Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soviteltu työttömyyspäiväraha - miten merkitään kelaan arkipyhäpäivät, kuten joulu, uudenvuodenaatto, loppiainen jne.?

Vierailija
13.05.2017 |

Tilanne tämä:
Palkka kiinteä 1000 euroa kuussa, työ kiinteä ma-pe, 4 tuntia per päivä. Osa-aikatyö siis.

Kelan virkailija neuvoi täyttämään kelan sivuilla kaikki arkipyhät merkinnällä vapaa. Eli siis ne arkipäivät, jolloin minun pitäisi olla töissä, mutta laki on määrännyt sen pakolliseksi vapaaksi kuten joulupäivä, tapaninpäivä, uudenvuodenpäivä, loppiainen, vappupäivä, helatorstai, pääsiäiset jne.

Tästä on seurannut se, että niiltä kuukausilta, jolloin on paljon näitä arkipyhiä, saan työmarkkinatukea vähemmän. Vaikka palkka on tasan sama myös näinä kuukausina.

Eli seuraako tuosta vapaa - sanan käytöstä se, etten saa työmarkkinatukea niiltä päiviltä (vaikka pitäisi saada)?
Pitäisikö arkipyhiin laittaa sana työtön???

Eli tilille nasahtaa näistä pakollisista arkipyhäpäivistä pienempi kokonaissumma joinakin kuukausina, kuin niiltä kuukausilta, jolloin tällaisia arkipyhiä ei osu.

Maksan niinkuin omasta pussistani sen, että nyt tietylle kuulle sattui pakollisia arkipyhäpäiviä.

Meneekö oikein? Voinko vaatia oikaisua jälkikäteen?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla 4 viikon jaksotus vai kuukauden jaksotus? Kuukauden jaksotuksella tuo summa vaihteleekin koska arkipäivä (ma-pe) on vaihteleva määrä, 20 - 23.

Minulla on mielestäni noissa työmarkkinatukipäätöksissä joka kuukausi, että 20 työpäivää kuussa.

Ja tosiaan, työmarkkinatuki on vähemmän niissä kuukausissa, joissa on arkipyhiä ja olen merkannu ne kelan ohjeiden mukaan vapaa-päiväksi.

Vierailija
22/43 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla 4 viikon jaksotus vai kuukauden jaksotus? Kuukauden jaksotuksella tuo summa vaihteleekin koska arkipäivä (ma-pe) on vaihteleva määrä, 20 - 23.

Minulla on mielestäni noissa työmarkkinatukipäätöksissä joka kuukausi, että 20 työpäivää kuussa.

Ja tosiaan, työmarkkinatuki on vähemmän niissä kuukausissa, joissa on arkipyhiä ja olen merkannu ne kelan ohjeiden mukaan vapaa-päiväksi.

Ei sulla voi olla 20 päivän jaksotus kun ei joka kuussa ole edes 20 arkipäivää..

Mulla on kalenteri kk jaksotus, eli laitan sovitellun hakemuksen menemään heti kun palkkakuitti ed. palkkajaksosta on kädessä.

Ts. Saan kk palkkaa 1.- viimeinen päivä, palkka tulee 15.pv, palkkanauha paria pv ennen silloin laitan kelan hakemuksen.

Ja kyllä, merkkaan arkipyhät työttömiksi...

Näin minua on ohjeistettu kelalta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vika on siinä, että olen merkinny arkipyhät vapaaksi enkä työttömäksi.

Näin ollen työmarkkinatukea on vähennetty arkipyhäpäivien osalta kokonaan.

Ja siksi työmarkkintuen suuruus on vaihdellut joka kuukausi ollen pienin aina silloin kun on joulu tai pääsiäinen tai muuta monta arkipyhää.

Vierailija
24/43 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on itse täyttänyt Kelan päivärahahakemuksia?

Minä olen, enkä ole koskaan merkinnyt yhtään päivää vapaaksi. Olen aivan yhtä työtön niin pyhät kuin arjet, joulut ja juhannukset.

Vain työpäivät merkitään, ja ne lomapäiviksi, joilta maksetaan loma-ajan palkkaa.

Takautuvasti saat korvauksia vielä pääsiäiseltä ja vapulta, vai kuinka pitkältä ajalta niitä saakaan hakea? En tiedä, kun olen aina laittanut hakemuksen keskiviikkona, kun 4 viikkoa on tullut täyteen tiistaina.

Ja pitääkö sinun korjata hakemuksesi vai tehdä kokonaan uusi, jos olet jo saanut siltä ajalta päivärahan?

