4-vuotiaan häiriökäytös autossa jos ei saa tablettiaan, repii auton pehmusteita, huutaa ja potkii
Myönnetään että olen ollut laiska keksimään muuta aktiviteettia kun herätykset ovat kukonlaulun aikaan. Helppo antaa tabletti käteen niin pysyy hiljaa 30 min matkan hoitoon.
Nyt kuitenkin haluaisin eroon jokapäiväisestä tabletin tuijottamisesta mutta seuraa kamala huuto, siis sellaista ölinää ja rääkymistä kuin jollain apinalla. Kun kyllästyy huutamiseen, alkaa potkia ja repiä penkkiä sekä availla istuimen kiinnityksiä. Penkin reunassa on jo iso kolo ja mies ei ole tästä kovin riemuissaan. (miehen auto)
Ei auta vaikka yritän kiinnittää huomiota "katso, tuolla on rekka/traktori/koira" kirjaan ei jaksa keskittyä vaan heittää lattialle.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 h mummolamatka, joka ajetaan usein viikonloppuisin. Lapset 6 & 4 v saavat katsoa tablettia vaikka koko matkan. Lapselle tuollainen automatka on ihan myrkkyä, eikä ole mitään kasvatuksellista syytä opettaa lasta katselemaan maisemia 3 h putkeen. Poikkeus on autossa riehuminen. Silloin tabletti menee jäähylle, ja mukulat tietävät sen.
Ap:lla tilanne on erilainen, sillä hän haluaa ottaa lapselta pois saavutetun edun. Ihan ensiksi kannattaa miettiä, onko se järkevää. Puoli tuntia päivässä ei ole paha ruutuaika, jos muuten ei tablettia katsota, ja aamut ovat vaikeita itse kullekin. Jos ap katsoo, että homma on vaivan arvoinen, niin sitten vain hommiin. Hanki korvatulpat ja pyydä jo etukäteen anteeksi pomolta myöhästymisiä ja mieheltä auton vaurioita. Älä aja metriäkään, jos tilanne uhkaa keskittymistäsi. Kuulemma kolmessa viikossa uusi tapa muuttuu rutiiniksi.
Miten sitä ennen pärjättiin ilman tabeja. Katseltiin maisemia, piirrettiin, luettiin, keskusteltiin, pelattiin arvauspelejä, kuunneltiin kuunnelmia ja kansanradiota. Yli 8h lapin autoreissuja muista lämmöllä eikä todellakaan ollut mitään myrkkyä, meitä oli kolme takapenkillä ja tapeltiin myös. Isä kerran ärähti niin johan hiljeni koki porukka.
Automatjat opettaa kärsivällisyyttä ja yhdessäoloa sekä sietokykyä, jos sellainen on kasvatuksellusesta näkökulmasta myrkkyä on todellakin ongelma...
Mitenkäs sulla ovat menneet Lapin-matkat omien lasten kanssa? Kansanradiota C-kasetilta?
Ehkäpä henkilö yritti kuvata sitä, että lapsille riittää ihan yksinkertaiset asiat.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 h mummolamatka, joka ajetaan usein viikonloppuisin. Lapset 6 & 4 v saavat katsoa tablettia vaikka koko matkan. Lapselle tuollainen automatka on ihan myrkkyä, eikä ole mitään kasvatuksellista syytä opettaa lasta katselemaan maisemia 3 h putkeen. Poikkeus on autossa riehuminen. Silloin tabletti menee jäähylle, ja mukulat tietävät sen.
Ap:lla tilanne on erilainen, sillä hän haluaa ottaa lapselta pois saavutetun edun. Ihan ensiksi kannattaa miettiä, onko se järkevää. Puoli tuntia päivässä ei ole paha ruutuaika, jos muuten ei tablettia katsota, ja aamut ovat vaikeita itse kullekin. Jos ap katsoo, että homma on vaivan arvoinen, niin sitten vain hommiin. Hanki korvatulpat ja pyydä jo etukäteen anteeksi pomolta myöhästymisiä ja mieheltä auton vaurioita. Älä aja metriäkään, jos tilanne uhkaa keskittymistäsi. Kuulemma kolmessa viikossa uusi tapa muuttuu rutiiniksi.
