Kävely painonpudotuksessa
Kauniit säät kutsuvat kävelemään.. Onko teillä kokemusta painonpudotuksesta kävelyn tuella? Minkälaisia lenkkejä olette kävelleet kilometreissä?
En tykkää käydä salilla enkä ryhmäliikunnassa.. Kuormittaako kävely kroppaa tarpeeksi tasapuolisesti vai tarvitseeko se rinnalleen jonkun toisen liikuntamuodon?
Tajuan kyllä ettei kenestäkään tule kävelemällä salikissaa mutta jos hoikempi ja terveempi..
Kommentit (20)
75-kiloinen kuluttaa 350kCal tunnissa kävellessään 6 kilometriä. Huonokuntoinenkin jaksaa kävellä pari tuntia, jos vain on aikaa. Mielestäni sen parempaa painonpudotusliikuntaa ei olekaan.
Reipasta vauhtia (n. 6 k tunnissa) ja reilun tunnin verran pitäisi kävellä, että edes vähän kaloreita kuluu. Toki se tukee laihtumista, mutta kyllä sun pitää syömistäkin keventää. Ts. jos syöt viinerin tai pari riviä Fazerin sinistä niin saat kävelyllä kuluttamasi kalorit takaisin. Liikkeelle vaan!
Paino ei juurikaan putoa, esim. tunnin juoksulenkki saattaa kuluttaa vain 300 kcalin verran (riippuen toki ihmisestä). Mutta hyvähän se on kunnon kannalta edes kävellä. Voisit kokeilla, että hölkkäät/juokset osan matkasta ja parannat kestävyyttä pikkuhiljaa. Se tehoaa hyvin etenkin viskeraaliseen rasvaan (keskivartalo siis kaventuu).
Riippuen mahdollisen ylipainon määrästä, alottaisin juoksun sijaan kävelyllä. Juokseminen on kuitenkin esim. polville huomattavasti rasittavampaa kuin kävely, joten mahdollinen vammojen riski pienempi, etenkin jos ei ole liikuntaa harrastanut. Itsellä muistelen että olisi palanut noin 500-600 kcal reippaasti kävellen 1 h 15 min, lukemat sykemittarista eikä mistään appista.
Mä olenkin omenavartaloinen. Jos saisin keskivartaloon jotain muotoa (tai siis muotoja pois) niin eläköön.. Painoindeksi normaalin ylärajalla, oma ihannepaino noin -10 kiloa. Reisissä on rasvaa mutta varsinkin mahaa löytyy. Haaveena olisi notkistua myös. Nyt naapurin pappakin on mua notkeampi:(
ap
Reipas kävely on hyvää liikunta, mutta ei sillä taida vartalon muokkaus onnistua. Kaikki liikunta on hyväksi, pienikin lenkki on tyhjää parempi.
Harrastin joskus lenkkeilyä tosi paljon.
Kävelin 2-3 tuntia joka päivä ja todella lujaa menin. Työnsin vielä raskaita tuplarattaita aina.
Lenkkeilin siis kymmeniä kilometrejä joka päivä.
En laihtunut muutamassa kuukaudessa yhtään. Vaatteetkaan ei tuntuneet yhtään löysemmiltä. Kävin myös salilla 1-3 kertaa viikossa mutta sielläkin tein aerobista treeniä enemmän mm crosstrainerilla.
Sitten aloin katsomaan mitä syön ja sitten vasta painokin alkoi tippumaan.
Kunto oli kyllä tosi hyvä ja jaksoin kävellä minne vaan.
Tarvitsisi taas aloittaa tuo harrastus. Nyt olen viimeisillään raskaana mutta synnytyksen jälkeen kaivan lenkkarit taas naftaliinista!
Siia mitä ihmettä tottakai kävelyllä voi laihtua?? Itse laihdutin 10kg kävelemällä!
Syön mitä huvittaa ja kävelen vapaa-ajalla n. 7km kävelylenkkejä ja lisäksi työssä kävelen tosi paljon. Olen hoikka ja se on taatusti kävelyn ansiota, sillä ruokavalion ansiota se ei ainakaan ole.
Kävely on loistava keino ylläpitää terveyttä, kuntoa ja pitää paino hallinnassa. Kävely on maailman parhain liikuntamuoto.
Mulla oli yksi kesä hoidossa tuttavan koira pari kuukautta. Kaksi tunnin lenkkiä päivässä, aamuin illoin ja painoa putosi noin kymmenen kiloa.
Ihmisen hyötysuhde on nykyisenä yltäkylläisenä aikana rasittavan hyvä. Yhden viinerin energiamäärällä liikkuu kovatahtisestikin varmaan yli tunnin. Kun tämän huomioi, niin kummasti alkaa katsoa mitä suuhunsa laittaa. Minulla auttaa painonhallinnassa, kun joka aamu punnitsen itseni ja laitan tuloksen exceltaulukkoon. Jälleen voi jäädä jokin herkkupala päivän mittaan syömättä ja vaikkapa osa riisistä tulee korvattua salaatilla.
