Janna haki katoliselta kirkolta avioliiton mitätöintiä: ”Koko Suomen kansa on mun todistajani”
Reilun vuoden verran sinkkuna ollut Janna ei suostu menettämään luottamustaan ihmisiin vastoinkäymisistä huolimatta. Avioliiton mitätöintiä hakenut laulaja haluaa vielä päästä uusiin naimisiin katolisin menoin.
KATOLISEEN kirkkoon kuuluva Janna kertoo, että hän on hakenut avioliittonsa mitätöintiä. Mitätöinti ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys.
Toisin kuin luterilaisessa kirkossa, katolisessa kirkossa avioliitto on yksi seitsemästä sakramentista ja pätevästi solmittu kristillinen avioliitto kestää kuolemaan asti.
Katolinen kirkko ei voi vihkiä avioliiton solminutta uuteen avioliittoon, vaikka hän olisi saanut siviiliavioeron, katolisesta tiedotuskeskuksesta kerrotaan Ilta-Sanomille.
Joissakin tapauksissa on mahdollista pyytää hiippakunnan oikeusistuinta tutkimaan, onko edellinen avioliitto ollut pätevästi solmittu.
– Olen hakenut poikkeusolosuhteiden vuoksi avioliiton mitätöintiä, Janna sanoo.
– Se, että voin joskus mahdollisesti solmia uuden liiton katolisin menoin, on minulle tärkeä asia, koska perheeni ja mummoni ovat katolisia.
Kirkollinen oikeusistuin on tarkka paikka ja siellä vaaditaan todistajia tai todisteita, joiden perusteella liitto mitätöidään tai pidetään voimassa.
– Olen lähettänyt sinne kaikki todisteet. Mulla on todisteet siitä, että mies on ollut uskoton minulle heti häiden jälkeen. Silloin liitto on katolisen kirkon mukaan epäpätevä. Kaikkihan oli lööpeissä, joten koko Suomen kansa on mun todistajani, Janna nauraa.
JANNAA ei haittaa, että pappisneuvosto istuu ruotimaan hänen päättynyttä liittoaan.
- Kaiken tämän jälkeen? Ei mua ei haittaa, että papit miettivät tätä juttua. He ovat tunteneet mut ihan ristiäisistä lähtien. Mulle asia on kuitenkin tärkeä. Minua alkoi ahdistaa ajatus, etten ikinä enää pääsisi naimisiin, tai olisin naimisissa kyseisen henkilön kanssa ikuisesti.
– Voinhan minä mennä uudestaan naimisiin, mutta haluan oman kirkkoni hyväksynnän liitolle. En ehkä mene ikinä uudestaan naimisiin, mutta jos menen, menen mieluummin katolisessa kirkossa kuin maistraatissa.
Avioliiton mitätöinti oli Jannalle itse asiassa osa eheytymisprosessia.
– Koen, että mitä paremmin käsittelen mitkä tahansa vaikeat asiat, sen paremmin ja nopeammin selviän niistä. Siksi tämä on ollut hyvä prosessi.
Kommentit (14)
Jopas on lapsellinen ollakseen 35-vuotias.
En tajua. Janna on kertonut ihailevansa vanhempiensa pitkää liittoa. Halunnut katoliset häät. Pysyvän suhteen. Ja mitä hän teki? Meni naimisiin Junon kanssa, kaikista maailman miehistä hän otti Junon. En ymmärrä.
Miksi aloitit tästä asiasta uuden ketjun? Samaa jauhetaan jo täällä taas kerran.
Katolisilla on kätevää kun voi mitätöidä avioliiton ja teeskennellä kuin sitä ei olisi koskaan edes tapahtunut.
Mikä ihme ton Jannan ongelma oikeen on? Huomiota on saatava hinnalla millä hyvänsä?
Senaattori Edward Kennedy, hänen veljenpoikansa Joseph Kennedy ovat mitätöineet avioliittonsa. Nicole Kidmanin ja Tom Cruisen avioero toi mitätöinnin julkisuuteen mutta Kidmanin ei edes tarvinnut mitätöidä avioliittoaan koska Cruisen ollessa tunnettu skientologi avioliitto ei ollut katolisen kirkon mukaan pätevä.
Julkisuudessa on myös keskuteltu siitä onko rikkaiden ja kuuluisien helpompi saada avioliitto mitätöityä kuin tavisten.
http://www.usatoday.com/story/news/nation/2015/09/08/annulments-celebri…
Banna tälle, ja ristiretki Jannaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Katolisilla on kätevää kun voi mitätöidä avioliiton ja teeskennellä kuin sitä ei olisi koskaan edes tapahtunut.
Kuinkahan lepsuja nuo päätöksen tekevät tahot katolisessa kirkossa yleensä ovat... Jos ovat lepsuja (jolloin avioliiton mitätöinti olisi sisällöltään sama kuin avioero; siitä vain käytettäisiin siistimpää sanaa, johon vedoten uudelleen vihkiminen ei olekaan uudelleen vihkimistä jne.), kyseinen mitätöintiperiaate ja -käytäntö kääntäisi avioliiton sakramentaalisen pyhyyden omaksi irvikuvakseen.
Toivottavasti eivät ole lepsuja. Tämän Jannan tapaukseen en ota kantaa, kun en tiedä yksityiskohtia (en edes tiedä, kuka Janna on...).
Oliskohan vähän kandenut pohtia etukäteen?
Monacon Caroline sai avioliittonsa jonkun playboyn kanssa mitätöityä, mutta prinssi Ernst Augustin kanssa hän on kirkon silmissä yhä naimisissa. Eli ei se rikkaillekaan ole täysin läpihuutojuttu.