Miten sitä ennen pärjättiin ilman tabeja. Katseltiin maisemia, piirrettiin, luettiin, keskusteltiin, pelattiin arvauspelejä, kuunneltiin kuunnelmia ja kansanradiota. Yli 8h lapin autoreissuja muista lämmöllä eikä todellakaan ollut mitään myrkkyä, meitä oli kolme takapenkillä ja tapeltiin myös. Isä kerran ärähti niin johan hiljeni koki porukka.
Automatjat opettaa kärsivällisyyttä ja yhdessäoloa sekä sietokykyä, jos sellainen on kasvatuksellusesta näkökulmasta myrkkyä on todellakin ongelma...
Mitenkäs sulla ovat menneet Lapin-matkat omien lasten kanssa? Kansanradiota C-kasetilta?
Ehkäpä henkilö yritti kuvata sitä, että lapsille riittää ihan yksinkertaiset asiat.:)
Ehkäpä henkilö yritti kuvata sitä, että ei tiedä lasten automatkoista enempää kuin mitä itse muistaa joltakin yhdeltä lomamatkalta. Sikäli aika kohtuutonta sitä henkilöä kohtaan, joka ajelee säännöllisesti pitkää matkaa lasten kanssa hoitaakseen vanhempien sukulaisten asioita.
Mutta tietysti tähän on vaikea eläytyä, jos ajomatkat eivät kuulu arkeen. Ehdottihan joku ap:llekin, että pistää nelivuotiaan pyöräilemään puolen tunnin automatkan.
Vierailija kirjoitti:
2 vuotias on kaksi vuotiaan tasolla, 4 vuotias neljä vuotiaan tasolla, ei se po murkkuikäsillekkään terveellistä pelata koko ajan, niin miksi se olisi neljä vuotiaalle????
Koko ajan? Nyt vähän fokusta. Se oli 30min matka, lapsi voi katsoa tabletilta vaikka aamun pikkukakkosen. Eikö lapset saa katsella enää lastenohjelmiakaan?
Vierailija kirjoitti:
2 vuotias on kaksi vuotiaan tasolla, 4 vuotias neljä vuotiaan tasolla, ei se po murkkuikäsillekkään terveellistä pelata koko ajan, niin miksi se olisi neljä vuotiaalle????
Puoli tuntia = koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Omien ystävien lapset, poikkeuksetta kaikki! Yksi 2vuotias, 6vuotias jne. kunnon ripuliraivarit jos ei oo puhelin kädessä koko ajan tai tabletti! Huvittava seurata kyläilyreissulla sitä ihanaa kännykkäsymbioosia mikä äidillä ja pojalla on yhdessä, riitelyä, kiukuttelua, märinää puolin ja toisin ja säännöt! Äidin mielestä lapsi rikkoo sääntöjä, jos ei noudata peliaikaa, vaikka itse mahdollistanut koko touhun! Tsemppiä vaan!
Syyllistäminen ja arvostelu, ah! Viiden lapsen äitinä voin sanoa ettei lapsen itkupotkuraivarit kulje käsikädessä sen kanssa että lapsella on kännykkä tai muu pelikone. Itkupotkuraivarit kuuluu elämään, pointti aina on siinä luovuttaako niissä.
Samaa käytöstä näkee kaupassa, puistoissa, jalkakäytävillä, leikkipaikoilla.. Ei ne liity koneisiin, niitä on ollut ennenkö oli edes kännyköitä. Tuskin me äidit ja isät ollaan itse pikkusina erilaisia oltu omille vanhemmille!
Omat lapseni saavat aamuisin katsoa 0,5 h Pikku Kakkosta telkkarista ja syödä samalla aamupalan olohuoneen lattialla. Luovuin aamiaisista keittiön pöydän ääressä, kun tajusin etten itse ehdi olla lasten seurana aamutoimieni ohessa. Mies menee aiemmin töihin.
Näin kaikki ehditään töihin ja hoitoon iloisin mielin. Muuten syödään ateriat yhdessä keittiössä eikä iltaisin telkkua katsota.