Aloita reippaalla kävelyllä vaihtelevissa maastoissa, mutta ala jossain vaiheessa hölkätä pätkiä.
Olen laihduttaja itsekin, hyvin huonokuntoinen ja kankea sellainen. Salille en vielä kehtaa kilojeni takia mennä, mutta ajattelin että alan tekemään kävelylenkkejä ja sitten treenaamaan kotona. Netissä on vaikka kuinka paljon videoita ja ohjeita erilaisista treeneistä. On online-jumppia ja joogaa ja vaikka mitä.
Eilen löysin sellaisen sivun kuin www.bodbot.com, saa myös kännykkään. Ilmaisversio ja sitten myös maksullinen. Mutta ilmaisversiokin vaikuttaa hyvältä. Siellä tehdään alkuun erilaisia testejä ja valitaan oma tavoite, ja näiden mukaan ohjelma sitten tekee sulle sen mukaisen liikuntaohjelman. Saa valita harjoitteleeko kotona vai salilla ja jos kotona, niin millaisia välineitä on käytössä. Lisäksi alkutesteissä katsotaan just sitä notkeutta yms. Ainakin näin alkuun se vaikutti tosi kivalta. Ehkä siitä on sullekin tsemppiä?
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttaja itsekin, hyvin huonokuntoinen ja kankea sellainen. Salille en vielä kehtaa kilojeni takia mennä, mutta ajattelin että alan tekemään kävelylenkkejä ja sitten treenaamaan kotona. Netissä on vaikka kuinka paljon videoita ja ohjeita erilaisista treeneistä. On online-jumppia ja joogaa ja vaikka mitä.
Eilen löysin sellaisen sivun kuin www.bodbot.com, saa myös kännykkään. Ilmaisversio ja sitten myös maksullinen. Mutta ilmaisversiokin vaikuttaa hyvältä. Siellä tehdään alkuun erilaisia testejä ja valitaan oma tavoite, ja näiden mukaan ohjelma sitten tekee sulle sen mukaisen liikuntaohjelman. Saa valita harjoitteleeko kotona vai salilla ja jos kotona, niin millaisia välineitä on käytössä. Lisäksi alkutesteissä katsotaan just sitä notkeutta yms. Ainakin näin alkuun se vaikutti tosi kivalta. Ehkä siitä on sullekin tsemppiä?
Ihana ajatus mutta en vaan tykkää mistään jumppaamisesta. Yhtään. Kävely, vaeltaminen metsässä, pyöräily ja hyötyliikunta (pihatyöt ja muu) on ok mutta kaikki muu on todella vastenmielistä.. Sellaiseen on vaikea saada rutiinia päälle joka maistuu joka kerta puulta kun alkaa tekemään ja tekee mieli aina lintsata jostain syystä tai vetää riman alta..
ap
Itse olen nyt säännöllisesti käynyt lenkeillä, about 8km kerrallaan. Mulla on sykemittari ja kello, joka näyttää vähintään joka lenkin jälkeen, että kulutus on yli 550kcal. Sit mulla on sport tracker, joka näyttää myös oli 400kcal. Sehän ei näe mun syketasoa eikä ulkolämpötilaa.
Yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon, tuloksia on todellakin tullut.
Hierojani sanoi, että kävely on myös siitä hyvää liikuntaa, koska mikään jumppa ei aktivoi jalan lihaksia yhtä tehokkaasti.
Eli kävelemään vaan!
Mites pilates, siinä ei varsinaisesti jumpata vaan vaakatasossa venytellään ja opetellaan kehonhallintaa. Parantaa liikkuvuutta, notkeutta ja kehittää syviä vatsalihaksia mikä kaventaa vyötäröä. Löytyy helppoja ohjelmia ihan aloittajillekin youtubesta.
Vierailija kirjoitti:
Mites pilates, siinä ei varsinaisesti jumpata vaan vaakatasossa venytellään ja opetellaan kehonhallintaa. Parantaa liikkuvuutta, notkeutta ja kehittää syviä vatsalihaksia mikä kaventaa vyötäröä. Löytyy helppoja ohjelmia ihan aloittajillekin youtubesta.
Kiitos vinkistä. Pitääpä ihan tutustua siihen. Ei ole tullut mieleenkään mutta sehän voisi olla kokeilemisen arvoista:)
Itse kun aikoinani tein noin 2-3h kävelyjä muutaman kerran viikossa muun arkiliikkumisen ohella, niin kyllä se sutjakoitti keskikroppaa (päärynävartalossani ainakin). Nuo kävelylenkit eivät olleet muuta kuin haahuilua uudessa maassa ja kaupungissa, johon halusin kunnolla tutustua, joten ripeämmällä tahdilla saisi varmasti samoja tuloksia lyhyemmässä ajassa.
Kyllä jos kävelet päivittäin reippaasti ja pitkiä matkoja, on sillä vaikutus terveyteen. Varsinkin jos menet esim. metsään, missä paljon korkeusvaihteluja ja joudut kulkemaan ylä- ja alamäkiä. Paino ei ehkä putoa niin tehokkaasti, mutta kunto kohoaa ja olet virkeämpi.