moniko antaa isän nimen vauvalle toiseksi nimeksi?
Kommentit (14)
eli onko tapana antaa isän etunimi pojalle vaikka toiseksi nimeksi?
esikoisen nimi Rasmus Juha Johannes joista tuo Juha on isän nimi. Johannes muuten kulkeen molempien suvussa. Isän nimeä ei ensin pitänyt tulla pojalle, mutta minkäs teit kun toinen oli pienenä niin isänsä näköinen, ja tuo Juha sopi hyvin " täyte" nimeksi tuohon väliin.
Olen tämän jo joskus kertonut, mutta sanonpaha taas ;o) Lapsiahan minulla ei vielä ole, mutta jos tulee, ja jos isän nimi sopii, niin sekä tytölle että pojalle tulee isän nimi näkyviin kolmannessa nimessä. Siis esim. Ollintytär, Ollinpoika. Mutta koska on mahdollista, että tuleva isä on ulkomaalainen, niin sitten riippuu hänen nimestään. Esim Martininpoika ehkä vielä menettelee, mutta Georgenpoika on liika vaikea minusta. -Ja ei, en etsi lapsilleni isää " nimi-silmällä" ;o)
Haluaisin kyllä myös antaa muita nimiä suvusta, ei vain isän nimeä!
Aaretti, joka oli suosikkilistallani jo valmiiksi, sattui olemaan myös isän lempinimi, jota hänen lapsuudenkodissaan oli käytetty. Se oli lopullinen niitti nimivalinnalle, eli poika sai nimekseen Kuisma Armas Aaretti.
poika sai kolmanneksi nimekseen isänsä toisen nimen. Se on myös isänsä isän nimi ja kulkee sattumalta myös minun suvussani.
Ei siis kuitenkaan isänsä etunimeä saanut.
samasta toisesta nimestä isän kanssa (saattaa kulkea pitkälläkin suvussa) esim. Mikko Juhani ja Vesa Juhani. Tosin nykyisin ehkä harvemmin annetaan näin kuin ennnen.
Englannissa isän etunimeä annetaan monesti pojalle toiseksi nimeksi esim. James Peter poika ja Peter David isä. Varsinkin ensimmäiselle pojalle.
Harvemmin meillä annettaisiin nimi Mikko Vesa (ks. yllä).
Henk. koht. meillä ei ole esikoiselle annettu nimeä isältä, sukunimi tulee jo häneltä. Toinen poika jakaa yhden etunimensä isän kanssa.
Se ei ole mitenkään tapana meidän suvussa mutta kiva kuitenkin. Isän toinen nimi taas ei mitenkään miellyttänyt minua eli se ei ollut edes harkinnassa.
Pojan kolmas nimi on yleinen äitini suvussa ja usealla poikaserkullanikin on tämä nimi joko toisena tai kolmantena nimenä. Minun lapsuudenperheeseen ei vaan syntynyt poikia, joten nyt sain mahdollisuuden jatkaa tätä nimiketjua taas..
Sopi kivasti siihen ja mielestäni mukava perinne.
pojalla on kaikki miehen suvusta ja miehen nimestä.. matti siitä on tehty nykyaikaisempi matias muuten on kolmas nimi sama kun miehen kolmas.. keskellä suvussa ollut mies..
että lapsen siittäjästä annetaan ikään kuin varmuus. Meillä tähän ei ole koettu tarvetta :). Moniko antaa oman nimensä tyttärelleen toiseksi nimeksi? Tai jos nimesi on Maija Virtanen, niin onko tyttäresi nimi Liisa Maijantytär Virtanen?
pojallamme siis isänsä toinen nimi kolmantena nimenä.
Jos saamme joskus tyttären, hän saa kolmanneksi nimekseen minun kolmannen nimeni.
Lisäksi " keskinimi" otetaan suvusta, kuten esikoipojallekin.
Meillä (minun) suvussa tapana antaa kolme etunimeä.
isän nimestä yhden kirjaimen erolla toiseksi nimeksi
lähinnä siksi että poika sai äidin sukunimen.
Tyttäremme kutsumanimi on isoisoäidin kutsumanimi,
toinen nimi isoäidin kutsumanimi ja kolmas nimi toisen isoäidin kutsumanimi, joka on myös minun kolmas nimeni ja kulkenut naisketjussa monta sukupolvea.
niinkuin isän ensimmäistä etunimeä, Matti Keijonpoika? Vai kuten meillä eli Isän kolmas nimi on mös pojan kolmas nimi. Näin on ollut vaarilla ja isän vaarillakin jo.