Nyt olisi kiva kuulla, mikä ap:n aamurutiinissa on niin paljon saatanallisempaa kuin omassani. Se pädi? Vai raivarit? Kyllä meidänkin lapset raivarin saisivat, jos sanoisin että Pikku Kakkonen loppuu nyt tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä henkilö yritti kuvata sitä, että ei tiedä lasten automatkoista enempää kuin mitä itse muistaa joltakin yhdeltä lomamatkalta. Sikäli aika kohtuutonta sitä henkilöä kohtaan, joka ajelee säännöllisesti pitkää matkaa lasten kanssa hoitaakseen vanhempien sukulaisten asioita.
Mutta tietysti tähän on vaikea eläytyä, jos ajomatkat eivät kuulu arkeen. Ehdottihan joku ap:llekin, että pistää nelivuotiaan pyöräilemään puolen tunnin automatkan.
Ehkäpä kyseisiä lapinmatkoja tehtiin vähintään kolme kertaa vuodessa sukulaisille, ja ehkäpä olen nähnyt vieressä ja ollut kyydissä, kun omien sisarusten alle 5v pärjäävät näitä matkoja myös hyvin ilman tabletteja ja tulevan omani aion siihen myös opettaa. T:alkuperäinen lapsinmatkaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien ystävien lapset, poikkeuksetta kaikki! Yksi 2vuotias, 6vuotias jne. kunnon ripuliraivarit jos ei oo puhelin kädessä koko ajan tai tabletti! Huvittava seurata kyläilyreissulla sitä ihanaa kännykkäsymbioosia mikä äidillä ja pojalla on yhdessä, riitelyä, kiukuttelua, märinää puolin ja toisin ja säännöt! Äidin mielestä lapsi rikkoo sääntöjä, jos ei noudata peliaikaa, vaikka itse mahdollistanut koko touhun! Tsemppiä vaan!
Syyllistäminen ja arvostelu, ah! Viiden lapsen äitinä voin sanoa ettei lapsen itkupotkuraivarit kulje käsikädessä sen kanssa että lapsella on kännykkä tai muu pelikone. Itkupotkuraivarit kuuluu elämään, pointti aina on siinä luovuttaako niissä.
Samaa käytöstä näkee kaupassa, puistoissa, jalkakäytävillä, leikkipaikoilla.. Ei ne liity koneisiin, niitä on ollut ennenkö oli edes kännyköitä. Tuskin me äidit ja isät ollaan itse pikkusina erilaisia oltu omille vanhemmille!
Hetkonen, no tuossa oot kyllä väärässä. En oo samaa mieltä yhtään. Sinunkin kannattaa tutustua niihin kasvatusoppaisiin kyllä uudestaan. Tai no arvomaailman tarkitus olisi paikallaan. Vanhempi voi määritellä mitä virikkeitä lapsellensa antaa, minkä verran, ja mitä ne virikkeet ovat. Sillä on merkitystä mitä virikkeitä lapsi saa, ja ovatko ne ikä/kehitystasolle sopivia. Ja lyhyesti; yhteys hepuleilla ja rajattomalla netin/pelien yms käytöllä on. Jos verrataan näin; lapsi käyttää ajastansa 2 tuntia ulkoiluleikkeihin ja sosiaalistuu siinä samalla, saa raikasta ilmaa vai pelaa yhtä samaa peliä 2h tai rajattomasti eri pelejä sen kaksi tuntia, niin kumpi on lapsen mielelle terveellisempää kokonaisvaltaisesti? Tästä voidaan väitellä kyllä. Toki riippuu mitä se lapsi imee itseensä sen tabletin kautta, ja onko se suunnattu juuri sen ikäiselle lapselle, oppiiko lapsi siitä. Ei aikuinenkaan juutu yhteen tekemiseen päiväksi, vaan ihminen tarvii terveitä virikkeitä, mutta jokainen tulkitsee toki itse mitä ne terveet virikkeet ovat. Enkä minä voi ulkopuolisena päättää jonkun lapsen päivän kulusta, kuhan kerron mitä itse ajattelen.
Minä teen samoin, mitäs uutta tässä?
Sinkkumies
Suosikkivinkkini oli ehdottomasti Kansanradio. Siitäpä leppoisaa ja sivistävää huvia koko perheelle :) Välillä ärähdys, jos meinaa soraääniä kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummolamatka kestää myös 3 tuntia ja ei olla vielä lähdetty tablettilinjalle. 4-vuotias istuu ihan tyytyväisenä takapenkillä, katselee maisemia, ottaa nokosia ja höpöttää niitä näitä.
