kävely on kuvattu katsomosta päin eli sivuttain niin kävely näyttä jonomarssilta.
Saaran esitys on hieno, siinä tapahtuu koko ajan ja nainen totisesti osaa laulaa.
Ehkäpä livenä kamera on tuossa kohtaa esiintyjien edessä eikä siellä sivussa? Lavan syvyys ei taida riittää eteenpäin kävelyyn? Tuo kävely kyllä jotenkin kuuluu siihen kappaleen "At my worst I found my army strong" kohtaan, josta siis taustaporukan asutkin ideoitu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Saaran hyrrästä kuva:
https://apex.eurovision.tv/image/5e2d692747be1c033535ef7bd01c4aafNäyttäisi toimivan käsipelillä, ex-poikis ohjaimissa ainakin tässä kuvassa. Onkohan tässä nyt kuitenkin liian monta liikkuvaa osaa?
Saaralla nousi xfactorissa vähän nuppiin nuo pää alaspäin stuntit, minusta ne ovat noloja.
"Äiti kato, mä ajan ilman käsiä"
Hyvä Saara.
"Kattokaa, mä laulan pää alaspäin (taas)"
Saara tuu jo pois sieltä, siellä on laulukisat.