4-vuotiaan häiriökäytös autossa jos ei saa tablettiaan, repii auton pehmusteita, huutaa ja potkii
Myönnetään että olen ollut laiska keksimään muuta aktiviteettia kun herätykset ovat kukonlaulun aikaan. Helppo antaa tabletti käteen niin pysyy hiljaa 30 min matkan hoitoon.
Nyt kuitenkin haluaisin eroon jokapäiväisestä tabletin tuijottamisesta mutta seuraa kamala huuto, siis sellaista ölinää ja rääkymistä kuin jollain apinalla. Kun kyllästyy huutamiseen, alkaa potkia ja repiä penkkiä sekä availla istuimen kiinnityksiä. Penkin reunassa on jo iso kolo ja mies ei ole tästä kovin riemuissaan. (miehen auto)
Ei auta vaikka yritän kiinnittää huomiota "katso, tuolla on rekka/traktori/koira" kirjaan ei jaksa keskittyä vaan heittää lattialle.
Kommentit (83)
Joku tutkimus tehty, että kun lapset joutuu itse keksimään tekemistä ja omia leikkejä ja keskenään ratkomaan ongelmia, ne osaa ne asiat aikuisena paremmin. Jos taas kaikki harrastukset ja tekeminen on ohjattua, ei oma-aloitteisuutta ja luovaa ajattelua ole aikuisenakaan...
Eikö tuon tabletin käytössä oo sama ohje kun muussa, ihan ok jos kohtuudella tai toisinaan käyttää sitä, ei koko ajan. Anna se tabletti automatkalle aamulla, vähennä ruutuaikaa muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 4-vuotiaalla on tabletti?
Miksi ei? Maailma muuttuu, lapsuus ei ole enää samanlaista kuin ennen. Tabletteja käytetään varhaiskasvatuksessa ja kouluissa, se on nykyaikaa. Tämä sukupolvi on diginatiiveja, se on tulevaisuutta.
Se on sitten ihan eri asia, onko ok että lapsi on niin addiktoinut laitteeseen että raivoaa jos ei saa sitä käyttää juuri silloin kun itse haluaa.
Meillä on kaksi lasta koulussa eikä todellakaan mitään tabletteja käytetä. Tietokoneluokassa käyvät muutaman kerran viikossa kirjoittamassa ja tekemässä matematiikan harjoituksia.
Vanhempien laiskuutta ja tyhmyyttä on antaa lapsille tabletti käteen ja antaa katsella vaikka koko päivän.
Koska sinun lastesi koulussa ei käytetä opetuksessa tabletteja, niitä ei käytetä muuallakaan?
Minun lapseni puolestaan ovat pelanneet päivittäin niin esikoulussa kuin alakoulussakin tableteilla. Mm ekapeliä, vektoria ja erilaisia pelejä missä opetellaan englantia. Esikoulussa lastentarhanopettaja suositteli lataamaan omalle tabletille pelejä joita pelaavat esikoulussakin. Meidän koulussa lapsille jaetaan tabletit omaan luokkaan, pöytäkoneillakin toki ovat välillä tietokoneluokassa. Ohjelmointia ollaan opeteltu ensimmäiseltä luokalta asti.
Silloin, kun tablettipelejä käytetään varhaiskasvatukseen ja opetukseen, niin niitä ei kyllä käytetä tähän malliin että tabletti käteen ja lapsi hiljaa. Jotta ne toimivat opetuksen ja kasvatuksen välineenä, ammattilaiset kyllä ymmärtävät, että pelejä pelataan vuorovaikutuksessa aikuisten ja muiden lasten kanssa. Keskustellaan pelistä, vuorotellaan, kuunnellaan ja annetaan ohjeita. Tehdään ja pelataan siis yhdessä. Yksinäinen ruudun tuijottaminen ei ole verrattavissa kasvatus- ja opetuskäyttöön, vaikka väline on sama.
Miksi luulet, että lapsilleni lyödään koulussa tabletit eteen ja heidän käsketään olla hiljaa? Kannattaa avata lainattujen viestien ketju kokonaan, että huomaat mistä keskustellaan.
Voi olla niin, että vanhemman mielestä se automatka on myrkkyä. Kun antaa tabletin, lapset keskittyy siihen ja on hiljaa, ja aikuinen on tyytyväinen. Älä käytä lapsia tekosyynä, kun itse vihaat automatkoja.