Ennen vanhaan sai tuommoiset kieroon kasvaneet penikat nahkavyöstä perseposkille.
S*atana jos oma pentu tuolla tavalla alkaisi hyppimään silmille niin ei hyvä heiluisi.
Huonoa kasvatusta sanon minä!!!! Perkele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tietysti tähän on vaikea eläytyä, jos ajomatkat eivät kuulu arkeen. Ehdottihan joku ap:llekin, että pistää nelivuotiaan pyöräilemään puolen tunnin automatkan.Ehkäpä kyseisiä lapinmatkoja tehtiin vähintään kolme kertaa vuodessa sukulaisille, ja ehkäpä olen nähnyt vieressä ja ollut kyydissä, kun omien sisarusten alle 5v pärjäävät näitä matkoja myös hyvin ilman tabletteja ja tulevan omani aion siihen myös opettaa. T:alkuperäinen lapsinmatkaaja
Aivan, niitä lapsiasi odotellessa ;) Johdonmukaisuuden nimissä varmaan sukunne aikuisetkaan eivät Lapin-matkoilla kännykkään koske ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 4-vuotiaalla on tabletti?
Miksi ei? Maailma muuttuu, lapsuus ei ole enää samanlaista kuin ennen. Tabletteja käytetään varhaiskasvatuksessa ja kouluissa, se on nykyaikaa. Tämä sukupolvi on diginatiiveja, se on tulevaisuutta.
Se on sitten ihan eri asia, onko ok että lapsi on niin addiktoinut laitteeseen että raivoaa jos ei saa sitä käyttää juuri silloin kun itse haluaa.
Meillä on kaksi lasta koulussa eikä todellakaan mitään tabletteja käytetä. Tietokoneluokassa käyvät muutaman kerran viikossa kirjoittamassa ja tekemässä matematiikan harjoituksia.
Vanhempien laiskuutta ja tyhmyyttä on antaa lapsille tabletti käteen ja antaa katsella vaikka koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummolamatka kestää myös 3 tuntia ja ei olla vielä lähdetty tablettilinjalle. 4-vuotias istuu ihan tyytyväisenä takapenkillä, katselee maisemia, ottaa nokosia ja höpöttää niitä näitä.
No jos lapsi on rauhallista ja uneliasta sorttia, niin viihtyyhän se liikkuvassa autossa. Ja jos ei ole sisaruksia, ei riitelekään. Mutta lapset ovat erilaisia, eikä se energisyys välttämättä ole huono ominaisuus, oikeisiin asioihin kanavoituna.
Mä nostan rähisijät tienposkeen seisomaan. Sit matka jatkuu kun käytös korjaantuu. Nelivuotias ei tarvitse vielä tablettia mihinkään.
Lapsesi on koukussa tablettiin ehkä voit antaa jättimäisen karkkipussin tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Pysähtyisin ja sanoisin ettei liikuta kunnes osaa istua ja ottaisin kerrankin kunnolla myöhästymisen vaikka töistä että lapsi tajuaa etten puhu lämpimikseni. Lapsi ei määrää.
Toinen mitä sanon on ettei lapsi pelaa seuraavaan viikkoon koneella, eli koska sun lapsella ei ole ajankäsitystä päivistä niinvoi sanoa että kunnes alkaa seuraava viikonloppu ja piirtää paperille vaikka ne arkipäivät ja vetää viiva jokaisena päivänä.
Helvetin hyvä!!
T. Päiväkodissa töissä oleva, joka näkee niitä lapsia, jotka koko ajan kaipaavat tablettia... Yritä siinä sitten saada innostumaan askartelusta..
Nyt niität oman laiskuutesi tuloksia, kun sinua on kiinnostanut enemmän oman olosi helppus ja itsekkäästi itseäsi kiinnostavat asiat. Ei pelkästään autossa vaan tietysti lapsen laiminlyönti muuallakin, kun sinä mieluummin teet omia asioitasi, kun sinä olet sitä mieltä, ettei lapsen kanssa tekeminen ole niin mielenkiintoista kuin vaikkapa somettaminen. Muutoksen pitää lähteä sinusta, mutta sitä sinun on tietysti vaikea uskoa, kun tämän asian lukeminen on sinulle epämiellyttävää.