Ei pidä paikkaansa, että koko Suomen kansa olisi todistajina. Minä einakaan en ole. En ole kuullut koko mimmistä ikinä ennen tätä juttua ankä pysty todistamaan asiassa puoleen enkä toiseen.
Sana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan lepsuja nuo päätöksen tekevät tahot katolisessa kirkossa yleensä ovat... Jos ovat lepsuja (jolloin avioliiton mitätöinti olisi sisällöltään sama kuin avioero; siitä vain käytettäisiin siistimpää sanaa, johon vedoten uudelleen vihkiminen ei olekaan uudelleen vihkimistä jne.), kyseinen mitätöintiperiaate ja -käytäntö kääntäisi avioliiton sakramentaalisen pyhyyden omaksi irvikuvakseen.
Toivottavasti eivät ole lepsuja. Tämän Jannan tapaukseen en ota kantaa, kun en tiedä yksityiskohtia (en edes tiedä, kuka Janna on...).
Mitätöinti tarkoittaa sitä että vihkimishetkellä joku pätevän avioliiton kriteereistä ei täyttynyt ja sen takia mitään avioliittoakaan ei koskaan ollut olemassa. Eli jos pätevästi avioitunut haluaa mitätöinnin ja uusiin naimisiin niin se ei onnistu missään olosuhteissa koska pätevästi solmittua avioliittoa ei voida mitätöidä.
Avioliitto voidaan katolisessa kirkossa mitätöidä eli julistaa epäpäteväksi jos joku seuraavista ehdoista täyttyy:
1. Muotovirhe vihkimisessä. Esim. jos katolilainen on mennyt naimisiin maistraatissa. Jannan tapauksessa ainakaan tämä kohta ei täyty.
2. Suostumuksen puute vihkimishetkellä esim. jos on vaikka väkivallalla uhaten pakotettu avioitumaan.
3. Jos vihkimishetkellä jompikumpi (tai kumpikaan) ei olekaan aikeissa pysyä avioliitossa siihen asti kunnes kuolema erottaa tai jos on mennyt vain kokeilumielessä naimisiin.
4. Jos toinen on salannut toiselta (tai molemmat salanneet toisiltaan) jotain sellaista mistä tietoisena ei olisi suostunut solmimaan avioliittoa. Jos esim. mies on tehnyt jonkun rikoksen ennen vihkimistä ja asia selviää naiselle vasta vihkimisen jälkeen niin silloin avioliitto on epäpätevä jos nainen ei olisi kyseisestä rikoksesta tietoisena suostunut avioliittoon.
5. Jompikumpi (tai molemmat) ovat sitoutuneet naimattomuuteen. Jos esim. pappi yrittää avioitua niin se ei ole silloin avioliitto. Myös lähisukulaisten väliset "avioliitot" ovat epäpäteviä eli jos vaikka keinohedelmöityksellä alkunsa saaneille puolisoille jossain vaiheessa selviääkin että heidän spermanluovuttajansa on ollut sama niin heidän "avioliittonsa" on epäpätevä.
Noita ehtoja voi olla muitakin mutta tuossa nyt ne jotka minä tiedän. Kovinkaan lepsusta systeemisestä ei kuitenkaan ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitätöinti tarkoittaa sitä että vihkimishetkellä joku pätevän avioliiton kriteereistä ei täyttynyt ja sen takia mitään avioliittoakaan ei koskaan ollut olemassa. Eli jos pätevästi avioitunut haluaa mitätöinnin ja uusiin naimisiin niin se ei onnistu missään olosuhteissa koska pätevästi solmittua avioliittoa ei voida mitätöidä.
Avioliitto voidaan katolisessa kirkossa mitätöidä eli julistaa epäpäteväksi jos joku seuraavista ehdoista täyttyy:
1. Muotovirhe vihkimisessä. Esim. jos katolilainen on mennyt naimisiin maistraatissa. Jannan tapauksessa ainakaan tämä kohta ei täyty.
2. Suostumuksen puute vihkimishetkellä esim. jos on vaikka väkivallalla uhaten pakotettu avioitumaan.
3. Jos vihkimishetkellä jompikumpi (tai kumpikaan) ei olekaan aikeissa pysyä avioliitossa siihen asti kunnes kuolema erottaa tai jos on mennyt vain kokeilumielessä naimisiin.
4. Jos toinen on salannut toiselta (tai molemmat salanneet toisiltaan) jotain sellaista mistä tietoisena ei olisi suostunut solmimaan avioliittoa. Jos esim. mies on tehnyt jonkun rikoksen ennen vihkimistä ja asia selviää naiselle vasta vihkimisen jälkeen niin silloin avioliitto on epäpätevä jos nainen ei olisi kyseisestä rikoksesta tietoisena suostunut avioliittoon.
5. Jompikumpi (tai molemmat) ovat sitoutuneet naimattomuuteen. Jos esim. pappi yrittää avioitua niin se ei ole silloin avioliitto. Myös lähisukulaisten väliset "avioliitot" ovat epäpäteviä eli jos vaikka keinohedelmöityksellä alkunsa saaneille puolisoille jossain vaiheessa selviääkin että heidän spermanluovuttajansa on ollut sama niin heidän "avioliittonsa" on epäpätevä.
Noita ehtoja voi olla muitakin mutta tuossa nyt ne jotka minä tiedän. Kovinkaan lepsusta systeemisestä ei kuitenkaan ole kyse.
Toivottavasti Janna pääsee vielä oikeisiin naimisiin katolisin menoin. Junon teot osoittivat ettei hänellä ollut puhtaat jauhot pussissa edes naimisiin mennessään.
Niin. Näitä asioitahan ei kannata miettiä etukäteen ollenkaan. Toivottavasti tuolla perusteella avioliittoa ei mitätöidä.