Vierailija
25/43 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän, että arkipyhät ovat palkallisia niille, joilla on viikkotyöaika. Sama homma työttömillä. Myös työttömille maksetaan työttömyyskorvaus niiltä päiviltä, jotka olisivat palkallisia vapaita vaikka Kelan työntekijöillä.

Kelassa, TE-toimistossa tai missään muuallakaan ei ole mitään vastuuta virheellisistä neuvoista. Harmi kun ap ei hoksannut  kysyä tätä aikaisemmin vauvapalstalta vaan hairahtui kysymään Kelasta. Toivottavasti kuitenkin saat takautuvasti niiltä päiviltä, jotka olet turhaan merkinnyt vapaaksi.

Vierailija
26/43 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän valtakunnan kalenterissa ei ole yhtään sellaista kuukautta, että olisi vain 20 arkipäivää. Ilmeisesti sinä haet päivärahan 4 viikon jaksoissa, jos saat vain 20 päivältä.

Huomaatko, että voit hävitä siinäkin? Kuukaudessa saa ansaita 300€ ilman työttömyyskorvauksen vähentymistä. Jos saat 299,99 euroa 4 viikossa, tuo raja ylittyy LASKENNALLISESTI. 

Osa-aikatyötä tekevän kannattaa aina hakea päivärahat kalenterikuukausittain.

Vierailija
27/43 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla siis säännöllinen kuukausipalkka 1000 euroa kuussa miinus verot.

Aina vain ma-pe. Eli arkena.

Palkkallisina arkipyhäpäivinä en siis tietenkään ole töissä, koska ne arkipäivät ovat lain määräämiä vapaapäiviä, kuten vappupäivä.

Miksi saan niinä kuukausina, jolloin olen merkinnyt näitä vapaapäiviä, paljon vähemmän soviteltua työmarkkinatukea tuon saman palkkasummani päälle?

Mikään muu ei selitä sitä kuin se, että olen merkannu ne vapaa-päiviksi, vaikka näköjään pitäis laittaa töissä?

Jos saat palkkaa niiltä päiviltä eikö ole loogista silloin laittaa että olet töissä?

Ei todellakaan ole loogista, koska niinä päivinä olen kotona enkä töissä. Ja kelan virkailija neuvoi puhelimessa, että palkalliset arkipyhät merkitään vapaaksi. Ei työtön eikä töissä.

Millä logiikalla sinä sen selität, että palkkaa saat arkipyhiltä vaikka et ole töissä, mutta kuitenkin työttömyyskorvaukseen merkitset ne sellaisiksi päiviksi, joilloin olet "vapaa" eli et ole työmarkkinoitten käytettävissä? Olethan sinä, koska palkankin saat! Ihan samalla logiikalla sinä olet työtön.

Kelan täti neuvoi sinua väärin, sillä ei yksikään työtön merkitse yhtään päivää vapaaksi vaan on ihan 365 päivää vuodessa työmarkkinoitten käytettävissä = työtön.

Entiseen aikaan maksettiin metsä- ja uittoalan lomarahat erikseen nykyisen lomakorvauksen tapaan. Siihen aikaan saattoivat työttömät metsätyöntekijät merkitä olevansa lomalla.

Vierailija
28/43 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan myös soviteltua päivärahaa ja merkitsen arkipyhille työssä ja normaalit tunnit. Olen kuukausipalkalla ja saan arkipyhiltä norm. palkan. Päiväraha tulee kaikille työpäiville, ma-pe.

Vierailija
29/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille arkipyhille minä merkkaan työtön..näin se menee

Vierailija
30/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt suunnitellaan ansiosidonnaisen heikennystä mikä tarkoittaa, että osa-aikatyöntekijät ei saa enää soviteltua päivärahaa.

Eli ongelmasi varmaan poistuu.

Vierailija
31/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt suunnitellaan ansiosidonnaisen heikennystä mikä tarkoittaa, että osa-aikatyöntekijät ei saa enää soviteltua päivärahaa.

Toimeentulotuessa asuntolaina ei ole lasku eikä yhtiölaina, puolison tulot vaikuttavat.

Ensi vuonna korko on 3 % eikä korkoja saa enää vähentää verotuksessa.

Vuokralla asujat rulaa.

Vierailija
32/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina toiminut siten, että laitan ma-pe jokaiseen kohtaan töissä 5h, vaikka olisin jonkun päivän oikeasti ollut kotona ja sitten lauantaina töissä, eli kun viikkotunnit on sovittu 25h/vko, niin tasaisesti laitan että töissä 5h, ja palkka on aina sama kuukausipalkka, ja myös sen mukaan on sitten maksettu soviteltua, siihen vaikuttaa vain se, montako työpäivää missäkin kuukaudessa on, kun etuuden saa vain arkipäiviltä, ja niitä voi olla kuukaudessa 20-23. 

