Soviteltu työttömyyspäiväraha - miten merkitään kelaan arkipyhäpäivät, kuten joulu, uudenvuodenaatto, loppiainen jne.?
Tilanne tämä:
Palkka kiinteä 1000 euroa kuussa, työ kiinteä ma-pe, 4 tuntia per päivä. Osa-aikatyö siis.
Kelan virkailija neuvoi täyttämään kelan sivuilla kaikki arkipyhät merkinnällä vapaa. Eli siis ne arkipäivät, jolloin minun pitäisi olla töissä, mutta laki on määrännyt sen pakolliseksi vapaaksi kuten joulupäivä, tapaninpäivä, uudenvuodenpäivä, loppiainen, vappupäivä, helatorstai, pääsiäiset jne.
Tästä on seurannut se, että niiltä kuukausilta, jolloin on paljon näitä arkipyhiä, saan työmarkkinatukea vähemmän. Vaikka palkka on tasan sama myös näinä kuukausina.
Eli seuraako tuosta vapaa - sanan käytöstä se, etten saa työmarkkinatukea niiltä päiviltä (vaikka pitäisi saada)?
Pitäisikö arkipyhiin laittaa sana työtön???
Eli tilille nasahtaa näistä pakollisista arkipyhäpäivistä pienempi kokonaissumma joinakin kuukausina, kuin niiltä kuukausilta, jolloin tällaisia arkipyhiä ei osu.
Maksan niinkuin omasta pussistani sen, että nyt tietylle kuulle sattui pakollisia arkipyhäpäiviä.
Meneekö oikein? Voinko vaatia oikaisua jälkikäteen?
Kommentit (43)
Kyllä mä olen merkinnyt ne työpäiviksi. Ihan niin kuin vuosilomankin.
En ole erityisemmin perehtynyt työttömyyspäivärahoihin, mutta mitä tunnen ihmisiä jotka tekevät pätkä- ja osa-aikatöitä niin eikö vain sillä palkan määrällä ole merkitystä sen sovitellun työttömyysrahan kannalta, eikä päivillä? Siis että se on sama, onko töissä 10 päivänä vai 25 päivänä, vain palkan määrä vaikuttaa. En ainakaan ole kenenlään kuullut puhuvat mistään arkipyhistä tai mistään muustakaan, vaan että palkan mukaan saa soviteltua työttömyysrahaa.
Minulla siis säännöllinen kuukausipalkka 1000 euroa kuussa miinus verot.
Aina vain ma-pe. Eli arkena.
Palkkallisina arkipyhäpäivinä en siis tietenkään ole töissä, koska ne arkipäivät ovat lain määräämiä vapaapäiviä, kuten vappupäivä.
Miksi saan niinä kuukausina, jolloin olen merkinnyt näitä vapaapäiviä, paljon vähemmän soviteltua työmarkkinatukea tuon saman palkkasummani päälle?
Mikään muu ei selitä sitä kuin se, että olen merkannu ne vapaa-päiviksi, vaikka näköjään pitäis laittaa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen merkinnyt ne työpäiviksi. Ihan niin kuin vuosilomankin.
Eli näinkö se pitää tehdä:
Vappupäivä = töissä
joulupäivä = töissä
jne.
Vaikka oikeasti on laillisella arkipyhävapaalla.
Minä merkkasin työpäiville töissä ja tunnit. Vapaapäivät ja viikonloput työtön. Tällaisen ohjeen sain. Eli koska olet osa-aikatyötön niin kaikki päivät kun ei ole töitä niin työtön. Loma-ajalle laitoin töissä x tuntia.
Minä olen aina merkinnyt arkipyhäpäiville "työtön", koska työnantaja ei ole tarjonnut minulle työtunteja sinä päivänä, enkä muista että se olisi mitenkään pienentänyt soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Niiltä kuukausilta, jolloin on paljon näitä arkipyhiä, saan työmarkkinatukea vähemmän. Vaikka palkka on tasan sama myös näinä kuukausina.
Tämä on pointtini.
Menee minun tappiokseni ne kuukaudet, joihin arkipyhiä osuu, koska silloin työmarkkinatuki on pienempi. Eihän se näin voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Minä merkkasin työpäiville töissä ja tunnit. Vapaapäivät ja viikonloput työtön. Tällaisen ohjeen sain. Eli koska olet osa-aikatyötön niin kaikki päivät kun ei ole töitä niin työtön. Loma-ajalle laitoin töissä x tuntia.
Tällä tavoin siis maksettiin jokaiselta ma-pe päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Minä merkitsen siis aina maanantaista perjantaihin töissä 4 tuntia.
Olen aina tuon saman. La ja su merkitsen työtön.
Nuo pakolliset ARKIpyhäpäivät olen merkannu vapaa, jolloin työmarkkinatukeni on sinä kuukautena pienempi.
Vaikka palkkani on aina sama 1000 e joka ikinen kuukausi. Aina sama.
Vapaalla en ole koskaan siis ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä merkitsen siis aina maanantaista perjantaihin töissä 4 tuntia.
Olen aina tuon saman. La ja su merkitsen työtön.
Nuo pakolliset ARKIpyhäpäivät olen merkannu vapaa, jolloin työmarkkinatukeni on sinä kuukautena pienempi.
Vaikka palkkani on aina sama 1000 e joka ikinen kuukausi. Aina sama.
Vapaalla en ole koskaan siis ollut.
No laita arkipyhällekin työtön niin saat korvauksen niiltäkin päiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Miten merkitsit vaikkapa arkipyhäpäivän esim. vappupäivä. Jos olit sen päivän kotona.
Tai miten merkitsit joulupäivän ja tapaninpäivän? Jos siis et ollut töissä, kun se on pakollinen vapaapäivä?
Mulla se vapaa näyttää aina pienentävän sitä työmarkkinatuen osuutta!!
Olen nyt puoli vuotta ihmetelly, miksi työmarkkinatukeni heittelee joka kuukausi, vaikka teen tasan samat työtunnit vain arkisin ja palkka on kiinteä sama.
Kaikille muille päiville työtön paitsi työpäiville työssä.
Viikonloput työtön, arkivapaat työtön jne.
No nyt kun olen menettänyt satasia, kun kela ohjeisti väärin merkitsemään kaikki arkipyhäpäivät vapaapäiväksi, niin saanko takautuvasti korvaukset?
Soitanko suoraan kelaan?
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun olen menettänyt satasia, kun kela ohjeisti väärin merkitsemään kaikki arkipyhäpäivät vapaapäiväksi, niin saanko takautuvasti korvaukset?
Soitanko suoraan kelaan?
Kävitkö toimistossa vai puhelimen kautta neuvontaa? Jos palvelutiedoissa ei näy, että virkailija olisi näin ohjeistanut, niin tuskin saat takautuvasti mitään. Suosittelen soittamaan maanantaina, ja kysäisemään.
Kela on kepulaisten reviiriä. Lahtarien jälkipolvet sinua kurmottaa.
Olet työtön jokaisena päivänä jolloin et ole töissä.
Onko sulla 4 viikon jaksotus vai kuukauden jaksotus? Kuukauden jaksotuksella tuo summa vaihteleekin koska arkipäivä (ma-pe) on vaihteleva määrä, 20 - 23.
Palkka määrää päivärahan mutta päiväraha lasketaan silti päiväkohtaisesti eli tietenkin päivien määrä vaikuttaa päivärahaan. Itse merkitsen arkipyhät työttömäksi, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Aina vain ma-pe. Eli arkena.Palkkallisina arkipyhäpäivinä en siis tietenkään ole töissä, koska ne arkipäivät ovat lain määräämiä vapaapäiviä, kuten vappupäivä.
Miksi saan niinä kuukausina, jolloin olen merkinnyt näitä vapaapäiviä, paljon vähemmän soviteltua työmarkkinatukea tuon saman palkkasummani päälle?
Mikään muu ei selitä sitä kuin se, että olen merkannu ne vapaa-päiviksi, vaikka näköjään pitäis laittaa töissä?
Jos saat palkkaa niiltä päiviltä eikö ole loogista silloin laittaa että olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina vain ma-pe. Eli arkena.Palkkallisina arkipyhäpäivinä en siis tietenkään ole töissä, koska ne arkipäivät ovat lain määräämiä vapaapäiviä, kuten vappupäivä.
Jos saat palkkaa niiltä päiviltä eikö ole loogista silloin laittaa että olet töissä?
Ei todellakaan ole loogista, koska niinä päivinä olen kotona enkä töissä. Ja kelan virkailija neuvoi puhelimessa, että palkalliset arkipyhät merkitään vapaaksi. Ei työtön eikä töissä.
Olipa sotkuinen, mutta mä olen aina laittanut siten, että jos olen työssä sillon olen työssä, mitä muutakaan voi laittaa?