Arkipyhät menee siihen samaan töissä 5h, koska niistä työnantaja maksaa minulle sen 5h palkan, eli ne on palkallisia vapaapäiviä. Jos ne olisi palkattomia, eli palkkanikin olisi siltä kuulta pienempi, voisi laittaa työtön.

Jos työ on jotain keikkatyötä tai muuta kovin vaihtelevaa silppua vaikka nollasopimuksella, niin sitten toki voi laittaa että ma töissä 9h, ti-pe työtön, la töissä 2h jne. kun palkan määräkin vaihtelee eikä ole sovittu tiettyä viikkotuntimäärää.

Vierailija
33/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Ei sovitellusta olla luopumassa. Sehän ei liity ansiosidonnaiseen mitenkään, myös kelan päivärahaa ja työmarkkinatukea sovitellaan samalla tavalla.

Vierailija
34/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän valtakunnan kalenterissa ei ole yhtään sellaista kuukautta, että olisi vain 20 arkipäivää. Ilmeisesti sinä haet päivärahan 4 viikon jaksoissa, jos saat vain 20 päivältä.

Huomaatko, että voit hävitä siinäkin? Kuukaudessa saa ansaita 300€ ilman työttömyyskorvauksen vähentymistä. Jos saat 299,99 euroa 4 viikossa, tuo raja ylittyy LASKENNALLISESTI. 

Osa-aikatyötä tekevän kannattaa aina hakea päivärahat kalenterikuukausittain.

Älä höpise.

Jopa 19 päivää on mahdollinen. Työpäiviä, mutta arkipäiviä on 20 esimerkiksi tänä vuonna helmikuussa (useimmiten juuri helmikuussa on vain 20 arkipäivää)

https://edenred.fi/fi/tyonantaja/tyopaivakalenteri/

Ja yleensä kun on säännöllinen osa-aikatyö, kela siirtää maksatuksen synkkaan palkan kanssa, eli alkaa maksamaan kuukauden erissä samalla tavalla kuin palkkakin maksetaan. Vain satunnaisten epäsäännöllisten keikkojen kanssa ei siirrytä kuukausittaiseen, vaan pysytään 4 viikon jaksoissa.

Vierailija
35/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Ei sovitellusta olla luopumassa. Sehän ei liity ansiosidonnaiseen mitenkään, myös kelan päivärahaa ja työmarkkinatukea sovitellaan samalla tavalla.

Liittyy, asiasta oli lehtijuttu.

Vierailija
36/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu, että soviteltu päiväraha poistuu ja palkka työtuntien mukaan.

Vierailija
37/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu, että soviteltu päiväraha poistuu ja palkka työtuntien mukaan.

Leikkaukset on kivoja niin kauan, kun ne ei kohdistu itseen.

Asiasta oli lehtikirjoitus ja jos ansiosidonaista huononnetaan niin lähtee myös soviteltu päiväraha osa-aika työntekijöiltä.

Vierailija
38/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vika on siinä, että olen merkinny arkipyhät vapaaksi enkä työttömäksi.

Näin ollen työmarkkinatukea on vähennetty arkipyhäpäivien osalta kokonaan.

Ja siksi työmarkkintuen suuruus on vaihdellut joka kuukausi ollen pienin aina silloin kun on joulu tai pääsiäinen tai muuta monta arkipyhää.

Se että merkitset vapaa arkipyhästä josta saat palkkaa, tarkoittaa sitä, että olet itse ottanut sen päivän palkattomaksi vapaaksi, ja koska et ole silloin työtön, et saa työttömyysetuuttakaan siltä päivältä. Ne hakemukset menee automaattisesti, ei niitä kukaan ihminen käy tarkistamassa, että oletko sinä nyt varmasti tarkoittanut, että olet palkattomalla vapaalla, vai oletko ymmärtänyt väärin arkipyhän idean.

Sun pitää nyt keskustella Kelan kanssa tästä. 3kk saa hakea etuutta takautuvasti, eli sitä vanhemmista arkipyhistä et enää saa hyvitystä.

Vierailija
39/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työehtosopimusta sinuun sovelletaan? Siitä riippuu, ovatko arkipyhät palkallisia vai ei. Jos mennään lain mukaan, niin ne ovat palkattomia.

Vierailija
40/43 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös korko nousee ensi vuonna 3 % ja verovähennys on ensi vuonna 0

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä